abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2025 @ 20:44:15 #1
209864 loveislikeakiss
Geluk is een gerucht
pi_217467265
Lieve mede Fokkers,

ik sta al een tijdje ziek gemeld maar ben weer begonnen met opbouwen (jippie! *G* ) maar nu zijn er verzoeken gedaan vanuit werk om collectieve dagen op te nemen waar mogelijk in verband met vele bedrijven die feestdagen hebben (ik werk normaal gedetacheerd).

En daarom wil mijn werk 3 vakantiedagen van mij opnemen als collectieve dagen. Namelijk goede vrijdag, Bevrijdingsdag, en de dag na hemelvaart.

Echter ben ik ziek gemeld, dus naar mijn idee is dat leuk dat ze dat willen, maar ziek is ziek. En zonder mijn toestemming zouden ze die dagen niet mogen nemen (voor zover ik online kan vinden).

Gewoon werk maar mailen met blijf van mijn dagen af? Wat denken jullie?
Hey there sunshine lift my heart
pi_217468309
Ziek = ziek

Zelfs als je ziek bent op vakantie zou je je die dagen ziek mogen melden zodat het niet van je verlofdagen wordt afgetrokken.
pi_217468592
In de detachering is het niet ongebruikelijk dat een werkgever per jaar drie verplichte verlofdagen oplegt, juist op dagen dat opdrachtgevers dicht zijn of de boel sluiten voor externen. Langere “fabriekssluitingen” van bijv 1-2 weken rond Kerst zijn wel een bedrijfsrisico voor de werkgever en kunnen ze niet op jouw bordje schuiven.

Zou je op de genoemde dagen iets kunnen doen bij een opdrachtgever? Wat zou je willen doen op die dagen? Doe een voorstel en ga daar dan mee naar je werkgever.
pi_217470306
Dan zijn het collectieve vrije dagen maar omdat je ziek bent tijdens een vrije dag krijg je ze alsnog terug (net als wanneer je ziek bent in de week dat je vakantie had opgenomen).
Dus uiteindelijk schieten ze er niets mee op.
Eerst denken, dan typen
pi_217470356
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 20:44 schreef loveislikeakiss het volgende:
Lieve mede Fokkers,

ik sta al een tijdje ziek gemeld maar ben weer begonnen met opbouwen (jippie! *G* ) maar nu zijn er verzoeken gedaan vanuit werk om collectieve dagen op te nemen waar mogelijk in verband met vele bedrijven die feestdagen hebben (ik werk normaal gedetacheerd).

En daarom wil mijn werk 3 vakantiedagen van mij opnemen als collectieve dagen. Namelijk goede vrijdag, Bevrijdingsdag, en de dag na hemelvaart.

Echter ben ik ziek gemeld, dus naar mijn idee is dat leuk dat ze dat willen, maar ziek is ziek. En zonder mijn toestemming zouden ze die dagen niet mogen nemen (voor zover ik online kan vinden).

Gewoon werk maar mailen met blijf van mijn dagen af? Wat denken jullie?
Een werkgever mag dit inderdaad doen, mits dat in arbeidscontract of cao is toegestaan. Daarin staat vaak ook vermeld dat deze dagen dan ruim tevoren aangekondigd moeten zijn, soms moeten deze dagen op 1 januari al bekend zijn. Zodat je hier met jouw eigen planning rekening mee kan houden.

Zoals ik het lees willen ze dit dus gaan invoeren, maar kan dat niet meer dit jaar. Ik zou daar, voor 2025 in ieder geval, bezwaar tegen maken. En voor 2026 weet je het en zul je waarschijnlijk gewoon weer betergemeld zijn?
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')