Er gaan geruchten over onderhandelingen tussen golfstaten en Iran, wat misschien goed nieuws is voor Hormuz.quote:Op vrijdag 11 september 2026 15:57 schreef Simmertje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de olieprijs dan toch weer aan het dalen is? En alle beurzen gewoon weer vrolijk omhoog schieten?
Rare wereld.
Jezus, zoals die gast al zegt, endless loop.quote:Op vrijdag 11 september 2026 15:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er gaan geruchten over onderhandelingen tussen golfstaten en Iran, wat misschien goed nieuws is voor Hormuz.
'Hormuz is going to open soon... just trust me this time, bro.'
[ x ]
Je moet je ergens aan vasthouden toch?quote:Op vrijdag 11 september 2026 16:00 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Jezus, zoals die gast al zegt, endless loop.
Ze kregen waar ze om vroegen. Oorlog.quote:Op vrijdag 11 september 2026 16:04 schreef havanagila het volgende:
Al die Golfstaten juichen toen Trump Iran aanviel...
Lachen is ze ondertussen vergaan. En de rest van de wereld mag mee "genieten".
Daarbij hebben we dit jaar gezien dat de leiders uitschakelen niet zo bijster veel effect heeft…quote:Op vrijdag 11 september 2026 17:48 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dus we moeten een atoombom gooien op een stad waar de inwoners zelf nog het meest last hebben van de Iraanse dictatuur? Aha.
Beetje overshoot is er altijd wel. Beetje panic buying / selling en dan een correctie.quote:Op vrijdag 11 september 2026 15:57 schreef Simmertje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de olieprijs dan toch weer aan het dalen is? En alle beurzen gewoon weer vrolijk omhoog schieten?
Rare wereld.
Ik kan me herinneren dat Saudi-Arabië in Trump's eerste termijn een wapendeal met de VS had gesloten ter waarde van 400 miljard dollar.quote:
Het gaat ook niet eens alleen over de Houthi's. Saudi-Arabië staat strategisch behoorlijk alleen.quote:Op vrijdag 11 september 2026 20:50 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat Saudi-Arabië in Trump's eerste termijn een wapendeal met de VS had gesloten ter waarde van 400 miljard dollar.
Maar desondanks is het ze al die tijd niet gelukt om een deuk in een pakje houthi-boter te slaan.
Kijk, dat het regeringsleger van het straatarme Yemen niet op kan tegen de (weliswaar door Iran gesteunde) Houthi's is begrijpelijk.
Maar dat het steenrijke Saudi-Arabië, met voor 400 miljard aan hypermodern wapentuig, faalt tegen hen is gepruts van het hoogste niveau.
De Golfstaten waar de VS met militaire basissen aanwezig is, zullen die aanwezig van, en de band met, de VS straks als dit op een gegeven moment voorbij is, ernstig heroverwegen.quote:Op vrijdag 11 september 2026 20:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het gaat ook niet eens alleen over de Houthi's. Saudi-Arabië staat strategisch behoorlijk alleen.
Oorlog in Jemen, het wordt bedreigd door Iraakse milities en al enkele malen rechtstreeks door de IRGC. Met de VAE blijft de rivaliteit bestaan, en Washington is als veiligheidsgarantie minder vanzelfsprekend dan Riyad ooit hoopte.
Zelfs de recente akkoorden met Turkije en Pakistan lijken voorlopig meer diplomatie dan afschrikking.
Dat is de harde les van die $400 miljard: je kunt de modernste wapens ter wereld kopen zonder daarmee automatisch militaire macht, betrouwbare bondgenoten of strategische veiligheid te kopen.
Hardware is geen macht.
quote:Op vrijdag 11 september 2026 21:57 schreef Since2003 het volgende:
Hoe dan ook de Ansar Allah (houthis) hebben genoeg wapens, munitie, voertuigen en apparatuur veroverd om Saudie Arabië binnen te vallen.
Het is wel bizar hoe militair zwak ze zijn ondanks de enorme hoeveelheid modern Amerikaans materieel.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |