Is de liefde bekoeld tussen Donald Trump en zijn rechterhand Elon Musk? De techmiljardair is de afgelopen week steeds brutaler geworden in zijn openlijke kritiek op Trumps beleid. Binnen het team van de Amerikaanse president wordt Musk gezien als een impopulaire lastpost waar ze vanaf willen. ,,Hij is een politiek blok aan het been van Trump.’’![op-politiek-vlak-staat-de-relatie-tussen-musk-en-trump-onder-druk-maar-de-heren-hebben-elkaar-nog-wel-financieel-nodig-ze-bezochten-zaterdag-een-bokswedstrijd-in-miami]()
Een opvallend moment tijdens een bijeenkomst van Trumps kabinet, afgelopen donderdag. Tijdens de bijeenkomst, die op tv werd uitgezonden, zegt de president tegen zijn toehoorders dat het hoofd van taskforce Doge (Department of Government Efficiency) niet cruciaal is voor zijn beleid. Onder leiding van ‘bezuinigingschef’ Musk zijn de afgelopen maanden al zo’n 150.000 federale ambtenaren ontslagen of staan ze op de nominatie om hun baan te verliezen.
Trump overlaadde de miljardair, aanwezig bij de bijeenkomst, aanvankelijk met lof (‘Elon heeft fantastisch werk geleverd’), maar vervolgde dat hij hem kennelijk kan missen. ,,Ik heb Elon nergens voor nodig, behalve voor het feit dat ik hem aardig vind. En hij maakt mooie auto’s. Ik heb een Tesla gekocht, voor heel veel geld, waarin mijn medewerkers rondrijden.’’
Is de tijd gekomen dat de rol van Elon Musk binnen het Witte Huis is uitgespeeld? Hij groeide uit tot een polariserend figuur. In de VS gebruiken de Democraten hem als boeman en in Europa wekt hij wrevel met felle uithalen naar Europese leiders en zijn voorkeur voor radicaal-rechtse partijen.
De haat tegen Musk richt zich, soms ook letterlijk, tegen zijn automerk Tesla. De verkoop van zijn elektrische auto’s is ingestort. Ook was er veel hoon nadat Musk vorige maand 20 miljoen dollar stopte in de campagne van een conservatieve rechter in de staat Wisconsin. De door Musk gesteunde kandidaat verloor de strijd voor een plek in het hooggerechtshof van deze staat dik van een progressieve rechter.
Frustratie groeitAmerikakenner Raymond Mens ziet dat de aversie binnen de Republikeinse Partij (en dus ook binnen de regering-Trump) tegen Musk groeit. ,,Er is zeker frustratie. Over zijn solistische optreden en over de harde kritiek die hij heeft op andere adviseurs, zoals Peter Navarro. Handelsadviseur Navarro wordt gezien als de architect van Trumps tarievenbeleid. Musk noemt hem een volstrekte idioot en ‘dommer dan een zak stenen.’ Het punt is dat Musk als rijkste man ter wereld onafhankelijk is en dit dus gewoon zegt. Alleen, op politiek vlak wordt hij meer en meer een blok aan Trumps been. Musk is zeer impopulair, dat gaan de Republikeinen voelen.’’
De verwachting is dat Musk zijn taak als overheidssnoeier deze zomer neerlegt. Dat is ook al door Trump uitgesproken. ,,Veel langer kan hij ook niet doorgaan want dan zijn er geen ambtenaren meer over. En politiek gezien is het allesbehalve aantrekkelijk voor Trump om Musk nog langer in te zetten. Zeker niet vanwege het feit dat de Democraten hem anders als kop van Jut richting de tussentijdse verkiezingen in 2026 gebruiken. Musk had een taak, de overheid een kopje kleiner maken, en die heeft hij in een paar maanden volbracht’’, zegt Mens.
Mannen hebben elkaar nodigElon Musk kan zich straks dus weer volop richten op zijn bedrijven, zoals Tesla en SpaceX. ,,Daarvoor heeft hij Trump ook nodig, hij ontvangt miljarden subsidies van de Amerikaanse overheid voor zijn bedrijven. Maar ook de president zal Musk niet zomaar laten vallen. Hij ontving van hem 250 miljoen dollar voor de presidentscampagne. Die mannen hebben elkaar nodig, alleen zal Musk op korte termijn politiek gezien een toontje lager zingen en minder zichtbaar zijn dan de afgelopen periode.’’
https://www.ad.nl/buitenl(...)voor-nodig~ae0d6e01/Heerlijk. Slacht elkaar maar af. Ik blijf genieten. Straks weer de Trump aanhangers in dit topic. Daar heb je geen Trump adept als Raymond Mens voor nodig.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !