Gist is gist, broodgist is ook niet kieskeurig, als er maar suiker in zit, maar de smaak en het alcoholpercentage verschilt wel per type gist. Er zijn qua starter veel meer mogelijkheden, bijv verse wei (restproduct van kaas) bevat ook veel gist, en heel veel fruit heeft zelf ook genoeg natuurlijke gist (zoals bijv druiven voor wijn). Ik heb ook wel gehoord van mensen die brood bakten met een ginger bug.quote:Op maandag 28 april 2025 15:12 schreef jogy het volgende:
@:Farenji Dank! Ik was idd al benieuwd wat het verschil nou was maar dat dus. Geen gist buiten wat gember in zich heeft. En die ginger bug kan je dan gebruiken om verschillende fruitige frisdrankjes te maken? Ik las ook her en der dat je zo'n ginger bug met wat onderhoud goed zou kunnen blijven gebruiken voor langere tijd dus dat is wel fijn.
Ik moet overigens wel zeggen dat het frisdrankje wat ik nu heb met een paar gram gist totaal niet gisterig/brodig smaakt maar wil zeker wel een beetje in die ginger bug duiken omdat je er veel meer mee kan.
Een ginger bug moet na een aantal dagen wel goed gaan bruisen en bubbelen, zeker als je roert, anders is er iets mis.quote:Op maandag 28 april 2025 15:16 schreef Gripper het volgende:
De ginger bug is ook niet heel bruisend (af en toe zie je een belletje) maar ruikt wel funky, misschien kan ik daarmee nog wat extra pit aan de volgende batch magnolia limonade toevoegen.
heb niet echt super vers-vers gember gebruikt, en de gemberstukken liggen op onze fruitschaal ook gewoon tegen ander fruit aan. Moet er echt bruis / prik in de bug zitten als je het sap proeft?quote:Op maandag 28 april 2025 15:39 schreef Farenji het volgende:
[..]
Een ginger bug moet na een aantal dagen wel goed gaan bruisen en bubbelen, zeker als je roert, anders is er iets mis.
Ik heb het nooit geproefd, en ik denk ook niet dat het echt gaat "prikken" als je het niet onder druk zet, maar je moet het wel horen bruisen als je beetje schudt of roert.quote:Op maandag 28 april 2025 16:32 schreef Gripper het volgende:
[..]
heb niet echt super vers-vers gember gebruikt, en de gemberstukken liggen op onze fruitschaal ook gewoon tegen ander fruit aan. Moet er echt bruis / prik in de bug zitten als je het sap proeft?
Ik heb het ook wel eens gemaakt met verse gember, maar dan met champagnegist ipv broodgist. Champagnegist geeft een erg neutrale smaak en kan beter tegen hogere alcohol percentages.quote:Op maandag 28 april 2025 14:08 schreef jogy het volgende:
Omdat er in de supermarkt tegenwoordig steeds minder suikerhoudende frisdranken zijn en ik de nepsuiker smaak ranzig vindt ben ik begonnen met het maken van eigen frisdrank en ben redelijk geschokt hoe makkelijk het is.
Ik heb dit recept gebruikt: https://toriavey.com/the-old-fashioned-way-homemade-ginger-beer/ en doe dat in 2 frisdrankflessen van een liter en gooi het in een donker kastje. Elke dag een paar keer ontluchten en weer rustig mixen en weer terugzetten. Na 2/3 dagen in de koelkast en je hebt best erg lekkere gember frisdrank.
Nu zou ik ook een soortgelijk willen doen met bijvoorbeeld druiven of sinasappels of ander fruit want gember frisdrank is lekker hoor maar als ik sinas frisrank kan maken zou het helemaal kek zijn.
Iemand advies?
Die lijkt idd erg op die van mij, alleen die ik er dan geen honing in, maar verder redelijk hetzelfde.quote:Op maandag 28 april 2025 17:16 schreef borisz het volgende:
Voor Ginger Ale gebruik ik het recept van Yvette van Boven.
https://www.vpro.nl/progr(...)oney-ginger-ale.html![]()
Bekijk deze YouTube-video
Dan inderdaad minder suiker gebruiken, korter laten fermenteren en bijna direct de flesjes in de koelkast. Dan heb je een beetje fermentatie voor de CO2, maar niet zoveel alcohol.quote:Op maandag 28 april 2025 18:59 schreef jogy het volgende:
@:devzero ik heb nog wel ergens een goedkoop bierbrouw setje maar ga nu voor een (nagenoeg) alcohol vrije frisdrank. Tijdje geleden stond ik wel op het punt om een semi prosumer bierbrouw setje aan te schaffen maar de interesse is alweer weggeëbd voorlopig.
Jup, twee dagen lekker in de eerste en enige fermentatie en die fles sist als een malle bij het openenquote:Op maandag 28 april 2025 19:07 schreef devzero het volgende:
[..]
Dan inderdaad minder suiker gebruiken, korter laten fermenteren en bijna direct de flesjes in de koelkast. Dan heb je een beetje fermentatie voor de CO2, maar niet zoveel alcohol.
Je zult zelf even moeten experimenteren met hoeveel suiker je toevoegt: te weinig suiker en de fermentatie komt niet goed op gang, maar te veel suiker en je hebt een mierzoet drankjequote:Op maandag 28 april 2025 20:30 schreef jogy het volgende:
[..]
Jup, twee dagen lekker in de eerste en enige fermentatie en die fles sist als een malle bij het openen. Maar nu nog andere smaken en dan ben ik helemaal blij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |