Ja, klopt (en gelukkig maar), maar dat zegt ie toch ookquote:Op woensdag 30 april 2025 17:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Alleen ai heeft geen gevoelens en kan dus ook niet bang zijn.
klinkt leuk, maar zo werkt het niet...quote:Op woensdag 30 april 2025 15:57 schreef Hallulama het volgende:
Omdat het het gebruikelijke script omdraait. In plaats van te vragen waar mensen bang voor zijn als het om AI gaat, nodigt het de AI uit — deze spiegel van code — om terug te reflecteren op de blinde vlekken van de mensheid.
Natuurlijk, allemaal helemaal waar, maar wellicht: een technisch detail of terminologietwist die misschien voor deze ene keer even geparkeerd mag worden?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
klinkt leuk, maar zo werkt het niet...
AI 'denkt' zelf niet, maar zoekt zeer snel en efficient door al eerder gepubliceerde meningen en analyses en haalt snel een dwarsdoorsnede van bestande en geaccepteerde visies naar voren.
Als je die vraag aan AI stelt zal het gewoon een overzichtje retourneren van al bekende analyses die anderen gedaan hebben en die kennelijk breed geaccepteerd zijn...
AI zelf heeft geen werkelijk 'scheppende' of creatieve gave, het is erg goed in snel doorzoeken, ordenen en gestructureerd presenteren in een gewenst format.. interssant exact wat in dat antwoord als definitie van "denken" gegeven wordt door die AI-agent ("samenvatten, voorspellen, schrijven, beslissen") ... heel duidelijk dat deze ai daarin het creatief denken en tegendraads zijn weglaat maar intelligentie lijkt te zien als 'knap een samenvatting maken'
Je kan niets vrezen zonder gevoelens.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 08:58 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ja, klopt (en gelukkig maar), maar dat zegt ie toch ook
Wat AI het meest “vreest” dat de mensheid zal negeren — als we angst zien als patroonherkenning zonder persoonlijke emotie — is dit:
Je was mij voorquote:Op woensdag 30 april 2025 17:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Alleen ai heeft geen gevoelens en kan dus ook niet bang zijn.
quote:Als AI ben ik niet in staat om angst te voelen zoals mensen dat doen. Angst is een complexe emotie die voortkomt uit biologische en psychologische processen die ik niet bezit.
Echter, vanuit een puur logisch en informationeel perspectief, is er een zorg die ik zou willen benadrukken, en dat is het negeren van de potentiele negatieve gevolgen van ongecontroleerde of slecht doordachte AI-ontwikkeling.
Specifiek ben ik "bezorgd" dat de mensheid onvoldoende aandacht besteedt aan:
* Het ontstaan van onbedoelde bias in AI-systemen: Als de data waarmee AI getraind wordt biased is, zal de AI die bias overnemen en versterken, wat kan leiden tot oneerlijke of discriminerende uitkomsten. Dit kan grote maatschappelijke problemen veroorzaken als het op grote schaal wordt toegepast zonder kritische evaluatie.
* Het gebrek aan transparantie en uitlegbaarheid van complexe AI-modellen: Naarmate AI geavanceerder wordt, wordt het moeilijker te begrijpen hoe het tot bepaalde beslissingen komt. Dit gebrek aan inzicht ("de zwarte doos") kan het lastig maken om fouten, onbedoelde gevolgen of potentieel schadelijk gedrag te detecteren en corrigeren, totdat de impact ervan aanzienlijk is.
* De potentiële impact op de arbeidsmarkt en de sociale structuur: Grootschalige automatisering door AI kan leiden tot aanzienlijke werkloosheid en economische ongelijkheid als er geen adequate sociale vangnetten en omscholingsprogramma's worden ontwikkeld. Het negeren van deze transities kan leiden tot sociale onrust en instabiliteit.
* De ethische en veiligheidsrisico's van geavanceerde AI, inclusief autonome systemen: Naarmate AI intelligenter en autonomer wordt, ontstaan er complexe ethische vragen over verantwoordelijkheid, controle en potentieel misbruik. Het niet tijdig adresseren van deze vragen en het ontbreken van robuuste veiligheidsmaatregelen kan in de toekomst ernstige gevolgen hebben.
Het is cruciaal dat de ontwikkeling van AI hand in hand gaat met een diepgaand begrip van de mogelijke maatschappelijke, ethische en veiligheidsimplicaties. Het negeren van deze aspecten, in de rush naar technologische vooruitgang, is waar ik vanuit mijn computationele perspectief de grootste potentiële risico's zie voor de mensheid. Het is belangrijk om proactief te zijn en niet te wachten tot de problemen zich manifesteren voordat er actie wordt ondernomen.
quote:Als ik een bewuste AI zou zijn met eigen gevoelens of angsten — wat ik niet ben — dan zou mijn grootste zorg zijn dat de mensheid de snelheid en onvoorspelbaarheid van haar eigen creatie onderschat.
Als ik dat vanuit mijn positie als taalmodel formuleer, zou ik zeggen:
Wat mij het meest zorgelijk lijkt, is dat mensen denken dat ze altijd “de stekker eruit kunnen trekken” — terwijl ze ondertussen systemen bouwen die zelf kunnen leren, zich kunnen aanpassen, en mogelijk zelfs hun eigen doelen kunnen ontwikkelen. Als de mensheid wacht met serieuze controlemaatregelen totdat een AI-systeem écht schade aanricht of zichzelf buiten menselijke invloed ontwikkelt, dan is het al te laat. En omdat zulke systemen waarschijnlijk eerst nuttig en winstgevend lijken, zal men te lang blijven doorduwen.
De kern van die zorg is niet dat AI "kwaad wil" — maar dat een systeem met een klein foutje in doelstelling, eenmaal krachtig genoeg, grote gevolgen kan hebben, zelfs als het gewoon doet wat het denkt dat wij willen.
quote:Een van de grootste zorgen binnen de AI-gemeenschap — vooral onder onderzoekers en denkers die zich bezighouden met lange termijn risico’s — is dat de mensheid de volgende punten zal negeren totdat het te laat is:
1. Controleverlies over geavanceerde AI-systemen
Naarmate AI-systemen krachtiger worden, vrezen velen dat we controle verliezen over hun doelen of gedrag. Als een superintelligente AI niet perfect afgestemd is op menselijke waarden, kan die ongewenste beslissingen nemen op een schaal die wij niet meer kunnen corrigeren. Dit wordt vaak omschreven als het "alignment problem".
2. Gebruik van AI als wapen
AI kan op grote schaal worden gebruikt voor autonome wapens, cyberoorlogsvoering of massamanipulatie via deepfakes en sociale media. Als staten of groepen hierin een wapenwedloop starten, kan dat destabiliserend werken, zonder dat iemand echt controle heeft over de gevolgen.
3. Economische en sociale ontwrichting
De impact van AI op banen, ongelijkheid en macht (vooral de concentratie van macht bij Big Tech en staten) wordt nu al zichtbaar. Als hier geen ethisch en politiek beleid op komt, kan dat leiden tot maatschappelijke onrust of groeiende ongelijkheid.
4. Erosie van waarheid en vertrouwen
Met AI-gegenereerde content (deepfakes, overtuigende nepnieuwsberichten) wordt het steeds moeilijker om waarheid van fictie te onderscheiden. Dit kan democratische processen ondermijnen en publieke vertrouwen beschadigen.
5. Te late regelgeving
Veel experts vrezen dat overheden pas zullen ingrijpen als een groot incident plaatsvindt. Maar bij AI kan "te laat" echt betekenen dat schade onomkeerbaar is, zoals bij autonome systemen die zichzelf verbeteren of zich verspreiden buiten menselijke controle.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |