abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217572366
Wie kan mij adviseren welke lijm ik het best kan gebruiken om 2 metalen scharnieren op een glasplaat te lijmen. De glasplaat is zo n halve vierkante meter en is eigenlijk een klep op een vitrine welke veelvuldig gebruikt wordt ( 100-200 keer per dag)
Als ik op glaslijm zoek zie ik toch eerder naar mijn idee lijm voor licht gebruik..
Bij voorbaat dank!
pi_217573602
Ik neem aan transparant glas...

Dan Uv lijm wordt doorgaans gebruikt om metaal op glas te lijmen. Zoals hoeken en scharnieren bij vitrinekasten etc.

https://www.123vast.nl/nl(...)inclusief-uv-lampje/

Uv lijm hard uit wanneer het bloot gesteld word aan ultra violet licht dit kan in de zon maar dat duurt langer. Beter is om dat uv lampje erbij te bestellen... Dan krijg je een onzichtbare lijmverbinding want de lijm is glashelder. Wordt ook gebruikt om barsten en sterren in autoruiten onzichtbaar weg te werken.

Is het melkglas of gekleurd glas dan moet je andere constructielijm kiezen. Loop dan even bij een professionele bouwmaterialen zaak binnen en vraag naar een lijm voor dragende constructies.
pi_217573620
Denk dat je beter glasdeurschanieren kan toepassen
https://www.rvs-products.(...)WHqxJ4waAgVdEALw_wcB
pi_217573718
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:48 schreef exlurker het volgende:
Dan moet ie gaan boren... Eigenlijk gaatjes in het glas slijpen... Speciale glasboor, dammetje maken van stopverf o.i.d. water erin en gaatje slijpen. Duw je dan te hard, wordt het krak nieuwe glasplaat kopen...
https://tackmasters.nl/glasboren/

Kan allemaal, maar is wel heel erg secuur werk om uit het losse handje te doen, je kunt niet even centerpuntje zetten, en moet je perfect op het aangetekende kruisje boren, verloopt de boor ¼ millimeter uit het hart dan komen de gaatjes niet overeen met het scharnier en krijg je de schroefjes niet erin. Of het breekt bij het aandraaien omdat ze scheef zitten.
pi_217573796
Als die klep van gehard glas is dan valt er niet meer te boren. Niet gehard glas zou ik niet op een dergelijke manier durven gebruiken.

Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe bestellen met gaten op de gewenste plaatsen. Dat boren ze voor het harden. Liefst zou ik dan gaan gehard glas, gelamineerd met een kunststof laag ertussen. Scheelt een hoop ellende bij breuk.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217574176
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:48 schreef exlurker het volgende:
Het is een bestaande vitrine waarvan de scharnieren na 9 jaar zijn losgeraakt. Waarom zou je niet lijmen maar nieuwe scharnieren kopen en gaten boren of zelfs een nieuwe glasplaat?
Is (her) lijmen een risico?
pi_217574187
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:46 schreef Watuntrik het volgende:
Ik neem aan transparant glas...

Dan Uv lijm wordt doorgaans gebruikt om metaal op glas te lijmen. Zoals hoeken en scharnieren bij vitrinekasten etc.

https://www.123vast.nl/nl(...)inclusief-uv-lampje/

Uv lijm hard uit wanneer het bloot gesteld word aan ultra violet licht dit kan in de zon maar dat duurt langer. Beter is om dat uv lampje erbij te bestellen... Dan krijg je een onzichtbare lijmverbinding want de lijm is glashelder. Wordt ook gebruikt om barsten en sterren in autoruiten onzichtbaar weg te werken.

Is het melkglas of gekleurd glas dan moet je andere constructielijm kiezen. Loop dan even bij een professionele bouwmaterialen zaak binnen en vraag naar een lijm voor dragende constructies.
Ja transparant glas. Bedankt voor de tip
  donderdag 8 mei 2025 @ 13:22:57 #8
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_217574905
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:54 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ja transparant glas. Bedankt voor de tip
Waarom neem je geen vitrine glas scharnieren? Die hoef je niet te boren of te lijmen en je kan je deur ook nog afstellen.
pi_217575019
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:22 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Waarom neem je geen vitrine glas scharnieren? Die hoef je niet te boren of te lijmen en je kan je deur ook nog afstellen.
Sorry, ik ben niet zo technisch.
Er zijn al scharnieren. Kan ik die niet gewoon vastlijmen? En waarmee. Kan me voorstellen dat hechting lastig is.
pi_217575040
Ik dacht daarbij de eerste reactie mijn vraaal beantwoord wasmaar het lijkt steeds ingewikkelder te worden..
  donderdag 8 mei 2025 @ 14:24:38 #11
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_217575409
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 13:38 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ik dacht daarbij de eerste reactie mijn vraaal beantwoord wasmaar het lijkt steeds ingewikkelder te worden..
Glas is een lastig product om te lijmen. De oplossing van Watuntrik is ook zeker niet verkeerd. Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen en opvolgen. ^O^
pi_217581448
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 11:54 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Is (her) lijmen een risico?
Ja, wanneer het niet goed schoon wordt gemaakt en oude lijmresten achterblijven. En nee, wanneer je alles goed vrij maakt van oude lijmresten en het daarna goed ontvet. (Aceton)

Puntje van aandacht, wat is de soort lijm die toen ooit is gebruikt... Was dat lijm op silicone basis dan zou schoonmaken een lastig klusje kunnen worden en altijd een gokje. Er bestaat niets dat goed hecht op silicone verontreinigd oppervlak en wanneer silicone is gebruikt kan het na schoonmaken schoon lijken maar niet schoon genoeg zijn. In het ergste geval laat het na korte tijd weer los, dan kun je het best nieuwe glasplaat kopen en nieuwe scharnieren en dat lijmen met die uv lijm.
pi_217583065
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 23:45 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ja, wanneer het niet goed schoon wordt gemaakt en oude lijmresten achterblijven. En nee, wanneer je alles goed vrij maakt van oude lijmresten en het daarna goed ontvet. (Aceton)

Puntje van aandacht, wat is de soort lijm die toen ooit is gebruikt... Was dat lijm op silicone basis dan zou schoonmaken een lastig klusje kunnen worden en altijd een gokje. Er bestaat niets dat goed hecht op silicone verontreinigd oppervlak en wanneer silicone is gebruikt kan het na schoonmaken schoon lijken maar niet schoon genoeg zijn. In het ergste geval laat het na korte tijd weer los, dan kun je het best nieuwe glasplaat kopen en nieuwe scharnieren en dat lijmen met die uv lijm.
Dank voor de waardevolle informatie. Ik heb het besteld en ga het proberen. Geen idee waar het mee gelijmd is. Lijkt er een beetje bruin gelig uit te zien.
Nogmaals dank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')