Jippie | vrijdag 11 april 2025 @ 12:17 |
Elektrische auto's scoren in de ADAC-pechstatistieken aanzienlijk beter dan auto's met verbrandingsmotoren van dezelfde leeftijd. Volgens de Duitse Verkeersclub gingen elektrische auto's die tussen 2020 en 2022 zijn geregistreerd, veel minder vaak kapot dan auto's met verbrandingsmotoren uit dezelfde periode. Volgens het rapport waren er in de periode van drie jaar 4,2 pechgevallen per 1.000 elektrische auto's. Voor verbrandingsmotoren was dit 10,4. Volgens de ADAC is dit onder andere te danken aan het feit dat veel van de problemen die er in het begin waren met elektrische auto’s, inmiddels zijn opgelost. Volgens het ADAC-pechrapport was de startaccu de meest voorkomende oorzaak . Deze veroorzaakte veruit de meeste problemen bij zowel verbrandingsmotoren als elektrische auto's. De evaluatie is gebaseerd op de gevallen waarbij de bestuurder geen schuld had, waarbij de bestuurder niet kon doorrijden en waarbij de pechhulpdienst van ADAC is ingeschakeld. Bron: Deutschlandfunk Het ADAC onderzoek (in Duits) ____________________________________________________ Nooit geweten dat een e-car ook een startmotoraccu heeft ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 11-04-2025 18:25:29 ] | |
Isdatzo | vrijdag 11 april 2025 @ 12:43 |
Niet zo gek. Een EV heeft veel minder bewegende onderdelen: kleppen, assen, lagers, riemen/kettingen, pompen, ... | |
Sometimes | vrijdag 11 april 2025 @ 12:46 |
Geen startmotor, wel een (12V) startaccu, naast de "grote" accu. Zonder de 12V accu doet een EV niks. | |
Straatcommando. | vrijdag 11 april 2025 @ 12:49 |
En om daar aan toe te voegen, moderne verbrandingsmotoren zijn over gecompliceerd, en toch zo goedkoop mogelijk gebouwd. | |
Isdatzo | vrijdag 11 april 2025 @ 12:54 |
Yep, en daarom wordt er goud geld verdiend aan reparaties buiten de garantieperiode. | |
StateOfMind | vrijdag 11 april 2025 @ 13:17 |
Zag laatst op een auto kanaal op YouTube een monteur zeggen dat er heel veel problemen zijn met moderne motoren omdat ze een veel kleinere cilinderinhoud hebben omdat ze zuiniger moeten zijn. Daarnaast hebben ze vaak een turbo om meer vermogen te hebben vanwege het steeds zwaarder worden. En om het motortje en de turbo sneller op temperatuur te laten komen zit en minder olie en andere vloeistoffen in. Deze combinatie zorgt voor heel veel problemen. | |
RodenCity | vrijdag 11 april 2025 @ 13:44 |
Vandaar een EV, heb je al die problemen niet | |
The-BFG | vrijdag 11 april 2025 @ 14:02 |
Wij ruilen onze auto's (of naja auto, want we zijn naar één auto gegaan) in als de reparaties te duur worden en buiten de garantie vallen. Investeer ik liever in een "nieuwe" 2e hands.. On-topic: Ben wel benieuwd hoe dat zit met de accu, hoe gezond zijn die nog en hoe is het met het bereik. | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 11 april 2025 @ 14:03 |
Om centen te besparen zodat auto's met al die verplichte toeters en bellen nog concurrerend verkocht kunnen worden, wordt er bezuinigd op de kwaliteit van onderdelen die fabrikanten in principe al een jaar of 100 prima betrouwbaar kunnen laten functioneren. Oprekkende distributiekettingen, scheurende thermostaathuizen, het is allemaal niet nodig maar dat krijg je ervan als de boel zo goedkoop mogelijk moet. | |
Isdatzo | vrijdag 11 april 2025 @ 14:18 |
Ik heb gewoon een Mazda. Die gaan niet kapot. | |
RodenCity | vrijdag 11 april 2025 @ 14:21 |
Meeste Fabrikanten geven een jaar of 8 of 160.000 km garantie op de accus. Afname van bereik zal er uiteraard zijn over de loop der jaren, maar die zijn alleen echt enorm als je dagelijks of meerdere keren per dag bij een snellader gaat staan. Daarnaast gaan fabrikanten en experts er tegenwoordig vanuit dat een EV accupakket tussen de 10 en 20 jaar mee gaat. | |
PluggieOD | vrijdag 11 april 2025 @ 14:24 |
68% van de handelaren ruilen geen EV in. Niemand wil ze 2e hands. En benzinemotoren waren 10 jaar geleden ook een milieuvriendelijker. Tegenwoordig klapt het blok uit je 208 met 83.000 km uit elkaar. Lang leve het milieu - lees - de wegwerpmaatschappij. | |
RodenCity | vrijdag 11 april 2025 @ 14:27 |
Dat is een mooie quote uit een bericht van 2024, en dat was voor Duitsland. Heb je een recentere bron en dan voor nederlandse dealers? EV Verkoop zit in de lift en ook de markt voor tweede hands. Zullen een paar "Die hard" dealers zijn die ze niet willen, maar zijn er ook genoeg die ze niet snel genoeg kunnen inkopen. | |
PluggieOD | vrijdag 11 april 2025 @ 14:30 |
Eigenlijk geeft de kop precies aan wat er mis is met het beleid. "minder pech" Maar geen woord over levensduur. | |
Toine51 | vrijdag 11 april 2025 @ 14:30 |
Maar ja, als er wél iets kapot gaat aan een EV, kost je dat vaak meteen een rib uit je lijf.... | |
PluggieOD | vrijdag 11 april 2025 @ 14:30 |
In Duitsland was het zelfs 70% | |
Buikbrein | vrijdag 11 april 2025 @ 14:58 |
kan je dit op e.o.a. manier staven? Of is dit uit eigen ervaring? Heb de afgelopen maand flink rondgekeken op de bekende occasion websites, zie behoorlijk veel 2e hands Tesla ; vermoedelijk ex-lease bakken. Als ze zo weinig inruilen/inkopen, hoe komen die daar dan terecht? Zit er zelf aan te denken eind dit jaar een 2e hands EV te kopen, zo tussen 100-140 duizend km stand. Bijv Tesla model s waar de belangrijkste fixes zijn gedaan (bijv deurgrendels, ophanging), en dan proberen veel af te pingelen ![]() Ik denk (hoop) dat als ik een goede krent uit de pap pik, dat ik er een flinke tijd van kan genieten.. en de hoge brandstofprijs kan ontwijken. Wel zal ik All-risk verzekeren (100 eu p/m) tegen vandalisme ![]() Sommige zullen me voor gek verklaren, maar ik vind t gewoon echt een vette bak die zeer lekker rijdt, ben graag tegendraads blijkbaar Voorbeeld: https://www.autoscout24.n(...)share&source_otp=nfm Maar ben ik zeker van mn zaak? Niet echt.. ik hou de ontwikkelingen dagelijks in de gaten en besluit eind dit jaar of ik toe sla. [ Bericht 5% gewijzigd door Buikbrein op 11-04-2025 15:04:12 ] | |
RodenCity | vrijdag 11 april 2025 @ 15:03 |
Zou ik eerder kijken voor een 3 dan een S, maar dat is persoonlijk ![]() | |
Buikbrein | vrijdag 11 april 2025 @ 15:05 |
Ja die zie ik ook inderdaad.. ik rijd nu de S als private lease (ja, van Mistergreen) en ben daar best wel aan gewend, gewoon die meesterlijke wegligging ![]() Mja, een dure auto is duur te onderhouden.. ik moet goed nadenken waar ik aan begin, de model 3 is zeker geen slechte keuze. Hoofd zegt model 3, hart zegt model S ![]() | |
Hyperdude | vrijdag 11 april 2025 @ 15:09 |
Bekijk deze YouTube-videohttps://www.bnr.nl/nieuws(...)llen-teslas-per-week | |
Stoorzendert | vrijdag 11 april 2025 @ 15:13 |
Wat is de verhouding in gemiddelde reparatiekosten mocht je toch een van die pech-EV's hebben? | |
spectrumanalyser | vrijdag 11 april 2025 @ 15:14 |
Vraag maar aan BIOS-groep. Dit is een taxibedrijf die het Schipholvervoer verzorgd, met een hangar vol defecte Teslades. Tesla neemt maar 2 defecte autos per keer aan. Ze werden in de rechtszaal in hun gezicht uitgelachen. | |
Buikbrein | vrijdag 11 april 2025 @ 15:33 |
Heb de bron gevonden inmiddels: https://www.autoblog.nl/n(...)evs-inruilen-6925280 Dat was juli 2024, een momentopname en in Duitsland. Ik ga het tot de laatste minuut scherp in de gaten houden. [ Bericht 2% gewijzigd door Buikbrein op 11-04-2025 15:39:52 ] | |
Buikbrein | vrijdag 11 april 2025 @ 15:54 |
Ja dat is echt zonde, ze hebben er imho echt voor gezorgd dat de middenklasse (modaal/bovenmodaal) kennis konden maken met Tesla rijden. Ben zeer tevreden over ze en gun ze t allerbeste.. mja, grote exposure door maar op 1 paard te wedden, en wat voor een paard. | |
Red_85 | vrijdag 11 april 2025 @ 16:01 |
Ja dit dus. | |
Questular | vrijdag 11 april 2025 @ 16:14 |
Je wordt inderdaad kapot gegooid met ex lease Tesla's je zou je bijna gaan afvragen waarom. | |
Red_85 | vrijdag 11 april 2025 @ 16:47 |
Dit ja. In de basis: In een 1600cc 4 cilinder 16klepper van 125pk zit bijvoorbeeld een hele hoop overcapaciteit en hoeft niet zo hard te werken. Een 1000cc 3 cilinder van 125pk moet veel harder werken omdat die minder capaciteit heeft. Als iets harder werkt en minder capaciteit heeft, is het eerder versleten. | |
Red_85 | vrijdag 11 april 2025 @ 16:52 |
Wat hoop je dat 2025 cijfers je gaan vertellen? Bron? | |
Jippie | vrijdag 11 april 2025 @ 18:26 |
Heb het aangepast ![]() | |
Mutant01 | vrijdag 11 april 2025 @ 19:33 |
Heb er nu 30.000 km mee gereden. Geen garage gezien, over een jaar moet er slechts een controle plaatsvinden. Heerlijk zo'n EV. | |
spectrumanalyser | vrijdag 11 april 2025 @ 19:41 |
Men denkt "Het is electronica dus gaat het nooit kapot". Dat klopt niet. Ook electronica gaat stuk, bijvoorbeeld onderdelen waar vermogen doorheen gaat. Electronica slijt wel degelijk. Waar je een auto met verbrandingsmotor kunt oplappen met filtertjes, bougies, vloeistoffen, zal je bij een EV een flinke kluif hebben om een storing te verhelpen. | |
StateOfMind | vrijdag 11 april 2025 @ 19:51 |
Middagje klooien met de soldeertang en gaaaaan ![]() | |
Nober | vrijdag 11 april 2025 @ 19:55 |
Ach, je hebt er niet voor niets twaalf. | |
knoopie | vrijdag 11 april 2025 @ 20:11 |
Daarom zijn de toyota en Lexus hybrides ook motorisch bijna niet kapot te krijgen. Die halen maar 99 pk uit 1.8 liter, of 197pk uit een 3,5 liter, met een Atkinson cyclus. | |
Repentless | vrijdag 11 april 2025 @ 20:29 |
Heb het ADAC-onderzoek even vluchtig doorgenomen, maar ik zie zo snel niet het aantal pechgevallen per gereden kilometers. Of ik moet eroverheen lezen. Rijden alle EVs gemiddeld evenveel kilometers als auto's met een verbrandingsmotor? Kan me voorstellen dat bij intensiever gebruik, het aantal pechgevallen ook groter is. Maar misschien is dat niet zo, of niet relevant. | |
Raw85 | vrijdag 11 april 2025 @ 20:31 |
Ik gok dat EV’s ongeveer evenveel kilometers per gereden kilometer rijden als auto’s met een verbrandingsmotor ![]() | |
Repentless | vrijdag 11 april 2025 @ 21:13 |
Klopt. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 april 2025 @ 21:22 |
En bij het optrekken assistentie van een elektromotor. | |
Accordtje | vrijdag 11 april 2025 @ 23:55 |
Met een goede 6-cilinder ook niet, in plaats van zo'n grasmaaier met turbo die 1500 kg moet voortbewegen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 april 2025 @ 09:28 |
Voordeel van een EV is ook dat je de motor niet hoeft warm te rijden, hij is er direct voor 100%. | |
VEM2012 | zaterdag 12 april 2025 @ 10:30 |
Het verbaast mij niets. Waar de eerste EV’s wel wat kinderziektes kenden zijn mijn laatste drie resp. zo goed als foutloos (1 reparatie, veren achterklep te weinig druk), foutloos en foutloos (maar die heb ik dan ook pas enkele weken). Met steeds betere accu’s die in zeer korte tijd kunnen worden bijgeladen is dan ook 2035 prima haalbaar als eindpunt voor de ICE. En zelfs de grootste naysayers zullen uiteindelijk beseffen dat de BEV voor gewoon a naar b vervoer veel beter is dan ICE. | |
Nobu | zaterdag 12 april 2025 @ 11:30 |
Hoeveel mensen rijden er nou privé een EV? Het leasehok is er hoe dan ook altijd 100%. | |
Fer | zaterdag 12 april 2025 @ 11:51 |
De Tesla’s van 10 jaar oud lijken zich goed te houden. Ze hebben wel minder bereik, maar vaak nog goed bruikbaar en het percentage wat wordt weergegeven is ook betrouwbaar. Ook de modellen die bijvoorbeeld als taxi 24h zijn ingezet en alleen maar aan de snellader hebben geladen. Met de Leafs lijkt het minder goed te gaan, de accupakketten worden onbetrouwbaar, laden niet goed vol of geven plotseling aan dat ze leeg zijn, beetje zoals met je oude laptop vroeger. Van de VAG/PSA/Volvo techniek is het nog even afwachten, daar zijn nog weinig oudere modellen van. | |
Fer | zaterdag 12 april 2025 @ 11:55 |
Zo’n grasmaaier verbruikt de eerste 200000km hooguit 10000-11000l benzine. Zo’n zescilinder bijna het dubbele, dat is best een flinke besparing, ook in geld. Die Ford V6 ecoboost lijkt het trouwens ook erg lang vol te houden daar in de USA. | |
SymbolicFrank | zaterdag 12 april 2025 @ 12:12 |
Dat hangt van veel dingen af. De accu zit tegenwoordig meestal onder de vloer, dus over een verkeersdrempeltje of stoeprand stuiteren kan vereisen dat je accu vervangen moet worden. Bij Tesla heb je dat het frame bestaat uit een paar grote blokken aluminium, als je daarmee verkeerd tegen een paaltje rijd kan dat vervangen moeten worden. Beide dingen zijn al snel een total-loss. Maar het grootste euvel is in bijna alle gevallen de elektronische onderdelen die er in zitten. En dan eerder al die sensors en het motormanagement van een verbrandingsmotor dan de elektronica van een EV. Daarna alle motortjes, bijvoorbeeld de raambediening. Dat is vrij fragiel, de draadjes gaan klem zitten, enz. Verder word de elektronica in een EV warm, maar hoe beter het daar tegen kan, hoe duurder. Dus wordt dat samen met de accu gekoeld (of opgewarmd als het vriest). Als die airco niet goed werkt kan dat ook problemen opleveren. Accu's vinden een hoge of lage temperatuur niet leuk. Ook zijn dat meestal duizenden kleine cellen, die allemaal evenredig moeten laden. Na verloop van tijd verandert de interne weerstand en worden sommige cellen veel sneller geladen dan andere cellen, waardoor ze kapot gaan. En dan worden de cellen daaromheen ook te zwaar belast. Dat is de belangrijkste reden om een EV alleen aan de snellader te hangen als het echt nodig is. Daar het bereik van een EV spannender is dan van een auto met verbrandingsmotor en ze veel harder op kunnen trekken, hebben ze vaak een stugge ophanging en banden met een lage rolweerstand en een hoge snelheidsklasse, die alsnog snel slijten. En met een verbrandingsmotor heb je al die vloeistoffen en riemen. Ook slijten daarvan de remmen harder. De eerste elektrische auto's waren nog vrij experimenteel, dus gingen ze vrij snel kapot. De huidige generatie is vooral heel degelijk. Bij de volgende generaties gaan ze (net zoals met de verbrandingsmotoren) overal steeds meer op bezuinigen. Dus nu is een goede tijd om een EV te kopen (liefst niet een heel nieuw model), in de toekomst gaat de kwaliteit ook weer afnemen. Verder is het ook afhankelijk van het merk, natuurlijk. Een Dacia is niet zo degelijk, maar heeft wel veel minder elektronica aan boord, die dan ook niet kapot kan gaan. En een BYD heeft relatief goedkope en dunne panelen en ramen, met net heel veel elektronica. Verder is de verwachting natuurlijk wel, dat je straks op elektrische auto's een onderhoudscontract af moet sluiten. Ook omdat er (naast dingen zoals de ophanging, remmen en wielen) steeds minder aan te repareren valt. En de componenten zijn duur om te vervangen. En die garage moet er natuurlijk ook geld aan kunnen verdienen. En als laatste zijn EV's ook leuk om op te voeren. Chippen, zeg maar. Alhoewel je dan een 4x4 moet hebben en hele goede banden. Maar daar slijten ze wel snel van. Dat zie je nu nog niet zoveel, maar dat is wel een groeimarkt. [ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-04-2025 16:55:06 ] | |
Ivo1985 | zaterdag 12 april 2025 @ 13:53 |
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor. Als het gaat om alle auto's en dus alle bouwjaren, dan is de gemiddelde leeftijd van een EV nogal wat lager als bij een ICE. En oudere auto's met meer gereden kilometers hebben nu eenmaal vaker wat gebreken. | |
Hyperdude | zaterdag 12 april 2025 @ 14:00 |
Eerste zin artikel in OP. ![]()
| |
Repentless | zaterdag 12 april 2025 @ 15:13 |
Zoals hierboven aangegeven, gaat over auto's in dezelfde leeftijdscategorie. ![]() | |
Accordtje | zaterdag 12 april 2025 @ 15:44 |
True, je moet niet allergisch zijn voor tanken inderdaad. | |
Jan_Onderwater | zaterdag 12 april 2025 @ 16:04 |
Grappig dat je het zegt, buurvrouw hier, Peugeot 208, 80K op de teller, Moter deed gisteren Poef | |
halfway | zaterdag 12 april 2025 @ 19:11 |
Ik rij 7k per jaar, komt dus nooit uit zo. | |
recursief | zaterdag 12 april 2025 @ 21:09 |
Dat is waar, maar regeneratief remmen gaat dan weer slecht met een koude accu. | |
recursief | zaterdag 12 april 2025 @ 21:13 |
Ik, en ik wil niet meer terug naar een verbrandingsmotor. Het rijdt fantastisch, continu vermogen is prettiger dan welke schakelautomaat dan ook en veel lagere onderhoudskosten. Tot nu toe eigenlijk alleen banden en een beetje parkeerschade. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 april 2025 @ 22:14 |
Gebruik je de remmen ook nog eens, sowieso niet onverstandig. Maar als je wat pittig rijdt wordt de accu ook wel warm ![]() | |
VEM2012 | zaterdag 12 april 2025 @ 22:31 |
Ik rijd die van mij ook gewoon privé. En ik ken best veel mensen die privé een BEV rijden. Ja, de meeste nieuwverkopen zijn zakelijk. Maar dat geldt net zo goed voor modellen met een verbrandingsmotor. En het is inderdaad gewoon veel fijner rijden. | |
RodenCity | maandag 14 april 2025 @ 08:06 |
Ik hoop niks, ik kijk alleen naar mijn eigen ervaring. Bron voor het inruillen heb ik niet, ik geef alleen mijn eigen mening op basis van mijn eigen zoektocht naar een EV een paar maanden geleden. Kwam er toen achter dat als ik een EV zag die mij beviel ik binnen een paar dagen er moest zijn om te kijken en/of te rijden, omdat hij anders al weg was. De bron voor de toename van de verkoop van EV's heb ik hier voor je https://www.bovag.nl/nieu(...)eerste-kwartaal-2025 | |
vosss | maandag 14 april 2025 @ 08:32 |
Dat ligt er maar net aan wat voor ICE. Ik zit liever in mijn Lexus LS460 dan in een Tesla als ik eerlijk ben. | |
VEM2012 | maandag 14 april 2025 @ 08:46 |
Tsja, ik heb nooit wat gehad met die Toyota’s met een dun laagje chroom… Maar ook daar komen elektrische alternatieven voor. Misschien niet van Toyota (tenminste, geen goede), omdat die flink achterlopen. Maar je kan gewoon een EQS kopen. Alleen al de luxe van stilte… | |
recursief | maandag 14 april 2025 @ 08:57 |
"Gewoon een EQS kopen". Een EQS is nu juist een EV die voor de meeste mensen niet bereikbaar is. Het leuke is nou juist dat in het middenklasse segment zo zachtjes aan ook echt keuze begint te komen voor iemand die elektrisch wil rijden en niet al te veel concessies wil doen. | |
VEM2012 | maandag 14 april 2025 @ 09:06 |
De LS460 is geen tegenhanger van de Opel Astra. Ik reageer gewoon op Vosss zijn opmerking. | |
recursief | maandag 14 april 2025 @ 09:08 |
Ah duidelijk. | |
PzKpfw | maandag 14 april 2025 @ 10:06 |
Dus ook bij auto's met een verbrandingsmotor is een elektrisch component de meest voorkomende pechoorzaak. | |
VEM2012 | maandag 14 april 2025 @ 10:36 |
Uiteraard. Maar wil je daar nog een punt mee maken? Want ik denk niet dat je een auto zonder elektronica wil. | |
vosss | maandag 14 april 2025 @ 12:27 |
Ik heb juist kleppen voor de dempers laten plaatsen zodat die 4,6 liter V8 ook een beetje lekker brult. ![]() |