abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 mei 2025 @ 09:17:32 #1
508960 Thijs_Bosmini
rapper/gangster/havo-scholier
pi_217638657
Heb in mijn tuin verspreid een aantal kersenbomen staan, al vele jaren, zonder enige problemen. Eentje heeft er dit jaar problemen, allemaal luizen zitten erin, en vol met verschrompelde bladeren.

Ik heb al geprobeerd om dit aan te pakken met brandnetelsap en een mengsel van water en afwasmiddel, maar helaas wordt de situatie elke dag slechter. Rondom de boom zijn ook opvallend veel mieren aanwezig.

Iemand een ander idee hoe ik dit kan oplossen? Of is de zaag erin de enige uitweg?

donderdag 15 mei 2025 @ 09:37:47 #2
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_217638831
De verschrompelde bladeren is een teken van de krulziekte. Kwestie van alle ongezonde bladeren eruit plukken. De ziekte openbaart zich alleen maar in het voorjaar. Ik zie ook een hoop bladluizen en de mieren profiteren van hun aanwezigheid. Ik zou al het loof er af plukken en hopen op het beste. De zaag zou ik niet hanteren.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
  donderdag 15 mei 2025 @ 10:34:08 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_217639443
Als ik meerdere kersenbomen had dan zou ik een slechte gewoon omhakken
The End Times are wild
pi_217639456
ik zou sowieso snoeien. Je hebt nu een schimmelprobleem, dus vermoed ik dat de boom te beschut staat of dat de kruin te vol zit. De kruin openen zodat de wind erdoor kan, zal al behoorlijk schelen.

kersen kan je nu prima snoeien, maar doe niet te gek. Je kan ongeveer een kwart verwijderen en houd in het achterhoofd dat kersen groeien op twee jaar oud hout.

Tegen de luizen kan je knoflook spuiten Een laar gesneden tenen knoflook een nachtje laten weken in een fles water. Drupje afwasmiddel erbij, in een oude spuitfles en gaan met die banaan.
Het schijnt ook te helpen om knoflook om je boom te planten, maar daar heb ik geen ervaring mee. Spuiten met knoflook werkt heel goed.

De mieren zullen wel ietwat geirriteerd reageren, want die melken vermoedelijk de luizen (daardoor zou ik ook geen bestrijding door bijvoorbeeld lieveheersbeestjes adviseren)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217640694
https://www.rootsum.nl/ik-bescherm/fruittuin/kersenbomen

Misschien heb je hier iets aan?

Onze geënte kersenboom had ook dit soort problemen maar we hebben er nooit iets aangedaan, helaas ging ie dood, dus omgezaagd
  donderdag 15 mei 2025 @ 12:40:49 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217640717
Die bladeren zo komt door de bladluis, had ik ook in mijn aalbes, een mengsel van groene zeep en spiritis op spuiten en de luizen drogen uit en sterven.

Liefst in de avond als de zon er niet meer direct op staat, eventueel na 1 week herhalen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217642341
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2025 10:34 schreef LXIV het volgende:
Als ik meerdere kersenbomen had dan zou ik een slechte gewoon omhakken
Soms ook voor de helft omhakken en zodat alle bladeren weg zijn en daarna de aarde pimpen met mest en de boom weer helemaaaal opnieuw moet beginnen, en dan kijken of de nieuwe twijgjes dan wel gezond worden?

[ Bericht 2% gewijzigd door marretak op 15-05-2025 17:40:16 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')