Heftig. Paar maanden terug nog geweest, erg schattige 'stad' met een soort dorpsgevoel.quote:Drie doden door schietpartij in Zweedse stad Uppsala, politie houdt klopjacht
Bij een schietpartij in de Zweedse stad Uppsala zijn dinsdag drie mensen omgekomen. Dat bevestigt de politie na berichtgeving van Zweedse media. De politie heeft geen aanwijzingen voor een terroristische daad gevonden en gaat uit van moord.
De politie kreeg meldingen van bellers die vertelden dat ze luide knallen hoorden die op pistoolschoten leken. Dat zou rond 17.00 uur zijn gebeurd.
De omgeving van het Vaksalaplein in het centrum van Uppsala is afgesloten. De politie heeft ook meerdere wegblokkades opgeworpen.
De politie gaat bij het onderzoek uit van moord, zegt een woordvoerder tegen persbureau Reuters. Er zijn geen aanwijzingen dat het om terrorisme gaat.
Of er naast de drie doden meer slachtoffers zijn gevallen, is nog niet duidelijk. Aanvankelijk meldden Zweedse media dat er ook gewonden waren gevallen.
Persoon op scooter weggereden
Het is onbekend of er arrestaties zijn verricht. Ook is niet duidelijk of er een of meerdere daders gezocht worden. Er is in ieder geval een persoon van de plaats delict weggereden op een elektrische scooter, zegt de politiewoordvoerder. Daarmee bevestigt hij eerdere berichtgeving van Zweedse media.
Volgens de regionale krant UNT is de persoon op de scooter de vermoedelijke dader en is er sprake van een klopjacht. Dat kon de woordvoerder niet bevestigen aan Reuters. De persoon zou volgens de woordvoerder ook een getuige kunnen zijn of iemand die op een andere manier betrokken is bij het incident.
SVT en Expressen spraken met getuigen, die rond 17.10 uur vijf of zes schoten hadden gehoord. Vervolgens hoorden ze geschreeuw en zagen ze mensen wegrennen op zoek naar een schuilplaats.
Uppsala is qua grootte de vierde stad van Zweden en ligt zo'n 60 kilometer ten noorden van de hoofdstad Stockholm.
In februari werd Zweden opgeschrikt door een bloedige schietpartij waarbij tien mensen om het leven kwamen, waarmee het de dodelijkste schietpartij in de geschiedenis van het land was. In de stad Örebro opende een 35-jarige man het vuur op leerlingen en leraren van een plaatselijke school.
Zal wel weer bende gerelateerd geweld zijn, daar hebben ze nogal laat van.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
https://www.aftonbladet.s(...)ots-i-frisorsalongen
Hier het laatste nieuws. Even door translate halen als je het Zweeds niet machtig bent.
Inderdaad een 16-jarige opgepakt.
Volgens Aftonbladet hadden twee slachtoffers de kappersschorten nog om. Klanten dus.
Ik was nog bij de Ikea...quote:Op woensdag 30 april 2025 11:09 schreef xpompompomx het volgende:
Ben afgelopen maart nog in zweden geweest. Mag blij zijn dat ik nog leef zeg.
Omg!quote:Op woensdag 30 april 2025 11:12 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik was nog bij de Ikea...
En bij de kapper..
Komt dichtbij zo....
Zit er dik in. Maar normaal gesproken heeft dat Uppsala dat nauwelijks. Is qua samenstelling inwoners ook een totaal andere stad dan Stockholm of Malmö. Daar zijn echt delen van de stad waar je niet wil zijn. Uppsala heeft hooguit minder goede buurten.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zal wel weer bende gerelateerd geweld zijn, daar hebben ze nogal laat van.
Is dat zo? Misschien heb ik nog het verkeerde beeld van Zweden dat het een prettig land is om te leven en wonen al hoor ik ook wel dat het in bijvoorbeeld Malmö niet best isquote:Op woensdag 30 april 2025 11:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ook in Uppsala zal er gewoon drugshandel zijn, ondanks dat het er lekker kneuterig uitziet. Op Urk bijvoorbeeld ook.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:18 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Zit er dik in. Maar normaal gesproken heeft dat Uppsala dat nauwelijks. Is qua samenstelling inwoners ook een totaal andere stad dan Stockholm of Malmö. Daar zijn echt delen van de stad waar je niet wil zijn. Uppsala heeft hooguit minder goede buurten.
Wat er door het hoofd van de slachtoffers ging is bekendquote:Op woensdag 30 april 2025 11:16 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb gisteren nog een kapsalon gegeten
Maar even zonder dollen, dit is erg triest natuurlijk, wat gaat er toch door het hoofd heen van dit soort jonge daders?
Ik heb jaren in Uppsala gewoond, kom er nog steeds heel vaak en heb nog nooit geweld oid meegemaakt. Het is normaal gesproken een heerlijke relaxte studentenstad.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Is dat zo? Misschien heb ik nog het verkeerde beeld van Zweden dat het een prettig land is om te leven en wonen al hoor ik ook wel dat het in bijvoorbeeld Malmö niet best is
Tuurlijk. En criminaliteit. En delen van de stad waar je 's avonds liever niet alleen doorheen loopt.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:19 schreef Caland het volgende:
[..]
Ook in Uppsala zal er gewoon drugshandel zijn, ondanks dat het er lekker kneuterig uitziet. Op Urk bijvoorbeeld ook.
oei, een bekende van de politie blijkbaarquote:Op woensdag 30 april 2025 11:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
https://www.aftonbladet.s(...)ots-i-frisorsalongen
Hier het laatste nieuws. Even door translate halen als je het Zweeds niet machtig bent.
Inderdaad een 16-jarige opgepakt.
Volgens Aftonbladet hadden twee slachtoffers de kappersschorten nog om. Klanten dus.
Uppsala is juist 1 van de steden waar het enorm veilig is normaliterquote:Op woensdag 30 april 2025 11:12 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
16 jaar en een bekende van de politie... Daar is iets goed misgegaan.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
oei, een bekende van de politie blijkbaar
De situatie in Malmö is ook flink overdreven. Het is er zowat even veilig als gemiddeld in Nederland het geval. Stuk veiliger dan bijvoorbeeld Amsterdam.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:18 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Is dat zo? Misschien heb ik nog het verkeerde beeld van Zweden dat het een prettig land is om te leven en wonen al hoor ik ook wel dat het in bijvoorbeeld Malmö niet best is
Dan valt het inderdaad meequote:Op woensdag 30 april 2025 11:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De situatie in Malmö is ook flink overdreven. Het is er zowat even veilig als gemiddeld in Nederland het geval. Stuk veiliger dan bijvoorbeeld Amsterdam.
Ik had een ABBA CD opstaan toen ik het las… ik ben duidelijk aan de dood ontsnapt.quote:Op woensdag 30 april 2025 11:12 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik was nog bij de Ikea...
En bij de kapper..
Komt dichtbij zo....
Hoor je vaker, wordt het eens niet eens tijd dat de politie wat kritischer wordt wie zij tot hun bekenden kring toelaten?quote:Op woensdag 30 april 2025 11:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
oei, een bekende van de politie blijkbaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |