abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217627027

quote:
Utrecht wil als eerste gemeente term 'genocide' officieel gebruiken voor situatie Gaza

Utrecht - De gemeente Utrecht wil voortaan spreken over een genocide om de situatie in Gaza aan te duiden. Gisteren werd een motie daarover met een ruime meerderheid aangenomen. Utrecht is hiermee de eerste gemeente die zo'n motie aanneemt voor het gebruiken van deze term.
In de motie, opgesteld door BIJ1, stellen de partijen dat het gebruik van deze term in lijn is met rapporten van mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en de Verenigde Naties. De partijen roepen de gemeente daarom op om in alle externe communicatie, verklaringen en uitingen van de term genocide te gebruiken.
Volgens de partijen is het van "groot belang" om als politiek de juiste woorden te gebruiken. Dat is van grote invloed op "bewustwording, solidariteit en beleidsvorming" bij zulke ernstige mensenrechtenschendingen, zeggen de partijen die de motie steunen.
De Utrechtse partijen DENK, Volt, Partij voor de Dieren, EenUtrecht, D66, GroenLinks, Partij van de Arbeid, Groep Zwanenberg en Student & Starter steunen de motie. Ook zij vinden dat de gemeente tot nu toe te terughoudend is geweest in het gebruik van het woord genocide met betrekking tot Gaza.
'Politiek en moreel uitspreken'
Noura Oul Fakir van BIJ1 is dan ook blij dat de motie door een meerderheid van de raad wordt gesteund. "Zij zien ook de noodzaak om duidelijke taal te gebruiken en het benoemen zoals het is."
Niet iedere partij steunde de motie. Stadsbelang Utrecht is er fel op tegen. "Wij vinden dat de politiek in Utrecht zich met Utrechtse zaken bezig moet houden", reageert Stefan Gaillard namens de partij. "Dit is geen effectief gebruik van onze tijd."
Bij de Utrechtse ChristenUnie zijn de stemmen verdeeld. De partij met twee zetels stemde voor de motie én tegen. Rick van der Graaf stemde namens de ChristenUnie voor de motie, maar erkent dat juridisch gezien de verantwoordelijkheid bij het Internationaal Gerechtshof ligt. "Juist omdat voorkomen beter is dan bestraffen, vind ik het noodzakelijk dat wij ons politiek en moreel uitspreken voordat humanitaire inzet te laat is en de geschiedenis ons voor een voldongen feit stelt."
Specifiek gekozen moment
Het moment dat de motie werd ingediend, is niet toevallig gekozen. "We wilden deze motie opstellen naar aanloop van de Nakba herdenking op 15 mei", zegt Oul Fakir.
Op deze dag wordt jaarlijks een protest gehouden voor Palestijnen over de hele wereld. Nakba is het Arabische woord voor catastrofe. Op die dag herdenken Palestijnen dat na de vorming van de staat Israël in 1948 honderdduizenden Palestijnen werden verdreven of op de vlucht sloegen.
Ook in Utrecht worden er op die dag verschillende activiteiten georganiseerd rondom de herdenking. Zo houden actiegroepen Utrecht4Palestine en New Neighbours volgende week donderdag een herdenkingsbijeenkomst op het Domplein.
Luisteren naar experts
Mahaar Fattal, raadslid voor GroenLinks, prijst het initiatief van BIJ1. "Als partij zijn we normaal gesproken terughoudend om internationale kwesties in de gemeenteraad te bespreken", geeft Fattal toe. "Maar wat er in Gaza gebeurt, leeft sterk onder Utrechters."
Fattal ziet dat veel inwoners meeleven met het Palestijnse leed en meedoen aan demonstraties of protestacties, bijvoorbeeld op de Universiteit Utrecht. Sinds woensdag verblijven pro-Palestijnse demonstranten op de binnenplaats van de universiteitsbibliotheek. Demonstranten eisen dat de universiteit alle banden verbreekt met Israëlische instituties.
"Een term als genocide moet je niet zomaar gebruiken", zegt Fattal. "Maar experts stellen vast dat dit aan de hand is, en wij luisteren graag naar experts."
Itai demonstreert op de binnenplaats van de universiteitsbibloiotheek
LEES OOK
Pro-Palestijnse demonstranten gaan door: 'Alle banden met Israëlische universiteiten moeten worden verbroken'
Ruben Snijder, fractievoorzitter van Student & Starter, begrijpt dat er verschillende gevoelens leven in de stad, maar ook hij is duidelijk: "We zijn nu op een punt gekomen waarop dit niet langer te negeren is." Hij ziet graag dat Utrecht een duidelijk signaal afgeeft over de situatie in Gaza. "Wat daar gebeurt, is niet oké. Zeker na de recente stap van Netanyahu. Het is verschrikkelijk." Hij zegt er vertrouwen in te hebben dat de gemeente Utrecht op een "goede en tactvolle manier" de motie oppakt.
Duidelijke taal
BIJ1 vraagt op verschillende manieren aandacht voor de situatie in Palestina. Zo heeft de partij de afgelopen tweeënhalf jaar, na 7 oktober 2023, hier meerdere moties over ingediend. Maar volgens Oul Fakir is het de eerste keer dat een motie een grote meerderheid heeft gekregen. "De afgelopen jaren zijn we allemaal getuige geweest van gruwelijke beelden en hebben we live kunnen zien hoe een genocide zich voltrekt. Het werd hoog tijd dat mensen kleur bekennen en een duidelijk standpunt innemen."
De Utrechtse politicus denkt dat de uitspraken van minister Caspar Veldkamp van Buitenlandse Zaken hebben bijgedragen aan de brede steun voor de motie. Veldkamp gaf recent aan dat hij een onderzoek wil naar naleving van het verdrag tussen de EU en Israël. Volgens de minister worden de mensenrechten in Gaza niet meer nageleefd door de voortdurende humanitaire blokkade.
"Mogelijk zet dat partijen ertoe aan om nu toch een standpunt in te nemen", denkt Oul Fakir. "Sommige Utrechtse partijen wijken daarbij zelfs af van hun landelijke lijn." Ze hoopt dat andere gemeenteraden aan Utrecht een voorbeeld nemen.
https://www.rtvutrecht.nl(...)n-voor-situatie-gaza

Het lijkt mij niet aan een gemeente dit soort dingen te zeggen.
pi_217627448
Hieronder ziedende xenofoben.
pi_217627513
Zo kun je nog krijgen dat een gemeente tegen de Ourakine is. Dat is je taak niet.
pi_217627524
Laten we een kip een kip noemen en alles andere ook wat het is.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 23:57:39 #5
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217627716
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 23:32 schreef Drxx het volgende:
Hieronder ziedende xenofoben.
Zelf vind ik white saviours schattiger O+
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217627758
quote:
Onlangs schreef u een artikel waarin u concludeert dat de Israëlische toepassing van AI bewijs is voor genocide. Waarom?
“Voor de juridische vaststelling van genocide is intentie heel belangrijk. Die intentie spreekt uit de bereidheid om onrechtmatige aanvallen uit te voeren op onschuldige slachtoffers. Daarmee wordt het risico om het oorlogsrecht op grote schaal te overtreden structureel voor lief genomen.”
“Het Israëlische leger heeft – zo blijkt uit onderzoek waar ik aan refereer – structureel zware en niet-precies gestuurde bommen afgevuurd op onvoldoende zorgvuldig vastgestelde doelwitten, bovendien in dichtbevolkte gebieden. Alsof dat nog niet genoeg is, is AI ingezet om vermeende doelwitten te kunnen aanvallen, júíst wanneer zij thuis zijn – wetende dat daarbij ook de familie van het doelwit, evenals de overige medebewoners van de flat, gedood worden. Verder blijkt de kwantiteit van het aantal aanvallen op beleidsmatig niveau prioriteit te hebben gekregen boven rechtmatigheid.”
“Dit alles bij elkaar toont een staatsgeleide en industriële vernietigingscampagne. Er spreekt een beleidsmatige wil tot vernietiging uit, die niet anders is te kwalificeren dan als genocide.”
pi_217627882
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 00:05 schreef Chadi het volgende:

[..]

Niet de taak van een gemeente duidelijk. Daarnaast wordt Netanyahu al vervolgt voor misdaden.
  woensdag 14 mei 2025 @ 01:17:26 #8
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217627996
quote:

[..]

Wat heeft Henk in Ondiep hieraan?
pi_217628004
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 01:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat heeft Henk in Ondiep hieraan?
Had is een fake name met uitlering.
pi_217628011
quote:

[..]

Die klapt er wel diep in zeg..
pi_217628869
quote:

[..]

Zet er in het vervolg de link bij waar je het vandaan hebt.

Bij deze doe ik dat wel voor je:
https://www.parool.nl/wer(...)n-genocide~b74e187b/

of

https://www.trouw.nl/buit(...)n-genocide~b74e187b/
pi_217629173
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 09:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Zet er in het vervolg de link bij waar je het vandaan hebt.

Bij deze doe ik dat wel voor je:
https://www.parool.nl/wer(...)n-genocide~b74e187b/

of

https://www.trouw.nl/buit(...)n-genocide~b74e187b/
Het Parool achter een paywall.
  woensdag 14 mei 2025 @ 10:16:38 #13
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217629274
Veel woorden, maar geen daden. Het wijzende vingertje naar Israël is duidelijk, maar wat ontbreekt is een oplossing! Kom eens met een alternatief: wat zijn de keuzes die Israël heeft? Wat gebeurt er als ze hiermee stoppen?

Het is zeker een hele complexe situatie. Stoppen met wat ze nu doen, betekent hun eigen doodvonnis.
pi_217629303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 09:56 schreef Chadi het volgende:

[..]
Het Parool achter een paywall.
Dus quote je eigenlijk illegaal, wil je zeggen?

En zelfs dan nog: bron vermelden.
pi_217629336
Interessant topic. Wel of geen genocide in Gaza. Eerste keer dat ik deze discussie voorbij zie komen.
pi_217629395
Alleen de TT lezende:

Maar gaan ze nou "Gaza" vervangen door "Genocide"?
'Vanwege de onlusten en slachtoffers in Genocide houden we een minuutje stilte in de Gemeenteraad'

Achja, whatever floats their boats.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217629400
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:16 schreef Gehakt_bal het volgende:
Veel woorden, maar geen daden. Het wijzende vingertje naar Israël is duidelijk, maar wat ontbreekt is een oplossing! Kom eens met een alternatief: wat zijn de keuzes die Israël heeft? Wat gebeurt er als ze hiermee stoppen?

Het is zeker een hele complexe situatie. Stoppen met wat ze nu doen, betekent hun eigen doodvonnis.
De oplossing is heel makkelijk. Terug naar de 67 grenzen, stoppen met landjepik en de uitgestoken hand van de omliggende landen accepteren.

Maar dan kom je aan het hele zionistische idee van een groot israel.
pi_217629415
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dus quote je eigenlijk illegaal, wil je zeggen?

En zelfs dan nog: bron vermelden.
Sorry, zal het niet meer doen. Ben je nu niet meer....
  woensdag 14 mei 2025 @ 12:32:52 #19
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217630129
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 10:35 schreef Chadi het volgende:

[..]
De oplossing is heel makkelijk. Terug naar de 67 grenzen, stoppen met landjepik en de uitgestoken hand van de omliggende landen accepteren.

Maar dan kom je aan het hele zionistische idee van een groot israel.
Die uitgestoken hand van omliggende landen gaat er niet komen.
Of het zal een hand zijn met een scherp mes erin.
Het enige wat de omliggende landen willen is de vernietiging van Israël.

Israël is overigens maar een piepklein landje omringd door veel grotere landen.
pi_217630151
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:32 schreef Gehakt_bal het volgende:

[..]
Die uitgestoken hand van omliggende landen gaat er niet komen.
Of het zal een hand zijn met een scherp mes erin.
Het enige wat de omliggende landen willen is de vernietiging van Israël.

Israël is overigens maar een piepklein landje omringd door veel grotere landen.
Die is er al sinds 2002.

[ Bericht 16% gewijzigd door Chadi op 14-05-2025 12:41:29 ]
  woensdag 14 mei 2025 @ 13:19:06 #21
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217630415
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 12:36 schreef Chadi het volgende:

[..]
Die is er al sinds 2002.

Wat was er in 2002?
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 16:07:26 #22
236264 crew  capricia
pi_217631493
Amsterdam wil graag in de overtreffende trap:

quote:
Halsema neemt voor het eerst woord 'genocidaal geweld' in de mond en stuurt brief aan kabinet over Israël

Burgemeester Halsema stuurt namens het Amsterdamse college een brief naar Den Haag, waarin ze het kabinet oproept zich kritischer op te stellen tegenover Israël. In haar speech in de gemeenteraad haalde ze NIOD-directeur Martijn Eickhoff aan, die spreekt van genocidaal geweld in Gaza door Israël. De gemeente laat vanaf morgen bovendien een paar dagen een projectie op museum Eye zien met een doodgeschoten Palestijns meisje, met daarbij een oproep tot vrede in de Palestijnse gebieden.
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)terdam-brief-kabinet

Ik zit hier eigenlijk niet op te wachten. Op projecties van sommige slachtoffers en andere weer niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 16:16:20 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217631551
Krijgen we ook een projectie te zien van de slachtoffers van 7 oktober ?
Echt ik begrijp er niks meer van hoor. :N
Ongelovelijk triest hoe men zaken uit hun verband weet te trekken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_217631562
Ik ben helemaal klaar met dat extreemlinkse tuig met hun terroristische islamknuffelarij.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217631563
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:16 schreef deedeetee het volgende:

Sektegedrag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 16:22:41 #26
236264 crew  capricia
pi_217631586
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:16 schreef deedeetee het volgende:
Krijgen we ook een projectie te zien van de slachtoffers van 7 oktober ?
Echt ik begrijp er niks meer van hoor. :N
Ze zegt het letterlijk:
quote:
"Veel Amsterdammers hebben het gevoel dat onze regering niet opkomt voor de mensenrechten van de één maar wel van de ander."
Dus ik denk dat ik de projectie van de vermoorde Bibas-kinderen en hun moeder gemist heb.
There is a name for it:
We call them Poor"
  woensdag 14 mei 2025 @ 16:33:46 #27
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_217631672
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Ze zegt het letterlijk:
[..]
Dus ik denk dat ik de projectie van de vermoorde Bibas-kinderen en hun moeder gemist heb.
Och ik heb al jaren het idee dat de angst voor het moslim geweld hier wel heel erg diep zit. Ik kan me echt niet voorstellen wat anders de reden is om die groep altijd maar hun zin te geven en naar de mond te praten.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 14 mei 2025 @ 16:45:34 #28
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217631792
quote:
1s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:07 schreef capricia het volgende:
[..]

Ik zit hier eigenlijk niet op te wachten. Op projecties van sommige slachtoffers en andere weer niet.
Dat dat mens bestuurder van het jaar was is een gotspe. Onder haar is er een Jodenjacht georganiseerd, de halve universiteit afgebroken en de veteranenherdenking verstoord in de naam van Palestina en dan heeft ze het gore lef om hier selectief aandacht voor te gaan vragen. Dit terwijl ze nog nooit één seconde Darfur, Oeigoeren, Rohyngja, Assad, de Taliban, IS, Yezidi of weet ik wat heeft benoemd.
pi_217633058
quote:
[..]

Ja ja.. :D
pi_217633270
En vanaf maandag toont Femke neem ik aan ook even continue deze beelden:

https://nos.nl/collectie/(...)-van-hamas-op-israel

Opdat voor iedereen even duidelijk moge zijn hoe de Palestijnse bevolking er zelf in staat.
  woensdag 14 mei 2025 @ 19:45:39 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217633459
quote:
10s.gif Op woensdag 14 mei 2025 19:11 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ja ja.. :D
Waren Palestijnen massaal Hindoe geweest had heel dit conflict jou en je woke medestrijders geen reet geïnteresseerd. En daar durf ik mijn vermogen (en dat heb ik, als witte gristelijke heteroman heb ik bij mijn geboorte al wat goudstaven verworven) om te verwedden.

Goeiedag wat word ik moe van dit tribaal gejank.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 14 mei 2025 @ 20:00:25 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217633739
quote:
[..]

Gaat helemaal goed komen bij de PVV. Die vooral gespekt worden met geld uit Israel. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 14 mei 2025 @ 20:11:29 #33
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_217633966
quote:
14s.gif Op woensdag 14 mei 2025 20:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Gaat helemaal goed komen bij de PVV. Die vooral gespekt worden met geld uit Israel. :')
Mooie tegenhanger voor al dat salafitische geld uit de oliestaten
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator woensdag 14 mei 2025 @ 23:35:22 #34
236264 crew  capricia
pi_217637330
Reactie van de Israëlische ambassadeur in NL op de acties van Halsema :
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217638686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2025 16:45 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat dat mens bestuurder van het jaar was is een gotspe. Onder haar is er een Jodenjacht georganiseerd, de halve universiteit afgebroken en de veteranenherdenking verstoord in de naam van Palestina en dan heeft ze het gore lef om hier selectief aandacht voor te gaan vragen. Dit terwijl ze nog nooit één seconde Darfur, Oeigoeren, Rohyngja, Assad, de Taliban, IS, Yezidi of weet ik wat heeft benoemd.
Dit is genoeg reden om haar, desnoods gedwongen, af te zetten als burgemeester.

Maar wie gaat dat doen?
Intolerant voor intolerantie
pi_217638740
Ik snap wel dat Utrecht daar genocide wil gebruiken.

Maar het mag niet he.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')