Tof manquote:Op donderdag 17 april 2025 04:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in deze buurt dus ken het goed, dit vroeg ik mij ook af, omdat het een doorlopende weg is richting Wormer op de fiets, nu kun je wel buitenom fietsen, maar dat is geen prettige route omdat dat een niet zo heel brede dijk is waar je vooral niet in donker wilt fietsen.
Overigens heeft de Zaanse Schans een bijzonder plekje voor mij in mijn hart omdat mijn vader een aantal van deze huizen gemaakt heeft, of althans in elkaar gezet heeft, veel oude huisjes waren gesloopt en daarna opgeslagen. Bij ons thuis lagen ook nog veel bouwtekeningen van honderden jaren oud die mijn vader als referentie heeft gebruikt om ze zo origineel mogelijk terug in de staat te brengen.
Bonus Pro tip, als je in de buurt bent, en echt authentieke Zaanse Huisjes wilt zien, dan zou ik zeggen, loop een stukje om, 1 van de mooiste straten van Nederland: https://maps.app.goo.gl/WJxpaaqNE3KthDkb6
In Haaldersbroek ben ik ondertussen ook al groepen fietsende toeristen tegengekomen. En in Jagersplas. Als ook maar een klein deel van de bezoekers van de Zaanse Schans daar naartoe afslaat, is Haaldersbroek onleefbaar.quote:Op donderdag 17 april 2025 04:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in deze buurt dus ken het goed, dit vroeg ik mij ook af, omdat het een doorlopende weg is richting Wormer op de fiets, nu kun je wel buitenom fietsen, maar dat is geen prettige route omdat dat een niet zo heel brede dijk is waar je vooral niet in donker wilt fietsen.
Overigens heeft de Zaanse Schans een bijzonder plekje voor mij in mijn hart omdat mijn vader een aantal van deze huizen gemaakt heeft, of althans in elkaar gezet heeft, veel oude huisjes waren gesloopt en daarna opgeslagen. Bij ons thuis lagen ook nog veel bouwtekeningen van honderden jaren oud die mijn vader als referentie heeft gebruikt om ze zo origineel mogelijk terug in de staat te brengen.
Bonus Pro tip, als je in de buurt bent, en echt authentieke Zaanse Huisjes wilt zien, dan zou ik zeggen, loop een stukje om, 1 van de mooiste straten van Nederland: https://maps.app.goo.gl/WJxpaaqNE3KthDkb6
Ook voor de molengangen bij Kinderdijk wordt gedacht over betaalde toegang. En ook daar lopen een aantal doorgaande fietspaden door het terrein, en verleggen is niet echt een optie vanwege al het water daar.quote:Op woensdag 16 april 2025 21:48 schreef bloempje-moi het volgende:
Het is ook gewoon een doorgangsweg voor bewoners in de omgeving. Veel scholieren rijden er dagelijks overheen om bij de naastgelegen middelbare school te komen. Lekker onpraktisch dat de openbare weg niet meer gebruikt kan worden. Ze spreken over een verlegd fietspad, maar die lijkt me in een jaar nog niet voltooid.
Moulin Rouge.quote:Op woensdag 16 april 2025 22:59 schreef de_boswachter het volgende:
Bordelen maken van die molens, geil gewoon. Beetje naaien op die koude molensteen.
Ik maak me vooral zorgen om gemeentebesturen die steeds vaker doen alsof ze eigenaar zijn van alles in de gemeente.quote:Op donderdag 17 april 2025 04:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb er zelf niet zo heel veel mee, maar het is wel een mooi project geweest. Het is echter dan een openluchtmuseum, juist omdat het gewoon openbare weg is. Het was ooit ook gewoon een enorm industriegebied daar, met honderden molens, technologie die de loop van de wereldgeschiedenis heeft veranderd. Het is wel een tourist trap maar het is/was geen rip off. Het is authentiek genoeg en je krijgt voldoende waar voor je geld en je tijd.quote:Overigens heeft de Zaanse Schans een bijzonder plekje voor mij in mijn hart omdat mijn vader een aantal van deze huizen gemaakt heeft, of althans in elkaar gezet heeft, veel oude huisjes waren gesloopt en daarna opgeslagen. Bij ons thuis lagen ook nog veel bouwtekeningen van honderden jaren oud die mijn vader als referentie heeft gebruikt om ze zo origineel mogelijk terug in de staat te brengen.
Het is helemaal geen dorp.quote:Op donderdag 17 april 2025 09:35 schreef phpmystyle het volgende:
Heel hoog bedrag.
Maar wtf? Het is gewoon een dorp in NL, net zoals Giethoorn, Ommen, of Waalwijk. Daar betaal ik ook niet voor.
Ik hoop dat dit sneuvelt, want anders is er een fles geopend die je echt dicht wil houden.
Klopt, er wonen wel echt mensen overigens, geloof een stuk of 5 bewoonde huizen.quote:
Hoe n oem je het dan?quote:
405 inwoners in 2024.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, er wonen wel echt mensen overigens, geloof een stuk of 5 bewoonde huizen.
Dat snap ik. Maar ondernemers en exploitanten doen er juist alles aan om toeristen te trekken. Ik vind het fout als wij delen van Nederland gaan ontsluiten door ticketprijzen te heffen voor gebied dat gewoon publiekelijk toegankelijk is.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
17,50 valt wel mee. Minder dan een pakje halfzware
En het is ook bedoeld om minder mensen aan te trekken, dat red je niet met 5 euro.
Mwoah, het is ook niet heel bijzonder he, het is niet dat je hier een dag gaat rondlopen, in 2 uurtjes heb je het wel gezien. Daarnaast is de helft van de te bezoeken dingen ook nog eens zwaar commercieel.quote:Op donderdag 17 april 2025 12:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
17,50 valt wel mee. Minder dan een pakje halfzware
En het is ook bedoeld om minder mensen aan te trekken, dat red je niet met 5 euro.
Naar het spannende centrum van Zaandam uiteraard. Want welke toerist wil er nou geen knipbeurt en spiegelbank?quote:Op donderdag 17 april 2025 12:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mwoah, het is ook niet heel bijzonder he, het is niet dat je hier een dag gaat rondlopen, in 2 uurtjes heb je het wel gezien. Daarnaast is de helft van de te bezoeken dingen ook nog eens zwaar commercieel.
Minder mensen trekken is wel bijzonder, want het grootstedelijk beleid is juist om meer mensen van Amsterdam naar Zaandam te krijgen, en daar krijgen ze ook geld voor.
Misschien het Czaar Peter huisjequote:Op donderdag 17 april 2025 13:07 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Naar het spannende centrum van Zaandam uiteraard. Want welke toerist wil er nou geen knipbeurt en spiegelbank?
Vergeet Monet niet!quote:Op donderdag 17 april 2025 13:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien het Czaar Peter huisje![]()
![]()
![]()
Dat ding moesten wij elk jaar heen met de lagere school, ik was in de veronderstelling dat de Czaar er maanden verbleven had, bleek gewoon een paar dagen te zijn omdat Amsterdam te druk was
Soort 17e eeuws Centerparcs dusquote:Op donderdag 17 april 2025 13:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien het Czaar Peter huisje![]()
![]()
![]()
Dat ding moesten wij elk jaar heen met de lagere school, ik was in de veronderstelling dat de Czaar er maanden verbleven had, bleek gewoon een paar dagen te zijn omdat Amsterdam te druk was
Probleem is ook dat je maar anderhalve winkelstraat hebt waarbij de huren verschrikkelijk hoog zijn waardoor je alleen maar ketens hebt.quote:Op donderdag 17 april 2025 13:21 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Vergeet Monet niet!
Er moet heel wat gebeuren voordat de toerist daadwerkelijk in Zaandam blijft. Er zijn hotels, maar dat is slechts uitvalbasis voor de Zaanse Schans en Amsterdam. In de stad zelf is er gewoon niets. Geen fatsoenlijke cafés, restaurants of winkels, op een paar uitzonderingen na. En uit ervaring als winkelier in Zaandam weet ik dat het waarschijnlijk ook nooit gaat komen.
Ik heb er ook koffie gedronken en een sausijzenbroodje gegeten. Het is er prettig wandelen als het lekker weer is, honden zijn ook toegestaan en eventueel meereizend vrouwvolk is meestal gek op "leuke winkeltjes"quote:Op donderdag 17 april 2025 12:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Mwoah, het is ook niet heel bijzonder he, het is niet dat je hier een dag gaat rondlopen, in 2 uurtjes heb je het wel gezien. Daarnaast is de helft van de te bezoeken dingen ook nog eens zwaar commercieel.
Minder mensen trekken is wel bijzonder, want het grootstedelijk beleid is juist om meer mensen van Amsterdam naar Zaandam te krijgen, en daar krijgen ze ook geld voor.
*voelt in broekzakkenquote:Op donderdag 17 april 2025 13:43 schreef Plots het volgende:
De Zaanse Schans is de eerste industriegebied ter wereld*
Opzich wel rechtvaardig om daar ¤ 17,50 te vragen, als je beseft wat voor betekenis het heeft gehad voor de wereldwijde industrie.
Zonder de Zaanse Schans had jij momenteel überhaupt misschien geen eens ¤ 17,50 in je broekzak en had de rest van de wereld de huidige welvaart niet eens gekend.
Bron: * https://onh.nl/verhaal/zaanstreek-nijverheid
Kan ook gewoon op Google Afbeeldingen kijken, nog makkelijker.quote:Op woensdag 16 april 2025 23:13 schreef YoopY het volgende:
Dan rij je naar Almere, verrekijker mee, en gewoon gratis vanaf de overkant gluren
Mensen voor wie dat niet gewoontjes is.quote:Op woensdag 16 april 2025 20:34 schreef Harvest89 het volgende:
Bijna 20 euro voor een paar van die oude kut windmolens.
Welke idioot gaat dat neerleggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |