Tsja Wethouder Proos was anders wel van plan om voor statushouders woningen te bouwen in het noorden van Vlaardingen op een kinderspeelveld, een plan wat uiteindelijk afgeschoten is na een verhitte raadsvergadering. Misschien dat hij daarom beter eerst woningen kan bouwen voor oorspronkelijke Vlaardingers als Henk. Misschien dat dat in heel Nederland beter kan gebeuren.quote:Loodgieter Henk woont uit nood in primitieve caravan: 'Je wordt aan je lot overgelaten'
Als de relatie met zijn partner stuk loopt, belandt Henk (46) op straat. Hij gaat naar de winteropvang in Vlaardingen en hoopt snel een huis te vinden. De opvang sluit en Henk neemt noodgedwongen zijn intrek in een piepkleine caravan. "Het is moeilijk om positief te blijven."
Loodgieter Henk de Jong werkt bij een ontstoppingsdienst. Hij rijdt overal naar toe om mensen te helpen met hun verstopte toilet. Na een dag hard zwoegen, vindt hij zijn 'thuis' in een caravan op een parkeerplaats.
“Ik had nooit gedacht dat het zover zou komen,” zegt Henk. Het leven in de caravan valt hem zwaar. Hij heeft nauwelijks rust of comfort. “Het huilen staat me nader dan het lachen.”
Geen plek om op te frissen
Even lekker douchen na het werk zit er bijvoorbeeld niet in. Er is geen stromend water in de caravan. Soms mag Henk douchen bij kennissen, maar daar wil hij niet te vaak aankloppen. Als het lukt, rijdt hij naar truckerscafé The Pittstop, waar hij tegen betaling gebruik kan maken van de douches.
Een openbare douchevoorziening voor dak- en thuislozen is er niet in Vlaardingen. “Je wordt gewoon in de steek gelaten,” zegt Henk, die zich in de steek gelaten voelt door instanties.
De caravan waar Henk nu in woont, kreeg hij van een kennis. Hij heeft ’m geparkeerd op een rustige, onopvallende plek. Zijn ‘adres’ houdt hij liever voor zich, want problemen met de politie kan hij er echt niet bij hebben. De hele situatie bezorgt hem flink wat stress.
Tussen het werken en overleven door probeert Henk een woning te vinden. Hij reageert op huurwoningen, maar de wachtlijsten bij woningcorporaties zijn lang. En de vrije sector is simpelweg te duur. Henk hoopt iets te vinden in Vlaardingen, Maassluis of Schiedam – dichtbij zijn kinderen. Verder stelt hij geen eisen. “Als ik maar weer een thuis heb.”
Daklozen op straat na sluiting winteropvang
In het najaar openden de gemeenten Vlaardingen, Schiedam en Maassluis samen een winteropvang voor dak- en thuislozen. Maar op 1 april gingen de deuren weer dicht en stonden de bewoners opnieuw op straat.
Onder hen 15 zogenoemde ‘economische daklozen’ – mensen die wel werken, maar geen woning kunnen vinden. Zij trekken aan de bel bij de gemeente. “Er is geen nazorg. Geen douche, geen wc, en geen plek om te slapen,” zeggen ze. “We worden vergeten.”
Wethouder erkent het probleem, maar vraagt om geduld
Wethouder Arnoud Proos, die in Vlaardingen over armoedebeleid gaat, begrijpt de noodkreten. Hij vindt het schrijnend dat mensen een baan hebben, maar geen dak boven hun hoofd. Daarom wil hij zorgen voor een douchevoorziening voor dak- en thuislozen.
“Het is belangrijk dat je je kunt opfrissen. Dat helpt om mee te blijven doen in de maatschappij,” zegt hij.
Toch vraagt de wethouder om geduld. De nieuwe voorziening laat nog even op zich wachten. “Het gaat niet alleen om het plaatsen van een paar douches. Er moeten ook mensen zijn die toezicht houden en alles schoonmaken,” legt hij uit. Wanneer de douches er komen, durft hij nog niet te zeggen.
Positief blijven wordt steeds moeilijker
In zijn kleine caravan probeert Henk het vol te houden. Voor de lange loodgieter is het krap: staan kan hij er niet, dus zit of ligt hij de meeste tijd. “Ik probeer altijd positief te blijven,” zegt hij. “Maar nu staat het huilen me nader. Ik heb gewoon een baan en ik werk keihard voor mijn geld. Het wordt steeds zwaarder. Er moet gewoon hulp komen.”
Ik zie hier een mogelijkheid voor Henk.quote:Toch vraagt de wethouder om geduld. De nieuwe voorziening laat nog even op zich wachten. “Het gaat niet alleen om het plaatsen van een paar douches. Er moeten ook mensen zijn die toezicht houden en alles schoonmaken,” legt hij uit. Wanneer de douches er komen, durft hij nog niet te zeggen.
quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:00 schreef Caland het volgende:
Als je in de huidige tijd als loodgieter geen particuliere huur kan betalen doe je ergens iets verkeerd
[..]
Ik zie hier een mogelijkheid voor Henk.
Echt een vetpot jaquote:Een Loodgieter in Nederland verdient gemiddeld ¤ 2.835 bruto per maand. Salarissen variëren van ¤ 2.410 (laag) tot ¤ 3.265 (hoog).
Ik zou dat soort sites niet zo serieus nemen, als loodgieter hoor je om te komen in werk en kan je tegenwoordig zo’n beetje vragen wat je wil.quote:
Ja want als je na 17 jaar scheidt, dan zijn er wel woningen!quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:02 schreef littlemindy het volgende:
Waarom worden we tegenwoordig als kleuters behandeld door de media door weer een zielig verhaal over een "Loodgieter Henk" voorgeschoteld te moeten krijgen?
