abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217443764
Sommige programmeurs/web ontwikkelaars kennen dit vast. Je hebt ooit een project ontwikkeld en deze draait online, draait goed en doet precies wat het moet doen.

De tijd loopt door en de jaren gaan snel voorbij, de code raakt verouderd omdat bepaalde functies verdwijnen. Nu wil je wel graag mee maar je code werkt goed en eigenlijk heb je helemaal geen zin om je code weer helemaal door te lopen en alles aan te passen aan de huidige tijd.

Dan kun je 4 dingen doen.
1. De website en code zo laten maar blijven draaien op verouderde software
2. De website en code compleet doorlopen en toch maar aanpassen aan de huidige tijd.
3. De website offline halen (ivm veiligheid)
4. Een wrapper gaan (schrijven)gebruiken om de verouderde/verwijderde functies weer ondersteund te krijgen met de huidige technieken.

Aan dat laatste zit ik zelf te denken, ik heb een website die draait op verouderde PHP code (Geschreven rond versie 4-5 :@) en gaat voornamelijk om de standaard mysql_ functies. Dus zit ik te denken om een wrapper te schrijven/downloaden die deze functies emuleert.

Hoe ga jij met dit soort zaken om?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_217443929
Hoe langer je wacht met modernisering, hoe lastiger het wordt. Als je te lang wacht is het vaak nauwelijks nog te doen omdat het te veel werk is, omdat allemaal libraries te veel veranderd zijn of niet meer beschikbaar zijn, en de taal zo enorm is veranderd. Als je vandaag nog met php4 code zit dan zou ik alles opnieuw schrijven in een recente versie/framework of desnoods andere taal. Dat is vast sneller dan stokoude code aanpassen.
pi_217446509
quote:
5s.gif Op woensdag 23 april 2025 07:12 schreef Chandler het volgende:

Hoe ga jij met dit soort zaken om?
AI vragen of ie het om wil zetten
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 23 april 2025 @ 13:58:15 #4
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217446631
Dat is afhankelijk van de vorm en mate van veroudering. Als er een geïsoleerd deel van de code verouderd is kan je het strangler fig pattern of het parallel run pattern toepassen, maar als het bijvoorbeeld een verouderd framework is welke niet meer gemigreerd kan worden naar iets dat up to date is en het niet logisch is om het op te delen dan ontkom je bijna niet aan een volledige rewrite.

Dus zoals altijd, wat flauw maar:
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 23 april 2025 @ 13:59:06 #5
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217446638
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 13:47 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
AI vragen of ie het om wil zetten
ja succes :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217454114
De veroudering zit hem vooral in het communiceren met de database.

Alles werkt met mysql_ functies, deze functies werkten perfect en zijn in de code zelf beveiligd tegen injectie en dergelijke. Maar zijn depricated en als ik over wil naar een hogere versie loop ik eigenlijk alleen daar tegen aan..

Dus mogelijk een wrapper schrijven waarbij ik alleen de functie namen bv iets verander (of zelfs niet en overschrijf)..
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_217456801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 10:17 schreef Chandler het volgende:

Dus mogelijk een wrapper schrijven waarbij ik alleen de functie namen bv iets verander (of zelfs niet en overschrijf)..
Dat gaat de veiligheid niet verbeteren en gaat je een keer bijten.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')