Heb je het zelf gelezen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:19 schreef DrDentz het volgende:
Mijn oma zei altijd al: eerst sparen, en dan iets kopen. Niet zoals mensen nu eerst dure merkkleding bestellen, fatbike, nieuwe telefoon, en dan erachter komen dat je eigenlijk helemaal geen geld hebt.. want wie mag er nu voor opdraaien? Jan Modaal die netjes zijn rekeningen betaalt. Onverantwoordelijk gedrag wordt hiermee beloond. Ik zou zeggen terugbetalen tot de laatste cent, anders leer je er niet van.
Ik denk dat dat toch wel de kern is van de oplossing. En graag die begeleiding al in een vroeg stadium opstarten.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:19 schreef DrDentz het volgende:
Zij krijgen begeleiding om te voorkomen dat ze weer in geldproblemen raken.
En zie er dan maar weer uit te komen. Volgens de TS verdien je dan levenslang.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:28 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Alsof alle mensen in de schuldhulpverlening een klarnaprobleem heeft. Het leven is gewoon prijzig en door onvoorziene omstandigheden kan het altijd gebeuren dat je in de rproblemen komt.
Je krijgt binnenkort een nieuwe betaalpas, daar zit dat al ingebakken. Als je wilt pinnen of betalen en er staat niet genoeg geld op je rekening, dan kun je dat automatisch lenen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:32 schreef DrDentz het volgende:
Een aantal fysieke winkels in Nederland biedt de ‘achteraf betalen’ optie aan bij het betalen aan de kassa. Dit kan bij onder andere IKEA, Nike en H&M. ‘Buy Now Pay Later’ (BNPL)-diensten Klarna en Adyen willen dit uitbreiden naar meerdere winkels.
Wat krijg je straks, geen toeslagenouders maar klarna-ouders.. we moesten kleding kopen voor onze kinderen en de overheid had dit achteraf betalen toegestaan dus nu zitten we door hen in de schulden!
Je hoeft echt niet verstandelijk gehandicapt te zijn om daar in te trappen. Reclame werkt, want anders zouden al die bedrijven daar niet de helft van hun budget aan uitgeven.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:35 schreef summer2bird het volgende:
Mensen hebben vaak niet door hoe erg de laaggeletterdheid en hoeveel licht verstandelijke beperkten we hebben in ons land.
Als je een snelle Google doet vind je al snel allerlei moois op afbetaling. Rente en lenen kost geld zijn concepten die voor lang niet iedereen te overzien zijn.
Ook het enorm aanbieden van gok diensten tot recentelijk nog op tv zoals toto reclames zijn zo idioot problematisch.
Lange termijn zicht is ook een moeilijk iets voor velen en veel mensen zien niet in waarom je moet sparen.
Voordeel van Klarna is dat je niet in grote schulden komt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:26 schreef Moonversion het volgende:
De Klarna generatie zit er aan te komen, dat gaat pas echt feest worden.
Mijn hele tekst ging niet alleen maar over de groep licht verstandelijke gehandicapten.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hoeft echt niet verstandelijk gehandicapt te zijn om daar in te trappen. Reclame werkt, want anders zouden al die bedrijven daar niet de helft van hun budget aan uitgeven.
quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voordeel van Klarna is dat je niet in grote schulden komt.
Wat...quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:49 schreef Moonversion het volgende:
[..]Tuurlijk
Klarna hoeft zich niet te registreren/checken bij het BKR, neem daar de andere betaalproviders bij zoals Riverty en je zit zo aan een gezamenlijke schuld van 40k zonder dat de betaalverleners dit van elkaar weten
Het voordeel van klarna ook echt. Ik zou vooral zeggen het nadeel van niet met geld om kunnen gaan is dat je inde schulden komt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:49 schreef Moonversion het volgende:
[..]Tuurlijk
Klarna hoeft zich niet te registreren/checken bij het BKR, neem daar de andere betaalproviders bij zoals Riverty en je zit zo aan een gezamenlijke schuld van 40k zonder dat de betaalverleners dit van elkaar weten
Dit, vooral dit. Een schuld van een tientje kan binnen een jaar zomaar oplopen tot honderden of zelfs duizenden euro's door incasso kosten.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:35 schreef summer2bird het volgende:
Een schuld is snel opgebouwd maar zo moeilijk weer afgelost als je geen hulp hebt.
Beste underdog, Klarna is geen 'voordeel' !quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voordeel van Klarna is dat je niet in grote schulden komt.
Wat kopen al di emensen die zo enorm veel schulden hebben bij Klarna, Wehkamp, en weet ik het wat allemaal op afbetaling? En Klarna is een heel gemakkelijk middel, dat heb je zelf ook ervaren kennelijk voor je "nu niet, maar straks komt mijn salaris weer". En als je dat dus te vaak denkt, loopt het zomaar behoorlijk op.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wat...
40k met klarna? wtf koop je dan allemaal wat je niet kan betalen? zoiets doe je juist toch eenmalig per keer? zo van: 'oke, heb nu het geld niet. Maar dat wil ik heel erg graag'. Je gaat dat dan toch niet stapelen?
Nee. Dat kan enkel 'hoog' oplopen als je zodanig veel of dure aankopen doet via klarna, dat je het ook met je aankomende salaris niet kan dekken.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat kopen al di emensen die zo enorm veel schulden hebben bij Klarna, Wehkamp, en weet ik het wat allemaal op afbetaling? En Klarna is een heel gemakkelijk middel, dat heb je zelf ook ervaren kennelijk voor je "nu niet, maar straks komt mijn salaris weer". En als je dat dus te vaak denkt, loopt het zomaar behoorlijk op.
Dat is wel anders bij mensen die laagbetaald werk doen of een uitkering krijgen, en als je dan ook nog een gezin moet onderhouden, dan valt dat heel erg tegen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:56 schreef DrDentz het volgende:
¤42000 is ook niet zo'n groot bedrag dat je dat nooit in je leven zou kunnen afbetalen lijkt mij. Als starters een huis kopen lenen ze zo 4 ton en betalen dat in 30 jaar af. Als je die 42000 over 30 jaar uitsmeert hoef je maar 1400 euro per jaar te betalen, dat is tegenwoordig een weekendje weg naar CenterParcs.
Alleen wordt die 42.000 iedere maand meer en betaal je dus niet 1.400 per jaar maar met wat pech bijna het dubbele. En daarnaast": als je per maand echt 0 euro overhoudt na je vaste lasten en leven, hoe ga je dan die schamele 1.400 (die veel meer is) betalen? Dat is ruim 100 euro per maand (zonder rente en kosten) terwijl je 0 euro per maand over hebt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:56 schreef DrDentz het volgende:
¤42000 is ook niet zo'n groot bedrag dat je dat nooit in je leven zou kunnen afbetalen lijkt mij. Als starters een huis kopen lenen ze zo 4 ton en betalen dat in 30 jaar af. Als je die 42000 over 30 jaar uitsmeert hoef je maar 1400 euro per jaar te betalen, dat is tegenwoordig een weekendje weg naar CenterParcs.
Ja inderdaad. In dit soort discussies doen mensen soms net of je die 40k+ schuld in een zeer kort termijn moet terugbetalen, anders consequenties. Nee, je kan dat gewoon in jaren en jaren termijnen betalen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:56 schreef DrDentz het volgende:
En dat ga je voorkomen door schulden kwijt te schelden? Kunnen ze mijn hypotheek ook even kwijtschelden dan? Slecht gedrag wordt beloond op deze manier.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:28 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Alsof alle mensen in de schuldhulpverlening een klarnaprobleem heeft. Het leven is gewoon prijzig en door onvoorziene omstandigheden kan het altijd gebeuren dat je in de rproblemen komt.
Hetzelfde wat iedereen doet met hoge schulden. En veel mensen hebben hoge schulden. Omdat ze niet (goed) met geld om kunnen gaan. Omdat ze toch willen hebben wat een ander ook heeft, wat zeker bij tieners en jonge twintigers veel zal spelen. Als het dan zo gemakkelijk is om dat toch te kopen en niet te betalen (althans, niet nu) dan is het zo gemakkelijk om het toch te kopen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dat kan enkel 'hoog' oplopen als je zodanig veel of dure aankopen doet via klarna, dat je het ook met je aankomende salaris niet kan dekken.
Ja, wat ben je dan in hemelsnaam aan het doen?
Ik heb ooit een buurvrouw gehad die haar hele huis had ingericht op afbetaling. En elke 2 jaar een nieuwe tv, want je kon dan je oude inleveren en het nieuwste model onder dezelfde voorwaarde huurkopen. En hier dan over opscheppen en promoten bij je kennissen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat kopen al di emensen die zo enorm veel schulden hebben bij Klarna, Wehkamp, en weet ik het wat allemaal op afbetaling? En Klarna is een heel gemakkelijk middel, dat heb je zelf ook ervaren kennelijk voor je "nu niet, maar straks komt mijn salaris weer". En als je dat dus te vaak denkt, loopt het zomaar behoorlijk op.
Je vergeet de rente die erbij komt. Mijn zus heeft na de scheiding schuld over gehouden. Ze betaalde maandelijks meer aan rente dan aan aflossing. En dan schiet het ook niet op. Ze is er nu, gelukkig, vanaf.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:56 schreef DrDentz het volgende:
Begeleiding zal bestaan uit inzicht leren krijgen in je inkomsten en uitgaven, leren budgetteren, leren kijken naar hoe je je uitgaven doet en of je daarin verstandigere keuzes kunt maken (reclames, andere merken/merkloos, andere winkels).quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:05 schreef DrDentz het volgende:
Ik vraag me dan af of dit wel gaat werken: Zij krijgen begeleiding om te voorkomen dat ze weer in geldproblemen raken.
"Je hoeft geen nieuwe Nikes te kopen. Je kunt ook naar Scapino, of naar de Kledingbank gaan."
"Bruhh!!"
Je bedoelt dus rood staan en creditcards? 1960 wil zijn briljante ideeën terug.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je krijgt binnenkort een nieuwe betaalpas, daar zit dat al ingebakken. Als je wilt pinnen of betalen en er staat niet genoeg geld op je rekening, dan kun je dat automatisch lenen.
Ik snap dat je er een issue mee hebt dat budgetbeheerders voor gek worden gezet, maar het niveau van de mensen die in deze situaties terecht komen roept wel vaak om dit soort "openbaringen". Helaas maar waar.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Begeleiding zal bestaan uit inzicht leren krijgen in je inkomsten en uitgaven, leren budgetteren, leren kijken naar hoe je je uitgaven doet en of je daarin verstandigere keuzes kunt maken (reclames, andere merken/merkloos, andere winkels).
Dat je er een karikatuur van probeert te maken, vind ik triest.
Het betreft veelal mensen die laaggeletterd zijn, weinig inkomsten hebben, amper van huis uit een financiële opvoeding hebben gekregen. Alles moeten we leren, ook met geld omgaan.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:15 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik snap dat je er een issue mee hebt dat budgetbeheerders voor gek worden gezet, maar het niveau van de mensen die in deze situaties terecht komen roept wel vaak om dit soort "openbaringen". Helaas maar waar.
Tieners met 40K schuld? (los van studieschuld)?quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:02 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hetzelfde wat iedereen doet met hoge schulden. En veel mensen hebben hoge schulden. Omdat ze niet (goed) met geld om kunnen gaan. Omdat ze toch willen hebben wat een ander ook heeft, wat zeker bij tieners en jonge twintigers veel zal spelen. Als het dan zo gemakkelijk is om dat toch te kopen en niet te betalen (althans, niet nu) dan is het zo gemakkelijk om het toch te kopen.
En vergeet niet dat mensen met schulden het ene gat gaan dichten met het andere. En dan raken ze van de regen in de drup. Mensen met financiële problemen kunnen, zo blijkt uit onderzoek, veel moeilijker juiste beslissingen nemen, omdat de stress van de schulden te zwaar weegt.
Inderdaad, Klarna hoeft voor mij niet op enige medelijden te rekenen als ze hun leningen moeten afschrijven als iemand in de schuldsanering komt. Dat bedrijf moet het maar uitzoeken verder.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:33 schreef Peligrosso het volgende:
Hoezo heeft zo'n Klarna niet gewoon pech als ze geld lenen aan iemand die het niet kan terugbetalen?
Lekker verdienmodel zo. Geld lenen aan lui waarvan je niet hoeft uit te zoeken of ze het terug kunnen betalen en dan afschuiven op de maatschappij.
Allemaal overbodige luxeartikelen ook.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:23 schreef MisterFox het volgende:
Net binnen per mail: "Heb jij KLARNA al geprobeerd?"
[ afbeelding ]
18 jarigen zijn ook tieners he?quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tieners met 40K schuld? (los van studieschuld)?
Lol ik lees hier een heel verstandig verhaal, en dan komt het punt "hypotheek verhogen om een nieuwe auto te kopen".quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb ooit een buurvrouw gehad die haar hele huis had ingericht op afbetaling. En elke 2 jaar een nieuwe tv, want je kon dan je oude inleveren en het nieuwste model onder dezelfde voorwaarde huurkopen. En hier dan over opscheppen en promoten bij je kennissen.
Dit systeem is heel normaal als het een auto betreft, schijnbaar. Een latere buurman had elke 2 jaar een nieuwe auto. Kon schijnbaar niet uitstaan als iemand in de straat een jongere nummerplaat had. Wij kochten op een bepaald moment een nieuwe auto, door de hypotheek te verhogen (dat kon toen nog) en hadden toen een jongere nummerplaat dan de buurman, die nog niet toe was aan een nieuwe auto. Toen kreeg de buurvrouw een 'boodschappen'autootje dat nieuwer was. Echt ziek!
Ik geloof je, hoor. Maar wil wel eens onderzoek zien waaruit blijkt dat tieners (18 jarige) al 40 k schuld hebben.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
18 jarigen zijn ook tieners he?
En vanaf 18 mogen ze dit soort dingen doen. Als je je telefoon op een andere leeftijd hebt staan, kun je het ook al eerder, denk ik. Ik heb een brave tiener die dat niet doet, maar ik hoor om me heen dat dat toch ook wel anders kan zijn. Vanaf 18 is er geen controle meer, want dan zijn ze meerderjarig en worden ze volledig losgelaten. Moeten ze ineens hun zorgverzekering gaan betalen, bijvoorbeeld. En mogen ze BNPL uitgebreid gebruiken.
Lijkt me inderdaad het beste dat je bij een schuldsanering van iemand, dat soort schuldeisers geen enkel recht meer geeft op geld dat uit de terugbetalingsbijdrage komt.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:53 schreef DrDentz het volgende:
Misschien zou je die mensen dan 'failliet' kunnen verklaren, en dat Klarna / Nike hun geld dan kwijt zijn. Zij nemen het risico door met jan en alleman in zee te gaan en krediet te geven voor consumptiegoederen. Een bank gaat niet zomaar geld uitlenen om een huis te kopen, dat moet allemaal grondig getoetst worden, anders loopt de bank risico.
Nee, maar door actief laagdrempelige leningen aan te bieden voor luxe verbruiksgoederen maak je het mensen die niet zo handig zijn met geld wel gemakkelijker om in de problemen te komen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:28 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Op voorhand gewoon ervoor kiezen om geen schulden te maken door achteraf te betalen, zeker als je weet dat je deze eigenlijk niet direct kan betalen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 09:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Alleen wordt die 42.000 iedere maand meer en betaal je dus niet 1.400 per jaar maar met wat pech bijna het dubbele. En daarnaast": als je per maand echt 0 euro overhoudt na je vaste lasten en leven, hoe ga je dan die schamele 1.400 (die veel meer is) betalen? Dat is ruim 100 euro per maand (zonder rente en kosten) terwijl je 0 euro per maand over hebt.
Jij vindt meubels, tv en witgoed kopen op afbetaling en om de 2 jaar vervangen met behoud van betalingsregeling verstandig?quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:47 schreef koemleit het volgende:
[..]
Lol ik lees hier een heel verstandig verhaal, en dan komt het punt "hypotheek verhogen om een nieuwe auto te kopen".
Dat is toch ook allemaal niet verstandig, koop een tweedehands dan.
Ik ben heel blij met m'n opvoeding en besef. "geef alleen geld uit als je het hebt"
maar ik snap ook dat het voor bepaalde groepen veel te verleidelijk is om verkeerde keuzes te maken, en daardoor komen ze in diepe ellende, dat diepe ellende voor de maatschapij gaat betekenen.
Dus ik heb een drietal voorstellen.
* Verbied achteraf betaal functies.
* Bij elke lening een verplichte door de overheid bepaalde toetsing mbt tot vermogen terug te betalen
* Verbiedt elke vorm van gokken. (ook loterijen).
Voer dit in, en je hebt een financieel veel gezonder land.
Wat ik verstandig aan je verhaal vond was dat je het afkeurde om om de 2 jaar meuk te kopen op afbetaling.quote:Op donderdag 15 mei 2025 11:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij vindt meubels, tv en witgoed kopen op afbetaling en om de 2 jaar vervangen met behoud van betalingsregeling verstandig?
Wat betreft die hypotheek: Deze verhogen voor een nieuwe auto (we hadden nog geen auto) was toen goedkoper dan een autofinanciering. Nu kan dat niet meer, want dan is dat deel niet meer aftrekbaar. Destijds (1996) was dat best wel gemeengoed.
Overigens hebben we onze huidige auto wel gekocht met een autolening, en in 2 jaar afbetaald.
Enige schuld die wij hebben is een hypotheek van 230.000 euro voor een vrijstaand jaren 30 huis op ruim 600 m2 grond in het centrum van een middelgrote stad.
Dan hebben we het, denk ik, toch niet zo slecht gedaan.
Dat kun je uitzetten. Evenals het contactloos betalen.quote:Op donderdag 15 mei 2025 10:11 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je bedoelt dus rood staan en creditcards? 1960 wil zijn briljante ideeën terug.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |