abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217428276
quote:
Deskundigen slaan alarm: AirPods en andere oordopjes zorgen niet alleen voor gehoorschade

Op de fiets, tijdens het werk of in de supermarkt; overal dragen mensen oordopjes of hoofdtelefoons. Deskundigen maken zich zorgen over de gevolgen. Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 19 jaar loopt risico op gehoorschade, blijkt uit onderzoek van de Gezondheidsraad. En dat is niet het enige probleem.

Gehoorschade is een serieus probleem, stelt de Gezondheidsraad. Dit komt onder meer door het gebruik van in-ear dopjes in de sportschool of blootstelling aan harde muziek tijdens het uitgaan.

Ook bij de Nederlandse Vereniging voor Keel-Neus-Oorheelkunde zien ze soms jonge patiënten met beginnende gehoorschade door het gebruik van een headset tijdens het gamen. „Gehoorschade is afhankelijk van het aantal decibellen en de duur van blootstelling daaraan”, verklaart de woordvoerder, tevens KNO-arts. „Om verkeerslawaai te overstemmen, zetten mensen het volume van hun koptelefoons vaak zo hard dat het al binnen een half uur schade kan veroorzaken.”

Bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht leven eveneens zorgen over gehoorschade via oortjes en hoofdtelefoons. Daarom loopt er nu een onderzoek naar de effectiviteit van gehoorpreventie en naar de schade die kan optreden door harde geluiden.

Rotterdamse kinderen

Bij het Erasmus MC is dit onderdeel van Generation R Next, een onderzoek naar de groei en ontwikkeling van 10.000 Rotterdamse kinderen. Via gehooronderzoek en data die worden verzameld via een speciale app meten onderzoekers hoe lang en op welk volume kinderen naar muziek luisteren via oortjes of hoofdtelefoons. De resultaten worden later dit jaar verwacht.

Dyon Scheijen van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Fysica kijkt reikhalzend uit naar de resultaten. Wel is hij van mening dat er meer onderzoek nodig is naar oortjes en hoofdtelefoons. „Niet alleen met de focus op het al dan niet optreden van gehoorschade, maar ook op het juiste gebruik. En op andere klachten, zoals tinnitus en overgevoeligheid voor specifieke geluiden als gevolg van te lang en frequent geluid.”

Meer patiënten met oorsuizen
Het afgelopen decennium rapporteerden huisartsen een toenemend aantal patiënten met tinnitus, ook wel oorsuizen, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksinstituut Nivel. Het is vaak lastig te achterhalen wat de precieze boosdoener van de gehoorschade is, omdat het een geleidelijk proces betreft. Ook is het moeilijk zicht te krijgen op de ernst en omvang van gehoorschade in Nederland, omdat er weinig onderzoek naar is gedaan.

Naast het feit dat oordopjes gehoorschade kunnen veroorzaken, kan langdurig gebruik ervan ook leiden tot ophoping van zweet en vocht in de oren. Daardoor worden ze vatbaarder voor bacteriële en schimmelinfecties. Bovendien kan het de productie van oorsmeer verhogen. Wanneer oorsmeer zich ophoopt, kan dit gehoorproblemen veroorzaken, samen met andere symptomen zoals pijn, duizeligheid, oorsuizen en jeuk.

De KNO-arts geeft als tip om hoofdtelefoons en oordopjes te gebruiken die goed afsluiten voor omgevingsgeluid, zodat het volume niet omhoog hoeft. ,,Schakel ook een decibeldrempel in op je apparaat en neem regelmatig geluidspauzes.”
Bron: https://www.ad.nl/gezond/(...)hoorschade~a26dd5e3/

De jaarlijkse waarschuwing voor oordopjes, die wel nodig is naar mijn mening.

Het aantal gevallen van tinnitus en hyperacusis groeit hard. Het te harde volume lijkt mij te fixen met wettelijke grenzen.

Nu was er ook pas in het nieuws dat noise cancelling mogelijk zorgt voor hyperacusis door het gebrek aan geluid... dat is denk ik moeilijker op te lossen via wetgeving.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  maandag 21 april 2025 @ 10:23:24 #2
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217428644
quote:
Om verkeerslawaai te overstemmen, zetten mensen het volume van hun koptelefoons vaak zo hard dat het al binnen een half uur schade kan veroorzaken.
Oortjes in terwijl de e-bikes om je heen razen?

Ik heb er m'n vraagtekens bij.
pi_217428678
Dit is van alle tijden.

Vroeger met de Walkman hoorde ( *) ) je dit soort berichten om de zoveel tijd, later met de Discman en de MP3 speler idem.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217428721
En ik denk in de periode voor de walkman, toen je je eigen fanfare mee moest nemen, dat dat niet anders was.
A murky, forgotten land.
pi_217428925

_O_
pi_217428983
Sinds de in-ears ben ik juist op een lager volume gaan luisteren, geen last meer van omgevingsgeluid waardoor je het weer harder zet.
pi_217429004
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 10:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Oortjes in terwijl de e-bikes om je heen razen?

Ik heb er m'n vraagtekens bij.
Die hoor je sowieso niet aankomen.
Schik me vaak kapot van die dingen die ineens vlak bij je zijn. -O-
  maandag 21 april 2025 @ 11:23:42 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217429082
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 11:09 schreef Gizmogirl28 het volgende:

[..]
Die hoor je sowieso niet aankomen.
Schik me vaak kapot van die dingen die ineens vlak bij je zijn. -O-
Daarom.
pi_217429088
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 11:05 schreef tjoptjop het volgende:
Sinds de in-ears ben ik juist op een lager volume gaan luisteren, geen last meer van omgevingsgeluid waardoor je het weer harder zet.
Moet je wel in-ears hebben die goed afsluiten. Die zijn vaak wel duurder.. vaak buiten het budget van de gemiddelde tiener.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  maandag 21 april 2025 @ 11:26:02 #10
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217429097
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 11:05 schreef tjoptjop het volgende:
Ik wilde dat omgevingsgeluid juist, toen ik op de fiets nog oortjes in had.

Het volume bleef medium of net iets daaronder, met van die op het oor liggende dopjes zoals je ze vroeger wat vaker zag.
pi_217429101
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 11:24 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Moet je wel in-ears hebben die goed afsluiten. Die zijn vaak wel duurder.. vaak buiten het budget van de gemiddelde tiener.
Lol gemiddelde tiener heeft geen gebrek aan geld
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_217429153
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 11:26 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Lol gemiddelde tiener heeft geen gebrek aan geld
True die van ons ook, alleen geeft die liever geld aan make-up etc uit dan aan goede techniek :{
pi_217429166
Ach, de Gezondheidsraad.

En door.
pi_217429255
Luisteren doen ze toch al niet.
  FOK!fotograaf maandag 21 april 2025 @ 11:53:30 #15
364681 over_hedge
pi_217429271
dit horen we toch al sinds walkmans. Niks nieuws.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_217429301
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2025 11:34 schreef Nober het volgende:
Ach, de Gezondheidsraad.

En door.
Totdat je zwaar oorsuizen hebt.. dan is het janken.
  maandag 21 april 2025 @ 12:05:19 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_217429354
Oordopjes verbieden
  dinsdag 22 april 2025 @ 08:25:59 #18
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_217436671
Ik zie tegenwoordig iedereen en z'n moeder lopen met ofwel zo'n gigantische noisecancelling ding op de kop of van die airpods. Elke minuut van elke dag MOET er muziek opstaan. Bizar. Als ik wandel of fiets doe ik dat om van de omgeving te genieten, niet om mezelf af te sluiten in mijn kleine muziekwereldje. Bijzonder wel.

Ik heb ook altijd het gevoel dat die mensen doodsbenauwd zijn om interactie met anderen te hebben ofzo. Altijd schuchter om zich heen of naar beneden kijkend. Met die koptelefoontjes op. Oe, andere mensen, eng.

En dan heb ik het nog niet eens over het gevaar van het dragen van dat soort dingen in het verkeer. Je hoort niks aankomen, en sowieso leid het denk ik af als je die koptelefoons op hebt.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 22 april 2025 @ 08:32:10 #19
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_217436719
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2025 10:30 schreef StateOfMind het volgende:
En ik denk in de periode voor de walkman, toen je je eigen fanfare mee moest nemen, dat dat niet anders was.
Die waren niet in-ear en dat is waar het hier over gaat.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 22 april 2025 @ 08:34:33 #20
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_217436727
Zelf ben ik blijkbaar een stugge Millennial want ik draag nog steeds bedrade oordopjes die niet in-ear zijn, :+. Vind ik wel zo makkelijk.
En hoewel noise cancelling een leuk idee is, wil ik dat niet. Ik wil graag het verkeer goed kunnen horen. Of ‘s avonds mensen achter mij lopend die dichterbij komen.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_217437500
quote:
17s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:32 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]
Die waren niet in-ear en dat is waar het hier over gaat.
Als het heeeeeeele kleine muzikanten waren passen die wel in het oor :Y
A murky, forgotten land.
pi_217437670
In ears ? ..... amateurs :') ............. Ik ga altijd met deze dingen op mijn kop de deur uit:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')