abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 19 april 2025 @ 09:47:42 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_217409347

quote:
Muurschildering van Anne Frank in Amersfoort vernield, gezicht uitgewist
Een muurschildering van Anne Frank in Amersfoort is vernield. Het gezicht is door een onbekende uitgewist. De schildering staat al zestien jaar op de binnenkant van een geluidsmuur langs de A28.

Wanneer het kunstwerk is vernield, is niet bekend. Nog maar kort geleden had de gemeente Amersfoort het juist opgeknapt.

De maker van de schildering, kunstenaar Bas van Oudheusden, zegt tegen RTV Utrecht dat hij het jammer vindt dat het beschadigd is, maar dat hij "niet extreem boos" is. "Het is niet vernield door een aantal jochies dat even langs kwam lopen. Het is best netjes gedaan. Het voelt alsof er een boodschap achter zit", zegt hij.

Iets creatiefs doen
De kunstenaar wil graag in contact komen met degene die het gezicht heeft uitgewist om de boodschap die erachter zit te begrijpen.

Hij maakte de schildering toen hij 18 jaar was, nadat hij het dagboek van Anne Frank had gelezen. Op dat moment was hij aan het oefenen met het maken van graffiti. Hij printte een bekende foto van Anne Frank uit en ging op zoek naar een rustige plek om eraan te werken. Die vond hij bij de geluidsmuur langs de A28, in stadsbos Nimmerdor. Zestien jaar later is het kunstwerk nog steeds op diezelfde plek te zien.

Van Oudheusden weet nog niet of hij de vernielde muurschildering gaat herstellen. "Misschien kan ik er iets creatiefs mee doen."

niet normaal hoor
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  zaterdag 19 april 2025 @ 09:50:50 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_217409389
Niks anders dan antisemitisme. Wat heeft deze afbeelding te maken met hetgeen er gebeurt in het Midden-Oosten? Niks.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_217409504
Het is natuurlijk lastig vast te stellen wie de daders zijn, maar het past wel in een patroon van soortgelijk vandalisme dat we de afgelopen 1,5 jaar hebben gezien in het Westen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 09:50 schreef thedeedster het volgende:
Niks anders dan antisemitisme. Wat heeft deze afbeelding te maken met hetgeen er gebeurt in het Midden-Oosten? Niks.
Tja, dit is dan ook wat er in net iets te veel gevallen schuilt gaat achter alle vermeende empathie voor de Palestijnen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 09:56 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Want jij denkt dat dit willekeurig is en niks met antisemitisme te maken heeft?

Geloof je die zielige moslims ook die met de Jodenjacht aan de rechter zeiden dat het gewoon een voetbalterm is zoals Kakkerlakken jacht.
Veel media deden dit wel. En dan voornamelijk de media uit een bepaalde hoek waar stellig het argument werd gemaakt dat dit geen antisemitisme was. Sterker nog, de moslimjongeren die al 24 uur van te voren via Telegram bezig waren 'Jodenjacht' op te zetten, waren zogenaamd zelf de slachtoffers van "agressieve" Israëlische hooligans.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 19 april 2025 @ 10:05:44 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217409513
quote:
De maker van de schildering, kunstenaar Bas van Oudheusden, zegt tegen RTV Utrecht dat hij het jammer vindt dat het beschadigd is, maar dat hij "niet extreem boos" is. "Het is niet vernield door een aantal jochies dat even langs kwam lopen. Het is best netjes gedaan. Het voelt alsof er een boodschap achter zit", zegt hij.
Laconiek reageren level 95.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:19:01 #5
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_217409576
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Laconiek reageren level 95.
Hij heeft een punt. Vandalistische extreemrechtse pubers hadden er ongetwijfeld zeer verbeeldingsloos zwarte of rode hakenkruizen overheen gekalkt.

Dit lijkt meer op een vage, gezichtsverhullende rouwsluier uit de kleuren van de Israëlische vlag.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_217409623
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Uit welke hoek zou het anders komen? De andere mogelijkheden zijn Marokkanen / moslims of kaalkopjes.

Maar gezien het gedrag van de Palestina crowd en de laagten die zij bewandelen durf ik wel mijn geld te zetten op de Palestina hoek (QfP of moslims).
Ik weet het niet, maar ik vind dat die conclusie erg snel getrokken word
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:30:56 #7
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_217409653
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:21 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Uit welke hoek zou het anders komen? De andere mogelijkheden zijn Marokkanen / moslims of kaalkopjes.

Maar gezien het gedrag van de Palestina crowd en de laagten die zij bewandelen durf ik wel mijn geld te zetten op de Palestina hoek (QfP of moslims).
Ik zou niet uitsluiten dat de oorspronkelijke maker het zelf gedaan heeft. Je hoeft inmiddels al lang geen QfP, moslim of kaalkopje meer te zijn om een zeer diepe teleurstelling te voelen bij de daden van de Israelische regering.
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:32:31 #8
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_217409666
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:27 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik weet het niet, maar ik vind dat die conclusie erg snel getrokken word
Ik vind van niet. Joodse instellingen moeten tegen een bekende hoek worden beschermd, bij de opening van het Nationaal Holocaust monument kwam er een bekende hoek de opening verstoren.

Ik ben net terug van een week door Spanje wandelen en struikel daar weer over de Davidster = Hakenkruis (Zionisme = Nazisme) symbolen. Deze kwam ik vorig jaar ook veelvuldig tegen. Dit bedoel ik met de laagten die worden bewandeld en de obsessie om het terug te brengen naar WO2.
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:33:48 #9
396550 Richestorags
pi_217409673
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:30 schreef Dubbelzuurrr het volgende:

[..]
Ik zou niet uitsluiten dat de oorspronkelijke maker het zelf gedaan heeft. Je hoeft inmiddels al lang geen QfP, moslim of kaalkopje meer te zijn om een zeer diepe teleurstelling te voelen bij de daden van de Israelische regering.
Wat heeft Anne Frank precies te maken met de Israëlische regering?
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:35:07 #10
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_217409680
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 09:47 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]

niet normaal hoor
Het gezicht lijkt ergens niet. Ze ziet er lelijker uit op de muurschildering. De ogen staan vreemd.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:36:17 #11
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_217409687
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat heeft Anne Frank precies te maken met de Israëlische regering?
Geen idee, ik zeg dat dat een mogelijke gedachte kan zijn achter de defacing. Alleen degene die de aanpassing heeft gedaan kan je vertellen wat de werkelijke intentie is.
pi_217409691
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik vind van niet. Joodse instellingen moeten tegen een bekende hoek worden beschermd, bij de opening van het Nationaal Holocaust monument kwam er een bekende hoek de opening verstoren.

Ik ben net terug van een week door Spanje wandelen en struikel daar weer over de Davidster = Hakenkruis (Zionisme = Nazisme) symbolen. Deze kwam ik vorig jaar ook veelvuldig tegen. Dit bedoel ik met de laagten die worden bewandeld en de obsessie om het terug te brengen naar WO2.
Lastig item, de kans is dat je gelijk hebt, mensen slaan ook door in deze kwestie, als ik zeg tegen het Israëlisch beleid te zijn wat ze nu voeren krijg ik ook dikwijls het verwijt een anti semiet te zijn terwijl ik dat niet ben
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:46:28 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217409736
Ik vind het knap dat de kunstenaar zo reageert, en het zou me ergens niet verbazen als hij gelijk heeft.
Binnen bepaalde kringen (vooral alt right in de VS) gaat nu het verhaal dat Anne Frank een fictief persoon zou zijn, en het dagboek ook fictie zou zijn.
Ergo: binnen bepaalde kringen probeert men Anne Frank te wissen.

Ergens hoop ik dat dit een waarschuwing is dat dit gaande is, want het is wel duidelijk zichubaar gebleven dat het Amne Frank moet voorstellen, maar men is begonnen haar te wissen, net zoals men haar aan de andere kant van de wereld begint te wissen.

En dan hoop ik oprecht dat dat de waarschuwing is die men bedoeld heeft met het veranderen/vernielen van dit kunstwerk.
Maar misschien ben ik naïef.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 19 april 2025 @ 10:49:41 #14
396550 Richestorags
pi_217409749
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Lastig item, de kans is dat je gelijk hebt, mensen slaan ook door in deze kwestie, als ik zeg tegen het Israëlisch beleid te zijn wat ze nu voeren krijg ik ook dikwijls het verwijt een anti semiet te zijn terwijl ik dat niet ben
Wat ook debiel is want je mag best kritiek hebben op het Israëlische beleid (het lijkt me ook lastig om dat niet te hebben, al is het maar op bepaalde fronten).

Wat dat moeilijk maakt is dat daadwerkelijke antisemieten van XR, QfP en bepaalde moslims beweren slechts "kritiek te hebben op Israël" om hun antisemitisme te verbloemen / goed te praten.

Het komt erop neer dat dit conflict gewoon veel intense emoties oproept en mensen daar zelf maar mee om moeten leren gaan.
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:00:44 #15
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217409799
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:46 schreef Leandra het volgende:
Ik vind het knap dat de kunstenaar zo reageert, en het zou me ergens niet verbazen als hij gelijk heeft.
Binnen bepaalde kringen (vooral alt right in de VS) gaat nu het verhaal dat Anne Frank een fictief persoon zou zijn, en het dagboek ook fictie zou zijn.
Ergo: binnen bepaalde kringen probeert men Anne Frank te wissen.

Ergens hoop ik dat dit een waarschuwing is dat dit gaande is, want het is wel duidelijk zichubaar gebleven dat het Amne Frank moet voorstellen, maar men is begonnen haar te wissen, net zoals men haar aan de andere kant van de wereld begint te wissen.

En dan hoop ik oprecht dat dat de waarschuwing is die men bedoeld heeft met het veranderen/vernielen van dit kunstwerk.
Maar misschien ben ik naïef.
Denk eerder dat het de alt right in NL is (fictieve holocaust etc.) :D
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217409801
Ziek.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_217409802
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 10:37 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Drogredenering. Kritiek op het beleid van Israël mag absoluut, maar dingen als:

'Israël heeft eigenlijk geen bestaansrecht'
'Geen zionisten gewenst'
'Israël is een racistische apartheidstaat'
'Israël zijn nazis die genocide plegen'
'Zionisme is nazisme'
'Israël handelt in Palestijnse organen'
'Joden moeten terug naar Polen'
'Intifada, Intifada!'
'Joden zijn allemaal bekeerde Charzaren'
'Israëliërs vermoorden bewust Palestijnse kinderen'
'Hamas is slechts een verzetsbeweging'
'Israël is een koloniale staat van het Westen'
'Israël moet geboycot worden'
'From the River to the Sea'

Betreft geen genocide maar simpelweg haat, leugens, bloedsprookjes en ongebreideld antisemitisme. Dit kan er dan ook weer toe leiden dat synagogen of kunstwerken mbt de Holocaust worden beklad of vernield.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217409830
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Drogredenering. Kritiek op het beleid van Israël mag absoluut, maar dingen als:

'Israël heeft eigenlijk geen bestaansrecht'
'Geen zionisten gewenst'
'Israël is een racistische apartheidstaat'
'Israël zijn nazis die genocide plegen'
'Zionisme is nazisme'
'Israël handelt in Palestijnse organen'
'Joden moeten terug naar Polen'
'Intifada, Intifada!'
'Joden zijn allemaal bekeerde Charzaren'
'Israëliërs vermoorden bewust Palestijnse kinderen'
'Hamas is slechts een verzetsbeweging'
'Israël is een koloniale staat van het Westen'
'Israël moet geboycot worden'
'From the River to the Sea'

Betreft geen genocide maar simpelweg haat, leugens, bloedsprookjes en ongebreideld antisemitisme. Dit kan er dan ook weer toe leiden dat synagogen of kunstwerken mbt de Holocaust worden beklad of vernield.
Veel punten die jij hier noemt is haat en geen kritiek, en dit soort berichten zorgt vaak voor nog meer haat daar geef ik je gelijk in
  zaterdag 19 april 2025 @ 11:15:53 #19
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217409887
Kan MrBean wel oplappen
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217410118
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:15 schreef Grotetijd het volgende:
Kan MrBean wel oplappen
pi_217410183
Dan kan er i.i.g. een beter gezicht voor in de plaats komen, dit is net zo'n slechte tattoo die mensen weleens van hun geliefden maken, vooral die ogen :{
pi_217410252
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 09:47 schreef Paul het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
[ afbeelding ]

niet normaal hoor
Het gezicht in de afbeelding liet nogal te wensen over in vergelijking met de foto.

Mijn boodschap zou zijn, probeer het nog eens.
pi_217410275
Heeft wel iets moderns zo
  zaterdag 19 april 2025 @ 12:09:34 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217410282
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 11:00 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Denk eerder dat het de alt right in NL is (fictieve holocaust etc.) :D
Dat kan ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217410317
Is zeker ook weer geen antisemitisme maar antizionisme :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')