Veroordeelde kardinaal ziet af van deelname aan conclaaf©
https://www.msn.com/nl-nl(...)23a4a94d6545dd&ei=51Trouwe lezers!
''En misschien is het maar beter zo'', kwamen ook
wij zondag jl. overeen na de kerkdienst in een speciale luxe horecagelegenheid.

In het bruisende Haarlem
![drinky.gif]()
, waar binnen meest religieuze en rooms-katholieke kringen het overlijden van Franciscus en de prangende vraag
wie de volgende paus zal worden nog steeds het onderwerp van gesprek is, zien ook
wij (partner

en
ik 
) volledig in dat de kardinaal in kwestie z'n kansen om eventueel Franciscus op te volgen als nieuwe paus duidelijk verspeeld heeft.
Fraude en verduistering ten laste worden gelegd is immers niet zomaar iets.

Het is evident gebleken dat Franciscus deze mening reeds was toegedaan in voorgaande jaren en Becciu alle rechten als kardinaal wenste te ontnemen, al zaten hier uiteindelijk nog wat haken en ogen aan.
Het gevolg daarvan is conform het artikel dan ook dat de zogeheten kardinaal Angelo Becciu ervoor gekozen heeft af te zien van deelname aan het conclaaf, hetgeen onder meer door
ons 
zeer op prijs gesteld wordt in een meest integere katholieke wereld.

~
Enfin, uiteindelijk werd Beccius' keuze om uit geheel eigen initiatief hiervan af te zien erg gewaardeerd binnen de katholieke wereld. En dus ook binnen de katholieke parochie te Haarlem, het bisdom Haarlem-Amsterdam en alle overige bisdommen.
Het treiste overlijden van de Paus

, met de ontsteltenis van dien en langzaamaan het uiteindelijke besef

, is ondertussen wat ingedaald. Immers geschiedde onder auspiciën van wijlen Franciscus als paus zijnde (2013-2025

) zoveel goeds binnen de kerkelijke muren, waarover ook in Haarlem eindeloos werd nagepraat bij een kaarsje
![candle-smiley.gif]()
onder genot van zoal 'n wijntje.
![drink.gif]()
Er werd gedurende deze periode meest effectief afgerekend met waargebeurde misbruiksituaties die ooit speelden binnen de eeuwenoude stoffige muren, maar ook schandalen op gebied van fraude die eveneens het hoofd geboden werden.
Wat kan
ik verder nog zeggen? Het worden spannende tijden, want woensdag
7 mei wordt ook een nieuwe belangrijke dag voor de Rooms-Katholieke Kerk en alle volgers,
mij dunkt!
Wens u allen nog een mooie dag!
Scjvbquote:
Artikel door ANP • 2u •
Veroordeelde kardinaal ziet af van deelname aan conclaaf
© Copyright ANP 2025VATICAANSTAD (ANP/RTR/AFP) - Een Italiaanse kardinaal die is veroordeeld voor fraude en verduistering zal niet meestemmen als zijn collega's een nieuwe paus kiezen. Kardinaal Angelo Becciu laat in een verklaring weten dat hij niet mee zal doen aan het conclaaf. Internationale media schreven eerder nog dat Becciu zijn best deed om de andere kardinalen ervan te overtuigen dat hij wel het recht had om mee te doen.
De 76-jarige Italiaan kreeg eind 2023 een celstraf van 5,5 jaar opgelegd door een rechtbank van het Vaticaan. Hij was de hoogste geestelijke van de Rooms-Katholieke Kerk die ooit terechtstond voor dat hof. Becciu ontkent de aanklachten en is nog op vrije voeten, omdat hij in beroep is gegaan.
Paus Franciscus besloot vanwege de beschuldigingen in 2020 al om Becciu zijn rechten als kardinaal te ontnemen, maar hij behield die titel wel. Daardoor was er onenigheid ontstaan over of Becciu nog wel het recht had om mee te doen aan het conclaaf, dat op 7 mei begint.
Brieven
"Voor het welzijn van de kerk, heb ik besloten om, zoals ik altijd heb gedaan, de wens van paus Franciscus te gehoorzamen en niet mee te doen aan het conclaaf", schrijft Becciu in zijn verklaring. "Hoewel ik nog altijd overtuigd ben van mijn onschuld."
Volgens internationale media heeft Pietro Parolin, de tweede man van Franciscus en een belangrijk kanshebber om de nieuwe paus te worden, Becciu maandag verteld dat hij niet mee mocht doen. Parolin zou brieven van Franciscus in handen hebben waar duidelijk in stond dat Becciu uitgesloten zou worden van het conclaaf. Een van de brieven stamde uit 2023, maar de andere zou slechts een maand geleden zijn geschreven.