Redactie Frontpage / Weblog
Winnaar 5 FOK-awards 2022

Johan Derksen komt met wekelijkse podcast: ‘Wat Nederland zegt, vind ik niet zo relevant’POLL
Een nieuw avontuur voor Johan Derksen. Het gezicht van Vandaag Inside komt met de wekelijkse podcast Groeten uit Grolloo. Die maakt hij met voormalig No Surrender-captain Henk Kuipers.
Dat Kuipers tot twaalf jaar cel werd veroordeeld vanwege het leiden van een criminele organisatie is voor Derksen geen enkel bezwaar. „Henk is misbruikt voor een voorbeeldfunctie”, zegt de oud-voetballer, die zijn vriend jarenlang trouw opzocht in de gevangenis in Almelo.
Bovendien heeft Derksen met Kuipers, die tegenwoordig enkele dagen in de week op proefverlof mag, geen enkele slechte ervaring. „Ik vind het een hele open en eerlijke man, sociaal ook. Ik was op een gegeven moment gecanceld door heel Nederland. Maar Henk bleef. En daarbij: wat Nederland zegt, vind ik niet zo relevant. Ik kies zelf mijn vrienden, daar heb ik niemand voor nodig.”Ajax of het koningshuis
In de podcast, die vanaf volgende week te horen is, bespreken de twee op geheel eigen wijze de actualiteit. Dat kan van alles zijn: van Ajax tot het koningshuis. „Alles is bespreekbaar.”
Ze nemen ’m op bij Derksen thuis, in Grolloo. Preciezer: op de zolder van zijn mancave, tussen sigarenrook en wanden vol oude platen. Hier neemt hij, zonder haast en zonder gedoe, in 45 minuten met Kuipers door wat er zoal speelt in de wereld, met Romke Hoogstra als gespreksleider.
Derksen werd wel vaker benaderd voor een podcast. „Maar daar had ik geen zin in. Dan word je een concurrent van je eigen tv-programma en kan John de Mol om 15.00 uur al horen wat ik ’s avonds om 21.30 uur ga zeggen. Ja, dan denkt hij ook: dan hoef ik het geld ook niet meer naar hem over te maken.”
Met Kuipers durft Derksen het wel aan. Want Kuipers, het gezicht van rebellie en loyaliteit, belichaamt volgens hem alles wat een ‘goede’ podcast nodig heeft: nuance, spanning en een geschiedenis die zich niet laat samenvatten in een paar zinnen.
„En Henk heeft een heel brede kennis en interesse en is welbespraakt. Ook spreekt hij geen onzin. Is streetwise. Met een goede kijk op de Nederlandse samenleving en alle problemen die er spelen.”
‘We zijn onszelf’
Dat blijkt ook wanneer Kuipers, met handen zo groot als bijlen en een stem die de kamer vult zonder te schreeuwen, aanschuift en begint te praten. Uiteraard blijft Derksen niet achter, op zijn eigen manier. „Al weet ik niet of rauw en authentiek de juiste betiteling is. We zijn onszelf.”
Dus laat Derksen zich niet afschrikken door het woeste voorkomen van Kuipers, met al zijn tatoeages. Lachend: „Ik weet wel: Henk is geen type waar je tegenin gaat. Daarom liet ik ’m destijds ook meteen binnen, toen hij op een dag aanbelde en zei dat hij een kopje koffie met me wilde drinken. Maar dat hoor je in de podcast echt niet terug. Ik ben hier geen andere Johan Derksen dan op tv.”https://www.ad.nl/show/jo(...)JXKBDNfpkP_HSRqAolKw
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!