abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217493657
Beste!

Tijd geleden ook al eens een topic geopend over beleggen. Destijds werd me vooral geadviseerd te beleggen in ETF's. Nu daadwerkelijk bezig een keuze te maken en zit op DeGiro wat te zoeken naar een geschikte aankoop.

Ben van plan 3.500 te investeren en dit voor een paar jaar te laten staan. Zit te denken om dit te verdelen over 2 of 3 ETF's. Ben op zoek naar ''veilige'' keuzes, geen gekke dingen, niet te veel risico.

Heb alleen een paar kleine vraagjes;
Is het verstandig/handig om me tot de ETF kernselectie te beperken? ( ik ben een beginner en alles behalve een expert, dit leek mij een vrij veilige keuze, en dit scheelt in de kosten?)
Wat is jullie advies over de beurs van de ETF's? Alleen focussen op de EAM? Is dit ook het voordeligst? Las ergens dat het beleggen op Buitenlandse beurzen meer kosten met zich meebrengt.

Mijn eerste keuze is een Vanguard all world ETF. VWCE of VWRL waarschijnlijk.
Voor de andere ETF's wellicht wat meer richten op Europa en Azie, ook wacht ik even wat voor respons ik op dit topic krijg.

Beginnner dus, alles behalve een expert. Alle tips zijn dan ook welkom.

Thanks! 8-)
pi_217493706
Je wel vermogensgroei?

Zelf zou ik het niet (te ver) spreiden over etf's.

All in op vwce
pi_217493732
Ik dacht al dat dit me bekend voor kwam.

quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:04 schreef vjjjj het volgende:
Beste,

Ik wil deze week voor t eerst aandelen en/of ETF's gaan kopen. Ik zit te denken aan een bedrag tussen de 1.500 en 3.000 te investeren. In eerste instantie ben ik van plan me alleen op de Nederlandse(en misschien Belgische) markt te richten. Ook ben ik niet van plan veel transacties uit te voeren, wil het gewoon rustig laten staan.

Nu vroeg ik me af welke broker het beste bij deze strategie past. (Qua kosten en gebruiksvriendelijkheid.)

En mocht mijn strategie in de loop van tijd veranderen naar meerdere landen en meerdere transacties(actiever beleggen), is dan juist een andere broker beter?

Ik heb een paar maand geleden een account geopend bij DeGiro, echter heb ik geen recht op de welkomstbonus, deze is verlopen. (100 euro gratis aan transactiekosten)

Graag jullie advies. Alsnog bij DeGiro beginnen? Een andere broker opzoeken(met welkomstbonus)?

Dank alvast !
pi_217493755
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 15:42 schreef investeerdertje het volgende:
Je wel vermogensgroei?

Zelf zou ik het niet (te ver) spreiden over etf's.

All in op vwce
Meer spreiden is inderdaad niet nodig.
pi_217493763
All in op Tesla

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 45% gewijzigd door Black-Death op 29-04-2025 16:02:12 ]
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_217493884
@ investeerdertje en TheFreshPrince

VWCE zit voor 65% in Noord-Amerika zie ik. Niet handig om hier een ETF tegen over te zetten die wat meer op Europa en/of Azie gericht is?

Thanks voor de reacties
pi_217493926
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:06 schreef vjjjj het volgende:
@ investeerdertje en TheFreshPrince

VWCE zit voor 65% in Noord-Amerika zie ik. Niet handig om hier een ETF tegen over te zetten die wat meer op Europa en/of Azie gericht is?

Thanks voor de reacties
Azië vs S&P500 (ja, ik weet dat die Azië ETF "distributing" is maar vond zo snel geen andere met >10 jaar grafiek, het zal niet heel veel uitmaken)

Europa vs S&P500

Zonder US in je ETF is het rendement niet echt heel hoog.
En ja, momenteel zitten we met de "Trump dump" maar als je net begint met beleggen is dat juist prima.

Op papier kan dat "spreiden in iedere markt" leuk klinken, in de praktijk doen die markten niet zoveel en verslaan ze soms niet eens de inflatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-04-2025 18:32:40 ]
pi_217494654
3500 euro zou ik gewoon in BTC pompen. 3500 euro in ETF's zet geen zoden aan de dijk.
pindazakje
pi_217494822
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:57 schreef Hyaenidae het volgende:
3500 euro zou ik gewoon in BTC pompen. 3500 euro in ETF's zet geen zoden aan de dijk.
Dank voor je reactie. Wellicht dat de volgende 3500 daar in gaat. Eerst maar eens wat meer in verdiepen ;)
pi_217494830
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Azië vs S&P500 (ja, ik weet dat die Azië ETF "distributing" is maar vond zo snel geen andere met >10 jaar grafiek, het zal niet heel veel uitmaken)

[ afbeelding ]

Europa vs S&P500

[ afbeelding ]

En ja, momenteel zitten we met de "Trump dump" maar als je net begint met beleggen is dat juist prima.

Op papier kan dat "spreiden in iedere markt" leuk klinkt, in de praktijk doen die markten niet zoveel en verslaan ze soms niet eens de inflatie.
Dank wederom, helder. Ik houd t maar gewoon bij de VWCE inderdaad, we gaan het zien!
pi_217496808
Hoeveel jaar is “een paar jaar laten staan”? Als het echt maar een paar jaar is dan is beleggen misschien niet de meest handige keuze?
Je moet er alleen geld in stoppen dat je (voor langere tijd) kan missen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_217498382
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Europa vs S&P500

[ afbeelding ]

Op papier kan dat "spreiden in iedere markt" leuk klinken, in de praktijk doen die markten niet zoveel en verslaan ze soms niet eens de inflatie.
Aanvullend:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ook/zelfs niet als het om de VS gaat.
pi_217498556
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 10:41 schreef Beldewouten het volgende:

[..]
Aanvullend:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ook/zelfs niet als het om de VS gaat.
Dat sowieso niet, de deuk die de US nu oploopt met Trump kan wel wat jaren nodig hebben om te herstellen.
Maar uiteindelijk blijven het toch Amerikaanse bedrijven als Alphabet (Google), Apple, Amazon, Microsoft, CocaCola, etc. die we allemaal kennen en die nog wel even succesvol blijven.

Ik ben zelf sinds ~3 februari uit de aandelenmarkt vanwege de tariffs en Trump maar ik keer vast wel weer eens terug.
pi_217498655
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat sowieso niet, de deuk die de US nu oploopt met Trump kan wel wat jaren nodig hebben om te herstellen.
Maar uiteindelijk blijven het toch Amerikaanse bedrijven als Alphabet (Google), Apple, Amazon, Microsoft, CocaCola, etc. die we allemaal kennen en die nog wel even succesvol blijven.

Ik ben zelf sinds ~3 februari uit de aandelenmarkt vanwege de tariffs en Trump maar ik keer vast wel weer eens terug.
Ik ben zelf "gewoon" blijven zitten (niet bewogen sinds Trump) en ongeveer 1/3 zit in VS. Wat mij betreft valt er wel wat voor te zeggen om wat bewuster/meer in Europa en Azië te investeren. Techsector is zeker groot in VS, tegelijkertijd denk ik dat juist op dat terrein ontwikkelingen in andere werelddelen nu extra gestimuleerd worden door het beleid van Trump en het minder afhankelijk willen zijn van de VS. Het blijft koffiedik kijken uiteraard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')