abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 22 april 2025 @ 11:22:02 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_217437892
Na wat ‘kille’ dagen die komen gaan, krijgt de zon weer de overhand dit weekend. Koningsdag belooft zonovergoten te worden, en het kwik stijgt plaatselijk zelfs tot 20 graden. „Alleen wie in alle vroegte z’n kleedje neerlegt, moet een jas aan.”

Maar voor het zover is, hebben we nog even te maken met wisselvallig weer, zegt meteoroloog Floris Lafeber van Weerplaza. „Woensdag krijgen we te maken met een storing, die verspreid over het land voor buien zorgt. Vooral in het oosten en noordoosten is er kans op onweer en veel regen, ook het midden en het zuiden kunnen te maken krijgen met buien.”

Warm is het niet: tijdens regenval is het niet warmer dan een graad of 13, maar bij droge perioden wordt het een graad of 15. „Koningsdag kent een beetje een kille aanloop”, zegt Lafeber. „Maar vanaf vrijdag zien we een weersverbetering. De wind draait, en een hogedrukgebied boven Scandinavië zorgt voor rustig weer.”

Zon heeft vrij spel
Dat betekent dat de zon vrij spel heeft op zaterdag, Koningsdag. „Het ziet er erg goed uit”, zegt Lafeber. „Het is ideaal voor de festivalgangers en op de vrijmarkt, met een graad of 16, 17. In het oosten en zuidoosten van het land kan het zelfs 20 graden worden. Er staat daarbij weinig wind, dat is zeker op de vrijmarkt heel prettig.”

Met een zonkracht 5 raadt Lafeber wel aan je goed te beschermen tegen de zon in de middag. „In het zonnetje kan het best warm zijn en bovendien kun je tussen 12.00 en 15.00 uur binnen een half uur of misschien wel sneller verbranden.” Voor wie in de vroege ochtend z’n kleedje gaat klaarleggen of ‘s nachts terugkomt van een festival, is het raadzaam om een jas mee te nemen. „Dan is het nog wel fris, slechts een graad of 4 tot 6.”

Bevrijdingsdag
Na het koningsdagweekend blijft het hogedrukgebied boven Europa hangen, en dat zorgt voor nog meer rustig en droog weer met flink wat zonneschijn en temperaturen die iets boven de normale waarden van 16 à 17 graden uitkomen. Of we het drooghouden, is nog de vraag: later in de eerste week van mei kan er vanuit het zuidwesten een depressie naderen. Die zou buien mee kunnen brengen. Of Bevrijdingsdag dus ook droog en zonnig wordt, is nog even afwachten.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-zon-volop~a9c5701e/

8-) *O* w/

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:42:08 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217438030
Nice, perfect weer om te slapen tot de middag.
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:43:58 #3
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_217438045
heerlijk, vroeg uit bed (5:00uur) om op de vrijmarkt rond te lopen, uiteindelijk niks leuks vinden, en saggo rond 9uur 's ochtends weer richting huis.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 22 april 2025 @ 11:49:12 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_217438074
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:43 schreef junkiesietze het volgende:
heerlijk, vroeg uit bed (5:00uur) om op de vrijmarkt rond te lopen, uiteindelijk niks leuks vinden, en saggo rond 9uur 's ochtends weer richting huis.
Veel plezier alvast!
pi_217438101
Ik loop toch het hele jaar door in mijn winterjas, dus boeien
Google is your friend, abuse your friends
pi_217440001
Dit jaar is er geen echte Koningsdag. Voor mij is het pas Koningsdag als het een vrije dag oplevert.
pindazakje
pi_217440056
Waar ik woon op die feestdag teveel agressie op straat jegens mijn "type mens" , blijf al jaartje of 3 a 4 a 5 thuis op die dag
pi_217440160
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:01 schreef Hyaenidae het volgende:
Dit jaar is er geen echte Koningsdag. Voor mij is het pas Koningsdag als het een vrije dag oplevert.
De allereerste koningsdag in 2014 viel ook al op een zondag en toen had Willie de kans om het volk een beetje voor zich te winnen door het op te schuiven naar de maandag, en dus een extra vrije dag. Maar de koning bleek een onsympathieke lul, dus het werd zaterdag.
pi_217440337

[ Bericht 100% gewijzigd door Ad803351 op 22-04-2025 20:04:18 ]
  dinsdag 22 april 2025 @ 18:17:38 #10
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217440430
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 april 2025 11:42 schreef herverwijderd het volgende:
Nice, perfect weer om te slapen tot de middag.
Ik kom die dag mijn bed niet eens uit.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  woensdag 23 april 2025 @ 07:22:22 #11
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_217443781
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 17:01 schreef Hyaenidae het volgende:
Wens je op vrijdagochtend de koffiejuf een fijn konings weekend en grijp je der in der kut.

Denk dat je wel een extra dagje krijgt dan.
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_217448314
quote:
10s.gif Op woensdag 23 april 2025 07:22 schreef Rozevla het volgende:

[..]
Wens je op vrijdagochtend de koffiejuf een fijn konings weekend en grijp je der in der kut.

Denk dat je wel een extra dagje krijgt dan.
Ja maar dan is het onbetaald verlof vrees ik.
pindazakje
  Trouwste user 2022 donderdag 24 april 2025 @ 11:18:03 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_217454624
Kabinet draait geldkraan dicht: geen voedselcontroles op heetste Koningsdag in jaren

Zie je zaterdag ergens op de markt een lekker visje liggen, of lonkt een overheerlijke tompouce naar je? Let dan goed op! De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zet dit jaar voor het eerst geen inspecteurs in op Koningsdag. De reden? Een tekort aan geld vanuit het kabinet. „We moeten nog scherpere keuzes maken”, aldus de NVWA.

Met temperaturen die lokaal kunnen oplopen tot 20 graden, belooft dit een van de warmere Koningsdagen te worden sinds de nationale feestdag op 26 of 27 april wordt gevierd. Die hoge temperaturen vergroten echter ook het risico op bedorven voedsel bij de vele eetkraampjes die op markten door het hele land staan.

Al vanaf ongeveer 15 graden neemt de kans op bacteriegroei exponentieel toe. Wie een taartje of tompouce eet dat urenlang in de zon heeft gelegen, loopt serieuze kans op een voedselvergiftiging.

Geen controles
Normaal gesproken gaan inspecteurs van de NVWA tijdens Koningsdag de straat op om te controleren of verkopers zich aan de regels houden. Ze kijken dan of het eten hygiënisch is bereid en of bederfelijke producten zoals salades, rauw vlees en vis voldoende gekoeld worden bewaard.

In steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht wordt daarnaast gecontroleerd of particuliere verkopers vlees, vis of zuivel aanbieden. Dat is in deze steden verboden, tenzij je een erkende horecaondernemer of beroepshandelaar bent.

Dit jaar blijven die controles echter achterwege. Het ministerie van Volksgezondheid heeft minder budget beschikbaar gesteld voor toezicht op voedselveiligheid. „Daarom moeten we nog meer dan in het verleden scherpe keuzes maken bij de inzet van onze capaciteit”, laat een NVWA-woordvoerder weten. „We richten ons op die risico’s die voor de samenleving het grootst zijn en waar we als toezichthouder het meeste effect kunnen hebben.”

Ook andere handhavers zullen de kraampjes waarschijnlijk niet controleren. Gemeenten kunnen weliswaar regels opstellen voor de verkoop van voedsel door particulieren, maar ze hebben niet de bevoegdheid om toezicht te houden op de voedselveiligheid.

Kip op 13 graden bewaard
Toch ziet de NVWA de afgelopen jaren een daling van het aantal overtredingen op Koningsdag. Dat komt vermoedelijk doordat vooral professionele bedrijven voedsel verkopen, en omdat grote steden de verkoop van bepaalde etenswaren door particulieren inmiddels verbieden.

Deze maatregelen lijken hun vruchten af te werpen: „Uit onze inspecties van de afgelopen jaren blijkt dat Koningsdag niet tot de grootste risico’s behoort”, aldus de NVWA.

Vorig jaar deelde de NVWA op Koningsdag 25 waarschuwingen uit en 1 boete. De meeste waarschuwingen gingen over het niet op de juiste temperatuur bewaren van bederfelijke waren. „Een verkoper bewaarde bijvoorbeeld kip op 13 graden, terwijl de temperatuur maximaal 7 graden mag zijn,” meldt de NVWA.

25 kilo vlees weggegooid
Toen voerden twintig inspecteurs landelijk zo’n tachtig controles uit. Op diverse locaties werd de verkoop van vooral salades en rauw vlees stilgelegd. Daarnaast werd intensiever gecontroleerd op de verkoop van tabak en vapes met smaakjes aan jongeren. Opvallend was dat vooral particulieren vaker een waarschuwing kregen.

In eerdere jaren kwamen ook regelmatig fouten aan het licht met betrekking tot allergeneninformatie, zoals over noten, pinda’s of ei, die bij gevoelige personen ernstige allergische reacties kunnen veroorzaken. In 2016 moest zelfs 25 kilo rauw vlees worden weggegooid omdat het niet koel genoeg was bewaard en daardoor onveilig was geworden.

https://www.ad.nl/binnenl(...)g-in-jaren~a9193dbd/

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 24 april 2025 @ 11:43:54 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_217454788
Koningsdag lijkt dit jaar perfect weer te krijgen voor een feestje in de buitenlucht. In grote delen van het land wordt het ’s middags tussen de 17 en 19 graden. Daarbij blijft het droog, schijnt de zon uitbundig en staat er nauwelijks wind. Ideaal dus voor een rondje vrijmarkt of een oranjebitter op het terras.

In de vroege ochtend, wanneer de eerste kraampjes worden opgebouwd, is het nog fris met zo’n 5 tot 8 graden. Maar in de middag warmt het lekker op. Vooral in delen van Limburg, het oosten van Brabant en rond Doetinchem, waar de koninklijke familie dit jaar Koningsdag viert, kan het kwik zelfs de 20 graden aantikken.

Dat is niet alleen warm voor eind april, het voelt ook echt aangenaam aan dankzij de zon en de zwakke wind. De zon laat zich vaker zien dan de dagen ervoor en kan rond het middaguur zelfs zonkracht 5 bereiken: insmeren dus!

Later op de dag neemt de sluierbewolking langzaam toe. In de avond zakt de temperatuur richting de 15 graden, en rond middernacht is het 9 tot 12 graden.

Zomerse vibes op komst
Na het koninklijke feestweekend houdt het mooie weer aan. Sterker nog, het wordt nóg beter. Vanaf maandag draait de wind naar het zuidoosten en stroomt warmere lucht ons land binnen. Maandag en dinsdag lopen de temperaturen op tot een heerlijke 18 tot 22 graden.

En dan: woensdag. Dan wordt het in het zuiden zelfs zomers warm, met maxima richting de 25 graden. Voor het eerst dit jaar tikken we daarmee de officiële zomerse grens aan.

Daarbij schijnt de zon veel (zonkracht 5) en staat er weinig wind. ‘Kortom: een grote kans op heerlijk vakantieweer in eigen land’, aldus het weerbureau. Dat plaatst wel een kanttekening: door het zachte en droge weer zijn er veel pollen in de lucht, wat vanaf het weekend voor veel hooikoortsklachten kan zorgen.

Maar laten we bij het positieve blijven: de lente schakelt de komende dagen een tandje bij. Tijd om die korte broek af te stoffen en die oranje polo glad te strijken!

https://www.ad.nl/binnenl(...)eigen-land~a057c86a/

Trouwste user 2022 vrijdag 25 april 2025 @ 10:30:28 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_217462753
Vandaag komt eerst veel bewolking voor.
Pas in de loop van de middag breekt op
steeds meer plaatsen de zon door.Bij
een zwakke tot matige noordoostenwind
wordt het 14 tot lokaal 17 graden.

Morgen is het,na een regionaal frisse
start,vrij zonnig.De temperatuur loopt
op naar 17 tot 20 graden,daarbij waait
het matig uit het oosten.

Zondag verandert het weerbeeld amper.
Wel wordt het op veel plaatsen iets
warmer dan zaterdag,ook staat er wat
minder wind uit oostelijke richtingen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')