Gisteren gezien in de Vue Hilversum Dolby Atmos-zaal en... damn, what a rush.
Ik had er vantevoren wel zin in, maar het eerste deel, hoe goed ook gemaakt, beviel mij wat minder dat het superieure Fallout. Dat hele verhaal over AI op hol, wat is echt en wat is niet echt... ik vond het rommelig en ook hier en daar irriteren, omdat het een makkelijke (luie) manier is om 'plot twists' in te bouwen. Een beetje zoals ik een hekel heb aan alle multiverses die de laatste jaren in diverse films zijn verwerkt (oh, gaat er een personage dood? Geen probleem, want het was toch een ander universum). Het voelde een beetje gimmicky aan. Daardoor was ik een beetje op mijn hoede.
Fast forward naar het heden en wat hebben ze het goed gedaan. Het warrige uit deel 1 (althans het heette Dead Reckoning pt 1, maar deze heet Final Reckoning, dus ik neem aan dat dat pt 1 gaat verdwijnen) was weg en wat overblijft is een lean and mean (echt, V.? Met een looptijd van bijna 3 uur?) spektakel, waarvan ik me niet kan voorstellen hoe ze dat ooit gaan overtreffen. Daarnaast voelt het een stuk actueler met de laatste ontwikkelingen in AI en in de politiek. Zat ook een fijne dig in naar MAGA.
Het begon met een korte speech van Tom Cruise richtinghet publiek. Niet nodig, maar volgens mij geeft het wel aan hoe belangrijk hij/zij dit deel vind(t)(en). Daarna niet zozeer een traditionele samenvatting van het vorige deel, maar meer een supercut van alle voorgaande MI's terwijl Ethan Hunt een bericht van de president krijgt, waardoor je wel weer up to speed bent.
En dan gaat het los en vliegt de tijd voorbij. Actie, actie en nog eens actie. En alles zó goed verpakt dat je ademloos je vingers in je stoelleuningen graaft. Wat erg prettig is, is dat ze op de een of andere manier constant duidelijk hebben wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. Zoals gezegd, dat vond ik in deel 1 warrig en onoverzichtelijk. Een heel slim mechaniekje dat ze hier tot in perfectie uitvoeren is de exposition niet door 1 persoon te laten doen, maar steeds in gesprekjes waarin ze elkaar aanvullen. Gebeurde eerder ook, maar niet op deze schaal en zo goed gedaan.
De actie: supertof, het ene set-piece na het andere en zó superieur gedaan, zo strak gemonteerd, ik heb ademloos zitten kijken. En uiteraard mag Cruise weer rennen, zelfs op een loopband
Ook heel tof, twee vechtpartijen op verschillende plekken, maar zo ontzettend goed door elkaar gemonteerd, echt

Wat ik ook slim gedaan vond, was hoe een plot-punt uit MI:3 hier naartoe werd getrokken en ook hoe een oud personage wordt geherintroduceerd

Is het een goede film-film? Nee, natuurlijk niet. Het is onzin. Pure, ongefilterde onzin, maar zo superieur bedacht en in elkaar gezet, dat je het allemaal voor lief neemt, inclusief het absolute wereldrecord aan deus ex machina's. De conclusie is eenvoudig: houd je van de franchise, dan ga je hier heel veel plezier aan beleven. Trek je Cruise niet, of sta je er 'meh' in, niet doen. Ik voelde mij heerlijk een paar uur een groot kind.
Is dit de laatste MI? Geen idee, maar hoe ze hier qua stakes overheen kunnen, God mag het weten.
De 9 die ik geef is voor de totale bioscoop-ervaring. Als je de kans hebt om hem op een groot Dolby-scherm te zien: doen.