quote:Brokstukken van 53 jaar oude, verdwaalde ruimtesonde Sovjet-Unie storten mogelijk zaterdag neer op aarde
Een oude ruimtesonde van de Sovjet-Unie vergaat waarschijnlijk zaterdagochtend in de dampkring. Brokstukken daarvan komen dan misschien neer op het oppervlak van de aarde. In die periode komt het vaartuig ook over Nederland. De ondergang gaat ongecontroleerd, er is geen vluchtleiding die kan ingrijpen om de sonde naar onbewoond gebied te sturen.
De organisatie EU Space Surveillance and Tracking (EU-SST), die voor de Europese Unie alle objecten rond de aarde in de gaten houdt, heeft haar berekeningen vrijdagochtend bijgewerkt. De dienst schat dat de sonde zaterdagochtend om 08.07 uur Nederlandse tijd vergaat. Er zit wel een marge op, het kan tot bijna vijf uur eerder gebeuren, maar ook in de bijna vijf uur erna. Hoe dichterbij de ondergang komt, hoe nauwkeuriger de verwachtingen worden.
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-op-aarde~a57215ad/quote:Het gaat om een onderdeel van de sonde Kosmos-482. De Sovjet-Unie had die in 1972 gelanceerd. De bestemming was de planeet Venus, maar het lukte de sonde niet om uit een baan rond de aarde te komen en aan de oversteek te beginnen. Het deel dat op Venus had moeten landen, zakt nu uit zijn baan rond de aarde. Het weegt bijna 500 kilo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kosmos_482quote:De landingsmodule, die 495 kilogram weegt, zal waarschijnlijk in één stuk de aarde bereiken, omdat het is ontworpen om 300 g versnelling en 100 atmosfeer druk te weerstaan.
Is het kruisje bij Ierland de meest waarschijnlijke plek?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
mogelijke landingsplek, lekker ruim:
[ afbeelding ]
https://sattrackcam.blogs(...)t-craft-reentry.html
Sorry, geen idee wat dat precies inhoudtquote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:42 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Is het kruisje bij Ierland de meest waarschijnlijke plek?
Is Ierland nou de lul, of hebben ze juist uitgerekend dat-ie daar serieus echt niet terecht kan komen?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[ afbeelding ]
Too long, didnt watch: samenvatting?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:22 schreef Quyxz_ het volgende:
Omdat dit zo'n onderwerp is waar altijd overdreven sensationele berichten en geregeld misinformatie over wordt verspreid... Hier legt Scott Manley uit hoe het echt zit:
Bekijk deze YouTube-video
Dat is de plek waar in de baan boven de aarde hing op het moment van het screenshot.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:42 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Is het kruisje bij Ierland de meest waarschijnlijke plek?
Ik heb altijd geleerd dat een object uit de ruimte de juiste hoek moet hebben om de atmosfeer binnen te dringen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:22 schreef Quyxz_ het volgende:
Omdat dit zo'n onderwerp is waar altijd overdreven sensationele berichten en geregeld misinformatie over wordt verspreid... Hier legt Scott Manley uit hoe het echt zit:
Bekijk deze YouTube-video
Meer kans om de Staatsloterij te winnen dan dat op je hoofd krijgen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
[..]
https://www.ad.nl/buitenl(...)r-op-aarde~a57215ad/
Van z'n Wikipedia:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Kosmos_482
Die moet je niet op je hoofd krijgen
Hoe kan ik nou rustig slapen als ik ieder moment de loterij kan winnen?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 15:54 schreef YoopY het volgende:
[..]
Meer kans om de Staatsloterij te winnen dan dat op je hoofd krijgen.
Gewoon rustig slapen mensen.![]()
Je wint de miljoenen, of niet. 50/50 kans. Als je deze keer niet wint, dan gewoon volgende maand weer meedoen 50+50=100% winkans. Gewoon rustig slapen dus.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:25 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Hoe kan ik nou rustig slapen als ik ieder moment de loterij kan winnen?
Omdat?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:41 schreef Toefjes het volgende:
Ik ben blij dat ik morgenochtend niet in een vliegtuig zit.
Oke daar heb je een punt..quote:Op vrijdag 9 mei 2025 16:25 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Hoe kan ik nou rustig slapen als ik ieder moment de loterij kan winnen?
Ik zie nog allerlei lijnen. Wat voor locatie denken ze nu?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:14 schreef Filosoofert het volgende:
Dit is wel een leuke link waar je de mogelijke crash locatie kan volgen.
https://aerospace.org/reentries/6073
Die lijnen zijn mogelijke impact locatiesquote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:19 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik zie nog allerlei lijnen. Wat voor locatie denken ze nu?
Hopelijk in de zee. Of een verlaten woestijn.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 14:40 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[ afbeelding ]
Hij komt 2x over mid/zuid Nederland heen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hopelijk in de zee. Of een verlaten woestijn.
Het lijkt mij het meest logisch als dit ding in zee terecht komt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, maar het kan eens anders gaan…quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het lijkt mij het meest logisch als dit ding in zee terecht komt.
Als men pech heeft wel, maar goed de kans is wel heel erg klein om hierdoor getroffen te worden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, maar het kan eens anders gaan…
En zeker gezien wat er allemaal de ruimte in wordt geschoten en terugkomt kan het nog eens gruwelijk mis gaan…
Volgens de OP en alle berichten niet, neequote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Het is toch niet deze trouwens?
https://www.demorgen.be/n(...)uimtewapen~be1ef569/
Waar vind je dit?quote:
Mwoah, goede kans dat hij Europa gaat hitten, aan andere kant het is geen meteoriet die met 50K per seconde binnen komt, op zijn slechtst vergelijkbaar met een cesna die ergens op neer stort.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het lijkt mij het meest logisch als dit ding in zee terecht komt.
Of weer bij de familie Delaere in Bellegem, Belgiëquote:Op vrijdag 9 mei 2025 19:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja nou...quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mwoah, goede kans dat hij Europa gaat hitten, aan andere kant het is geen meteoriet die met 50K per seconde binnen komt, op zijn slechtst vergelijkbaar met een cesna die ergens op neer stort.
Nee dit is echt geen hardhitter, als een 500 kilo metalen kern als Meteoriet op je af komt, ja dan heb je een redelijk probleem, grote verschil is dat dit ding met een snelheid van afremmend vliegtuig op ons afkomt. Sterker nog ik voorspel dat er morgen kinderen staan te springen bovenop de restantenquote:
Nuja ik neem aan dat als dit ding op je dak valt dat het toch onder in de woonkamer ligt door alles heen?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee dit is echt geen hardhitter, als een 500 kilo metalen kern als Meteoriet op je af komt, ja dan heb je een redelijk probleem, grote verschil is dat dit ding met een snelheid van afremmend vliegtuig op ons afkomt. Sterker nog ik voorspel dat er morgen kinderen staan te springen bovenop de restanten
Daar kan je op rekenen, beetje vergelijkbaar dat een vrachtwagen je woning in rijdquote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:38 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nuja ik neem aan dat als dit ding op je dak valt dat het toch onder in de woonkamer ligt door alles heen?
Uiteindelijk is de grootste kans met zoiets altijd dat 'ie in onbewoond gebied of water valt, dan valt er weinig te springenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee dit is echt geen hardhitter, als een 500 kilo metalen kern als Meteoriet op je af komt, ja dan heb je een redelijk probleem, grote verschil is dat dit ding met een snelheid van afremmend vliegtuig op ons afkomt. Sterker nog ik voorspel dat er morgen kinderen staan te springen bovenop de restanten
Soms wou ik dat ik gewoon hersenloos tv aan het kijken was ipv nog even op FOK! te kijken.. Op de één of andere manier heb ik dit niet eerder meegekregen en dit soort gedoe zijn dingen waar ik wakker van ga liggenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar kan je op rekenen, beetje vergelijkbaar dat een vrachtwagen je woning in rijd
Maar niet te veel zorgen maken, die kans is echt heel klein.
Zou wel eerder moeten gebeuren. Als er binnen nu en een uur of 2 nog niks aan de hand is, kun je veilig verder slapenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:52 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Soms wou ik dat ik gewoon hersenloos tv aan het kijken was ipv nog even op FOK! te kijken.. Op de één of andere manier heb ik dit niet eerder meegekregen en dit soort gedoe zijn dingen waar ik wakker van ga liggen
Hoezo eerder? Toch niet met hun berekeningen?quote:Op vrijdag 9 mei 2025 22:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zou wel eerder moeten gebeuren. Als er binnen nu en een uur of 2 nog niks aan de hand is, kun je veilig verder slapen(nu ook wel, maar goed, dan helamaal)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |