abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217389699
Zelfs Nederlandse producten van Nederlandse bedrijven worden in Nederlandse supermarkten vaak tegen een veel hogere prijs verkocht dan in omliggende landen. Hoe kan dit worden verklaard?
pi_217389741
Goede vraag, en het lijkt inderdaad paradoxaal dat Nederlandse producten in Nederland vaak duurder zijn dan in het buitenland. Er zijn meerdere factoren die dit kunnen verklaren:

1. Marktdynamiek en consumentengedrag
Hogere bereidheid tot betalen: Nederlandse consumenten zijn relatief welvarend en vaak minder prijsgevoelig dan in sommige andere landen. Supermarkten stemmen hun prijzen af op wat de markt bereid is te betalen.
Focus op duurzaamheid en kwaliteit: In Nederland is er veel aandacht voor biologische producten, duurzaamheid en dierenwelzijn, wat de kostprijs (en dus de verkoopprijs) verhoogt.

2. Supermarktstructuur
Sterke concentratie van supermarkten: Nederland heeft een relatief klein aantal dominante supermarktketens (zoals Albert Heijn, Jumbo), wat de concurrentie paradoxaal genoeg kan beperken. In landen als Duitsland is de concurrentie tussen discountketens (Lidl, Aldi, enz.) veel feller.
Minder prijsoorlogen: In Nederland zijn prijsoorlogen minder extreem dan bijvoorbeeld in Duitsland, waar supermarkten elkaar voortdurend onderbieden.

3. Kostenstructuur
Hogere loonkosten en huurprijzen: Personeel in Nederland verdient relatief goed, en winkelpanden zijn duurder. Dit wordt deels doorberekend in de prijzen.
Transport en logistiek: Ook al is een product lokaal, het kan via centrale distributiecentra gaan. De efficiëntie verschilt per land.

4. BTW en belastingen
De BTW op voedingsmiddelen in Nederland is 9%, terwijl die in sommige buurlanden lager ligt (bijv. 7% in Duitsland op veel levensmiddelen). Dit verschil zie je direct terug in de prijs.

5. Verpakking en marketing
Nederlandse versies van producten kunnen specifiek op de lokale markt gericht zijn met andere verpakkingen, keurmerken of reclamecampagnes. Die kosten moeten ook terugverdiend worden.

Wil je een concreet voorbeeld bekijken, zoals kaas of stroopwafels? Dan kan ik proberen het prijsverschil per land op te zoeken.
pi_217389762
Fokchatbot.AI ?
pi_217389772
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
Goede vraag, en het lijkt inderdaad paradoxaal dat Nederlandse producten in Nederland vaak duurder zijn dan in het buitenland. Er zijn meerdere factoren die dit kunnen verklaren:

1. Marktdynamiek en consumentengedrag
Hogere bereidheid tot betalen: Nederlandse consumenten zijn relatief welvarend en vaak minder prijsgevoelig dan in sommige andere landen. Supermarkten stemmen hun prijzen af op wat de markt bereid is te betalen.

Dit geluid is al weer anders dan dat standaard riedeltje van 'lage marges en veel kosten'.
pi_217390447
Omdat niet elke onderneming een zelfde prijs strategie voert, op sommige dingen win je, op sommige dingen verlies je. Overigens heb ik laatst al aangetoont dat de verschillen tussen AH in Nederland en België helemaal niet groot zijn, sterker nog, Nederland is gemiddeld goedkoper.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217390672
Blijft deze mythe oppoppen? Als Duitsland zo veel goedkoper zou zijn, waarom zie ik dan bij de grens altijd enorm veel Duitsers goedkoop in Nederland boodschappen doen? Want ja, Duitsers komen massaal hier boodschappen doen.

Het enige wat ze niet mee zullen nemen zijn sterke drank, bier, sigaretten en bepaalde drogisterijproducten, de rest is hier goedkoper. Zeker als je op aanbiedingen let.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217391147
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 07:48 schreef Hanca het volgende:
Blijft deze mythe oppoppen? Als Duitsland zo veel goedkoper zou zijn, waarom zie ik dan bij de grens altijd enorm veel Duitsers goedkoop in Nederland boodschappen doen? Want ja, Duitsers komen massaal hier boodschappen doen.

Het enige wat ze niet mee zullen nemen zijn sterke drank, bier, sigaretten en bepaalde drogisterijproducten, de rest is hier goedkoper. Zeker als je op aanbiedingen let.
Het is geen mythe, ik woon zelf heel dicht aan de grens en zie het met eigen ogen hier. Ik kom er bijna wekelijks en zie producten zoals o.a. kaas die wij zélf produceren dáár voor meer dan 50% goedkoper in het schap liggen. Ook zie ik in Duitsland veel producten die weer op een prijsniveau beginnen te komen van vóór de inflatiepiek.
Dat is niet uit te leggen aan de burger én de boer. De enige die hier aan verdienen zijn de grootgrutters zoals Jumbo en AH. Dat opkopen van alle kleinere supermarkten door die 2 zo'n 15 á 20 jaar geleden had de ACM nooit mogen toelaten. Dat heeft van de supermarktketen als het ware een "verdienmodel" gemaakt. Net zoals met veel andere dingen zoals de zorg ed. in dit land.

Dát drijft de prijzen op en is de werkelijke onderliggende reden van onze exorbitant stijgende voedselprijzen.
pi_217391183
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:31 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Het is geen mythe, ik woon zelf heel dicht aan de grens en zie het met eigen ogen hier. Ik kom er bijna wekelijks en zie producten zoals o.a. kaas die wij zélf produceren dáár voor meer dan 50% goedkoper in het schap liggen. Ook zie ik in Duitsland veel producten die weer op een prijsniveau beginnen te komen van vóór de inflatiepiek.
Dat is niet uit te leggen aan de burger én de boer. De enige die hier aan verdienen zijn de grootgrutters zoals Jumbo en AH. Dat opkopen van alle kleinere supermarkten door die 2 zo'n 15 á 20 jaar geleden had de ACM nooit mogen toelaten. Dat heeft van de supermarktketen als het ware een "verdienmodel" gemaakt. Net zoals met veel andere dingen zoals de zorg ed. in dit land.

Dát drijft de prijzen op en is de werkelijke onderliggende reden van onze exorbitant stijgende voedselprijzen.
Ik woon ook redelijk in de buurt van de grens (20 min rijden), maar ik ben ook iemand die goed op aanbiedingen let en altijd huismerk koop. Ik ben nog nooit echt met veel producten uit Duitsland gekomen, behalve dan producten die ze hier niet hebben. En nogmaals: ik zie echt veel Duitsers juist hierheen komen voor de boodschappen.
Voor drank en tabak moet je in het buitenland wezen, voor de rest ben je daar echt niet goedkoper uit.

En de winstmarges van de supermarkten vallen ook tegen, de winst zit hem bij de Unilevers en Douwe Egbertsen van de wereld. En juist omdat supermarkten hier wat groter zijn geworden, kunnen die een vuist maken en die bedrijven dwingen wat te zakken in prijs. Niet voor niets zijn kleinere ketens altijd duurder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 17 april 2025 @ 09:45:09 #9
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_217391206
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 07:48 schreef Hanca het volgende:

Hahahhahahhaahahhahahahhaha waar kijk jij?
  donderdag 17 april 2025 @ 21:55:24 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217397256
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik woon ook redelijk in de buurt van de grens (20 min rijden), maar ik ben ook iemand die goed op aanbiedingen let en altijd huismerk koop. Ik ben nog nooit echt met veel producten uit Duitsland gekomen, behalve dan producten die ze hier niet hebben. En nogmaals: ik zie echt veel Duitsers juist hierheen komen voor de boodschappen.
Voor drank en tabak moet je in het buitenland wezen, voor de rest ben je daar echt niet goedkoper uit.

En de winstmarges van de supermarkten vallen ook tegen, de winst zit hem bij de Unilevers en Douwe Egbertsen van de wereld. En juist omdat supermarkten hier wat groter zijn geworden, kunnen die een vuist maken en die bedrijven dwingen wat te zakken in prijs. Niet voor niets zijn kleinere ketens altijd duurder.
Welke supermarkt?
Een REWE zal inderdaad niet heel veel verschil tussen zitten met een NLse supermarkt.
Maar ik ga meestal naar de Duitse Lidl en daar bespaar ik enorm.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_217397279
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 21:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Welke supermarkt?
Een REWE zal inderdaad niet heel veel verschil tussen zitten met een NLse supermarkt.
Niet tov huismerken in de aanbieding. Tenminste, niet op andere dingen dan drank en tabak.
  donderdag 17 april 2025 @ 21:59:51 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217397333
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet tov huismerken in de aanbieding. Tenminste, niet op andere dingen dan drank en tabak.
Misschien, daar heb ik geen ervaring mee. Ik koop gewoon wat ik die week wil kopen, bij aanbiedingen ben je verplicht om je weekmenu/producten daar op aan te passen.

Maar dan heb je ook nog Duitse discounters zoals de Netto. Hoe staan die tegenover NL aanbiedingen? Zou iemand eens een onderzoekje naar moeten doen.
pi_217397639
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
Met de broodrooster in bad duiken klinkt aantrekkelijker dan een Duitse Lidl bezoeken
  donderdag 17 april 2025 @ 22:28:26 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_217397680
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:24 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Met de broodrooster in bad duiken klinkt aantrekkelijker dan een Duitse Lidl bezoeken
Een Duitse saunaclub is inderdaad leuker, maar in een supermarkt koop je gewoon twee tassen met eten, wat drank, en tabak. Ik zou niet weten waarom het verder qua interieur of zo aantrekkelijk moet zijn.
  vrijdag 18 april 2025 @ 07:05:14 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217399002
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:24 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik zou 'Duitse Lidl' vervangen door Kaufland (ondanks de relatief lage prijzen).

quote:
0s.gif Op maandag 31 juli 2023 14:14 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik kom er zelden, maar op vakantie zat m'n hotel vlakbij een Kaufland.

Een doolhof van diverse voetbalvelden groot zonder enige logica, verdeeld over twee verdiepingen, waarbij het gevoelsmatig een paar kilometer duurde voor ik sommige dingen eindelijk had gevonden. Überhaupt had ik de eerste keer geen idee waar de ingang zat. De vroegere hypermarkt Real, die ik bij eerdere vakanties weleens tegen kwam (inmiddels omgebouwd tot Kaufland-filialen), leek toch wat overzichtelijker.

Natuurlijk, als je het eenmaal kent wordt het handiger. Maar een Rewe had ook wel voldaan. :P

Het bleef bij twee Kaufland-bezoekjes, toen duidelijk werd dat er een Rewe was die slechts een fractie verder lopen was.
  Trouwste user 2022 zaterdag 19 april 2025 @ 09:52:32 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_217409411
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:03 schreef Jeo_Boden het volgende:
Zelfs Nederlandse producten van Nederlandse bedrijven worden in Nederlandse supermarkten vaak tegen een veel hogere prijs verkocht dan in omliggende landen. Hoe kan dit worden verklaard?
Ik koop momenteel veel op de markt Beter, lekkerder en vaak net zo duur of goedkoper. Je wordt echt opgelicht.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Admin zondag 20 april 2025 @ 12:58:21 #17
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_217419489
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Drank is inderdaad goedkoper, en dat geldt ook voor frisdrank.
Daarnaast is gehakt daar goedkoper, en varkenshaas (en verkopen ze ook varkensgehakt) en is in onze ervaring het vlees van betere kwaliteit.
Dat geldt voor zowel Aldi als Lidl. Grote winst is er te halen op hygiene en verzorgingsproducten. De DM is echt 50-80% goedkoper dan exact dezelfde producten in Nederland en als je voor huismerken gaat is het NOG goedkoper. Een grote fles badschuim voor ongeveer een euro, om maar iets te noemen. Maar ook als je voor merken gaat ben je daar echt veel goedkoper uit.
Oh, en natuurlijk meteen tanken als je daar bent. Scheelt ook 10-20cent per liter.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 20 april 2025 @ 14:37:53 #18
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_217420816
Toen Rusland de Oekraïne binnen viel, toen verschenen de hysterische berichten over 'tekorten grondstoffen' en 'schaarste' van allemaal dingen.

Toen sloegen de supermarkten toe en gingen door het dak met hun prijzen

Nederlandse supermarkten zijn vieze flikkers die je willens en wetens uitknijpen
Le Diable
  zondag 20 april 2025 @ 19:12:33 #19
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_217424065
Duitsland zal all over iets goedkoper zijn, maar het valt allemaal wel mee. behalve drank, peuken en sommige cosmetica dan. Maar vlees e.d zijn veelal zelfde prijs.

Ik ga zelf wel eens naar kaufland, een keur aan bier, schappenvol met prosecco en champagne, en een vers afdeling voor allemaal soorten verse kazen en worsten. Heerlijk.
Heb je hier in NL niet.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')