Laten we niet gaan speculeren, anders is het hek van Didam.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 08:49 schreef Durmada het volgende:
Vervelend. Iets bekend over mogelijke oorzaken? Of wordt het dan te veel speculeren? Ik ben niet zo bekend in het Didamse.
Nee, wel over de gevolgen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 08:49 schreef Durmada het volgende:
Vervelend. Iets bekend over mogelijke oorzaken? Of wordt het dan te veel speculeren? Ik ben niet zo bekend in het Didamse.
Deze woningen zien er gerenoveerd uit. Nieuwe buitenschil over de oude heen. Ja, als de oude schil in de fik gaat.... Dan ben je snel klaar.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, wel over de gevolgen.
Ik snap niet dat deze woningen destijds niet gesloopt zijn om herbouwd te worden naar moderne maatstaven. Oudere woningen hebben lagere eisen voor brandscheiding. Daar gooien ze dan het hele dak vol met zonnepanelen
Dat is niet de oorzaak! Het wordt alleen genoemd in de berichtgeving, omdat de zonnepanelen door de hitte van de brand springen en dan glas verspreid. Het bemoeilijkt ook het blussen.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Aan een gesloten zonnepanelen op rijtjeshuizen, was een tijdje terug in Arnhem ook
Zie telegraaf
https://www.telegraaf.nl/(...)cherven-zonnepanelen
ben benieuwd of het Didam arrest hier ook voor gaat gelden.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:09 schreef Caland het volgende:
[..]
Laten we niet gaan speculeren, anders is het hek van Didam.
Heb ook niets over de brandoorzaak geschreven, alleen dat de er aaneengesloten zonnepanelen lagen, en dat dit in Arnhem ook zo was. En ja, dat heeft het blussen bemoeilijkt, zodanig dat er 2 huizen moesten worden afgebroken.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 12:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is niet de oorzaak! Het wordt alleen genoemd in de berichtgeving, omdat de zonnepanelen door de hitte van de brand springen en dan glas verspreid. Het bemoeilijkt ook het blussen.
Het was in dit geval per 2 huizen aaneengesloten, maar als het dan net tussen huis 2 en 3 uitbreekt en het gaat naar beide zijden, dan verspreid het zich snel verder. Vind dat men hier onderhand wel actie op mag ondernemen. Mensen zelf kunnen ook actie ondernemen en eisen dat dit veranderd wordt als het op hun dak ook zo is. Want je bent voor je veiligheid in principe afhankelijk van je buren. Als daar brand uitbreekt, ben jij ook de pineut.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 13:31 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb ook niets over de brandoorzaak geschreven, alleen dat de er aaneengesloten zonnepanelen lagen, en dat dit in Arnhem ook zo was. En ja, dat heeft het blussen bemoeilijkt, zodanig dat er 2 huizen moesten worden afgebroken.
Het probleem lijkt hier, net als bij de brand destijds in Arnhem niet te zitten in de ouderdom van de woningen. En het lijkt tevens vergelijkbaar met hetgeen de Glrenfell-tower in een inferno heeft veranderdquote:Op dinsdag 13 mei 2025 09:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee, wel over de gevolgen.
Ik snap niet dat deze woningen destijds niet gesloopt zijn om herbouwd te worden naar moderne maatstaven. Oudere woningen hebben lagere eisen voor brandscheiding. Daar gooien ze dan het hele dak vol met zonnepanelen
De oude schil bestaat grotendeels uit baksteen. Allen het dakbeschot+balken van de oude schil zal brandbaar zijn. Als ik kijk naar de fotos en filmpjes is het juist de nieuwe schil die geen brandscheiding tussen de woningen heeft en uit een brandbaar isolatiemateriaal bestaat.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 10:35 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Deze woningen zien er gerenoveerd uit. Nieuwe buitenschil over de oude heen. Ja, als de oude schil in de fik gaat.... Dan ben je snel klaar.
Joden?quote:Op dinsdag 13 mei 2025 14:26 schreef Nober het volgende:
Ik weet wel waar dit door komt, maar ik wil dat mijn post blijft staan dus ik zeg het lekker niet.
Ouderdom is niet de juiste term. Het gaat om het toen geldende bouwbesluit i.c.m. een ingrijpende renovatie waarbij alleen de nieuwe materialen + isolatiewaarde onder het nieuwe bouwbesluit vallen. Als ik de videobeelden bekijk lijkt dit te begonnen zijn als een zolderbrand, waarschijnlijk als binnenbrand. Volgens de ondertiteling zou de brand aan de achterzijde begonnen zijn als een kleine brand.quote:Op dinsdag 13 mei 2025 18:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het probleem lijkt hier, net als bij de brand destijds in Arnhem niet te zitten in de ouderdom van de woningen. En het lijkt tevens vergelijkbaar met hetgeen de Glrenfell-tower in een inferno heeft veranderd
Juist de relatief goedkope manier van renovatie die is toegepast, waarbij een geïsoleerde schil om het hele blok heen is geplaatst. Heel basic: men neme wat pir platen en plakt die rond het hele huizenblok.
Hoewel die platen aan bepaalde eisen moeten voldoen, blijft het een kunststof geproduceerd uit olie. Boven een bepaalde temperatuur zal dat simpelweg gaan branden, en flink ook.
Combineer dat met een afwerklaag aan de buitenkant die om logische redenen waterdicht is, en het brand als een fakkeltje waar de brandweer weinig meer tegen kan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |