https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-hebben-buitgemaaktquote:Hacker beweert persoonsgegevens van 135.000 AH-klanten te hebben buitgemaakt
Auteur: BNR Webredactie | 27-4-2025
Een onbekende criminele hacker zegt persoonlijke gegevens te hebben buitgemaakt van 135.000 klanten van Albert Heijn. Het zou gaan om naam- en adresgegevens, bankrekeningnummers en e-mailadressen. De hacker beweert dat de gegevens zijn van klanten van de supermarkt van deze hele maand tot en met gisteren. Albert Heijn kon desgevraagd tegen BNR nog geen reactie geven.
Het valt vooralsnog niet na te gaan of de bewering van de hacker klopt. Op een forum op het darkweb biedt hij in ieder geval de gegevens te koop aan voor 2500 dollar,
Er lijkt in ieder geval geen verband te zijn met het eerdere lek, waarover BNR vorige week berichtte en waar persoonlijke gegevens van personeel waren buitgemaakt. Nu zou het gaan om gegevens die gisteren of vandaag zijn buitgemaakt van mensen 'die boodschappen deed tussen 1 en 26 april 2025'. Of het daarbij gaat om online klanten of klanten van de fysieke winkel, is onduidelijk.
Waakzaam
Ccinfo.nl meldt bij de ontdekking dat nog niet duidelijk is of de claim bevestigd is, maar benadrukt dat het altijd verstandig is om 'waakzaam te zijn voor ongebruikelijke activiteiten rondom bankrekeningen en online accounts.'
Accountloos posten op social media, knapquote:Op zondag 27 april 2025 16:36 schreef gwn_een_user het volgende:
want ik doe niet aan apps en accounts
Niet voor ieder account en app een burnerphone met eigen mailadres etc hebbenquote:Op zondag 27 april 2025 16:56 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Accountloos posten op social media, knap
Abonnementen afsluiten op jouw naam, incasso's e.d., je naam misbruiken bij het aangaan van lidmaatschappen. Ik heb het zelf een keer meegemaakt. Kost je heel veel werk om jezelf weer in het reine te krijgen.quote:Op zondag 27 april 2025 17:08 schreef GerryDV het volgende:
Lekker boeiend. Wat kan iemand dan met die info?
P Diddy jij hier 😱quote:Op zondag 27 april 2025 17:08 schreef Twiitch het volgende:
Kut. Nu weten ze hoeveel tissues en lotion ik koop.
dwingen? Hoe dan?quote:Op zondag 27 april 2025 16:36 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-hebben-buitgemaakt
ik werk bij een AH...dit bedrijf boekt elk jaar miljardenwinst maar maakt de ervaring voor de klant steeds erger. het toppunt was voor mij toen ze de vaste scanners die aan de palen hingen gwn weghaalden, om natuurlijk mensen te dwingen de ah app te downloaden en te gebruiken, want daar kun je wel mee scannen (en daar kunnen ze veel meer gegevens van jou verzamelen). veel oudjes die gwn iets willen scannen waar geen schapskaartjes hangt of de verkeerde info aangeeft, en dan is er geen scanner. ik heb zelf niet die ah app want ik doe niet aan apps en accounts en ik haat smartphones. het verbaast me nog steeds hoe vaak supermarkten hun schapskaartjes gwn niet op orde hebben. bij ons is het simpelweg omdat het management het gwn niet serieus neemt, ondanks al mijn klachten. ik werk er straks niet meer![]()
maar goed mijn punt is dus, pas op met die winkels die jou huns apps willen aansmeren. ze willen dolgraag meer over jou weten maar je mag erop rekenen dat je gegevens straks in handen van een hacker komen. ik mis de simpele dagen dat dingen gwn in de aanbieding waren en je niet speciale kaarten en apps voor nodig had
ik ben overigens ook geen fan van de digitale schapskaartjes, maar goed da's een ander verhaal
Ik dacht dat je voor automatische incasso vaak een cent over moet maken ofzo.quote:Op zondag 27 april 2025 17:11 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Abonnementen afsluiten op jouw naam, incasso's e.d., je naam misbruiken bij het aangaan van lidmaatschappen. Ik heb het zelf een keer meegemaakt. Kost je heel veel werk om jezelf weer in het reine te krijgen.
Telefoon gaat, op het scherm van je telefoon zie je dat het je bank is. (Spoofing)quote:Op zondag 27 april 2025 17:08 schreef GerryDV het volgende:
Daar trapt toch niemand in man. 🤣quote:Op zondag 27 april 2025 20:53 schreef ToT het volgende:
[..]
Telefoon gaat, op het scherm van je telefoon zie je dat het je bank is. (Spoofing)
"Goedendag Gerry, u spreekt met Ahmed van AbnAmro/Rabobank/whatever bank je hebt.
Klopt het dat uw bankrekeningnummer eindigt met de volgende 3 nummers? (...) Ja? Dan heb ik de goede an de lijn.
Wij zagen vanmorgen om 9.04 dat er vanaf uw bankrekeningnummer voor ¤1400 aan crytoins gekocht zou worden in Almere. Deze transactie vonden we erg verdacht en we hebben dit dus tegengehouden. Handelt u wel eens in crytocoins?"
Ik ben er idd niet in getrapt, maar een telefoontje die ik een paar maand later kreeg, kwam een heel stuk professioneler over.quote:
Heb je helemaal gelijk in. Maar hoe een groot kutbedrijf het ook is, die vuile hacker die met zijn dunne armpjes de hele dag achter de laptop zit en te beroerd is om zijn geld op een eerlijke manier te verdienen, die moeten we hebben.quote:Op zondag 27 april 2025 16:36 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)e-hebben-buitgemaakt
ik werk bij een AH...dit bedrijf boekt elk jaar miljardenwinst maar maakt de ervaring voor de klant steeds erger. het toppunt was voor mij toen ze de vaste scanners die aan de palen hingen gwn weghaalden, om natuurlijk mensen te dwingen de ah app te downloaden en te gebruiken, want daar kun je wel mee scannen (en daar kunnen ze veel meer gegevens van jou verzamelen). veel oudjes die gwn iets willen scannen waar geen schapskaartjes hangt of de verkeerde info aangeeft, en dan is er geen scanner. ik heb zelf niet die ah app want ik doe niet aan apps en accounts en ik haat smartphones. het verbaast me nog steeds hoe vaak supermarkten hun schapskaartjes gwn niet op orde hebben. bij ons is het simpelweg omdat het management het gwn niet serieus neemt, ondanks al mijn klachten. ik werk er straks niet meer![]()
maar goed mijn punt is dus, pas op met die winkels die jou huns apps willen aansmeren. ze willen dolgraag meer over jou weten maar je mag erop rekenen dat je gegevens straks in handen van een hacker komen. ik mis de simpele dagen dat dingen gwn in de aanbieding waren en je niet speciale kaarten en apps voor nodig had
ik ben overigens ook geen fan van de digitale schapskaartjes, maar goed da's een ander verhaal
Nee dat helpt, een vuil mailadres gebruiken, 06 nooit correct opgeven (wat moeten ze ermee?)quote:Op maandag 28 april 2025 02:47 schreef AnneX het volgende:
Zou het helpen anti hacken - mijn grote schrik - als ik fake persoonsgegevens opgeef zoals geboortedatum en namen.
Bijv. AnneX Heijn of AnneX Puk geb.d. 31-12-1954 of 29-2-2001
Tja, alleen bankrek en adres lukt niet. Er moet betaald en afgeleverd worden.
En een account bij de bank moet wel kloppen i.v.m. Identificatie.
Bij commerciële zaken denk ik dat het lastiger hacken is op die manier.
Of is het een gevalletje ‘dream on’?
MBT woonadres klopt dit, ik haal altijd bij pakketpunt op, enige uitzondering is coolblue waarvan ik weet dat die hun zaakjes goed op orde hebben. Daarnaast vul ik bij mijn voornaam altijd gewoon naam van bedrijf in, handig in geval van leaksquote:Op maandag 28 april 2025 08:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat helpt, een vuil mailadres gebruiken, 06 nooit correct opgeven (wat moeten ze ermee?)
Je kunt ook je woongegevens faken en je afleveradres wel goed zetten of op een pakketpunt.
Je kunt betalen via een anonieme manier zoals Paypal. Waar een aankoop ook beschermd is.
Ik doe het niet, maar ITers met ervaring hoor ik allemaal dat je dit echt moet doen.
Alleen de commerciële waarde is belangrijk, de rest is allemaal een 'cost' en moet zo min mogelijk aandacht aan besteed worden.quote:Op maandag 28 april 2025 08:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
Heb geen bonus- of klantenkaarten, heb geen winkel apps.
Het punt is dat bedrijven je wel graag overhelvelen naar hun digitale omgeving maar totaal niet in staat zijn om dat te beveiligen.
Ik ook. Van iedereen. Weet alleen niet welke van wie isquote:
Ze kunnen jou proberen te scammen met die info. Ze hebben zo veel info van jou dat ze jou zouden kunnen overtuigen dat ze werkelijk van de AH, of misschien van je bank zijn en jou bellen om je "te helpen" met een betaling ofzo. Of misschien dat ze je een "terugbetaling" willen doen, of je even wil accepteren, en dan een paar duizend euro van je bankrekening afschrijven in plaats van een paar euro erbij schrijven.quote:Op zondag 27 april 2025 17:08 schreef GerryDV het volgende:
Dat zal zeker helpen. Als je gebeld wordt en ze noemen je "Goedenmorgen meneer Heijn, ik belde u om....", dan weet je al meteen genoeg.quote:Op maandag 28 april 2025 02:47 schreef AnneX het volgende:
Zou het helpen anti hacken - mijn grote schrik - als ik fake persoonsgegevens opgeef zoals geboortedatum en namen.
Bijv. AnneX Heijn of AnneX Puk geb.d. 31-12-1954 of 29-2-2001
Je laatste alinea is waarschijnlijk een stukje projectie. Maar inderdaad erg dat mensen dusdanig goedgelovig zijn anno 2025 dat ze in zulke shit trappen. En ik kom ze inderdaad tijdens mijn werk wel eens tegen als ik de shit op mag lossen achteraf.quote:Op maandag 28 april 2025 12:15 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ze kunnen jou proberen te scammen met die info. Ze hebben zo veel info van jou dat ze jou zouden kunnen overtuigen dat ze werkelijk van de AH, of misschien van je bank zijn en jou bellen om je "te helpen" met een betaling ofzo. Of misschien dat ze je een "terugbetaling" willen doen, of je even wil accepteren, en dan een paar duizend euro van je bankrekening afschrijven in plaats van een paar euro erbij schrijven.
Daar trap jij natuurlijk niet in (denk je), maar oudere mensen toch zeker wel.
En daarom is het wel boeiend.
Misschien moet je voortaan tegen jezelf zeggen: "ho, wacht even met wat ik nu ga zeggen...", als je iets wil zeggen dat begint met "lekker boeiend...". Want je hebt duidelijk niet genoeg kennis en ervaring om te oordelen over het gevaar van dit soort dingen. Laat het een waarschuwing voor je zijn, want met de gebrekkige kennis die jij hebt ben je ook een potentieel slachtoffer. Geen beter slachtoffer dan eentje die gelooft dat 'ie alles weet en juist daardoor om de tuin geleid kan worden.
Hier dad ik al opgelegdquote:Op zondag 27 april 2025 20:53 schreef ToT het volgende:
[..]
Telefoon gaat, op het scherm van je telefoon zie je dat het je bank is. (Spoofing)
"Goedendag Gerry, u spreekt met Ahmed
Zeg gewoon nooit "lekker boeiend" voordat je zeker weet dat je weet waar je over praat.quote:Op maandag 28 april 2025 19:33 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Je laatste alinea is waarschijnlijk een stukje projectie. Maar inderdaad erg dat mensen dusdanig goedgelovig zijn anno 2025 dat ze in zulke shit trappen. En ik kom ze inderdaad tijdens mijn werk wel eens tegen als ik de shit op mag lossen achteraf.Heb daar nooit medelijden mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |