https://www.nu.nl/buitenl(...)in-stad-gevoeld.htmlquote:Aardbevingen voor kust van Istanboel, trillingen in stad gevoeld
Istanboel is woensdag opgeschrikt door aardbevingen. De bevingen vonden plaats in de Zee van Marmara. De zwaarste had een kracht van 6.2. In veel delen van de grootste stad van Turkije staan inwoners op straat. Er zijn nog geen meldingen over schade.
Woensdag kort na het middaguur voelden inwoners de eerste trilling, die een kracht van 3.9 had. Even voor 13.00 uur lokale tijd volgde de zwaarste beving, die in de hele stad werd gevoeld. Op X is te zien dat veel inwoners pleinen en parken opzoeken.
Voor de kust ten westen van Istanboel zijn inmiddels meerdere bevingen geregistreerd. Volgens binnenlandminister Ali Yerliklaya zijn teams van de rampenbestrijdingsdienst AFAD uitgerukt om te kijken of er schade is. Er zijn nog geen instortingen gemeld. Het ministerie van Volksgezondheid schrijft dat er ook nog geen meldingen over gewonden zijn.
De gouverneur van Istanboel roept inwoners van de stad op om niet onnodig op pad te gaan met de auto en niet te veel te bellen, om overbelasting van het netwerk te voorkomen. President Recep Tayyip Erdogan schrijft op X dat hij de situatie in Istanboel nauwlettend in de gaten houdt.
Turkije wordt vaker opgeschrikt door aardbevingen. In februari 2023 werd het zuidoosten van het land getroffen door twee zware bevingen. Daarbij kwamen ruim 53.000 mensen om het leven. Ook het noorden van Syrië werd toen getroffen.
Hij blijft maar bezigquote:
Je zult maar net een lading paddo's op hebben danquote:Op woensdag 23 april 2025 14:27 schreef ACT-F het volgende:
Rubberen flats zijn wel cool:
[ x ]
Hadden ze in Groningen moeten bouwen zodat we het gasveld nu leeg konden trekken
Maar van binnenuit is het wat minder![]()
[ x ]
Dan heb je pas een bad tripquote:Op woensdag 23 april 2025 15:13 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Je zult maar net een lading paddo's op hebben dan
Die operator heeft denk ik wel een schone onderbroek nodig 😱quote:Op woensdag 23 april 2025 15:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan heb je pas een bad tripAlhoewel je geen paddo's nodig hebt als je aan het werk bent op een hijskraan
![]()
[ x ]
Ik denk half Istanbulquote:Op woensdag 23 april 2025 15:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die operator heeft denk ik wel een schone onderbroek nodig 😱
Moderne hoge gebouwen kunnen ertegen, maar ik zou ook doodsbang zijn in zo'n bewegend gebouw 😱quote:Op woensdag 23 april 2025 16:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik denk half Istanbul![]()
Net mijn neef kunnen bereiken die als makelaar net op de 12e verdieping zat op het moment van de aardbeving. Er was vooral paniek, maar de schade valt eigenlijk enorm mee. Velen hadden geen mobiel bereik omdat men massaal ging bellen en internetten. Hoe anders was dat in 1999 toen we maar moesten afwachten terwijl we de beelden op het journaal zagen.
Lijkt mij echt verschrikkelijk, continu angst dat het gebouw instort.quote:Op woensdag 23 april 2025 17:16 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Moderne hoge gebouwen kunnen ertegen, maar ik zou ook doodsbang zijn in zo'n bewegend gebouw 😱
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |