Ongekend weer.quote:Een 46-jarige ambtenaar van de gemeente Amsterdam is maandag door de Rijksrecherche aangehouden op verdenking van corruptie en medeplichtigheid aan het veroorzaken van explosies en andere ernstige geweldsincidenten. Hij wordt ervan verdacht dat hij gedurende een langere periode op verzoek van anderen adressen heeft opgezocht in de gemeentesystemen. Op die adressen hebben vervolgens explosies of andere geweldsincidenten plaatsgevonden.
Vanuit zijn functie als administratief medewerker had de verdachte toegang tot meerdere systemen waaronder de Basisregistratie Personen. Hierin kunnen de adres- en persoonsgegevens van Nederlanders geraadpleegd worden. De verdenking is dat de man, waarschijnlijk tegen betaling, voor criminele contacten specifieke adressen in heel Nederland opzocht en die aan hen doorgaf. Op die adressen hebben vervolgens explosies of andere geweldsincidenten plaatsgevonden. Het vermoeden is dat de verdachte geweten moet hebben dat de informatie die hij doorgaf door anderen gebruikt werd voor het plegen van ernstige misdrijven. Daarom wordt hij ook verdacht van medeplichtigheid aan deze misdrijven.
De verdachte zit in beperkingen, wat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat. Hij zal donderdag 15 mei worden voorgeleid aan de rechter-commissaris. Het onderzoek van de Rijksrecherche wordt geleid door het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie.
https://www.om.nl/actueel(...)igheid-aan-explosies
Hij is er blijkbaar lang mee weggekomen.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:52 schreef Moonversion het volgende:
Als je in 2025 nog denkt dat je ongezien in bv de GBA of een medisch dossier kan kijken ben je wel heel naïef
Het zal misschien niet opvallen/uitkomen als je het adres opzoekt van een bekende Nederlander, als je gaat neuzen in een adres waar vervolgens de politie bij komt dan weten ze je wel te vinden.
Vast weer een Piet, Kees of Klaas…oh wacht.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:55 schreef Hathor het volgende:
Nou ben ik wel zeer benieuwd naar de naam van deze 'ambtenaar', ik heb mijn bingokaart er alvast bijgepakt.
Dit wordt lang zitten. En oneervol ontslag.quote:Hij wordt ervan verdacht dat hij gedurende een langere periode op verzoek van anderen adressen heeft opgezocht in de gemeentesystemen. Op die adressen hebben vervolgens explosies of andere geweldsincidenten plaatsgevonden.
M. El H.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:55 schreef Hathor het volgende:
Nou ben ik wel zeer benieuwd naar de naam van deze 'ambtenaar', ik heb mijn bingokaart er alvast bijgepakt.
Hij kan altijd nog de slachtofferkaart spelen, dat zijn familie iets zou overkomen als hij geen informatie gaf oid. Wat natuurlijk ook nog eens gewoon waar zou kunnen zijn.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:10 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dit wordt lang zitten. En oneervol ontslag.
Bingo.quote:
Daarom moet je ook niet met Jan en alleman over je werk praten.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hij kan altijd nog de slachtofferkaart spelen, dat zijn familie iets zou overkomen als hij geen informatie gaf oid. Wat natuurlijk ook nog eens gewoon waar zou kunnen zijn.
Heb je gelijk in. Ik zwengel maar gewoon wat aan, het is inderdaad meer voor de hand liggend dat hij het gewoon deed omdat hij er dik voor betaald werd. Ik weet niet of er doden zijn gevallen door de info die hij verspreid heeft, maar dit vraagt eigenlijk gewoon om de langst mogelijke straf.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:16 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Daarom moet je ook niet met Jan en alleman over je werk praten.
Je had absoluut een punt hoor. Je kunt serieus afgeperst worden door die engnekken.quote:Op maandag 12 mei 2025 13:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Heb je gelijk in. Ik zwengel maar gewoon wat aan, het is inderdaad meer voor de hand liggend dat hij het gewoon deed omdat hij er dik voor betaald werd. Ik weet niet of er doden zijn gevallen door de info die hij verspreid heeft, maar dit vraagt eigenlijk gewoon om de langst mogelijke straf.
WE ZIJN NIET ACHTERLIJK!!!quote:De verdachte zit in beperkingen, wat betekent dat hij alleen contact mag hebben met zijn advocaat.
Dat is voor mensen in met een beperkingquote:Op maandag 12 mei 2025 13:44 schreef vosss het volgende:
[..]
WE ZIJN NIET ACHTERLIJK!!!
WAAROM STAAT DIT ER ALTIJD BIJ????!
Mo.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:55 schreef Hathor het volgende:
Waarom denk je dat die ontbreekt in elk artikel, helaas kunnen ze hem niet meer onder "jongeren ambtenaar" plaatsen.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:55 schreef Hathor het volgende:
Laat eens een artikel zien waarbij een verdachte met naam en toenaam wordt genoemd.quote:Op maandag 12 mei 2025 17:09 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die ontbreekt in elk artikel, helaas kunnen ze hem niet meer onder "jongeren ambtenaar" plaatsen.
Meestal wel een voornaam...quote:Op maandag 12 mei 2025 17:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Laat eens een artikel zien waarbij een verdachte met naam en toenaam wordt genoemd.
Mooi. Gezien het risico op (dodelijk) letsel door dit soort explosies zou een aanzienlijke celstraf imo zeer op z'n plaats zijn.quote:Daarom wordt hij ook verdacht van medeplichtigheid aan deze misdrijven.
Mohammed B...quote:Op maandag 12 mei 2025 17:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Meestal wel een voornaam...
Klaas B: https://www.gelderlander.(...)mma-maakte~aaea92b6/
Johan B:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-rechtszaak-a4187197
Etc.
Neefje van, broertje van, oompje van. Zo rolt die cultuur.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:55 schreef Hathor het volgende:
Er is zoveel niet rechtvaardigquote:Op maandag 12 mei 2025 22:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is geen rechtvaardiging om iemand te beoordelen op basis van een verzinsel.
Dat is jouw meningquote:Op maandag 12 mei 2025 22:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus wat die ambtenaar deed is verder prima.
Nope, dat vloeit voort uit wat jij beweert.quote:
Ik had vrij recent nog toegang tot brp zoals het tegenwoordig heet via een systeem bij een overheidsorganisatie waar je via een webservice persoonsgegevens kon opvragen. Opvragingen werden wel gelogd, maar die logging diende alleen voor reactief gebruik, bijvoorbeeld als er fouten in de webservice optraden. De logging had een retentietijd van 30 dagen en bevatte duizenden zoekopdrachten dus als je daar niet al gek mee deed kon je dat ongehinderd doen.quote:Op maandag 12 mei 2025 12:52 schreef Moonversion het volgende:
Als je in 2025 nog denkt dat je ongezien in bv de GBA of een medisch dossier kan kijken ben je wel heel naïef
Het zal misschien niet opvallen/uitkomen als je het adres opzoekt van een bekende Nederlander, als je gaat neuzen in een adres waar vervolgens de politie bij komt dan weten ze je wel te vinden.
klopt, maar zoals ik al zei kom je daar ook gewoon mee weg.quote:Op maandag 12 mei 2025 23:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik had vrij recent nog toegang tot brp zoals het tegenwoordig heet via een systeem bij een overheidsorganisatie waar je via een webservice persoonsgegevens kon opvragen. Opvragingen werden wel gelogd, maar die logging diende alleen voor reactief gebruik, bijvoorbeeld als er fouten in de webservice optraden. De logging had een retentietijd van 30 dagen en bevatte duizenden zoekopdrachten dus als je daar niet al gek mee deed kon je dat ongehinderd doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |