abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217391115
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 04:53 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik ben opgegroeid in deze buurt dus ken het goed, dit vroeg ik mij ook af, omdat het een doorlopende weg is richting Wormer op de fiets, nu kun je wel buitenom fietsen, maar dat is geen prettige route omdat dat een niet zo heel brede dijk is waar je vooral niet in donker wilt fietsen.

Overigens heeft de Zaanse Schans een bijzonder plekje voor mij in mijn hart omdat mijn vader een aantal van deze huizen gemaakt heeft, of althans in elkaar gezet heeft, veel oude huisjes waren gesloopt en daarna opgeslagen. Bij ons thuis lagen ook nog veel bouwtekeningen van honderden jaren oud die mijn vader als referentie heeft gebruikt om ze zo origineel mogelijk terug in de staat te brengen.

Bonus Pro tip, als je in de buurt bent, en echt authentieke Zaanse Huisjes wilt zien, dan zou ik zeggen, loop een stukje om, 1 van de mooiste straten van Nederland: https://maps.app.goo.gl/WJxpaaqNE3KthDkb6

Tof man :)

Vet stukje dat ja. Heel verdekt tussen de industrie en bijna niemand die het kent.

Oa mn grootouders woonde in Koog adZ en mn oma later in Wormerveer dus ken die omgeving ook goed. Het hele stuk lagedijk vind ik ook zo tof.

Wat ik fenomenaal vond als kleine was de zaagmolen. Een stukje techniek waar NL groot mee is geworden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator / Redactie Sport donderdag 17 april 2025 @ 09:31:46 #27
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_217391153
Leuk gebied om te wandelen, maar dan wel na de laatste molen doorlopen.
Of naar Wormer, WOrmerveer of een keer rechtaf slaan en dan een rondje maken. Je komt dan bij een uitzichtspunt waarbij je mooi over de Zaanse Schans kan kijken
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 17 april 2025 @ 09:35:27 #28
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217391176
Heel hoog bedrag.
Maar wtf? Het is gewoon een dorp in NL, net zoals Giethoorn, Ommen, of Waalwijk. Daar betaal ik ook niet voor.
Ik hoop dat dit sneuvelt, want anders is er een fles geopend die je echt dicht wil houden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217391237
quote:

[..]
Ik ben opgegroeid in deze buurt dus ken het goed, dit vroeg ik mij ook af, omdat het een doorlopende weg is richting Wormer op de fiets, nu kun je wel buitenom fietsen, maar dat is geen prettige route omdat dat een niet zo heel brede dijk is waar je vooral niet in donker wilt fietsen.

Overigens heeft de Zaanse Schans een bijzonder plekje voor mij in mijn hart omdat mijn vader een aantal van deze huizen gemaakt heeft, of althans in elkaar gezet heeft, veel oude huisjes waren gesloopt en daarna opgeslagen. Bij ons thuis lagen ook nog veel bouwtekeningen van honderden jaren oud die mijn vader als referentie heeft gebruikt om ze zo origineel mogelijk terug in de staat te brengen.

Bonus Pro tip, als je in de buurt bent, en echt authentieke Zaanse Huisjes wilt zien, dan zou ik zeggen, loop een stukje om, 1 van de mooiste straten van Nederland: https://maps.app.goo.gl/WJxpaaqNE3KthDkb6

In Haaldersbroek ben ik ondertussen ook al groepen fietsende toeristen tegengekomen. En in Jagersplas. Als ook maar een klein deel van de bezoekers van de Zaanse Schans daar naartoe afslaat, is Haaldersbroek onleefbaar.

Blijkbaar krijgen inwoners van Zaanstad en Wormerland gratis toegang, maar hoe ze dat willen doen is niet duidelijk.
Ik kan me niet voorstellen dat je niet gratis meer over de Zaanse Schans mag lopen of fietsen. Ik ben opgegroeid in Wormer en woon nu in Zaandam. Zaanse Schans hoort bij het standaard rondje als je even de deur uit wilt.
  donderdag 17 april 2025 @ 09:58:07 #30
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_217391267
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 21:48 schreef bloempje-moi het volgende:
Het is ook gewoon een doorgangsweg voor bewoners in de omgeving. Veel scholieren rijden er dagelijks overheen om bij de naastgelegen middelbare school te komen. Lekker onpraktisch dat de openbare weg niet meer gebruikt kan worden. Ze spreken over een verlegd fietspad, maar die lijkt me in een jaar nog niet voltooid.
Ook voor de molengangen bij Kinderdijk wordt gedacht over betaalde toegang. En ook daar lopen een aantal doorgaande fietspaden door het terrein, en verleggen is niet echt een optie vanwege al het water daar.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 17 april 2025 @ 10:00:51 #31
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_217391281
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:59 schreef de_boswachter het volgende:
Bordelen maken van die molens, geil gewoon. Beetje naaien op die koude molensteen.
Moulin Rouge.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_217392230
quote:

[..]
Ik maak me vooral zorgen om gemeentebesturen die steeds vaker doen alsof ze eigenaar zijn van alles in de gemeente.

quote:

Ik heb er zelf niet zo heel veel mee, maar het is wel een mooi project geweest. Het is echter dan een openluchtmuseum, juist omdat het gewoon openbare weg is. Het was ooit ook gewoon een enorm industriegebied daar, met honderden molens, technologie die de loop van de wereldgeschiedenis heeft veranderd. Het is wel een tourist trap maar het is/was geen rip off. Het is authentiek genoeg en je krijgt voldoende waar voor je geld en je tijd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_217392347
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2025 09:35 schreef phpmystyle het volgende:
Heel hoog bedrag.
Maar wtf? Het is gewoon een dorp in NL, net zoals Giethoorn, Ommen, of Waalwijk. Daar betaal ik ook niet voor.
Ik hoop dat dit sneuvelt, want anders is er een fles geopend die je echt dicht wil houden.
Het is helemaal geen dorp.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_217392380
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:10 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Klopt, er wonen wel echt mensen overigens, geloof een stuk of 5 bewoonde huizen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 17 april 2025 @ 12:37:38 #35
201761 phpmystyle
pi_217392499
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:10 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Hoe n oem je het dan?
In elk geval lijkt het mij een publiekelijke ruimte. En niet privaatrechtelijk.
pi_217392609
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Klopt, er wonen wel echt mensen overigens, geloof een stuk of 5 bewoonde huizen.
405 inwoners in 2024.

En dat in 5 huizen 😱

https://allecijfers.nl/buurt/zaanse-schans-zaanstad/

De helft van mijn dorpje.

*gaat ook entree heffen
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217392626
17,50 valt wel mee. Minder dan een pakje halfzware
En het is ook bedoeld om minder mensen aan te trekken, dat red je niet met 5 euro.
Wie dit leest is gek
  donderdag 17 april 2025 @ 12:56:09 #38
201761 phpmystyle
pi_217392637
quote:
99s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
En het is ook bedoeld om minder mensen aan te trekken, dat red je niet met 5 euro.
Dat snap ik. Maar ondernemers en exploitanten doen er juist alles aan om toeristen te trekken. Ik vind het fout als wij delen van Nederland gaan ontsluiten door ticketprijzen te heffen voor gebied dat gewoon publiekelijk toegankelijk is.
pi_217392639
quote:
99s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Mwoah, het is ook niet heel bijzonder he, het is niet dat je hier een dag gaat rondlopen, in 2 uurtjes heb je het wel gezien. Daarnaast is de helft van de te bezoeken dingen ook nog eens zwaar commercieel.
Minder mensen trekken is wel bijzonder, want het grootstedelijk beleid is juist om meer mensen van Amsterdam naar Zaandam te krijgen, en daar krijgen ze ook geld voor.
pi_217392681
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mwoah, het is ook niet heel bijzonder he, het is niet dat je hier een dag gaat rondlopen, in 2 uurtjes heb je het wel gezien. Daarnaast is de helft van de te bezoeken dingen ook nog eens zwaar commercieel.
Minder mensen trekken is wel bijzonder, want het grootstedelijk beleid is juist om meer mensen van Amsterdam naar Zaandam te krijgen, en daar krijgen ze ook geld voor.
Naar het spannende centrum van Zaandam uiteraard. Want welke toerist wil er nou geen knipbeurt en spiegelbank?
pi_217392690
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:07 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Naar het spannende centrum van Zaandam uiteraard. Want welke toerist wil er nou geen knipbeurt en spiegelbank?
Misschien het Czaar Peter huisje :') :') :')
Dat ding moesten wij elk jaar heen met de lagere school, ik was in de veronderstelling dat de Czaar er maanden verbleven had, bleek gewoon een paar dagen te zijn omdat Amsterdam te druk was :')
pi_217392746
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat ding moesten wij elk jaar heen met de lagere school, ik was in de veronderstelling dat de Czaar er maanden verbleven had, bleek gewoon een paar dagen te zijn omdat Amsterdam te druk was :')
Vergeet Monet niet!
Er moet heel wat gebeuren voordat de toerist daadwerkelijk in Zaandam blijft. Er zijn hotels, maar dat is slechts uitvalbasis voor de Zaanse Schans en Amsterdam. In de stad zelf is er gewoon niets. Geen fatsoenlijke cafés, restaurants of winkels, op een paar uitzonderingen na. En uit ervaring als winkelier in Zaandam weet ik dat het waarschijnlijk ook nooit gaat komen.
pi_217392755
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Soort 17e eeuws Centerparcs dus :')
A murky, forgotten land.
pi_217392757
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:21 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]
Vergeet Monet niet!
Er moet heel wat gebeuren voordat de toerist daadwerkelijk in Zaandam blijft. Er zijn hotels, maar dat is slechts uitvalbasis voor de Zaanse Schans en Amsterdam. In de stad zelf is er gewoon niets. Geen fatsoenlijke cafés, restaurants of winkels, op een paar uitzonderingen na. En uit ervaring als winkelier in Zaandam weet ik dat het waarschijnlijk ook nooit gaat komen.
Probleem is ook dat je maar anderhalve winkelstraat hebt waarbij de huren verschrikkelijk hoog zijn waardoor je alleen maar ketens hebt.
pi_217392897
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 12:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb er ook koffie gedronken en een sausijzenbroodje gegeten. Het is er prettig wandelen als het lekker weer is, honden zijn ook toegestaan en eventueel meereizend vrouwvolk is meestal gek op "leuke winkeltjes"
Een standaard pretpark kost 60/70 euro en als je er 8 uur bent sta je daarvan 7,5 uur in de rij.
Ik hou wel van dit soort relaxt entertainment.
Wie dit leest is gek
  donderdag 17 april 2025 @ 13:43:48 #46
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_217392923
De Zaanse Schans is de eerste industriegebied ter wereld*

Opzich wel rechtvaardig om daar ¤ 17,50 te vragen, als je beseft wat voor betekenis het heeft gehad voor de wereldwijde industrie.

Zonder de Zaanse Schans had jij momenteel überhaupt misschien geen eens ¤ 17,50 in je broekzak en had de rest van de wereld de huidige welvaart niet eens gekend.

Bron: * https://onh.nl/verhaal/zaanstreek-nijverheid
pi_217392977
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 13:43 schreef Plots het volgende:
De Zaanse Schans is de eerste industriegebied ter wereld*

Opzich wel rechtvaardig om daar ¤ 17,50 te vragen, als je beseft wat voor betekenis het heeft gehad voor de wereldwijde industrie.

Zonder de Zaanse Schans had jij momenteel überhaupt misschien geen eens ¤ 17,50 in je broekzak en had de rest van de wereld de huidige welvaart niet eens gekend.

Bron: * https://onh.nl/verhaal/zaanstreek-nijverheid
*voelt in broekzakken

Leeg -O-
A murky, forgotten land.
pi_217393188
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:13 schreef YoopY het volgende:
Dan rij je naar Almere, verrekijker mee, en gewoon gratis vanaf de overkant gluren :+
Kan ook gewoon op Google Afbeeldingen kijken, nog makkelijker.
  donderdag 17 april 2025 @ 15:50:05 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217393586
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 20:34 schreef Harvest89 het volgende:
Bijna 20 euro voor een paar van die oude kut windmolens.

Welke idioot gaat dat neerleggen?
Mensen voor wie dat niet gewoontjes is.
  donderdag 17 april 2025 @ 15:51:17 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217393592
Nooit geweest eigenlijk. Misschien maar eens gaan deze zomer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')