Dit geluid is al weer anders dan dat standaard riedeltje van 'lage marges en veel kosten'.quote:Op woensdag 16 april 2025 23:09 schreef JopieKlaassen het volgende:
Goede vraag, en het lijkt inderdaad paradoxaal dat Nederlandse producten in Nederland vaak duurder zijn dan in het buitenland. Er zijn meerdere factoren die dit kunnen verklaren:
1. Marktdynamiek en consumentengedrag
Hogere bereidheid tot betalen: Nederlandse consumenten zijn relatief welvarend en vaak minder prijsgevoelig dan in sommige andere landen. Supermarkten stemmen hun prijzen af op wat de markt bereid is te betalen.
Het is geen mythe, ik woon zelf heel dicht aan de grens en zie het met eigen ogen hier. Ik kom er bijna wekelijks en zie producten zoals o.a. kaas die wij zélf produceren dáár voor meer dan 50% goedkoper in het schap liggen. Ook zie ik in Duitsland veel producten die weer op een prijsniveau beginnen te komen van vóór de inflatiepiek.quote:Op donderdag 17 april 2025 07:48 schreef Hanca het volgende:
Blijft deze mythe oppoppen? Als Duitsland zo veel goedkoper zou zijn, waarom zie ik dan bij de grens altijd enorm veel Duitsers goedkoop in Nederland boodschappen doen? Want ja, Duitsers komen massaal hier boodschappen doen.
Het enige wat ze niet mee zullen nemen zijn sterke drank, bier, sigaretten en bepaalde drogisterijproducten, de rest is hier goedkoper. Zeker als je op aanbiedingen let.
Ik woon ook redelijk in de buurt van de grens (20 min rijden), maar ik ben ook iemand die goed op aanbiedingen let en altijd huismerk koop. Ik ben nog nooit echt met veel producten uit Duitsland gekomen, behalve dan producten die ze hier niet hebben. En nogmaals: ik zie echt veel Duitsers juist hierheen komen voor de boodschappen.quote:Op donderdag 17 april 2025 09:31 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Het is geen mythe, ik woon zelf heel dicht aan de grens en zie het met eigen ogen hier. Ik kom er bijna wekelijks en zie producten zoals o.a. kaas die wij zélf produceren dáár voor meer dan 50% goedkoper in het schap liggen. Ook zie ik in Duitsland veel producten die weer op een prijsniveau beginnen te komen van vóór de inflatiepiek.
Dat is niet uit te leggen aan de burger én de boer. De enige die hier aan verdienen zijn de grootgrutters zoals Jumbo en AH. Dat opkopen van alle kleinere supermarkten door die 2 zo'n 15 á 20 jaar geleden had de ACM nooit mogen toelaten. Dat heeft van de supermarktketen als het ware een "verdienmodel" gemaakt. Net zoals met veel andere dingen zoals de zorg ed. in dit land.
Dát drijft de prijzen op en is de werkelijke onderliggende reden van onze exorbitant stijgende voedselprijzen.
Hahahhahahhaahahhahahahhaha waar kijk jij?quote:Op donderdag 17 april 2025 07:48 schreef Hanca het volgende:
Blijft deze mythe oppoppen? Als Duitsland zo veel goedkoper zou zijn, waarom zie ik dan bij de grens altijd enorm veel Duitsers goedkoop in Nederland boodschappen doen? Want ja, Duitsers komen massaal hier boodschappen doen.
Het enige wat ze niet mee zullen nemen zijn sterke drank, bier, sigaretten en bepaalde drogisterijproducten, de rest is hier goedkoper. Zeker als je op aanbiedingen let.
Welke supermarkt?quote:Op donderdag 17 april 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik woon ook redelijk in de buurt van de grens (20 min rijden), maar ik ben ook iemand die goed op aanbiedingen let en altijd huismerk koop. Ik ben nog nooit echt met veel producten uit Duitsland gekomen, behalve dan producten die ze hier niet hebben. En nogmaals: ik zie echt veel Duitsers juist hierheen komen voor de boodschappen.
Voor drank en tabak moet je in het buitenland wezen, voor de rest ben je daar echt niet goedkoper uit.
En de winstmarges van de supermarkten vallen ook tegen, de winst zit hem bij de Unilevers en Douwe Egbertsen van de wereld. En juist omdat supermarkten hier wat groter zijn geworden, kunnen die een vuist maken en die bedrijven dwingen wat te zakken in prijs. Niet voor niets zijn kleinere ketens altijd duurder.
Niet tov huismerken in de aanbieding. Tenminste, niet op andere dingen dan drank en tabak.quote:Op donderdag 17 april 2025 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Welke supermarkt?
Een REWE zal inderdaad niet heel veel verschil tussen zitten met een NLse supermarkt.
Maar ik ga meestal naar de Duitse Lidl en daar bespaar ik enorm.
Misschien, daar heb ik geen ervaring mee. Ik koop gewoon wat ik die week wil kopen, bij aanbiedingen ben je verplicht om je weekmenu/producten daar op aan te passen.quote:Op donderdag 17 april 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet tov huismerken in de aanbieding. Tenminste, niet op andere dingen dan drank en tabak.
Met de broodrooster in bad duiken klinkt aantrekkelijker dan een Duitse Lidl bezoekenquote:Op donderdag 17 april 2025 21:55 schreef Harvest89 het volgende:
Maar ik ga meestal naar de Duitse Lidl en daar bespaar ik enorm.
Een Duitse saunaclub is inderdaad leuker, maar in een supermarkt koop je gewoon twee tassen met eten, wat drank, en tabak. Ik zou niet weten waarom het verder qua interieur of zo aantrekkelijk moet zijn.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:24 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Met de broodrooster in bad duiken klinkt aantrekkelijker dan een Duitse Lidl bezoeken
Ik zou 'Duitse Lidl' vervangen door Kaufland (ondanks de relatief lage prijzen).quote:Op donderdag 17 april 2025 22:24 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Met de broodrooster in bad duiken klinkt aantrekkelijker dan een Duitse Lidl bezoeken
quote:Op maandag 31 juli 2023 14:14 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik kom er zelden, maar op vakantie zat m'n hotel vlakbij een Kaufland.
Een doolhof van diverse voetbalvelden groot zonder enige logica, verdeeld over twee verdiepingen, waarbij het gevoelsmatig een paar kilometer duurde voor ik sommige dingen eindelijk had gevonden. Überhaupt had ik de eerste keer geen idee waar de ingang zat. De vroegere hypermarkt Real, die ik bij eerdere vakanties weleens tegen kwam (inmiddels omgebouwd tot Kaufland-filialen), leek toch wat overzichtelijker.
Natuurlijk, als je het eenmaal kent wordt het handiger. Maar een Rewe had ook wel voldaan.
Het bleef bij twee Kaufland-bezoekjes, toen duidelijk werd dat er een Rewe was die slechts een fractie verder lopen was.
Ik koop momenteel veel op de markt Beter, lekkerder en vaak net zo duur of goedkoper. Je wordt echt opgelicht.quote:Op woensdag 16 april 2025 23:03 schreef Jeo_Boden het volgende:
Zelfs Nederlandse producten van Nederlandse bedrijven worden in Nederlandse supermarkten vaak tegen een veel hogere prijs verkocht dan in omliggende landen. Hoe kan dit worden verklaard?
Drank is inderdaad goedkoper, en dat geldt ook voor frisdrank.quote:Op donderdag 17 april 2025 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet tov huismerken in de aanbieding. Tenminste, niet op andere dingen dan drank en tabak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |