abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 april 2025 @ 19:45:54 #1
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_217466837
Je hoort het tegenwoordig steeds vaker: "Kip moet je echt goed doorbakken!". Maar we weten allemaal dat bepaalde kip-producten zoals kippendij altijd een beetje roze horen te zijn. Dus hoe doe jij dat? Bak je je kippendij altijd veel te gaar? Of toch een beetje rose?
Man of Steal.
pi_217466886
Een uurtje aan het spit, op 200 graden.

pi_217466909
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:52 schreef marc0871 het volgende:
Een uurtje aan het spit, op 200 graden.

[ afbeelding ]
-nee-
pi_217466922
Nou, de kipfilet bak ik wel net aan gaar, maar zeer zeker niet rose.

Kippendij wordt niet zo snel droog en kan ook rustig even stoven in iets als kip-curry.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217466927
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:45 schreef SuperNeger het volgende:
Je hoort het tegenwoordig steeds vaker: "Kip moet je echt goed doorbakken!". Maar we weten allemaal dat bepaalde kip-producten zoals kippendij altijd een beetje roze horen te zijn. Dus hoe doe jij dat? Bak je je kippendij altijd veel te gaar? Of toch een beetje rose?
Kippendij hoort niet rose te zijn (zoals kalfsvlees), kippendij is donkerder van kleur, waardoor het nog een donkere kleur heeft als het gaar is.
pi_217466929
Kippedijen een beetje rose? Ik ken dit niet.

Inherent aan kippedijen en ander 'rommelig' vlees lijkt me ook wel de kleurverschillen en dikteverschillen waardoor goede controle over de daadwerkelijke gaarheid lastig te vatten is.

Ik heb kip, ongeacht technisch deel, het liefst net gaar. En iedere minuut daarna is er eentje te veel.
-nee-
  vrijdag 25 april 2025 @ 19:58:23 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217466938
Hier zijn Koreanen in een friture die zo'n halve haan gewoon in de olie frituren. Daar krijgt ie een heerlijk knapperig velletje van. Dat is belangrijk, niet of het vlees rose is of niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 25 april 2025 @ 23:29:53 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_217468533
Kip moet goed gaar zijn ivm bacteriën.
De kleur zegt niet zoveel, dat hangt af wat voor stuk het is. Borstfilets of dij.
Het beste kun je een kookthermometer gebruiken. Bij 75 graden kerntemperatuur is de kip gaar.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_217470056
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 april 2025 23:29 schreef golfer het volgende:
Kip moet goed gaar zijn ivm bacteriën.
De kleur zegt niet zoveel, dat hangt af wat voor stuk het is. Borstfilets of dij.
Het beste kun je een kookthermometer gebruiken. Bij 75 graden kerntemperatuur is de kip gaar.
Bedankt google! Overigens is dat voor hele kip. 70-72° voor borstfilet en 80-85° voor poten.

Maar wat doe jij zelf? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een prikthermometer gebruikt voor filet.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_217470150
Met een kern thermometer.

In de kamado heb ik er een die een bericht stuurt als de kern temp op de gewenste waarde is.
Vakman pur sang
pi_217470167
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Bedankt google! Overigens is dat voor hele kip. 70-72° voor borstfilet en 80-85° voor poten.

Maar wat doe jij zelf? Ik heb bijvoorbeeld nog nooit een prikthermometer gebruikt voor filet.
Bij kippenpoten en drumsticks braad ik net zolang totdat het vlees los om het bod zit.
Kipfilet totdat het bijna niet meer indrukt.
Dan is het wit en sappig van binnen.
Kerntemperatuur is dan ongeveer 55°C.

Hele kip is gaar als er helder vocht uit loopt.
pi_217470180
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
Bij kippenpoten en drumsticks braad ik net zolang totdat het vlees los om het bod zit.
Kipfilet totdat het bijna niet meer indrukt.
Dan is het wit en sappig van binnen.
Kerntemperatuur is dan ongeveer 55°C.

Hele kip is gaar als er helder vocht uit loopt.
Dat kan niet, 55 is veel te laag.
Vakman pur sang
pi_217470201
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat kan niet, 55 is veel te laag.
Dan bied je toch over?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_217470218
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:34 schreef sigme het volgende:

[..]
Dan bied je toch over?
¤75 laatste bod!
Vakman pur sang
pi_217470223
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
¤75 laatste bod!
Dan is de filet droog.
pi_217470785
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
¤75 laatste bod!
Botje bij botje gelegd om dit bod te kunnen doen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 26 april 2025 @ 11:29:16 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_217470847
laat maar.

[ Bericht 49% gewijzigd door golfer op 26-04-2025 11:35:46 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  zaterdag 26 april 2025 @ 13:23:00 #18
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_217471776
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 april 2025 09:04 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Op een bbq is een kernthermometer handig
In een pan of in de oven is het vooral voelen en kijken, dat heb ik echt nog nooit mis gedaan
Je weet op gevoel toch ook wel hoe lang iets moet ongeveer

Blijft me ook nog altijd een raadsel hoe mijn moeder altijd halfrauwe kipfilets kon serveren. Echt een kunst op zich
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_217471898
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 19:45 schreef SuperNeger het volgende:
Maar we weten allemaal dat bepaalde kip-producten zoals kippendij altijd een beetje roze horen te zijn.
Geen idee waar je deze onzin vandaan gehaald hebt?
pi_217472078
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2025 21:25 schreef roos94 het volgende:
Geen kip carpaccio vreten :')
:D
pi_217473426
Die 80-85°C voor het pootje zit 'm in het knookje :) die moet ook minimaal 70°C zijn. Omdat Salmonella etc. dood is vanaf 70°C. Daaronder wordt het risico op nachtje dun poepen wanneer je op een botje sabbelt die niet warm genoeg is geweest, voor oudjes of zwakkeren onder ons zou dit fataal kunnen zijn. Dus is het vlees rond het knookje 85° dan is et knookje zeker 70°...

Dus meet je met de thermometer kip met knook, dan moet daar waar de knook in zit de juiste temperatuur hebben. Dat houd verder wel een beetje op bij kip bij het pootje waar het maar 2 van heeft.

Het borstje heeft geen knook, het borstbeen verdeeld de filet in 2 delen en daaronder zitten de ribben en dan is er holte wanneer het hele kip betreft.

Heb je een gefileerd pootje, een Kippendij Filet zonder knook, dan spreekt voor zich wanneer het knookje er niet is? .... 70° meer dan genoeg. Hoewel een kippendij filet maar een dun stukje vlees is, valt daar niet veel te meten met een een kernthermometer. Is ook wat vettiger vlees en wanneer je dit in een hete pan bakt tot het vetrandje knapperig is 5 minuten, dan ben je wel klaar...

Wat betreft oven, ook daar kun je kerntemperatuur meten, oven open, meten oven dicht indien niet goed en door. Ook zijn er kernthermometer speciaal voor ovens met hittebestendige voeler/kapel en plaats je de meter buiten de oven. Wat met een draaiend spit niet zal werken, grijp dan terug op oven open/dicht methode.
^O^

Verder blijf bij de < -/+ ¤13 supermarkt plofkippen weg, daar kun je niets mee aanvangen blijft droog wat je ook doet...

Wil je kip, ga naar een goede poelier en vraag naar een Land Kip (die komen doorgaans uit Frankrijk). Daar betaal je iets meer voor +/- ¤17 maar dan heb je ook wat, dat je bijna niet kunt verknallen met iets te heet bereiden bv.

Waar ligt dit aan? Aan de tijd en het voer dat de kip krijgt om slachtrijp te worden, plofkip is paar weken zo dik als maar wat en een opgefokte bodybuilder zonder vet in de spiermassa, dus droog... De Land Kip krijgt wat meer tijd en beter voer en zoekt ook natuurlijk voer op het land, wormen, planten etc. Die maken wat meer vetweefsel aan in de spieren en dat maakt ze smaakvoller en minder droog. :9

Koop en maak 1 keer kip van kwaliteit goed en je gaat nooit meer terug naar de supermarkt kip... Volgens mij bescheiden mening is AH kip etc. niet te pruimen... Geld weggooien... Is daarnaast ook beter voor de kip in kwestie die troep niet te kopen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')