abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217364285
Potentiële waterbom voor noorden Italië

De weerkaarten laten er weinig twijfel over bestaan. Zowel de Amerikaanse als Europese weermodellen laten een situatie ontstaan komende dagen met lokaal veel neerslag in het noorden van Italië en de zuidflank van de Alpen. Lokaal gaan de berekeningen vlot over de 200mm in korte tijd. De kans op overstromingen en flash flooding is in de omgeving van Milaan, Verona, Udine en Florence groot te noemen. Wie zich naar deze omgeving verplaatst voor het paasweekend kan maar beter de weerberichten goed opvolgen.

Volgens de weermodellen zal koudere lucht later in de week zorgen voor een genua-laag in de buurt van Italië. Op enige hoogte is de luchtmassa ernstig afgekoeld wat er voor kan zorgen dat er veel neerslag op korte tijd valt. Relatief warme lucht van de Middellandse Zee vormt de motor voor excessieve neerslaghoeveelheden.

https://www.noodweer.be/n(...)t-ruim-250mm-130425/

v
pi_217364323
Icon laat wel heel veel neerslag zien. Dit is de totale hoeveelheid t/m donderdag. Plaatselijk meer dan 400 mm.

v
  maandag 14 april 2025 @ 06:56:00 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217364358
Tjonge :'(
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 14 april 2025 @ 07:06:21 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_217364419
poeh, geen verstand van weer. Is er kans op overlast in omringende omgeving?? Ik ben in Bern a.s. weekend, veilig geel op het kaartje, of toch oppassen???
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_217364474
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 07:06 schreef Mikeytt het volgende:
poeh, geen verstand van weer. Is er kans op overlast in omringende omgeving?? Ik ben in Bern a.s. weekend, veilig geel op het kaartje, of toch oppassen???
Veel bergen daar, dus al dat water stroomt ook weer naar beneden ja. Maar meeste valt wel aan de zuidkant van de Alpen.
Maar ik zou de weerberichten in de gaten houden als ik jou was.
v
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 14 april 2025 @ 07:27:54 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217364579
RIP Aostadal, zo te zien.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_217379438
Code rood voor een deel van Italië en Zwitserland. Hier wordt zeer veel neerslag verwacht vanaf morgen. In de hogere delen kan deze neerslag in de vorm van sneeuw vallen.

quote:
Heavy snowfall
Before and during a car journey, get information on the driving conditions (radio, 163 telephone service), and follow the instructions issued by the winter road maintenance services. Stay away from forests and trees (danger of falling trees or branches under the weight of the snow). Avoid travelling by car. Pay attention to daily avalanche bulletins and additional information from the WSL Institute for Snow and Avalance Research SLF.
quote:
Red Rain Warning for Italy - Piemonte
TAKE precautionary ACTION, remain vigilant and act on advice given by authorities. Keep up to date with the latest weather forecast, and expect significant disruption to daily routines. Only travel if your journey is essential.

Extreme weather events expected-central northern part
(DISCLAIMER: "Information provided on METEOALARM for Italy regard only the intensity and recurrence of the phenomena, further details can be found at www.meteoam.it. METEOALARM information do not provide the assessment of impact on the territory and they do not represent the Official Alerts messages that are issued by the National Civil Protection Service https://www.protezionecivile.gov.it")
v
pi_217379677
In deze mate, not good...
  dinsdag 15 april 2025 @ 21:36:11 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_217379819
quote:
4s.gif Op dinsdag 15 april 2025 20:56 schreef 12Beaufort het volgende:
Code rood voor een deel van Italië en Zwitserland. Hier wordt zeer veel neerslag verwacht vanaf morgen. In de hogere delen kan deze neerslag in de vorm van sneeuw vallen.
[..]
[..]
[ afbeelding ]
-O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 09:03:22 #10
8781 crew  Frutsel
pi_217391026
quote:
Code rood Noord-Italië en zuiden van Zwitserland vanwege extreme neerslag

Het zuiden van Zwitserland en het noorden van Italië hebben te kampen met noodweer. De nationale weerdiensten hebben een rood weeralarm afgegeven vanwege de extreme neerslag.

Aan de zuidkant van de Zwitserse Alpen, vooral in het westelijke Tessin en het zuidoostelijke Wallis, kan in 48 uur lokaal tot 200 millimeter neerslag vallen. Hoog in de bergen, boven de 2200 meter, wordt meer dan twee meter sneeuw verwacht. De Grote Sint Bernardtunnel tussen Zwitserland en Italië is vanwege de hevige sneeuwval afgesloten voor zwaar vrachtverkeer.

Over Noord-Italië trekt een storm met verwoestende regenbuien, vooral in de regio's Piemonte, Lombardije en de Aostavallei, in het grensgebied met Frankrijk en Zwitserland. Daar wordt tot wel 350 millimeter neerslag verwacht.

Vanwege overstromingen en aardverschuivingen zijn een snelweg en enkele hoofdwegen afgesloten en rijden de treinen op de Simplon-lijn tussen Italië en Zwitserland niet meer.

Centro Meteo Piemonte
Aardverschuiving ten zuiden van Oberwallis
In de hoger gelegen delen van de Aostavallei en in Piemonte kan lokaal twee meter sneeuw vallen. Er is daarom een lawinewaarschuwing afgegeven.

Waterpeil rivieren stijgt snel
Reddingsdiensten hebben twee mensen uit een auto gered die in de buurt van Turijn in een rivier terecht was gekomen. Ook het waterpeil van de rivier Po stijgt snel. De verwachting is dat die binnen 24 tot 36 uur een kritieke waarde bereikt. Voor de Italiaanse kust in de Middellandse Zee worden golven tot drie meter hoog verwacht.

Daarnaast gelden ook oranje weerwaarschuwingen voor onweersbuien in Piemonte en in het Franse departement Savoie.

Ongewoon vochtige lucht
Het noodweer wordt veroorzaakt door een krachtig lagedrukgebied boven de Golf van Genua. Het weersysteem pompt ongewoon vochtige lucht tegen de zuidflank van de Alpen aan, met als gevolg stortregens, zware sneeuwval en gevaarlijke omstandigheden op en naast de pistes.

In de getroffen gebieden verblijven normaal gesproken veel toeristen tijdens de paasvakantie. Het is nog niet duidelijk hoe groot de schade is die door het noodweer is aangericht.
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 09:04:02 #11
8781 crew  Frutsel
pi_217391030

quote:
A level 2 was issued for parts of NW Italy mainly for excessive rain.
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 09:55:16 #12
8781 crew  Frutsel
pi_217391249
350mm in een dag, koekoek.
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 11:40:15 #14
8781 crew  Frutsel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')