Het is algemeen bekend dat er een tekort aan woningen is.
Overheid, doe er wat aan (ga bouwen)
Mensen, ga niet met jan en alleman samenwonen om binnen 2 jaar weer te willen scheiden en vervolgens te schelden op de overheid dat ze je niet op korte termijn een eigen woning verstrekken
Prima onderbuik, maar blijkbaar niet de realiteit.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zou dat soort sites niet zo serieus nemen, als loodgieter hoor je om te komen in werk en kan je tegenwoordig zo’n beetje vragen wat je wil.
Alleen voor Henk niet blijkbaar, maar het is zakelijk al niet de slimste als je na een scheiding in een caravan komt te zitten.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:24 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Prima onderbuik, maar blijkbaar niet de realiteit.
Hans, hij is in loondienst. Plus hij is ontstopper en waarschijnlijk helemaal geen loodgieter.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:18 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik zou dat soort sites niet zo serieus nemen, als loodgieter hoor je om te komen in werk en kan je tegenwoordig zo’n beetje vragen wat je wil.
Laten we dan zo’n beetje de onderkant tegenwoordig pakken, pakt hij 2500 netto. Beun je elke zaterdag en in de avonden voor zo’n 300 euro zwart per week bij. Heb je het alsnog niet slechtquote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:28 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hans, hij is in loondienst. Plus hij is ontstopper en waarschijnlijk helemaal geen loodgieter.
Veel woorden om aan te geven dat je geen idee hebt waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Alleen voor Henk niet blijkbaar, maar het is zakelijk al niet de slimste als je na een scheiding in een caravan komt te zitten.
Maar dat is uiteraard allemaal de schuld van de overheid
Oh, dus je moet frauderen om rond te kunnen komen? Had dat dan gelijk gezegd, want dan zijn er wel lucratievere methodes.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Laten we dan zo’n beetje de onderkant tegenwoordig pakken, pakt hij 2500 netto. Beun je elke zaterdag en in de avonden voor zo’n 300 euro zwart per week bij. Heb je het alsnog niet slecht
Iedereen in dat soort beroepen ‘fraudeert’quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Oh, dus je moet frauderen om rond te kunnen komen? Had dat dan gelijk gezegd, want dan zijn er wel lucratievere methodes.
Schrijnend hoor, geen dak boven je hoofd. Dus nu gaat hij als een malle zorgen dat er meer daken beschikbaar komen toch? Desnoods nooddaken.quote:Wethouder Arnoud Proos, die in Vlaardingen over armoedebeleid gaat, begrijpt de noodkreten. Hij vindt het schrijnend dat mensen een baan hebben, maar geen dak boven hun hoofd.
Haha, nee toch niet. Hier heb je een douche, stinkerd. Nou ja, hier heb je een douche. Hij gaat kijken of er op een niet nader gespecificeerd moment in de toekomst een mogelijkheid kan komen om je op te frissen...quote:Daarom wil hij zorgen voor een douchevoorziening voor dak- en thuislozen.
In loondienst valt weinig te frauderen en om een hypotheek te krijgen danwel een huurwoning wordt zwart geld niet geaccepteerd als legitieme bron van inkomsten.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:31 schreef Caland het volgende:
[..]
Iedereen in dat soort beroepen ‘fraudeert’
Oke Hans. Als hij zich nu laat omscholen tot hartchirurg kan hij vast 15k per maand pakken.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:29 schreef Caland het volgende:
[..]
Laten we dan zo’n beetje de onderkant tegenwoordig pakken, pakt hij 2500 netto. Beun je elke zaterdag en in de avonden voor zo’n 300 euro zwart per week bij. Heb je het alsnog niet slecht
Maar je kan wel al het overige met dat geld doen zodat je ruim genoeg overhoudt om huur te betalenquote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:33 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
In loondienst valt weinig te frauderen en om een hypotheek te krijgen danwel een huurwoning wordt zwart geld niet geaccepteerd als legitieme bron van inkomsten.
Maar dommig je eigen woorden herhalen is makkelijker, dat begrijp ik volkomen
Wat begrijp je niet aan wat ik zojuist gepost heb? Als je een loonstrook van 2500 netto overlegt om een huurwoning van 1500 euro te bemachtigen is de kans groter dat je wordt uitgelachen dan dat je een huurcontract mag ondertekenen.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:36 schreef Caland het volgende:
[..]
Maar je kan wel al het overige met dat geld doen zodat je ruim genoeg overhoudt om huur te betalen
Een beetje slimme loodgieter, hovenier of stukadoor woont tegenwoordig naast een hartchirurg.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:35 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Oke Hans. Als hij zich nu laat omscholen tot hartchirurg kan hij vast 15k per maand pakken.
Dit. Loodgieters verdienen goud geld in 2025. Er zijn genoeg kleinere huurwoningen voor onder de 1500E. Als hij wil kan hij echt wel in de vrije sector iets vinden.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 08:47 schreef raptorix het volgende:
Altijd gezeik met loodgieters uit vlaardingen.
Alleen als je zelfstandige bent, en dan ook niet zomaar. In loondienst levert het echt niet veel op.quote:Op vrijdag 9 mei 2025 09:39 schreef Caland het volgende:
[..]
Een beetje slimme loodgieter, hovenier of stukadoor woont tegenwoordig naast een hartchirurg.
Ik zou elke jongere aanraden om een dergelijk beroep te kiezen waar daar voorheen nogal op werd neergekeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |