quote:
Ik heb dit al op deze user geantwoord in een BNW-thread over "chemtrails verwante zaken", en al meermaals uitgelegd in soortgelijke threads:
bv hier nog een post uit 2023, als antword op dezelfde user en suggestieve beweringen die hij deed over 'vreemde wolken':
RM-rf in BNW / Vreemde ¨wolken¨ tegenwoordigGeo-engineering zelfs is een concept dat gewoon bestaat en dat ook vaker beproefd is en waarnaar vaker onderzoeken of experimenten zijn..
Vooral vanuit landbouw-interesse... bv het voorkomen van hagelbuien, naar ik meen is in Saudie arabie ook een experiment om meer regenval te forceren in een woestijnregio.
In dit geval gaat het om het pogen lokale bewolking te forceren die dan de aardopwarming zou kunnen remmen...
Ook dat is bv eerder besproken in het EU Parlement, dat een initieel onderzoek liet doen naar het verwachtte resultaat en mogelijke afwegingen, alvorens de keuze te doen om ook daadwerkelijk geld aan zulke experimenten zelf uit te geven...
Het EU Parlement kwam tot de conclusie dat zij het weinig wenselijk vonden geld te steken in dit onderzoek..
de afweging is dat het gewoon een ontzettend prille techniek is met vooral een enorm 'schaalprobleem'...
Het effect is zeer lokaal en tijdelijk en geen structurele oplossing voor aardopwarming... zou je het wel enorm grootschalig gaan doen, zul je een heel duur en grootschalig systeem moeten opzetten waarvan de grootschalige werking dan lastig te vorspellen valt..tevens lost het de structurele basis van de aardopwarming _niet_ op, is hooguit een poging dan lokaal temperaturen iets minder te laten stijgen.
Kennelijk heeft dit engelse wetenschapsfonds toch een andere conclusie en stellen zij wel 59 miljoen pond beschikbaar voor initieel onderzoek naar de mogelijke werking van een 5-tal potentiele technieken om via geo-engineering een temperatuurdaling lokaal te forceren:
Wetenschapers kunnen en aanvraag voor financiering doen, als ze een thoretische proof-of-concept hebben waarvoor ze al in lab-omstandigheden test voor gedaan hebben en hiervoor ofwel een kleinschalige reeel experiment uit te voeren in de buitenlucht, maar de werking ervan moet zeer lokaal zij en de werking mag niet langer dan enkele uren aaanduren.
Ook kan de subsidie gebruikt worden voor het creeren van wermodellen die de werking moeten documenteren en voorspelbaar maken.
Of het erg zinnig zal blijken te zijn betwijfel ik ook, ik vermoed dat ze uiteindelijk de eind-conclusie zullen hebben dat het niet echt uitvoerbaar is en nog heel veel langdurige technoligische innovatie vergt voordat we ooit zover is en mogelijk ook andere technologische afwegingen over beheersbaarhed ertoe leiden dat ze het fonds niet verder vergroten.
Anderszijds kunnen deze onderzoeken ook gebruikt worden om meer begrip te krijgen van weer-modellen (ik vermoed dat dat eerder de wereklijke grond is dit te doen, niet voor echte 'temperatuurcontrole' maar eerder het ontwikkelen van modellen... een klimaatverhaaltje eromheen bouwen kan wel eens puur publicitair zijn)
Anderszijds, uit mn eerdere post haalde ik al een rapport uit 2008 van de Royal Society, dat toen pleitte voor meer onderzoek naar weermanipulatie als methode om temperatuurstijgingen beter te controleren, vooral vanuit een idee dat politieke maatregelen de basis van die temperatuurstijging weg te nemen, onsuccesvol en politiek lastig doorvoerbaar lijken te zijn en het mogelijk noodzakelijk is ook een 'Plan B' voor te bereiden
https://www.theguardian.c(...)enceofclimatechange2wel bewijzen deze wetenschappelijke onderzoeken vooral dat de 'claim' van complotdenkers als TS dat er al dagelijks complete weer-manipulatie present zou zijn (bv vie versproeide chemicalieen in de aardatmosfeer) wel met een koreltje zout genomen kunnen worden...
De breed beschikbare kennis is zo ver nog lang niet
[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 25-04-2025 14:38:32 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25