abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217540275
Het is niet helemaal een verhuisvergoeding.

Toch maar even in spoiler vanwege herkenbaarheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Somebody that I used to know
pi_217540891
Welke belasting zou je daar dan over moeten betalen? :?

Het is geen inkomen, er staat immers geen (vroegere) arbeidsprestatie tegenover. Het is eerder een schadeloosstelling. Vergelijk het met een verzekeringsuitkering, daar betaal je ook geen belasting over (je geeft hem ook niet op bij de aangifte IB).
pi_217540995
Dat "er staat wat tegenover" is nogal vaag. Als je een gift krijgt en je neemt die persoon als tegenprestatie een keer goed mee uit eten, "staat er dan ook wat tegenover"? Ik zou het zelf niet zo ingewikkeld maken en het als een vergoeding en zeker niet als inkomen zien, en dus niet opgeven in je aangifte.
  zondag 4 mei 2025 @ 22:55:28 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217541453
Gewoon de laatste maanden geen huur betalen in overleg dan
Makkelijker is het niet
pi_217541491
vraag gewoon huur per maandx 3 jaar voor de vergoeding.
Je hoeft niet over de belasting betalen. Je kan dat geld gebruiken voor nieuw huis (verbouwing).
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 4 mei 2025 @ 23:02:19 #6
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_217541564
quote:
6s.gif Op zondag 4 mei 2025 22:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gewoon de laatste maanden geen huur betalen in overleg dan
Makkelijker is het niet
Volgens mij kan ts er wel meer uit halen als de verhuurder haar graag eruit wil hebben (meer dan ‘een paar maanden’ bedoel ik, dus dan is het niet zo makkelijk als de laatste maanden huur niet betalen. Maar het kan idd wel een klein deel van het probleem oplossen :-)).

Niet te lief zijn voor je verhuurder TS!
Mocht je je afvragen wat je als vergoeding ervoor moet vragen aan je verhuurder; daar zijn richtlijnen voor en dat bedrag ligt stukken hoger dan een paar maanden huur.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zondag 4 mei 2025 @ 23:22:38 #7
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_217541867
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2025 23:02 schreef embedguy het volgende:
Mocht je je afvragen wat je als vergoeding ervoor moet vragen aan je verhuurder; daar zijn richtlijnen voor en dat bedrag ligt stukken hoger dan een paar maanden huur.
HOE HOOG IS DE VERHUISVERGOEDING DIE U MOET BETALEN?

Als u een verhuisvergoeding verschuldigd bent, bedraagt deze vergoeding momenteel minimaal ¤ 6.505, -. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast. Het bedrag van ¤ 6.505, – is een minimumbedrag, dus het kan zijn dat de rechter bepaalt dat u een hogere vergoeding moet voldoen aan de huurder. Dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Dit geldt overigens alleen voor zelfstandige woonruimte; voor kamers geldt geen minimumbedrag.

https://www.schenkeveldad(...)betalen-aan-huurder/

Zet hem op TS *O*
  zondag 4 mei 2025 @ 23:24:44 #8
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  zondag 4 mei 2025 @ 23:51:55 #9
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_217542213
quote:
Oh, ik dacht eigenlijk dat het bedrag hoger lag, maar dat is alsnog mooi geld 👌
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_217544494
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2025 22:23 schreef r_one het volgende:
Welke belasting zou je daar dan over moeten betalen? :?

Het is geen inkomen, er staat immers geen (vroegere) arbeidsprestatie tegenover. Het is eerder een schadeloosstelling. Vergelijk het met een verzekeringsuitkering, daar betaal je ook geen belasting over (je geeft hem ook niet op bij de aangifte IB).
Thanks, dat is denk ik idd meer de term die ik zocht.
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2025 23:02 schreef embedguy het volgende:

[..]
Neuh, dat komt wel goed.

Overigens hoef ik niet per se te verhuizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2025 22:28 schreef Farenji het volgende:
Dat "er staat wat tegenover" is nogal vaag. Als je een gift krijgt en je neemt die persoon als tegenprestatie een keer goed mee uit eten, "staat er dan ook wat tegenover"? Ik zou het zelf niet zo ingewikkeld maken en het als een vergoeding en zeker niet als inkomen zien, en dus niet opgeven in je aangifte.
Nou ja, dat is dus wel een beetje de vraag. Iedereen begrijpt dat je 5K niet hoeft op te geven. Maar stel dat ik 50K krijg (ik trek het even extreem), waardoor ik ineens wel een huisje kan kopen. Dan lijkt het me toch wel gedeeltelijk een gift. Dat is het bedrag niet meer heel proportioneel, toch? En dan gaat de belastingdienst misschien wel miepen?
pi_217544619
De verhuurder wil jou dus weg hebben omdat je er waarschijnlijk al langer zit en hij meer huur kan vangen bij een nieuwe huurder?
Wat een wereld waarin huisjesmelkers huurders een oprotpremie betalen om nog meer rendement te kunnen maken. Ik zou hem lekker de tering laten krijgen. 7600 euro lijkt veel, maar daarmee heb je nog geen nieuwe woning.
pi_217544855
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:27 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
De verhuurder wil jou dus weg hebben omdat je er waarschijnlijk al langer zit en hij meer huur kan vangen bij een nieuwe huurder?
Wat een wereld waarin huisjesmelkers huurders een oprotpremie betalen om nog meer rendement te kunnen maken. Ik zou hem lekker de tering laten krijgen. 7600 euro lijkt veel, maar daarmee heb je nog geen nieuwe woning.
7600 vind ik minimaal. Zeker als ik structureel meer moet betalen voor een andere woning.
pi_217545194
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:27 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2025 10:40 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
7600 vind ik minimaal. Zeker als ik structureel meer moet betalen voor een andere woning.
bovenin had iemand het over huur keer 3jaar met een huur van 1000= dat 36k :)
pi_217545218
quote:
1s.gif Op zondag 4 mei 2025 23:51 schreef embedguy het volgende:

[..]
Oh, ik dacht eigenlijk dat het bedrag hoger lag, maar dat is alsnog mooi geld 👌
die nieuwe belastingtarieven voor(" investeerders") doet ze " erg" zeer, nu aan ze het weer over deze boeg gooien ,gelukkig ben je in Nederland goed beschermd als huurder,laat ze maar lekker bloeden :)
pi_217545350
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:02 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
[..]
bovenin had iemand het over huur keer 3jaar met een huur van 1000= dat 36k :)
Oja, zouden jullie dat vragen? huur x 3 jaar? Is dat een redelijk voorstel?

Ik zat eerder te denken aan huurverschil x 3 jaar, plus mijn reële verhuiskosten (veel minder dan die 7600 van de overheid :') , plus een kleine bonus voor een eventueel huis ooit in de toekomst)
pi_217545579
quote:
2s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Oja, zouden jullie dat vragen? huur x 3 jaar? Is dat een redelijk voorstel?

Ik zat eerder te denken aan huurverschil x 3 jaar, plus mijn reële verhuiskosten (veel minder dan die 7600 van de overheid :') , plus een kleine bonus voor een eventueel huis ooit in de toekomst)
Wijs hem op de pagina van de overheid waar staat dat de vergoeding minimaal 7600 euro is, en zeg hem dat sneller weg zijn meer zal kosten.
pi_217549781
Ideale kans om 10K te vangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')