abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217492226
Hoi! Ik heb weer iets nieuws in te pocket. Had er nog niet eerder van gehoord.
Ik zie gekleurde, flitsende vlekjes met m’n rechter oog. Gedurende dag komt en gaat het. Uiteindelijk zorgt het voor uitputting en hoofdpijn.

Ik ga binnenkort langs de opticien om m’n ogen weer te laten meten.

Heeft iemand hier ook last van?

quote:
Wat is oogmigraine?

Oogmigraine of oculaire migraine is een vorm van migraine waarbij u tijdelijk minder goed ziet. Oogmigraine kan een voorbode zijn van een ‘gewone’ migraineaanval, maar dat hoeft niet. Oogmigraine wordt ook wel migraine met aura genoemd, omdat mensen soms vreemde vormen en kleuren zien.

Oogmigraine komt vrij veel voor. Volwassenen en kinderen kunnen er last van hebben. Vrouwen ervaren vaker klachten dan mannen. Een aanval komt meestal snel opzetten en verdwijnt na enige tijd vanzelf. Doorgaans duurt een aanval vijf tot dertig minuten, maar langer is ook mogelijk. Een aanval kan beangstigend zijn omdat het zicht tijdelijk kan verdwijnen. Goed om te weten: oogmigraine veroorzaakt geen blijvende schade aan uw ogen.

Symptomen
Als u een aanval hebt, kunt u:
Vreemde kleuren en vormen zien (aura)
Zwarte vlekken zien
Lichtflitsen zien
Slecht zien
Dubbelzien
Wazig zien
Moeite hebben met praten
Een tintelend gevoel in uw armen en benen hebben
Na een aanval kunt u last hebben van:

Vermoeidheid
Misselijkheid
Een ziek en zwak gevoel
Hoofdpijn
U kunt oogmigraine in één oog krijgen of tegelijkertijd in beide ogen. In tegenstelling tot gewone migraine, ervaart u nauwelijks of geen pijn.
Bron
Protège moi de mes désirs.
pi_217492494
Ik heb hier ook af en toe last van. Zie dan een tijd heel erg troebel en mijn zicht is dan de rest van de week niet zo goed als normaal (moet dan ook echt een bril op).
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 29 april 2025 @ 11:55:05 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217492507
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 april 2025 11:07 schreef arvensis het volgende:
Ja, een keer of 5 per jaar.

Als ik moe ben en een te lage bloedsuikerspiegel heb.
Huilen dan.
pi_217492634
Heb ik ook last van , slik Relpax. Half uurtje is het over.
blablablabla
pi_217492743
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 april 2025 11:07 schreef arvensis het volgende:
Hoi! Ik heb weer iets nieuws in te pocket. Had er nog niet eerder van gehoord.
Ik zie gekleurde, flitsende vlekjes met m’n rechter oog. Gedurende dag komt en gaat het. Uiteindelijk zorgt het voor uitputting en hoofdpijn.

Ik ga binnenkort langs de opticien om m’n ogen weer te laten meten.

[..]
Bron
Lijkt het op de plaatjes als je zoekt op oogmigraine?

De eerste keer dat ik het had wist ik gelijk wat het was, omdat ik tijdens mijn opleiding een keer een plaatje in een lesboek had gezien.
Ik heb het gelukkig niet heel vaak, maar als het begint dan heb ik altijd het idee dat ik een stukje beeld mis. En niet lang daarna beginnen die gekleurde friemeltjes/karteltjes, eerst centraal en dan wordt het steeds meer en dan gaan die friemeltjes/karteltjes steeds meer naar de buitenkant van mijn beeld tot het helemaal weg is.
Vaak duurt het iets van 20-30 minuten en in beide ogen hetzelfde.

Daarna heb ik vaak een dof gevoel in mn hoofd, niet echt hoofdpijn, maar ook niet prettig.
Ik heb de indruk dat het bij mij komt van spanning, vanuit mn nek oid, ben er nog niet helemaal achter. Maar er lijkt wel een verband te zijn.

Je schrijft dat het komt en gaat over de dag.
Ik zou misschien even overleggen met de huisarts, ik weet niet wat een normale frequentie is, maar dit klinkt wel als veel (althans als ik het vergelijk met mijzelf), de hele dag door.

Ik denk dat de opticiën er niet zoveel mee kan, tenzij het iets anders is dan oogmigraine. Misschien wel goed om dat uit te laten sluiten.
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 29 april 2025 @ 12:46:49 #6
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217492758
Jep, ik heb het gelukkig niet vaak. Eerste was 10 jaar geleden en sindsdien gelukkig maar een handjevol keer gehad. Daardoor weet ik niet wat het bij mij triggert. Niet elke aanval is hetzelfde. De zwaarste ging gepaard met onvermogen te focussen, vlekken/flitsen en mijn zicht verdween gedeeltelijk. Zo kon ik niets rechts van mij zien. Gevolgd door tintelingen en vermoeidheid en lichte hoofdpijn. Maar ik heb ook wel eens alleen het moeilijk focussen met wat flitsen gehad. Toen was de vermoeidheid achteraf ook minder.

Volgens mij is oogmigraine trouwens een 'storing' in je hersenen en heeft het niet met je zicht/ogen te maken. Zoals @Nijna al aangeeft zou ik wel even (laten) checken of het klopt dat het komt en gaat en of het niet iets anders is.
Fuck the EBU
pi_217492856
Ja ik heb het ook af en toe. Ik zorg vaak dat als wanneer ik niet meer goed kan zien, ik al een paracetamol in neem. Doe ik dat niet, dan heb ik knallende koppijn daarna. Geen idee wat het triggert, ik heb het idee dat het echt out of the blue op komt?

Ik lees trouwens dat oog migraine geen hoofdpijn veroorzaakt wat best wel vreemd is, want ik heb daarna wel vaak hoofdpijn?
  dinsdag 29 april 2025 @ 13:24:12 #8
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_217492925
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:07 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ja ik heb het ook af en toe. Ik zorg vaak dat als wanneer ik niet meer goed kan zien, ik al een paracetamol in neem. Doe ik dat niet, dan heb ik knallende koppijn daarna. Geen idee wat het triggert, ik heb het idee dat het echt out of the blue op komt?

Ik lees trouwens dat oog migraine geen hoofdpijn veroorzaakt wat best wel vreemd is, want ik heb daarna wel vaak hoofdpijn?
Volgens mij bedoelen ze daarmee dat het tijdens de aanval geen hoofdpijn geeft. Ik krijg het namelijk altijd als de rest van de symptomen afnemen/voorbij zijn (en als ik mensen met migraine mag geloven valt het qua pijn ook mee). Maar een oogmigraine aanval kan ook weer een gewone migraine triggeren dus dan heb je alsnog hoofdpijn :+
Fuck the EBU
pi_217493513
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:07 schreef Sunshine1982 het volgende:

Het kan ook een voorloper van een migraine aanval zijn.
Ik neem trouwens ook paracetamol als het opkomt, advies van de huisarts. En over het algemeen weinig hoofdpijn dan erna. Wel een duf hoofd, dat kan ik niet voorkomen met paracetamol.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_217493627
Herkenbaar, heb het 1 of 2x per jaar, soms een jaar niet. Eerste keer was rond 2008, herinner ik me nog.

Begint aan de buitenkant, lijkt alsof ik door kristallen heen kijk, cirkel wordt steeds kleiner tot ik alleen nog "kristal" zie.
Het trekt altijd vanzelf weer weg en in mijn geval geen hoofdpijn erbij.

Heb wel eens migraine met hoofdpijn maar dan heb ik weer geen last van het zicht.
pi_217493651
Mwaaagh ik gok maar wat hoor ik ben geen dokter, schijnt wel zo te zijn dat bepaalde vaak virale dingen ( virussen ) een enkele kant van het lichaam uitkiezen, links of rechts dus.....
pi_217493797
@Nijna
Ik ben hiermee bij de HA geweest en die wees mij op oogmigraine. Zij gaf ook aan dat ik hiermee naar de opticien moet voor een nieuwe meting.

Ik heb het nooit eerder gehad, nu sinds een maand. Ben wel oververmoeid geweest de afgelopen tijd en veel stress, dus ik denk zeker dat het daar aan ligt.
pi_217493816
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:43 schreef Nijna het volgende:

[..]
Lijkt het op de plaatjes als je zoekt op oogmigraine?

En nee, ik zie 2 vierkantjes, een gele en een groene. En die flitsen de hele tijd. Ga daarna ook wazig zien met vaak hoofdpijn als gevolg.
Dat op de plaatjes lijkt meer op aura.
pi_217494303
Ik heb er last van, inderdaad door uitputting, als ik bijvoorbeeld hard aan het werk ben en niets gegeten heb, maar ook wel als ik stress heb last van. Hoe vaak? Denk één keer per 1-3 maand. Geen hoofdpijn of iets dergelijks erbij.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_217501810
Ik heb dit een keer gehad en het trok na een paar uur weg. Schrok er wel van maar toen het weg was, heb ik het niet nog een keer gehad. Nu weet ik dan eindelijk wat het geweest is. Durfde niet de googlen :@
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  woensdag 30 april 2025 @ 19:14:38 #16
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217502030
Ik ben wel medicus en het lijkt me verstandig om hiermee langs de huisarts te gaan ipv naar een opticien. Laat ze maar even uitzoeken wat het is. Succes 👍
"Hoka Hey!"
pi_217502615
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 19:14 schreef matspontius het volgende:
Ik ben wel medicus en het lijkt me verstandig om hiermee langs de huisarts te gaan ipv naar een opticien. Laat ze maar even uitzoeken wat het is. Succes 👍
Zoals ik al heb gezegd ben ik al bij de HA geweest en die verwijs mij door naar de opticien.
Is er iets waar je aan denkt?
pi_217502621
Ik slaap de laatste dagen beter (en heb wat minder stress) en het is meteen flink afgenomen gelukkig.
  woensdag 30 april 2025 @ 20:56:50 #19
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_217502806
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:35 schreef arvensis het volgende:

[..]
Zoals ik al heb gezegd ben ik al bij de HA geweest en die verwijs mij door naar de opticien.
Is er iets waar je aan denkt?
Dan heb je de juiste weg bewandeld. Wat zei de huisarts? Geen reden voor verder onderzoek?
"Hoka Hey!"
pi_217502817
quote:
1s.gif Op woensdag 30 april 2025 20:56 schreef matspontius het volgende:

[..]
Dan heb je de juiste weg bewandeld. Wat zei de huisarts? Geen reden voor verder onderzoek?
Nee, voor nu niet gelukkig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')