Alex van Keulen gaf Kopen zonder kijken-stel Kaj en Lieneke maandagavond de schrik van hun leven. In een toch al pittige tijd voor het gezin, misleidde hij ze ook nog eens door te vertellen dat de huizenjacht stop zou worden gezet. Lieneke schoot meteen vol, maar toen bleek totaal onverwachts dat de makelaar ze voor de gek hield.![lieneke-hield-het-niet-droog-in-kopen-zonder-kijken]()
Lieneke en Kaj woonden met hun dochter en zoontje in een te klein huurappartement in IJmuiden. Het stel had een heftige periode achter de rug, want zoon James maakte een slechte start en kreeg vanwege niet werkende darmen een stoma. Die zorg slokte de nodige tijd op, vertelden Lieneke en Kaj.
Daarom lukte het het ze niet om op huizenjacht te gaan, laat staan om überhaupt te klussen in een eventuele woning. En dus was de hulp van het Kopen zonder kijken-team welkom. Met een budget van 400.000 euro moest makelaar Van Keulen een stulpje met drie slaapkamers, een zolder, een tuin én een goede keuken vinden.
De ouders van twee hadden de droom om in Haarlem te wonen, maar ook Huizen, Eemnes, Amersfoort, een deel van Almere en Hoofddorp stonden hoog op hun lijstje. Dat ging echter niet gebeuren, zei Van Keulen meteen. In die steden waren namelijk geen huizen onder de 400.000 euro te vinden. ,,Geen. Gewoon niet.”
Noodklok luidenOndanks alle moeilijkheden, begon Van Keulen aan zijn zoektocht. Maar hij concludeerde al snel dat Kaj en Lieneke water bij de wijn moesten doen. Dus ging hij het gesprek aan. Kaj reageerde teleurgesteld. ,,Als ik ergens voor ga, dan wil ik dat en niks anders.” Uiteindelijk besloten ze toch het het budget iets op te krikken het zoekgebied uit te breiden.
![kaj-en-lieneke-in-kopen-zonder-kijken]()
Dat bleek meer zoden aan de dijk te zetten: Van Keulen stuitte op een huis in Almere. Een probleem: het was in zeer slechte staat. Bovendien was het nog maar de vraag of ze niet flink overboden zouden worden. Het lukte uiteindelijk om de woning aan te kopen, maar dat wisten Kaj en Lieneke nog niet.
Alex van KeulenIn plaats van ze direct te verrassen met het goede nieuws, gaf Van Keulen ze eerst nog de schrik van hun leven. ,,We zijn volstrekt kansloos in de markt geweest. We moeten tot een conclusie komen dat de zoektocht voor ons wel een beetje stopt hier. Dus ik ben heel erg benieuwd hoe jullie daarin staan.”
De tranen welden meteen op in de ogen van Lieneke, die zei dat ze daar ‘al best bang’ voor waren. Maar in hun te kleine huis blijven wonen was écht geen optie. Lieneke bekende ook dat de hele situatie voor frictie zorgde in hun relatie. Ondertussen ging van Keulen nog even door. ,,We zouden kunnen zeggen dat jullie te laat de markt op zijn gegaan.”
Toen besloot Van Keulen dat hij ze genoeg had gekweld. ,,Maar gelukkig hebben wij net op tijd voor jullie gekocht.” Lieneke en Kaj vlogen elkaar in de armen, wat er weer voor zorgde dat bouwkundige Bob Sikkes óók tranen in zijn ogen kreeg.
![de-nieuwe-woning-van-lieneke-en-kaj]()
Hoewel het koppel aanvankelijk schrok van hun nieuwe stulpje, werden ze bij de grote onthulling compleet omver geblazen. ,,Als we niet mee hadden gedaan aan Kopen zonder kijken, dan weet ik niet hoe ons leven eruit zou hebben gezien”, besloten ze tevreden.
https://www.ad.nl/show/al(...)-bang-voor~a231c2e8/Angela de Jong is ook woest in haar AD column. De Henny Huisman methode.....................

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !