abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217451721
Verdwenen Rotterdamse gebouwen keren terug als insectendorp

Rotterdam - Tuinen & Arboretum Trompenburg presenteert vanaf zondag 18 mei de tentoonstelling ‘Insectendorp Oud Rotterdam’. De keramieken insectenhuisjes zijn geïnspireerd op markante gebouwen die tijdens de oorlog in Rotterdam gebombardeerd werden.

Er zijn onder andere miniatuur huisjes te zien van de Delftse Poort, Treinstation Beurs, de Oude Beurs, Café Restaurant Loos, Dancing Pschorr, de Oude Doelen, Synagoge aan de Boompjes, Marinierskazerne, Entree en uitkijktoren Diergaarde Rotterdam en het Antwerpse Hoofd.

De opening vindt plaats op zondag 18 mei om 12.00 uur. Op deze datum wordt sinds 1947 in Rotterdam de jaarlijkse Wederopbouwdag gehouden. Na de opening is het Insectendorp tot en met 28 juli te bezichtigen tijdens de openingstijden van het arboretum aan de Honingerdijk 86.

Bastiaan "bastardoz" Meijer is een in Amsterdam gevestigde keramist met een groot hart voor architectuur en natuur. Zijn interesse voor geschiedenis bracht hem naar Rotterdam waar veel fraaie panden tijdens het bombardement van mei 1940 verloren gingen.

‘Insectendorp Oud Rotterdam’ is een dubbel eerbetoon. Het herinnert aan de verwoesting van de Tweede Wereldoorlog, maar biedt tegelijkertijd een hoopvolle blik op de toekomst door de focus op biodiversiteit. Insecten vinden in de huisjes een veilige schuilplaats.

Bron : https://www.dehavenloods.(...)rug-als-insectendorp
  Spellchecker woensdag 23 april 2025 @ 21:55:40 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_217451762
Leuk verdienmodel ^O^
pi_217451885
Soort van Madurodam maar dan voor insecten.
Google is your friend, abuse your friends
pi_217452042
pi_217452101
Nou, kakkerlakken zat daar ^O^
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217452136
quote:
19s.gif Op woensdag 23 april 2025 22:40 schreef Het_Bokje het volgende:
Nou, kakkerlakken zat daar
Mmm heb nu echt geen enkele dag en geen enkel moment van mn leven aangesproken door dit scheldwoord voor Rotterdammers
pi_217454205
Zou pas echt tof zijn als ze die gebouwen in het echie weer zouden nabouwen maar dan met een moderne bestemming. Volgens mij zou daar best animo voor zijn en het het aangezicht van de stad ten goede komen.

Zo vind ik Hotel New York tussen die wolkenkrabbers ook echt een iconisch gezicht.
blablablabla
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 10:31:07 #8
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_217454251
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 10:24 schreef Elan het volgende:
Zou pas echt tof zijn als ze die gebouwen in het echie weer zouden nabouwen maar dan met een moderne bestemming. Volgens mij zou daar best animo voor zijn en het het aangezicht van de stad ten goede komen.

Zo vind ik Hotel New York tussen die wolkenkrabbers ook echt een iconisch gezicht.
Of de Laurenskerk tussen alle moderne gebouwen _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')