abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217593936
*grotere kans satelliet op je kop dan winnen jackpot staatsloterij

https://nos.nl/artikel/25(...)t-in-indische-oceaan

quote:
Een ruim vijftig jaar oude Sovjet-ruimtesonde die vandaag terecht zou komen op aarde, is volgens de Russische ruimtevaartorganisatie Roskosmos neergekomen in de Indische Oceaan. Dat gebeurde ter hoogte van het Indonesische eiland Java.

Eerder meldde de Europese ruimtedienst ESA al dat de sonde waarschijnlijk was neergestort, omdat die tijdens een verwachte passage boven Duitsland niet meer op de radar werd waargenomen.

Het gaat om de Kosmos-482 uit de voormalige Sovjet-Unie, die ooit bedoeld was om op Venus te landen. De sonde werd in 1972 gelanceerd maar kwam door technische problemen nooit aan op de planeet. Het voertuig bleef zweven in een baan rond de aarde.

Soort bowlingbal
Het is een soort bowlingbal, zegt ruimtevaart-ingenieur Liam Pieters. "Van zo'n 500 kilo zwaar, een enorm groot stuk metaal." Dat de sonde in zijn geheel zou aankomen lag in de lijn der verwachting, aangezien de sonde bedoeld was voor Venus, waar de omstandigheden extremer zijn dan op aarde.

Vanwege de afmeting waren er zorgen dat het ding op land terecht zou komen. Volgens Pieters was die angst niet nodig. "Er is berekend dat de kans dat de sonde op iemands hoofd landt 1 op de 25.000 is."
1 op 25.000 dat is aanzienlijk
Het winnen van de jackpot van de staatsloterij is 1 op 9.8 miljoen _O- (bron: https://loterijman.nl/tips/staatsloterij-winkansen/ )
pi_217593983
En hoe zit het met al die andere ruimtesondes? Moeten we daar ook net zo bang voor zijn?
pi_217594012
Ik geloof geen reet van die kansberekening. De kans dat hij op iemands hoofd komt, dan misschien
  zaterdag 10 mei 2025 @ 15:50:54 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217594051
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217594060
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:44 schreef stalybridge het volgende:
Ik geloof geen reet van die kansberekening. De kans dat hij op iemands hoofd komt, dan misschien
Dat is letterlijk wat er staat in de OP. Ts kan ofwel niet lezen of is te dom om te poepen.
pi_217594124
quote:
Volgens Pieters was die angst niet nodig. "Er is berekend dat de kans dat de sonde op iemands hoofd landt 1 op de 25.000 is."
Dat is de kans dat hij op het hoofd van eender welk willekeurig persoon stort, niet de kans op het raken van een specifiek persoon. Als je het hebt over de kansen van een individu, lijkt mij de kans op het winnen van de loterij dan dus vele malen groter.
pi_217594186
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 16:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat is de kans dat hij op het hoofd van eender welk willekeurig persoon stort, niet de kans op het raken van een specifiek persoon. Als je het hebt over de kansen van een individu, lijkt mij de kans op het winnen van de loterij dan dus vele malen groter.
Jamaar, dat zijn toch twee hele verschillende kansen?
Iemand die getroffen wordt door een stuk vliegend ruimtepuin is volgens mij veel groter dan dat iemand die een loterij wint, vele malen groter, al is het maar omdat niet elk individu een lot heeft gekocht.
Individu of niet, per slot van rekening is elk mens toch een individu.
pi_217594686
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 16:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja want anders moet je die 25.000 nog maal het aantal mensen doen dat in die baan/straal woont doen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 10 mei 2025 @ 17:48:27 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_217594740
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:39 schreef Hiddendoe het volgende:
En hoe zit het met al die andere ruimtesondes? Moeten we daar ook net zo bang voor zijn?
De meeste worden in de gaten gehouden en kunnen bijgestuurd worden. Met deze was het contact helaas helemaal kwijt. De meeste vallen trouwens ook in de dampkring uiteen of verbranden er. Deze helaas niet.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 17:53:07 #10
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_217594772
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 15:44 schreef stalybridge het volgende:
Gewoon 50%, hij raakt iemand of hij raakt niemand

Zo moeilijk is het niet.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_217594780
Ik heb er nog niks over gelezen of die al neergestort is maar ik durf er m'n huis op te verwedden dat ie in de oceaan terecht komt.
-nee-
pi_217594942
En hoe groot is de kans dat-ie op iemands teen terecht komt? Dat kan ook best wel vervelend zijn.
pi_217595030
Dat ding is vanmorgen al neergestort in de zee. Spuit 11 topic dit.
gr gr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')