abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217616169
Huizenblok in Didam verwoest na grote brand, 24 bewoners geëvacueerd
Deel dit artikel
In een huizenblok in Didam in Gelderland heeft vannacht een grote brand gewoed. Het hele blok van zes huizen stond in brand. De 24 bewoners werden door de brandweer geëvacueerd. Ook bewoners van zes woningen in de buurt werden geëvacueerd vanwege rookoverlast.

Om de brand helemaal uit te kunnen krijgen, besloot de brandweer om vier woningen met een kraan te slopen. Of de andere twee woningen wel behouden kunnen blijven, is nog onbekend.

De brand ontstond kort na middernacht, waarna die zich snel verspreidde. De brandweer was met groot materieel uitgerukt, waaronder vier tankautospuiten en hoogwerkers. Rond 03.00 uur was de brand onder controle. Niemand raakte gewond.

https://nos.nl/artikel/25(...)bewoners-geevacueerd
  dinsdag 13 mei 2025 @ 08:49:19 #2
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_217616251
Vervelend. Iets bekend over mogelijke oorzaken? Of wordt het dan te veel speculeren? Ik ben niet zo bekend in het Didamse.
AZ
ALKMAAR
  dinsdag 13 mei 2025 @ 09:05:06 #3
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217616355
Aan een gesloten zonnepanelen op rijtjeshuizen, was een tijdje terug in Arnhem ook

Zie telegraaf
https://www.telegraaf.nl/(...)cherven-zonnepanelen
  dinsdag 13 mei 2025 @ 09:09:44 #4
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217616398
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 08:49 schreef Durmada het volgende:
Vervelend. Iets bekend over mogelijke oorzaken? Of wordt het dan te veel speculeren? Ik ben niet zo bekend in het Didamse.
Laten we niet gaan speculeren, anders is het hek van Didam.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 13 mei 2025 @ 09:40:57 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217616649
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 08:49 schreef Durmada het volgende:
Nee, wel over de gevolgen.

Ik snap niet dat deze woningen destijds niet gesloopt zijn om herbouwd te worden naar moderne maatstaven. Oudere woningen hebben lagere eisen voor brandscheiding. Daar gooien ze dan het hele dak vol met zonnepanelen :X
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  PR/Manusje van alles dinsdag 13 mei 2025 @ 10:35:50 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_217617034
quote:
18s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:40 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Ik snap niet dat deze woningen destijds niet gesloopt zijn om herbouwd te worden naar moderne maatstaven. Oudere woningen hebben lagere eisen voor brandscheiding. Daar gooien ze dan het hele dak vol met zonnepanelen :X
Deze woningen zien er gerenoveerd uit. Nieuwe buitenschil over de oude heen. Ja, als de oude schil in de fik gaat.... Dan ben je snel klaar.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 13 mei 2025 @ 12:50:25 #7
3542 Gia
User under construction
pi_217617912
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Aan een gesloten zonnepanelen op rijtjeshuizen, was een tijdje terug in Arnhem ook

Zie telegraaf
https://www.telegraaf.nl/(...)cherven-zonnepanelen
Dat is niet de oorzaak! Het wordt alleen genoemd in de berichtgeving, omdat de zonnepanelen door de hitte van de brand springen en dan glas verspreid. Het bemoeilijkt ook het blussen.
pi_217618225
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:09 schreef Caland het volgende:

[..]
Laten we niet gaan speculeren, anders is het hek van Didam.
ben benieuwd of het Didam arrest hier ook voor gaat gelden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 13 mei 2025 @ 13:31:27 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217618258
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 12:50 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat is niet de oorzaak! Het wordt alleen genoemd in de berichtgeving, omdat de zonnepanelen door de hitte van de brand springen en dan glas verspreid. Het bemoeilijkt ook het blussen.
Heb ook niets over de brandoorzaak geschreven, alleen dat de er aaneengesloten zonnepanelen lagen, en dat dit in Arnhem ook zo was. En ja, dat heeft het blussen bemoeilijkt, zodanig dat er 2 huizen moesten worden afgebroken.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 14:21:59 #10
3542 Gia
User under construction
pi_217618786
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Heb ook niets over de brandoorzaak geschreven, alleen dat de er aaneengesloten zonnepanelen lagen, en dat dit in Arnhem ook zo was. En ja, dat heeft het blussen bemoeilijkt, zodanig dat er 2 huizen moesten worden afgebroken.
Het was in dit geval per 2 huizen aaneengesloten, maar als het dan net tussen huis 2 en 3 uitbreekt en het gaat naar beide zijden, dan verspreid het zich snel verder. Vind dat men hier onderhand wel actie op mag ondernemen. Mensen zelf kunnen ook actie ondernemen en eisen dat dit veranderd wordt als het op hun dak ook zo is. Want je bent voor je veiligheid in principe afhankelijk van je buren. Als daar brand uitbreekt, ben jij ook de pineut.
pi_217618836
Ik weet wel waar dit door komt, maar ik wil dat mijn post blijft staan dus ik zeg het lekker niet.
pi_217621413
quote:
18s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 09:40 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het probleem lijkt hier, net als bij de brand destijds in Arnhem niet te zitten in de ouderdom van de woningen. En het lijkt tevens vergelijkbaar met hetgeen de Glrenfell-tower in een inferno heeft veranderd
Juist de relatief goedkope manier van renovatie die is toegepast, waarbij een geïsoleerde schil om het hele blok heen is geplaatst. Heel basic: men neme wat pir platen en plakt die rond het hele huizenblok.
Hoewel die platen aan bepaalde eisen moeten voldoen, blijft het een kunststof geproduceerd uit olie. Boven een bepaalde temperatuur zal dat simpelweg gaan branden, en flink ook.
Combineer dat met een afwerklaag aan de buitenkant die om logische redenen waterdicht is, en het brand als een fakkeltje waar de brandweer weinig meer tegen kan doen.
pi_217621436
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 10:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]
Deze woningen zien er gerenoveerd uit. Nieuwe buitenschil over de oude heen. Ja, als de oude schil in de fik gaat.... Dan ben je snel klaar.
De oude schil bestaat grotendeels uit baksteen. Allen het dakbeschot+balken van de oude schil zal brandbaar zijn. Als ik kijk naar de fotos en filmpjes is het juist de nieuwe schil die geen brandscheiding tussen de woningen heeft en uit een brandbaar isolatiemateriaal bestaat.
pi_217621512
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 14:26 schreef Nober het volgende:
Ik weet wel waar dit door komt, maar ik wil dat mijn post blijft staan dus ik zeg het lekker niet.
Joden?
Azielzoekers?
Covid vaccin?
Chinese meuk?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 13 mei 2025 @ 21:50:23 #15
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_217624200
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2025 18:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Het probleem lijkt hier, net als bij de brand destijds in Arnhem niet te zitten in de ouderdom van de woningen. En het lijkt tevens vergelijkbaar met hetgeen de Glrenfell-tower in een inferno heeft veranderd
Juist de relatief goedkope manier van renovatie die is toegepast, waarbij een geïsoleerde schil om het hele blok heen is geplaatst. Heel basic: men neme wat pir platen en plakt die rond het hele huizenblok.
Hoewel die platen aan bepaalde eisen moeten voldoen, blijft het een kunststof geproduceerd uit olie. Boven een bepaalde temperatuur zal dat simpelweg gaan branden, en flink ook.
Combineer dat met een afwerklaag aan de buitenkant die om logische redenen waterdicht is, en het brand als een fakkeltje waar de brandweer weinig meer tegen kan doen.
Ouderdom is niet de juiste term. Het gaat om het toen geldende bouwbesluit i.c.m. een ingrijpende renovatie waarbij alleen de nieuwe materialen + isolatiewaarde onder het nieuwe bouwbesluit vallen. Als ik de videobeelden bekijk lijkt dit te begonnen zijn als een zolderbrand, waarschijnlijk als binnenbrand. Volgens de ondertiteling zou de brand aan de achterzijde begonnen zijn als een kleine brand.

https://www.gelderlander.(...)-naar-huis~abcedd7d/

Als ik de dronebeelden bekijk in het tweede filmpje dan lijkt de houten beplating en balken door te lopen naar de buren over de stenen tussenmuren. Tijdens het slopen zie ik de nieuwe dakpanelen niet branden. Wel rondom de zonnepanelen. De gebruikte dakpanelen heb ik kunnen achterhalen:

https://www.nijhuis.nl/project/renovatie-95-woningen/
https://hardemanisolatie.(...)-opgeleverd-te-didam
https://www.kingspan.com/(...)a-sheet-en-gb-ie.pdf

Zonnepanelen kunnen, afhankelijk van het merk, brandbaar zijn aan de achterzijde waardoor het vuur makkelijker wordt doorgegeven naar de buren als er onvoldoende afstand tussen de panelen onderling is. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen welk merk en model ze gebruikt hebben.

De ironie wil dat ik in augustus 2020 bij een woning in deze straat geweest ben. Toen nog met roodbruine bakstenen aan de buitenkant. De bewoonster, die er net naartoe verhuisd was, gaf aan dat de boel vernieuwd zou worden. Onduidelijk of ze daarmee bedoelde of alles tegen de vlakte ging of gerenoveerd werd. Qua ontwerp zag deze woning uit als een 13 in een dozijn eind jaren '60 doorzonwoning. Aan de keuken en meterkast te zien, bestaande uit installatieautomaten, is er eerder gerenoveerd. Voor de rest leek de tijd stil gestaan te hebben. Niet op zolder geweest overigens :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')