Stapvoets rijden op snelwegen door grote onderhoudsoperatie: 'Alles moet nu'
Deze weken zijn er opvallend veel wegwerkzaamheden in het land. Toch zag Rijkswaterstaat écht geen andere mogelijkheid dan die allemaal tegelijk te plannen. De rijksdienst zag het al jaren aankomen, maar door weersomstandigheden en een tekort aan nachtwerkers is er nu toch veel overlast.De vertraging op de weg loopt al tijden op tot gemiddeld drie kwartier, zegt een ANWB-woordvoerder tegen NU.nl. De lange files zijn het gevolg van een opeenstapeling van werkzaamheden aan onder meer de A1 en A12.
"Door de grote hoeveelheid werkzaamheden moeten we tegenwoordig ook doordeweeks aan de weg werken", vertelt woordvoerder Ralph Ladestein van Rijkswaterstaat. "Dat komt ook doordat we moeite hebben om aannemers te vinden die 's nachts willen werken."
Door dat tekort aan nachtwerkers heeft Rijkswaterstaat volgens Ladestein maar "beperkte tijdslots" en is het moeilijker om de werkzaamheden te spreiden. "Alles moet in dezelfde paar weken."
Grootschalige werkzaamheden worden "jaren vooruit gepland", zegt Ladestein. Die worden zo veel mogelijk in verkeersluwe perioden gepland, zoals nachten, weekenden en vakanties. "Maar we hebben te maken met de grootste onderhoudsopgave ooit."
Rijkswaterstaat zag werkzaamheden aankomen"Doordat we in de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw veel bruggen, tunnels, viaducten, wegen en sluizen hebben gebouwd, komen die allemaal in de komende jaren aan het einde van hun levensduur."
Die onderhoudswerkzaamheden kon Rijkswaterstaat dus al lang zien aankomen. Toch was het volgens Ladestein niet mogelijk om het anders te plannen.
Volgens hem spelen ook de weersomstandigheden een rol. "Als er asfalt moet worden vervangen, kan dat niet onder een bepaalde temperatuur", legt de woordvoerder uit. "Daardoor worden de mogelijkheden nog verder ingeperkt."
Evenementen vormen ook een probleemDoor de werkzaamheden ontstaan de files momenteel al om 6.00 uur, terwijl dat normaal gesproken later gebeurt, meldt de ANWB. Vooral mensen die vanuit het oosten naar de hoofdstad rijden komen erin terecht. "Maar ook op de terugweg zijn zij de sjaak. De stad uit komen is lastig en ook daarna staan er geregeld files op de snelwegen."
De werkzaamheden van deze maand vormen de aftrap van meerdere klussen in en rond de hoofdstad. Van mei tot oktober zullen werkzaamheden van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam en spoorbeheerder ProRail in en rond Amsterdam grote overlast veroorzaken.
Tegelijkertijd zijn er dit jaar grote evenementen waar veel bezoekers op afkomen, zoals SAIL en het festival Op de Ring. Voor het festival rond het 750-jarig bestaan van Amsterdam gaat een deel van de A10 dicht. En tijdens de NAVO-top in Den Haag zullen de A4 en A5 op bepaalde tijden afgesloten zijn.
Al met al een hele rits aan werkzaamheden en obstakels. Op omleidingsroutes kunnen ongelukken tot ernstige verkeershinder leiden, doordat er dan geen alternatieven zijn. Volgens de ANWB kan de vertraging dan oplopen tot zeker anderhalf uur.
In totaal zijn volgens Ladestein nog "duizenden objecten" aan vervanging toe. Hoewel dat al jaren bekend is, staat het nu pas op de agenda. "Ook voor de komende jaren staat er dus veel groot onderhoud en renovatiewerk gepland." Weggebruikers moeten dus nog lang rekening houden met files.
https://www.nu.nl/binnenl(...)e-alles-moet-nu.htmlRijkswaterstaat zag het aankomen...te laat

Waar was je tijdens de kredietcrisis toen bouwbedrijven werk konden gebruiken? O ja, het geld werd uitgeleend aan Griekenland

En tijdens hoogconjunctuur hebben ze een onderhandelingspositie, dus kunnen ze mooi bedingen dat ze lekker van 9 tot 5 werken net zoals iedereen. Jullie gaan zelf maar 's nachts werken