abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217588598
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:37 schreef 215 het volgende:

[..]
Ja, ik heb ook een dag met de boormachine op de grond gelegen om de muren te injecteren elke 10 cm, of het veel succes heeft gehad durf ik nog niet te zeggen. Ik vrees dat het weinig effect heeft maar het is nog ff afwachten want het heeft ook tijd nodig te verspreiden in de muur.
Bij mij is het vooral de aanbouw; de muren zijn van boven tot onder helemaal verzadigd en ik denk niet dat dat door grondwater komt. Dat zal waarschijnlijk lekkage zijn.
  vrijdag 9 mei 2025 @ 20:44:08 #52
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217588682
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Meid, dat meen je niet
Wat wil je nou eigenlijk van me? Ik heb nooit gezegd dat er bezuinigd moet worden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217589102
De kraan blijft aan.
pi_217589321
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:20 schreef Socios het volgende:
De kraan blijft aan.
Uiteraard, want als je met enige moeite dwars kan liggen dan moet je dat ook doen natuurlijk.

Oh, ga je erg kwaad worden als ik dat boos-rechts noem?
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217589376
Ja, het is droog. Ik vind dat altijd waardeloos in het voorjaar, want dan kun je er vergif op innemen dat de zomer sompig nat gaat worden. ;(
pi_217589379
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 20:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Wat wil je nou eigenlijk van me? Ik heb nooit gezegd dat er bezuinigd moet worden.
Dat je in huilen uitbarst zodat je iets tegen de droogte doet.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217592717
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2025 21:44 schreef Seeburg54 het volgende:
Ja, het is droog. Ik vind dat altijd waardeloos in het voorjaar, want dan kun je er vergif op innemen dat de zomer sompig nat gaat worden. ;(
Liever nu droog en 24-25 graden dan straks in juli en 38-39 graden twee weken lang.
  zaterdag 10 mei 2025 @ 12:55:00 #58
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217593108
quote:
Als het nu droog is en dat ook zo blijft, dan is de kans wel groter dat we extreme temperaturen gaan halen in de zomer.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_217593256
quote:
16s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 12:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Als het nu droog is en dat ook zo blijft, dan is de kans wel groter dat we extreme temperaturen gaan halen in de zomer.
;(
pi_217595589
quote:
16s.gif Op zaterdag 10 mei 2025 12:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Voor dat het klimaat op hol sloeg was het vaak zo dat een warm voorjaar de zee erg opwarmde en dat er dus veel water verdampte waardoor je een natte zomer kreeg. Of dat nog zo is durf ik niet te bewerend. Weersystemen werken gewoon anders langzamerhand.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217616421
Het is afwachten waar dit jaar eindigt, maar momenteel lopen we gelijk met het jaar 1976.
Eind mei lijkt het iets natter te gaan worden.

v
pi_217616451
quote:
drijvende schuimchips
Tuurlijk joh, nog meer pfas in t grondwater, kan jou t verotte 14.gif

Je moeder, die was pas droog!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217616463
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:06 schreef Moonversion het volgende:
Ik sproei om de dag mijn tuintje overvloedig om lokaal de droogte tegen te gaan
Beter 1x in de week. Niet voor de droogte maar wel beter voor je tuin.
pi_217711185
Verwachte buien remmen droogte amper af, waterbeheerders nog niet bezorgd

Het is al tijden kurkdroog in Nederland en ook de komende tijd ligt er weinig neerslag in het verschiet. Dit weekend wordt weliswaar regen verwacht, maar het neerslagtekort is nu zo groot dat die buien weinig soelaas zullen bieden, denkt ook het KNMI. Dit soort droogte is een van de extremen die horen bij een veranderend klimaat.

Waterbeheerders maken zich nog geen grote zorgen, maar houden de waterhuishouding scherp in de gaten. "Dit is de hartbewaking van het Nederlandse watersysteem", zegt Bas Boterman, voorzitter van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling, over de zogenoemde 'waterkamer' van Rijkswaterstaat in Lelystad. "Hier komt alle informatie samen om een goed beeld te krijgen van bijzonderheden waar we wat mee moeten."

Bijvoorbeeld hoogwater, of juist lage waterstanden, zoals nu. "Het heeft al geruime tijd niet geregend en het peil in de rivieren is vrij laag voor de tijd van het jaar, maar we hebben nog voldoende water om aan de vraag te voldoen", zegt Boterman. "Met een heel fijn stelsel van kanaaltjes, pompen en via de grote rivieren en het IJsselmeer hebben we de luxe dat we water naar allerlei plekken kunnen toebrengen, ook als het al een tijdje niet regent."

Op die manier krijgt Delfzijl in Noordoost-Groningen bijvoorbeeld water uit de Rijn. En in Zuid-Holland kan als het nodig is via een buis onder de Nieuwe Waterweg zoet water uit het Brielse Meer naar Delfland worden gepompt.

Veranderend klimaat
Waterbeheerders zijn door de recente droge zomers - nat 2024 uitgezonderd - met de neus op de feiten gedrukt: er moet meer gebeuren om de waterzekerheid te verbeteren, want dit soort extremen horen bij klimaatverandering. Dat begint bij de inrichting van het landschap. Beekjes zijn bijvoorbeeld ondieper gemaakt, zodat water minder snel wordt afgevoerd.

Verder wordt gekeken hoe de wateraanvoer naar het westen van het land toekomstbestendiger kan worden. "Zo probeer je het probleem van droogte uit te stellen. Als er nou echt te weinig water is, dan treedt de zogeheten verdringingsreeks in werking", legt Boterman uit. "Dat is een wettelijke afspraak die bepaalt welke watergebruikers voorrang krijgen en welke als eerste zullen worden gekort."

Verrassend genoeg staat onze drinkwatervoorziening niet bovenaan dat lijstje. "Het allerbelangrijkste is de stabiliteit van de waterkeringen, want ook dijken moeten we nat houden om te voorkomen dat ze instorten. Als die het begeven, hebben we weer een heel ander probleem."

Hoewel de noodmaatregelen nog beperkt zijn, wordt al wel het een en ander in gereedheid gebracht. De droogte kan zomaar nog langer aanhouden en erger worden. "De kans dat we een droge zomer krijgen is groot. We hebben nu echt een droge uitgangspositie", zegt klimaatexpert Peter Siegmund van het KNMI.

Havens in Twente
Bij de sluis in het Gelderse Eefde, net buiten Zutphen, is een grote installatie neergezet die sinds afgelopen vrijdag water uit de IJssel het Twentekanaal inpompt. Dat gaat met 4000 liter per seconde. Zo wordt het kanaal op peil gehouden en kan een groot gebied ten oosten van de IJssel worden bediend.

Lees hier verder: https://nos.nl/artikel/25(...)ers-nog-niet-bezorgd
v
  woensdag 21 mei 2025 @ 21:37:11 #65
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217711822
quote:
Neem het in dan
pindazakje
pi_217929804
"Atmospheric Evaporative Demand (AED) acts like an invisible sponge, soaking up moisture faster than it can be replaced, which can increase water stress, particularly for plants. As the world gets hotter because of climate change, AED is rising — and it’s causing more severe drought events even in wet regions.

Until now, no one had measured AED's global impact using real-world observations - making it harder to predict and prepare for droughts. This study used a set of high-resolution data covering more than a century and applied advanced methods to track how AED has increased and how much worse it has made droughts. "

https://www.ox.ac.uk/news(...)-even-where-it-rains
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')