abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217566942
Steeds meer mensen zijn de afgelopen jaren bruut wakker geschud dat de wereld niet is zoals zij altijd hebben gedacht. Corruptie, beperking van vrijheden onder valse voorwendselen, gemanipuleer en soms ronduit dwang door overheden om ongewenste medische middelen ingespoten te krijgen, oorlogshitserij, leugens door ministers en minister-presidenten, gekonkel, gedraai, mediapropaganda. De lijst van misstanden is eindeloos en dankzij het internet is het steeds moeilijker om deze misstanden te negeren of er niet van op de hoogte te zijn. Voor velen is het een 'rude awakening'.

Wat velen echter nog niet beseffen, is dat er een verveel-en-heers-strategie wordt geïmplementeerd om mensen in tegengestelde kampen te drijven en ze tegen elkaar op te zetten. Door politieke, raciale, religieuze, welvaarts- en andere verschillen uit te vergroten en op te stoken, raken mensen wereldwijd gepolariseerd en groeit de onderlinge haat. Dit zorgt voor een explosieve situatie die nu al regelmatig begint te ontploffen wanneer mensen hun emoties niet meer in toom houden en tot geweld overgaan.

Propaganda om dit te bereiken is erop gericht om het publiek een gevoel van morele superioriteit te geven zodat ze dat geweld kunnen rechtvaardigen. Want men gaat niet zomaar over tot geweld. Het maakt dus niet uit in welk kamp je wordt gedreven, want het resultaat is hetzelfde: meer onderlinge haat en uiteindelijk geweld.

Uit de chaos die hieruit zal ontstaan, worden de verschillende kampen verenigd onder één gemeenschappelijke autoriteit met een gemeenschappelijke zondebok als vijand. Deze vijand is de manier waarop autoritaire regimes hun eigen bestaan kunnen rechtvaardigen en legitimiteit bij de bevolking kunnen hebben.

Waar gaat de strijd in de kern om? De bedoeling is om de mensheid tot slaaf te maken, fysiek en mentaal. Vrijheid van gedachten en handelen, gewetensvrijheid, moeten aan banden worden gelegd. De mensen die dit willen doen, worden gedreven door een totale controlezucht die satanisch kan worden genoemd. Vrijheid, rechten, en individualiteit zijn ontoelaatbaar voor mensen die elk aspect van het leven, inclusief onze gedachten, willen controleren. We zien hier de uitspattingen van in dictaturen met een persoonlijkheidscultus als Noord-Korea, maar dit kan ook op subtielere manieren in landen waar een langere traditie van vrijheid bestaat.

Dit is een strijd die rechtstreeks ingaat tegen de individualtieit en gelijkwaardigheid van elk mens. Het is een antimenselijke agenda, geïnspireerd door niet-menselijke intelligenties die de mensheid haten, omdat zij de Schepper van de mensheid haten door wie zij verstoten en veroordeeld zijn.

Het is een spirituele strijd tussen goed en kwaad, niet slechts een politieke of economische. Politieke en economische macht zijn slechts middelen om de ultieme macht, spirituele macht door controle van het denken, af te dwingen. Door mensen politiek en economisch te straffen voor foute gedachten en handelen in strijd met het opgelegde narratief, worden zij gebroken en gedwongen om tegen hun eigen geweten in te gaan. Dit is de ultieme vorm van mind control, wanneer het ene mens een ander mens kan forceren om tegen zijn eigen geweten, overtuigingen, ethiek en moraal in te gaan. Iemand kan fysiek een slaaf zijn, maar nog steeds vrij denken. Maar wanneer de gedachten tot slaaf worden gemaakt, is de controle totaal.

We hebben hier een voorproefje gezien tijdens corona met de vaccins. Mensen met een eigen wil werden geshamed en buitengesloten en degenen die wel volgden, werden tegen hen opgehitst. Dit is zoals het altijd gaat: een tirannieke overheid kan niet bestaan zonder medewerking van de bevolking.

Het grootste risico voor ons nu is om ons geweten en onze normen en waarden te laten kapen door krachten die erop uitzijn om mensen tegen elkaar uit te spelen en hun eigen macht op te dwingen zodra de chaos groot genoeg is.

Covid was een voorproefje, de aanhoudende en nieuwe oorlogen zullen verder uitbreiden, economisch zal het steeds zwaarder worden, en de maatschappelijke cohesie zal steeds verder afbrokken omdat dat de bedoeling is. Wat opgebouwd is, wordt kapotgemaakt, opzettelijk. Sta er dus ook niet van te kijken dat de corruptie, leugens, manipulatie en schending van vrijheden en rechten alleen maar toe zullen nemen. Dit is allemaal onderdeel van het plan en het zal alleen maar erger worden. En het risico is dat we er koud en gedemotiveerd door raken en ons er negatief door laten beïnvloeden.

De filosofie die hieraan ten grondslag ligt wordt ook wel Hegeliaanse dialectiek genoemd. Er is een these, een antithese, en een synthese. David Icke noemt dit problem-reaction-solution. Het komt er simpelweg op neer dat twee tegengestelde groepen/ideologieën/posities in de wereld worden opgezet en tegen elkaar uitgespeeld. Uiteindelijk kan uit die botsing een synthese worden bereikt, die van tevoren gewild was. De extreme tegenpolen zijn niet natuurlijk tot stand gekomen, maar expres uitvergroot, aangewakkerd, gefinancierd, gestimuleerd door middel van geld, organisaties, invloedrijke personen, de media, enzovoorts.

Ik zou in dit topic de polarisatie verder onder de aandacht willen brengen, zowel van beide kanten van elk spectrum. Wat zijn voorbeelden waardoor mensen in een bepaald kamp worden gedreven? Welke woorden worden daarvoor gebruikt? Wat voor beeldmateriaal wordt op social media gedeeld om mensen haatgevoelens te laten krijgen voor het een of het ander? Kortom: hoe worden wij rechtstreeks gemanipuleerd om onze medemens te haten op basis van diens politieke overtuiging, etniciteit, afkomst, religie, generatie, of welke andere karakteristiek dan ook die hiervoor uitgebuit wordt?

Het is belangrijk dat we hierbij zeer kritisch naar onze eigen politieke andere ideeën kijken. Hoewel in elk idee vast iets goeds of logisch kan zitten, gaat het specifiek om de manier waarop verschillen worden uitgebuit, hoe andere groepen worden gedemoniseerd en de gedehumaniseerd, en we steeds meer worden gepusht om zelf actie te ondernemen en zelfs geweld te plegen.

Ik hoop dat we hierdoor zelf een beter beeld kunnen krijgen hoe wij zelf ook gemanipuleerd kunnen worden, zodat we dat soort manipulatie kunnen doorzien en er niet beïnvloed door worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-05-2025 15:15:17 ]
pi_217567371
We durven veelal nog niet de werkelijke oorzaak aan te pakken wegens een zeer goed werkende shaming tactiek die wordt gebruikt door zowel links als rechts. Ik zal het maar hierbij laten (🇮🇱).
pi_217567372
Je ziet het nu in de VS gebeuren. Daar wordt momenteel het volk tot slaaf gemaakt van een kleine elite. Diep triest natuurlijk, maar interessant om te zien hoe dat gaat. Stapje voor stapje.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_217567544
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 16:07 schreef Hallojo het volgende:
Je ziet het nu in de VS gebeuren. Daar wordt momenteel het volk tot slaaf gemaakt van een kleine elite. Diep triest natuurlijk, maar interessant om te zien hoe dat gaat. Stapje voor stapje.
Dit was onder Democraten niet anders hoor. Dacht je dat de VS economie in 3 maanden tijd onder Trump een schuld van 40 triljoen dollar heeft gemaakt. Natuurlijk niet. Dit was allemaal controlled demolition onder leiding van zio's, rockefellers, warburg, morgan..
pi_217567650
Dit is dus wat ik bedoel. Het maakt uiteindelijk niet uit wie er aan de macht is, want fundamenteel verandert er niets. Beide kanten worden geïnstrumentaliseerd om een agenda uit te werken. Soms onder een blauwe vlag, soms onder een rode vlag. En intussen worden beide partijen tegen elkaar opgezet en uitgespeeld.
pi_217575194
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 15:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De filosofie die hieraan ten grondslag ligt wordt ook wel Hegeliaanse dialectiek genoemd. Er is een these, een antithese, en een synthese. David Icke noemt dit problem-reaction-solution. Het komt er simpelweg op neer dat twee tegengestelde groepen/ideologieën/posities in de wereld worden opgezet en tegen elkaar uitgespeeld. Uiteindelijk kan uit die botsing een synthese worden bereikt, die van tevoren gewild was. De extreme tegenpolen zijn niet natuurlijk tot stand gekomen, maar expres uitvergroot, aangewakkerd, gefinancierd, gestimuleerd door middel van geld, organisaties, invloedrijke personen, de media, enzovoorts.

Ik zou in dit topic de polarisatie verder onder de aandacht willen brengen, zowel van beide kanten van elk spectrum. Wat zijn voorbeelden waardoor mensen in een bepaald kamp worden gedreven? Welke woorden worden daarvoor gebruikt? Wat voor beeldmateriaal wordt op social media gedeeld om mensen haatgevoelens te laten krijgen voor het een of het ander? Kortom: hoe worden wij rechtstreeks gemanipuleerd om onze medemens te haten op basis van diens politieke overtuiging, etniciteit, afkomst, religie, generatie, of welke andere karakteristiek dan ook die hiervoor uitgebuit wordt?

Het is belangrijk dat we hierbij zeer kritisch naar onze eigen politieke andere ideeën kijken. Hoewel in elk idee vast iets goeds of logisch kan zitten, gaat het specifiek om de manier waarop verschillen worden uitgebuit, hoe andere groepen worden gedemoniseerd en de gedehumaniseerd, en we steeds meer worden gepusht om zelf actie te ondernemen en zelfs geweld te plegen.
Ik vind dit wel een mooi en herkenbaar geschreven stukje. Zal eerst wat vanuit de eigen ervaring uiteenzetten en daarna wat meer op de inhoud.
Tijdens de covid-situatie heb ik er bewust voor gekozen om geen vaccin te halen. Voordat mensen over mij heen gaan buitelen (van alle kanten, wat wel weer het 'gelijk' van dit topic zou aantonen) nee, ik ben geen anti-vaxxer, heb het hele RVP afgewerkt en als ik op vakantie naar een risicogebied zou gaan (wat ik niet doe, maar soit) dan zou ik zeker wel beschermende vaccins nemen.

Waarom nu dan niet? Ten eerste; ik vond het (en dit is het slechtste argument, dat snap ik) veel te snel ontwikkeld en gelanceerd, zeker met een nieuwe techniek als semi-grondslag. Bovendien was ik zo overtuigd nog niet van de noodzaak; ik val niet in een risicogroep, de mensen om mij heen die wel in de risicogroep zitten lieten zich wel (of sommigen ook niet, geen idee, het was niet echt een hot issue in onze groep) vaccineren en daarmee was hun eigen bescherming als dat van toepassing was in orde.

Ten tweede, de extreme polarisatie die ontstond heeft mij (en dit is ook een 'slecht' argument als je naar neutrale wetenschap kijkt bla bla) nog verder het kamp "ik hoef hem niet" ingeduwd. Het waren soms hallucinante tijden waarin er voor onze eigen ogen een tweedeling plaatsvond, die aangestuurd werd door overheidsbeleid. Bi-zar.

Maar goed, dat was even mijn persoonlijke insteek op dit topic en motivatie, nu de inhoud in:

quote:
Ik hoop dat we hierdoor zelf een beter beeld kunnen krijgen hoe wij zelf ook gemanipuleerd kunnen worden, zodat we dat soort manipulatie kunnen doorzien en er niet beïnvloed door worden.
De polarisatie is een manipulatietechniek die je op heel veel plekken, lagen en fronten ziet nu. Ook het "slijten" van de betekenis van woorden als genocide, racisme, fascisme is bewuste manipulatie. Door het te pas en te onpas gebruiken van dit soort terminologie komt de werkelijke betekenis steeds meer te vervagen (want taal is een levend iets) maar behoudt het nog wel de mogelijkheid om extreem polariserend te zijn.

Immers, waarom zou je een discussie aangaan met iemand die je net xenofoob of fascist hebt genoemd? Die uitgangspunten zijn al het eindstation (no pun intended) van een discussie.

Je ziet het ook op gebieden zoals de (in mijn ogen afschuwelijke) Tate-broers. Ook die culturele verschillen komen steeds verder uit elkaar te liggen waardoor extremen zoals incels en Tate-broer aanhangers ontstaan en tegelijkertijd aan de andere kant van dat spectrum de extreme "vrije liefde" en gendercaroussel zeg maar.

@TS - waar zie je dit nog meer ontstaan? Ik weet van jouw kerkelijke achtergrond, speelt het daar ook? Dat lijkt mij juist een gemeenschap die al op een eigen eiland in de Zee van Polarisatie vaart.
pi_217590120
quote:
6s.gif Op donderdag 8 mei 2025 14:05 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]
Ik vind dit wel een mooi en herkenbaar geschreven stukje. Zal eerst wat vanuit de eigen ervaring uiteenzetten en daarna wat meer op de inhoud.
Tijdens de covid-situatie heb ik er bewust voor gekozen om geen vaccin te halen. Voordat mensen over mij heen gaan buitelen (van alle kanten, wat wel weer het 'gelijk' van dit topic zou aantonen) nee, ik ben geen anti-vaxxer, heb het hele RVP afgewerkt en als ik op vakantie naar een risicogebied zou gaan (wat ik niet doe, maar soit) dan zou ik zeker wel beschermende vaccins nemen.

Waarom nu dan niet? Ten eerste; ik vond het (en dit is het slechtste argument, dat snap ik) veel te snel ontwikkeld en gelanceerd, zeker met een nieuwe techniek als semi-grondslag. Bovendien was ik zo overtuigd nog niet van de noodzaak; ik val niet in een risicogroep, de mensen om mij heen die wel in de risicogroep zitten lieten zich wel (of sommigen ook niet, geen idee, het was niet echt een hot issue in onze groep) vaccineren en daarmee was hun eigen bescherming als dat van toepassing was in orde.

Ten tweede, de extreme polarisatie die ontstond heeft mij (en dit is ook een 'slecht' argument als je naar neutrale wetenschap kijkt bla bla) nog verder het kamp "ik hoef hem niet" ingeduwd. Het waren soms hallucinante tijden waarin er voor onze eigen ogen een tweedeling plaatsvond, die aangestuurd werd door overheidsbeleid. Bi-zar.
Kan me hier helemaal in vinden. Voor mij was het meteen toen ze zeiden 'een vaccin is de enige manier om hieruit te komen' duidelijk dat het pure propaganda was en dat er heel andere belangen speelden. Ik heb heb me ook niet laten vaccineren, niet eens laten testen. Ik laat me niet intimideren zoals dat toen is gedaan. Bizar hoe zoveel mensen er totaal niet bij stilstonden dat het hele verhaal niet eens kon kloppen.

quote:
Maar goed, dat was even mijn persoonlijke insteek op dit topic en motivatie, nu de inhoud in:
[..]
De polarisatie is een manipulatietechniek die je op heel veel plekken, lagen en fronten ziet nu. Ook het "slijten" van de betekenis van woorden als genocide, racisme, fascisme is bewuste manipulatie. Door het te pas en te onpas gebruiken van dit soort terminologie komt de werkelijke betekenis steeds meer te vervagen (want taal is een levend iets) maar behoudt het nog wel de mogelijkheid om extreem polariserend te zijn. Immers, waarom zou je een discussie aangaan met iemand die je net xenofoob of fascist hebt genoemd? Die uitgangspunten zijn al het eindstation (no pun intended) van een discussie.
Dit vind ik een interessante observatie. We zien inderdaad dat de betekenis dat soort woorden steeds verder worden opgerekt. Het resultaat is ordinair gescheld waardoor er geen dialoog meer mogelijk is. Dat wakkert haatgevoelens en potentieel geweld aan, omdat de belangen, wensen, meningen en voorkeuren van mensen niet meer serieus worden genomen. Dat soort cynisme is typisch voor een tirannie in wording waarbij via propaganda bepaalde delen van de bevolking worden gedehumaniseerd en gestigmatiseerd, vaak in aanloop naar etnische zuivering.

quote:
Je ziet het ook op gebieden zoals de (in mijn ogen afschuwelijke) Tate-broers. Ook die culturele verschillen komen steeds verder uit elkaar te liggen waardoor extremen zoals incels en Tate-broer aanhangers ontstaan en tegelijkertijd aan de andere kant van dat spectrum de extreme "vrije liefde" en gendercaroussel zeg maar.
Ja, wat mij betreft zijn die twee een soort CIA-assets. Hun vader was CIA en ik vermoed dat een heleboel mediamensen en influencers ook gewoon CIA zijn. Ik denk dat je dat kunt herkennen aan hun vaak te gelikte manier van communiceren. Ze articuleren dingen als een soort opgepoetste robots, met heel scherpe meningen die goed en logisch onderbouwd zijn en sympathie opwekken bij de luisteraars. Maar hier zit dus ook het gevaar in: omdat het logisch klinkt (en soms ook gewoon is) en omdat het niet op een ordinaire, straat-achtige manier maar op een gelikte, geraffineerde manier worden gebracht, zijn mensen meer geneigd om dat soort mensen te volgen. Dit zijn wat mij betreft gevaarlijke invloeden, zelfs als hun ideeën lang niet altijd verkeerd klinken of een goed weerwoord zijn op bepaalde extreme trends. Dat is het misleidende eraan denk ik.

quote:
@:TS - waar zie je dit nog meer ontstaan? Ik weet van jouw kerkelijke achtergrond, speelt het daar ook? Dat lijkt mij juist een gemeenschap die al op een eigen eiland in de Zee van Polarisatie vaart.
De tweedeling tussen conservatief en liberaal zie je binnen mijn eigen kerk en ik denk in alle kerken. Het is denk ik de eeuwige strijd tussen geveinsde empathie (omdat mensen niet kunnen accepteren dat ze zelf slechte trekken hebben en daarom ook alleen het goede in de medemens willen zien, zelfs als dat slechte gevolgen voor anderen heeft) en een hypocriet verlangen naar orde en recht (hypocriet omdat deze mensen vaak zelf geen orderlijk leven leiden in de privésfeer, maar dat wel naar buiten willen uitdragen). Wat we nodig hebben is de gulden middenweg: tussen empathie en law & order, tussen genade en rechtvaardigheid. Die perfecte balans is denk ik alleen in God te vinden, dus daar zouden we ons toe moeten keren om tot een oplossing te komen.

Verder probeer ik zelf toeschouwer te blijven van de wereldgebeurtenissen die door een bijbelse lens te aanschouwen in plaats van mij er zelf door te laten meeslepen. Ook probeer ik anderen te waarschuwen voor trends, de manier waarop die ons leven negatief zullen beïnvloeden en hoe we ons daar op kunnen voorbereiden. Ik ben ervan overtuigd dat als meer mensen daar aandacht voor zouden hebben, zo'n enorm schandaal als Covid en alles eromheen nooit zo massaal voor zoete koek geslikt zou zijn. Die boodschap is niet populair omdat die nu als 'complottheorie' en dergelijke wordt bestempeld, maar ik voel gewoon die verantwoordelijkheid om mensen te waarschuwen voordat de dingen gebeuren.

Op grotere schaal zie je dezelfde tweedeling in de kerken als ik hierboven al zei: conservatief en liberaal. De mate van verharding zoals in de rest van de maatschappij zie ik daar nu nog niet, maar dat komt denk ik omdat de kerken grotendeels compleet in slaap zijn gesust en zich compleet laten meeslepen door alles wat politiek correct is. Ook is de boodschap van het evangelie steeds meer veranderd in een soort programma voor sociaal welzijn en klimaat, terwijl de (verdelende) boodschap van het geloof steeds meer op de achtergrond is verdwenen. Wat mij betreft is dit een groot gevaar, omdat de kerk nu juist een baken van licht zou moeten zijn in een wereld waarin misleiding op grote schaal aan de orde van de dag is. De kerk zou hierin de rechtvaardigheid van God en de wegen van Christus moeten preken, en niet lafjes meedoen met de laatste populaire trends over wat politiek correct of wetenschappelijk verantwoord is en wat niet. Dat zal veel kerken, en dus de mensen die hieraan meewerken, vrees ik nog heel duur komen te staan. Want net zoals velen compleet overvallen werden door Covid, staan er denk ik nog veel ingrijpender gebeurtenissen te wachten (waarvan we sommige nu al kunnen zien materialiseren) die mensen zullen forceren om tegen hun eigen geweten en/of geloofsovertuigingen in te handelen. Of ze worden op zo''n manier misleid en gemanipuleerd dat ze tegen God in gaan terwijl ze ervan overtuigd zijn dat ze God een dienst leveren. Jezus waarschuwde hier zelf al voor toen Hij zei:

Johannes 16:1Dit heb Ik tot u gesproken, opdat u niet struikelt.
2 Ze zullen u uit de synagoge werpen; ja, de tijd komt dat ieder die u doodt, denkt God een dienst te bewijzen.
3 En deze dingen zullen zij u doen, omdat zij de Vader niet gekend hebben en Mij ook niet.
4 Maar deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat, wanneer de tijd komt, u zich herinnert dat Ik ze u gezegd heb; maar deze dingen heb Ik u van het begin af niet gezegd, omdat Ik bij u was.

Dus ook Jezus waarschuwde voor wat er zou komen, zodat zijn volgelingen niet 'zouden struikelen', oftewel dat ze zich mentaal, fysiek en spiritueel konden voorbereiden op de komende crisis, waarin ze hun leven mogelijk zouden verliezen voor hun geloof.

Dit geldt specifiek voor Christenen, maar ik denk dat iedereen in deze tijd geconfronteerd wordt met gewetenskwesties en worstelingen met weten wat rechtvaardig is en daarnaar handelen of tegen je eigen geweten ingaan, zoals je bij Covid ook al beschreef.

Wat mij betreft was Covid een voorproefje, een oefening, op wat er nog komen gaat, en religie en spiritualiteit zullen daar de hoofdrol in spelen. Daarom open ik ook een topic als dit, zodat iedereen zich er bewust van kan worden en zich erop kan voorbereiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')