De rechtbank veroordeelt de 43-jarige Jan-Joost R. tot een celstraf van vijf jaar en tbs. De man is schuldig bevonden aan het jarenlang (seksueel) uitbuiten van een medestudent op een zolderkamer.
Volgens de rechtbank heeft Jan-Joost R. zich schuldig gemaakt aan een zeer ernstig misdrijf, 'waarvoor een vrijheidsbenemende straf van lange duur gerechtvaardigd is'. In het vonnis staat dat R. het leven van het slachtoffer volledig beheerste en een ernstige inbreuk maakte op zijn lichamelijke en geestelijke integriteit.
Tentamens maken
Het slachtoffer zat in eerste instantie in de woning van R. en later op de zolderkamer van de buurvrouw. Hij moest onder meer tentamens en deeltoetsen voor hem maken, huishoudelijke taken vervullen en later prostitutiewerkzaamheden verrichten, terwijl de opbrengsten naar R. gingen. Hij mocht niet naar het toilet en moest zijn behoefte in het park doen. Ook kreeg hij soms geen eten.
Deskundigen hebben met R. gesproken. Zij concludeerden dat er bij hem sprake is van een 'massieve narcistische persoonlijkheidsstoornis met autistiforme kenmerken'. "Verdachte toont zich hooghartig in zijn houding en gedrag en is geneigd de ander te devalueren", schrijft de rechtbank in het vonnis. "Hij stelt zich vrij dwingend op, waarbij uitgegaan moet worden van zijn zienswijze. Verdachte verdraait informatie, lijdt aan forse zelfoverschatting en heeft nauwelijks zicht op zijn eigen beperkingen."
Dat verdraaien van de informatie deed hij ook tijdens de inhoudelijke behandeling van de strafzaak. R. omschreef de beschuldigingen als een 'onwerkelijke omvang van leugens' en stelde dat de waarheid 'heel simpel' is: "Alles is 180 graden gespiegeld. Zowel in details als in grote lijnen."
Perfecte prooi
Vier weken geleden nam het slachtoffer van R. het woord: "Het is moeilijk aan te geven wanneer het manipuleren begon", vervolgde hij, "maar inmiddels weet ik het zeker: bij de ontmoeting. Een naïeve thuiswonende student. Ik was de perfecte prooi, de vangst van de eeuw voor hem. Ik was een instrument, een middel om een doel te bereiken", aldus M. over het moment dat de twee elkaar in 2016 ontmoetten op de Universiteit van Amsterdam.
Het Openbaar Ministerie eiste een maand geleden 7 jaar cel en tbs met dwangverpleging tegen de man.
https://www.at5.nl/artike(...)-uitbuiten-amsterdam