De rechtbank heeft het clubje Hagenaars veroordeeld dat vrouwen uitbuitte, waaronder realityster Samantha de Jong, beter bekend als Barbie. Hoofdverdachte Anthony J. kreeg 8 jaar cel.![rechtbanktekening-van-tony-j-en-nancy-j-in-de-rechtbank-van-den-haag-het-tweetal-wordt-verdacht-van-mensenhandel-waarbij-ook-samantha-de-jong-beter-bekend-als-barbie-slachtoffer-zou-zijn-geworden]()
De realityster had geen keuze of ze wel of niet wilde werken. Als ze protesteerde, kreeg ze een trekje van de cocaïne die ze rookte. Geld zag ze er ook niet voor. Dat werd overhandigd aan Anthony J. die er drugs van kocht. Zij was het goudmijntje, zei hij. „Nu gaan we echt geld verdienen”, appte hij aan een vriend.
Maar zelfs sekssite Kinky nam de realityster in bescherming en blokkeerde het account van Samantha, maar toen hadden mannen al in de rij gestaan voor het betreffende huis in Hoofddorp. Niet dat het uitmaakte, ze werd vervolgens aangeboden onder het account van een andere vrouw, ook een van de slachtoffers van J..
Volgens de rechter is Samantha seksueel uitgebuit en is er fors misbruik gemaakt van haar kwetsbaarheid. Anthony J, maar ook haar oude vriendin Nancy J. en haar toenmalige vriend Dave T. wisten van haar psychische problemen en hoe gemakkelijk ze te beïnvloeden was, zeker als haar drugs werd beloofd. Anthony J. ging daarbij ook nog eens zeer berekenend te werk, zegt de rechter. Zo zei de 45-jarige Hagenaar dat ‘het beste wat je kon overkomen was een temeier (prostituee) die rookt, want die blijven maar bij je terugkomen’.
Zeven slachtoffersIn het megaproces stonden in totaal drie mannen en een vrouw terecht, voor het uitbuiten van in totaal zeven slachtoffers. Dat gebeurde in een wereld die doordrenkt was met drugs. Ook de uitbuiters waren ernstig verslaafd en al het verdiende geld ging op aan drugs. Toch maakte dat de situatie niet anders, zo stelde het Openbaar Ministerie (OM) een maand geleden. De vrouwen konden niet zelf bepalen of ze werkte, tegen welke prijs, wanneer en wat ze ervoor wilden doen. De rechtbank is het hierin met het Openbaar Ministerie eens.
Opmerkelijk is dat Nancy J., zij nam deel aan de realityserie Dames in de dop, behalve verdachte ook als een van de slachtoffers wordt gezien. Ogenschijnlijk een bijdehante mondige tante, maar onder dat masker net zo kwetsbaar als De Jong. Een jeugd waarin ze tot haar jongvolwassen leeftijd wordt misbruikt, gevolgd door een verslaving wanneer haar moeder overlijdt.
Het OM had tegen haar drie jaar cel en tbs geëist. De rechter maakte daar 29 maanden van, waarvan tien maanden voorwaardelijk. Ook legt ze als bijzondere voorwaarde op dat ze direct kan worden opgenomen in een kliniek waar ze behandeld kan worden voor de trauma’s uit haar jeugd en ze haar verslaving definitief de baas kan worden.
Tegen Dave T. eiste het Openbaar Ministerie drie jaar cel. De rechtbank legde hem 10 maanden op, met aftrek van de tijd die zij al in voorarrest zit.
Langste strafDe langste straf is niet voor de hoofdverdachte in het proces, maar voor Hassan B. Hij heeft een celstraf gekregen van tien jaar, omdat hij twee vrouwen ernstig seksueel uitbuitte. Dat ging met grof geweld gepaard, ook verkrachtte hij hen regelmatig. Een van de slachtoffers vertelde een maand geleden hoe zij nog elke nacht last van herbelevingen en nachtmerries heeft. Ze wordt huilend wakker en draagt luiers omdat ze daarbij regelmatig in bed plast.
De laatste verdachte in dit proces, Sander S., zal later in het jaar zijn strafeis horen, omdat hij eerst nog in het Pieter Baan Centrum wordt opgenomen voor onderzoek.
‘Opgelucht’In een reactie laat De Jong via haar advocaat Sébas Diekstra weten dat ze ‘opgelucht’ is dat er uitspraak is gedaan. „Het geeft de erkenning van het onrecht dat haar is aangedaan. Daar hoopte zij vooral op.” Toen het OM de strafeisen bekend maakte, zei ze al dat dit voor haar belangrijker was dan de uiteindelijke straf die zou worden opgelegd.
Intussen probeert zij haar leven weer op te pakken. „Dat is niet makkelijk”, zo schreef ze onlangs in een brief. „Soms gaat het beter, en dan ineens weer veel slechter. Ik trap ook vaak weer in dezelfde valkuilen. Dat is gewoon de waarheid. En het verdrietige is – en dat weet ik – ik zal nooit helemaal beter worden. De dingen die mij zijn aangedaan, de pijn die ik heb gevoeld, dat blijft een deel van mij.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)ie-de-jong~a4bd2894/Volgens mij is ze zwakbegaafd. Dan zouden de straffen nog hoger moeten liggen.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !