Wat eigen gelijk.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:24 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik heb liever dat je eens serieuze bronnen raadpleegt in plaats van je eigen gelijk zoeken in AI.
En nogmaals, prima als je uit ideologische overwegingen voor kernenergie kiest. Maar wees dan wel eerlijk over de gevolgen daarvan. Dus of een veel hogere energierekening en daarmee de industrie uit het land jagen of het compenseren via hogere belastingen.
AI wordt hier niet geaccepteerd als bron. Lees de bronnen die ik heb geplaatst, die zou je moeten kunnen begrijpen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:17 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hieronder een analyse van twee langetermijnstrategieën voor nationale energieopwekking (30–50 jaar), waarbij zowel economische als systeemtechnische overwegingen zijn meegenomen.
Ook een reactie die nergens op slaat.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
AI wordt hier niet geaccepteerd als bron. Lees de bronnen die ik heb geplaatst, die zou je moeten kunnen begrijpen.
Omdat er niet nagekeken kan worden of het niet is gevuld met totale onzin (zoals de meeste ChatGPT berichten). Liever bronnen waar een serieuze journalist naar heeft gekeken of waar mensen die er echt voor hebben gestudeerd aan het woord zijn.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook een reactie die nergens op slaat.
Waarom wordt dat niet serieus genomen dan?
Omdat je voorbeeld vol fouten staat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ook een reactie die nergens op slaat.
Waarom wordt dat niet serieus genomen dan?
Ligt eraan welke prompt, of het een betaalde versie is.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat er niet nagekeken kan worden of het niet is gevuld met totale onzin (zoals de meeste ChatGPT berichten). Liever bronnen waar een serieuze journalist naar heeft gekeken of waar mensen die er echt voor hebben gestudeerd aan het woord zijn.
AI zit gewoon zeer vaak fout. Heel simpel voorbeeld: deze week droeg Pedersen de roze trui. Toen werd gevraagd aan ChatGPT of hij de eerste Deen was die dat deed. ChatGPT gaf aan dat Riis ook in het roze reed. Het gekke is alleen dat Riis daar zelf niks van weet, het is ook niet gebeurd. AI is gewoon GEEN betrouwbare en al helemaal geen controleerbare informatiebron. Krantenartikelen, onderzoeken e.d. zijn dat wel.
Prima, je leek toch al niet geïnteresseerd in enige discussiequote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Heren, ik stop deze discussie.
Het is compleet duidelijk dat ik hier op het juiste spoor zit en jullie niet.
Dat een goed antwoord met bronnen je niet bevalt en je als enige reactie kunt geven: “zit vol fouten”
Dan ben je niet anders dan bv Faber die een kritisch rapport krijgt over haar functioneren.
Jij krijgt een antwoord met allemaal controleerbare bronnen en jij stopt je vingers in je oren.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat een goed antwoord met bronnen je niet bevalt en je als enige reactie kunt geven: “zit vol fouten”
Dan ben je niet anders dan bv Faber die een kritisch rapport krijgt over haar functioneren.
Duurder dan wat?quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij krijgt een antwoord met allemaal controleerbare bronnen en jij stopt je vingers in je oren.
Iedereen, ook de allergrootste voorstanders van kernenergie in de Kamer, erkent dat kernenergie duurder is. Dat gaan ontkennen is echt wel extreem vreemd, dan weet je er blijkbaar echt helemaal niks van.
Alle andere vormen van energie en zeker dan energie uit wind, zon en water.quote:
Ook weer heel toevallig dat hij de kosten voor de hele levenscyclus (inclusief het duizenden jaren veilig opbergen van het afval) van kernenergie steeds vergeet in zijn “analyses”.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alle andere vormen van energie en zeker dan energie uit wind, zon en water.
Ik gun onze jongeren schone energie met niet de enorme afvalberg die je eeuwen moet bewaren en de noodzaak tot het winnen van troep, zoals kernenergie. Ik gun ze echte hernieuwbare energie. En dat dan gebalanceerd met batterijen, die ook steeds meer schonere alternatieven worden (zout, water, desnoods zink ipv lithium). De schone en goedkope vormen wind en zonne-energie, ipv het vervuilende, dure gedoe met een kerncentrale.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wil je onze jongeren een mooie baan nabij een grote stad in een super schone mooie plant gunnen
Of bungelend aan een touwtje in torenhoge mast op de Noordzee. Of met een paneel op de nek op een dak.
In het artikel uit Elsevier waar je naar linkte zat ook een interessant stukje. We zien momenteel een sterke beweging naar een decentrale aanpak van problemen rond energie. En dat is ook logisch (zelfs al kies je voor kernenergie, dan ben je decennia verder voor het geïmplementeerd is. Daar kan je niet op wachten) maar de keuze voor kernenergie is per definitie een centralistische keuze met een gigantische verstoring van de markt door de overheid. Het is maar zeer de vraag of je dat t.z.t. wel weer fatsoenlijk in het net in kan passen…quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik gun onze jongeren schone energie met niet de enorme afvalberg die je eeuwen moet bewaren en de noodzaak tot het winnen van troep, zoals kernenergie. Ik gun ze echte hernieuwbare energie. En dat dan gebalanceerd met batterijen, die ook steeds meer schonere alternatieven worden (zout, water, desnoods zink ipv lithium). De schone en goedkope vormen wind en zonne-energie, ipv het vervuilende, dure gedoe met een kerncentrale.
Het lijkt er op dat jij denkt dat alle ontwikkelingen in de toekomst stil gaan staan en dat de nu al zwaar verouderde methode van kernenergie de beste is voor de toekomst. Dan ben je geen snelle denker, dan volg je het allemaal gewoon niet zo goed. De doelstelling is ook niet '100% uitstootvrije energie', maar '100% hernieuwbare energie'. En conventionele kernenergie is nooit hernieuwbaar en zal dus nooit in de mix horen.
Dan vergeet je even dat decentrale oplossingen zorgen voor een erg onbetrouwbaar net (voorbeeld Spanje met zeer veel decentrale opwek aandeel van 50%)quote:Op zaterdag 17 mei 2025 09:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In het artikel uit Elsevier waar je naar linkte zat ook een interessant stukje. We zien momenteel een sterke beweging naar een decentrale aanpak van problemen rond energie. En dat is ook logisch (zelfs al kies je voor kernenergie, dan ben je decennia verder voor het geïmplementeerd is. Daar kan je niet op wachten) maar de keuze voor kernenergie is per definitie een centralistische keuze met een gigantische verstoring van de markt door de overheid. Het is maar zeer de vraag of je dat t.z.t. wel weer fatsoenlijk in het net in kan passen…
Wat mij betreft blijf je.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 08:52 schreef Lospedrosa het volgende:
Decentraal stroomnet kan, maar dan moet je niet de netten allemaal aan elkaar willen koppelen door heel Europa.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 11:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dan vergeet je even dat decentrale oplossingen zorgen voor een erg onbetrouwbaar net (voorbeeld Spanje met zeer veel decentrale opwek aandeel van 50%)
Tennet is groter dan alleen Nederland btw.quote:En dat je marktpartijen moet gaan belasten met het reguleren van het net. Dat betekent regelmatige black-outs. Dat is de weerbarstige praktijk.
In theorie moet het allemaal wel kunnen, maar commerciële bedrijven versnippert over laten aan de stabiliteit is niet altijd verstandig.
Een centraal geregelde opwek zoals grotere kerncentrales heeft idd het nadeel van grote overheidssteun en invloeden.
Maar het enorme voordeel van een uitmuntende betrouwbaarheid, zeker als je partijen als Tennet of een nieuw te creëren instantie dit laat doen die de trackrecord van Tennet heeft.
Nederland heeft met Tennet het meest betrouwbare energienet van de hele wereld!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |