Het werd mij meerdere keren voorgesteld door bijvoorbeeld een maatschappelijk begeleider, echter ik heb het altijd afgehouden.quote:Zoek je een maatje dat regelmatig even tijd en aandacht voor jou heeft?
Mee eens, maar hou wel in je hoofd dat als je "maatje" wordt, er wellicht geen interessante of gelijkwaardige relatie/band in zit. Dat hoort er óók bij.quote:Op maandag 5 mei 2025 14:16 schreef aquawoman het volgende:
Ik zou persoonlijk wel overwegen om iemands maatje te worden. Niet uit medelijden, maar omdat ik denk dat het goed is dat mensen met verschillende achtergronden van elkaar kunnen leren en dat het altijd interessant is om nieuwe mensen te leren kennen.
De conclusie dat de ene kant medelijden heeft met de andere kant vind ik nogal voorbarig.
Wie zegt dat ik daar niet voor open sta? Als ik alleen maar mijn gelijk wil opdringen, zou ik hierover geen topic maken en al helemaal niet vragen om de mening van anderen.quote:Op maandag 5 mei 2025 15:04 schreef Helenattenek het volgende:
Even terug naar de kern;
Hoezo wordt jij taalbegeleider als je het schrift nieteens volledig beheerst..
En leer eens open staan naar mensen die het met liefde hun werk maken om clienten een warm hart toe te dragen en goede feedback te geven.
Word zonder t.quote:Op maandag 5 mei 2025 15:04 schreef Helenattenek het volgende:
Even terug naar de kern;
Hoezo wordt jij taalbegeleider als je het schrift nieteens volledig beheerst..
En leer eens open staan naar mensen die het met liefde hun werk maken om clienten een warm hart toe te dragen en goede feedback te geven.
Dat kan zelfs al heel eenvoudig, iemand op straat groeten en als ze dat dan terug doen dan kan dat al werkrnquote:Op maandag 5 mei 2025 16:51 schreef marretak het volgende:
"No man is an island" = "geen mens is een eiland"
Soms door een simpel gezellig praatje met iemand kan je als mens al een beetje opknappen?
Ben ik helemaal eens. Ik ging van de week een verkeerd bezorgde brief afgeven bij het correcte adres. Toen ik daar een man een struik zag snoeien vroeg ik aan hem of hij op dat adres woonde, wat ook zo was. En vervolgens werd dat een heel gezellig praatje van zeker een half uur. Dat soort 'kleine' dingen kunnen heel waardevol zijn.quote:Op maandag 5 mei 2025 16:57 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Dat kan zelfs al heel eenvoudig, iemand op straat groeten en als ze dat dan terug doen dan kan dat al werkrn
Juist, dit zijn de leuke dingen, vorige week had ik een gesprek met een oudere dame op straat over de vogels in de boom, gewoon leuk en spontaanquote:Op maandag 5 mei 2025 20:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ben ik helemaal eens. Ik ging van de week een verkeerd bezorgde brief afgeven bij het correcte adres. Toen ik daar een man een struik zag snoeien vroeg ik aan hem of hij op dat adres woonde, wat ook zo was. En vervolgens werd dat een heel gezellig praatje van zeker een half uur. Dat soort 'kleine' dingen kunnen heel waardevol zijn.
Als dat de opzet is van zo'n Maatjes-project, vind ik het een mooie idealistische gedachte. Ik vraag mij echter af in hoeverre het realistisch is. Mensen die geen sociale problemen hebben, hebben zo'n Maatjes-project niet nodig. Als je wel sociale problemen hebt, gaan die niet weg met zo'n Maatje.
Sociale contacten gaat namelijk ook gepaard met dingen die minder leuk zijn, zoals bijvoorbeeld dat je je geirriteerd voelt door wat de ander doet of die persoon gaat over jouw grenzen: als je moeilijk jouw grenzen aan kunt geven, kan de ander immers ook niet weten dat hij daar overheen gaat. En ook kan je te maken hebben met mensen met minder goede bedoelingen, bijvoorbeeld dat ze hun eigen shit op jou projecteren. Of jij hebt zelf een keer een zwak moment dat jij andersom jouw frustraties op de ander afreageert. We zijn nou eenmaal mensen.
Anyway. Ik heb er echt geen problemen mee als iemand anders wel zijn heil vindt bij zo'n Maatjes-project. Waarom zou ik, ik kan toch niet voor anderen bepalen wat ze leuk vinden en wat goed is voor hen. Het lijkt mij zelf echter niks. Ik wil het niet persé helemaal afslaan, echter ik wil er niet aan vastzitten.
Echter elke keer als ik dat probeer uit te leggen aan zo'n begeleider (gelukkig heb ik ruim een jaar niet meer te maken gehad daarmee en wat mij betreft blijft dat zo) wil hij/zij dat maar niet snappen. Grenzen aangeven tegenover mensen die schijnbaar denken dat ik een zwakzinnige kneus ben omdat ik worstel met psychische issues, wordt heel moeilijk. Ik vraag mij af waarom ze dat werk doen als ze het zo moeilijk vinden om te begrijpen.
Het enige dat ik me wel afvraag is waarom je het niet eens zou proberen. Wie weet valt het mee en is het een positieve ervaring. En wat is je verlies anders?quote:Op maandag 5 mei 2025 20:57 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ben ik helemaal eens. Ik ging van de week een verkeerd bezorgde brief afgeven bij het correcte adres. Toen ik daar een man een struik zag snoeien vroeg ik aan hem of hij op dat adres woonde, wat ook zo was. En vervolgens werd dat een heel gezellig praatje van zeker een half uur. Dat soort 'kleine' dingen kunnen heel waardevol zijn.
Als dat de opzet is van zo'n Maatjes-project, vind ik het een mooie idealistische gedachte. Ik vraag mij echter af in hoeverre het realistisch is. Mensen die geen sociale problemen hebben, hebben zo'n Maatjes-project niet nodig. Als je wel sociale problemen hebt, gaan die niet weg met zo'n Maatje.
Sociale contacten gaat namelijk ook gepaard met dingen die minder leuk zijn, zoals bijvoorbeeld dat je je geirriteerd voelt door wat de ander doet of die persoon gaat over jouw grenzen: als je moeilijk jouw grenzen aan kunt geven, kan de ander immers ook niet weten dat hij daar overheen gaat. En ook kan je te maken hebben met mensen met minder goede bedoelingen, bijvoorbeeld dat ze hun eigen shit op jou projecteren. Of jij hebt zelf een keer een zwak moment dat jij andersom jouw frustraties op de ander afreageert. We zijn nou eenmaal mensen.
Anyway. Ik heb er echt geen problemen mee als iemand anders wel zijn heil vindt bij zo'n Maatjes-project. Waarom zou ik, ik kan toch niet voor anderen bepalen wat ze leuk vinden en wat goed is voor hen. Het lijkt mij zelf echter niks. Ik wil het niet persé helemaal afslaan, echter ik wil er niet aan vastzitten.
Echter elke keer als ik dat probeer uit te leggen aan zo'n begeleider (gelukkig heb ik ruim een jaar niet meer te maken gehad daarmee en wat mij betreft blijft dat zo) wil hij/zij dat maar niet snappen. Grenzen aangeven tegenover mensen die schijnbaar denken dat ik een zwakzinnige kneus ben omdat ik worstel met psychische issues, wordt heel moeilijk. Ik vraag mij af waarom ze dat werk doen als ze het zo moeilijk vinden om te begrijpen.
Of hij doet het gewoon niet en zoekt iets anders wat wel bij hem past. Ik snap hem wel.quote:Op maandag 5 mei 2025 22:54 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Het enige dat ik me wel afvraag is waarom je het niet eens zou proberen. Wie weet valt het mee en is het een positieve ervaring. En wat is je verlies anders?
Misschien vul je te veel in voor andere mensen over hoe ze jou zien.
Het voelt voor mij als een soort straf. Als een bevestiging dat ik niet genoeg mijn best gedaan heb en het niet verdien om een normaal leven te mogen leiden.quote:Op maandag 5 mei 2025 22:54 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Het enige dat ik me wel afvraag is waarom je het niet eens zou proberen. Wie weet valt het mee en is het een positieve ervaring. En wat is je verlies anders?
Misschien vul je te veel in voor andere mensen over hoe ze jou zien.
Dat is de andere kant van het verhaal, echter komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat ik wil duidelijk maken.quote:Op dinsdag 6 mei 2025 07:06 schreef roos94 het volgende:
Ik ben maatje geweest tijdens mijn studie ( zorgopleiding). Ik vond het leuk om te doen. De dame waar ik naartoe ging was ook hartelijk en was altijd blij als ik er was. Het was wel vooraf bekend dat het maar 6 mnd zou zijn en toen het klaar was bleef ze me berichten sturen wat niet echt de bedoeling was. Uiteindelijk stopte dat wel . Ik ben ook nog kort maatje geweest van een andere vrouw (allebei psychiatrie achtergrond) maar ik had een keer ziekgemeld en bericht dat ik niet kon komen. Kreeg ik een heel bericht dat iedereen haar altijd in de steek laat en dat ze alleen de hondjes heeft op deze wereld. Daar had ik niet echt zin meer in.
Tja, er zijn niet echt eenduidige antwoorden. De enige begeleiders waar ik ooit mee te maken heb gehad waren werkbegeleiders van een sociale werkplaats en daar heb ik alleen maar gewerkt omdat ik een uitkering had zonder indicatie van een beperking of wat dan ook.quote:Op maandag 5 mei 2025 12:49 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Het werd mij meerdere keren voorgesteld door bijvoorbeeld een maatschappelijk begeleider, echter ik heb het altijd afgehouden.
Ik heb mij zelf aangeboden als taalmaatje om iemand te helpen met Nederlands leren. Daarbij is het uiteindelijke doel dat die persoon ondersteund wordt bij de vaardigheden van de Nederlandse taal. Als het klikt en die persoon vindt het gezellig als ik hem/haar help, dan is dat zeker ook belangrijk. Echter dat is dan een band die vanuit oprechtheid ontstaat. Voor hetzelfde geldt klikt het niet of we moeten nog erg aan elkaar wennen - dan kunnen we ons hoofdzakelijk op de Nederlandse taal richten en verder hoeven we niks van elkaar. Of hij/zij geeft aan liever iemand anders te willen als begeleider en dat heb ik dan hoe dan ook te respecteren.
Ik zou zelf absoluut niet willen dat iemand met mij omgaat omdat ik anders als arme eenzame jongen thuis alleen zit te kniezen. Ik zou dat een ander ook niet aan willen doen. Ik zou wel bereid zijn iemand te willen helpen met een sociaal leven opbouwen en/of verrijken; ik gun het hem dat hij uiteindelijk zelf zijn vrienden kiest. En als hem dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat hij zich afgewezen voelt of daadwerkelijk afgewezen wordt, is het belangrijk om te onderzoeken waardoor dat komt.
Dus persoonlijk sta ik nogal achterdochtig tegenover dat soort liefdadigheids-projecten. Ik heb zelf nogal de angst dat als ik het zou proberen, ik in een situatie terechtkom waarbij ik mezelf verlies en mij onderwerp naar iemand die met mij omgaat vanwege zijn/haar eigen behoefte om voor iemand te zorgen. Daarbij gaat het dus niet meer over mijn belang, maar enkel over dat van hem of haar.
Ik merk dat overigens ook bij maatschappelijk begeleiders: ik hou dat liever af, echter door bepaalde omstandigheden krijg ik toch elke keer met die lui te maken. Het lijkt wel ongedierte waar mensen maar niet vanaf kunnen komen. Ik heb weleens iemand meegemaakt die gewoon haar werk deed en daarbij concreet vroeg wat ze voor mij kon betekenen, zonder dat ze zich anders voordeed en mij iets opdrong. Ze was helaas een vervanger. Verder krijg ik altijd iemand die een vriend of een moeder lijkt te willen zijn voor mij. Als ik dan aangeef dat ik dat niet wil, wordt de hele situatie verdraaid. Ik vraag mij vaak af of die mensen zonodig anderen willen helpen omdat ze daarmee hun eigen shit kunnen vergeten of zich superieur kunnen voelen over 'arme kneusjes'.
Hoe zien jullie dat soort initiatieven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |