quote:Muurschildering van Anne Frank in Amersfoort vernield, gezicht uitgewist
Een muurschildering van Anne Frank in Amersfoort is vernield. Het gezicht is door een onbekende uitgewist. De schildering staat al zestien jaar op de binnenkant van een geluidsmuur langs de A28.
Wanneer het kunstwerk is vernield, is niet bekend. Nog maar kort geleden had de gemeente Amersfoort het juist opgeknapt.
De maker van de schildering, kunstenaar Bas van Oudheusden, zegt tegen RTV Utrecht dat hij het jammer vindt dat het beschadigd is, maar dat hij "niet extreem boos" is. "Het is niet vernield door een aantal jochies dat even langs kwam lopen. Het is best netjes gedaan. Het voelt alsof er een boodschap achter zit", zegt hij.
Iets creatiefs doen
De kunstenaar wil graag in contact komen met degene die het gezicht heeft uitgewist om de boodschap die erachter zit te begrijpen.
Hij maakte de schildering toen hij 18 jaar was, nadat hij het dagboek van Anne Frank had gelezen. Op dat moment was hij aan het oefenen met het maken van graffiti. Hij printte een bekende foto van Anne Frank uit en ging op zoek naar een rustige plek om eraan te werken. Die vond hij bij de geluidsmuur langs de A28, in stadsbos Nimmerdor. Zestien jaar later is het kunstwerk nog steeds op diezelfde plek te zien.
Van Oudheusden weet nog niet of hij de vernielde muurschildering gaat herstellen. "Misschien kan ik er iets creatiefs mee doen."
Tja, dit is dan ook wat er in net iets te veel gevallen schuilt gaat achter alle vermeende empathie voor de Palestijnen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:50 schreef thedeedster het volgende:
Niks anders dan antisemitisme. Wat heeft deze afbeelding te maken met hetgeen er gebeurt in het Midden-Oosten? Niks.
Veel media deden dit wel. En dan voornamelijk de media uit een bepaalde hoek waar stellig het argument werd gemaakt dat dit geen antisemitisme was. Sterker nog, de moslimjongeren die al 24 uur van te voren via Telegram bezig waren 'Jodenjacht' op te zetten, waren zogenaamd zelf de slachtoffers van "agressieve" Israëlische hooligans.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:56 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Want jij denkt dat dit willekeurig is en niks met antisemitisme te maken heeft?
Geloof je die zielige moslims ook die met de Jodenjacht aan de rechter zeiden dat het gewoon een voetbalterm is zoals Kakkerlakken jacht.
Laconiek reageren level 95.quote:De maker van de schildering, kunstenaar Bas van Oudheusden, zegt tegen RTV Utrecht dat hij het jammer vindt dat het beschadigd is, maar dat hij "niet extreem boos" is. "Het is niet vernield door een aantal jochies dat even langs kwam lopen. Het is best netjes gedaan. Het voelt alsof er een boodschap achter zit", zegt hij.
Hij heeft een punt. Vandalistische extreemrechtse pubers hadden er ongetwijfeld zeer verbeeldingsloos zwarte of rode hakenkruizen overheen gekalkt.quote:
Ik weet het niet, maar ik vind dat die conclusie erg snel getrokken wordquote:Op zaterdag 19 april 2025 10:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Uit welke hoek zou het anders komen? De andere mogelijkheden zijn Marokkanen / moslims of kaalkopjes.
Maar gezien het gedrag van de Palestina crowd en de laagten die zij bewandelen durf ik wel mijn geld te zetten op de Palestina hoek (QfP of moslims).
Ik zou niet uitsluiten dat de oorspronkelijke maker het zelf gedaan heeft. Je hoeft inmiddels al lang geen QfP, moslim of kaalkopje meer te zijn om een zeer diepe teleurstelling te voelen bij de daden van de Israelische regering.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:21 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Uit welke hoek zou het anders komen? De andere mogelijkheden zijn Marokkanen / moslims of kaalkopjes.
Maar gezien het gedrag van de Palestina crowd en de laagten die zij bewandelen durf ik wel mijn geld te zetten op de Palestina hoek (QfP of moslims).
Ik vind van niet. Joodse instellingen moeten tegen een bekende hoek worden beschermd, bij de opening van het Nationaal Holocaust monument kwam er een bekende hoek de opening verstoren.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:27 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar ik vind dat die conclusie erg snel getrokken word
Wat heeft Anne Frank precies te maken met de Israëlische regering?quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:30 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ik zou niet uitsluiten dat de oorspronkelijke maker het zelf gedaan heeft. Je hoeft inmiddels al lang geen QfP, moslim of kaalkopje meer te zijn om een zeer diepe teleurstelling te voelen bij de daden van de Israelische regering.
Het gezicht lijkt ergens niet. Ze ziet er lelijker uit op de muurschildering. De ogen staan vreemd.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:47 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
niet normaal hoor
Geen idee, ik zeg dat dat een mogelijke gedachte kan zijn achter de defacing. Alleen degene die de aanpassing heeft gedaan kan je vertellen wat de werkelijke intentie is.quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat heeft Anne Frank precies te maken met de Israëlische regering?
Lastig item, de kans is dat je gelijk hebt, mensen slaan ook door in deze kwestie, als ik zeg tegen het Israëlisch beleid te zijn wat ze nu voeren krijg ik ook dikwijls het verwijt een anti semiet te zijn terwijl ik dat niet benquote:Op zaterdag 19 april 2025 10:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Joodse instellingen moeten tegen een bekende hoek worden beschermd, bij de opening van het Nationaal Holocaust monument kwam er een bekende hoek de opening verstoren.
Ik ben net terug van een week door Spanje wandelen en struikel daar weer over de Davidster = Hakenkruis (Zionisme = Nazisme) symbolen. Deze kwam ik vorig jaar ook veelvuldig tegen. Dit bedoel ik met de laagten die worden bewandeld en de obsessie om het terug te brengen naar WO2.
Wat ook debiel is want je mag best kritiek hebben op het Israëlische beleid (het lijkt me ook lastig om dat niet te hebben, al is het maar op bepaalde fronten).quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:37 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Lastig item, de kans is dat je gelijk hebt, mensen slaan ook door in deze kwestie, als ik zeg tegen het Israëlisch beleid te zijn wat ze nu voeren krijg ik ook dikwijls het verwijt een anti semiet te zijn terwijl ik dat niet ben
Denk eerder dat het de alt right in NL is (fictieve holocaust etc.)quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:46 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het knap dat de kunstenaar zo reageert, en het zou me ergens niet verbazen als hij gelijk heeft.
Binnen bepaalde kringen (vooral alt right in de VS) gaat nu het verhaal dat Anne Frank een fictief persoon zou zijn, en het dagboek ook fictie zou zijn.
Ergo: binnen bepaalde kringen probeert men Anne Frank te wissen.
Ergens hoop ik dat dit een waarschuwing is dat dit gaande is, want het is wel duidelijk zichubaar gebleven dat het Amne Frank moet voorstellen, maar men is begonnen haar te wissen, net zoals men haar aan de andere kant van de wereld begint te wissen.
En dan hoop ik oprecht dat dat de waarschuwing is die men bedoeld heeft met het veranderen/vernielen van dit kunstwerk.
Maar misschien ben ik naïef.
Drogredenering. Kritiek op het beleid van Israël mag absoluut, maar dingen als:quote:Op zaterdag 19 april 2025 10:37 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Lastig item, de kans is dat je gelijk hebt, mensen slaan ook door in deze kwestie, als ik zeg tegen het Israëlisch beleid te zijn wat ze nu voeren krijg ik ook dikwijls het verwijt een anti semiet te zijn terwijl ik dat niet ben
Veel punten die jij hier noemt is haat en geen kritiek, en dit soort berichten zorgt vaak voor nog meer haat daar geef ik je gelijk inquote:Op zaterdag 19 april 2025 11:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Drogredenering. Kritiek op het beleid van Israël mag absoluut, maar dingen als:
'Israël heeft eigenlijk geen bestaansrecht'
'Geen zionisten gewenst'
'Israël is een racistische apartheidstaat'
'Israël zijn nazis die genocide plegen'
'Zionisme is nazisme'
'Israël handelt in Palestijnse organen'
'Joden moeten terug naar Polen'
'Intifada, Intifada!'
'Joden zijn allemaal bekeerde Charzaren'
'Israëliërs vermoorden bewust Palestijnse kinderen'
'Hamas is slechts een verzetsbeweging'
'Israël is een koloniale staat van het Westen'
'Israël moet geboycot worden'
'From the River to the Sea'
Betreft geen genocide maar simpelweg haat, leugens, bloedsprookjes en ongebreideld antisemitisme. Dit kan er dan ook weer toe leiden dat synagogen of kunstwerken mbt de Holocaust worden beklad of vernield.
Het gezicht in de afbeelding liet nogal te wensen over in vergelijking met de foto.quote:Op zaterdag 19 april 2025 09:47 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]
niet normaal hoor
Dat kan ook.quote:Op zaterdag 19 april 2025 11:00 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Denk eerder dat het de alt right in NL is (fictieve holocaust etc.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |