abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 11 april 2025 @ 12:17:59 #1
485843 crew  Jippie
pi_217340525
Elektrische auto's scoren in de ADAC-pechstatistieken aanzienlijk beter dan auto's met verbrandingsmotoren van dezelfde leeftijd. Volgens de Duitse Verkeersclub gingen elektrische auto's die tussen 2020 en 2022 zijn geregistreerd, veel minder vaak kapot dan auto's met verbrandingsmotoren uit dezelfde periode.

Volgens het rapport waren er in de periode van drie jaar 4,2 pechgevallen per 1.000 elektrische auto's. Voor verbrandingsmotoren was dit 10,4. Volgens de ADAC is dit onder andere te danken aan het feit dat veel van de problemen die er in het begin waren met elektrische auto’s, inmiddels zijn opgelost.

Volgens het ADAC-pechrapport was de startaccu de meest voorkomende oorzaak . Deze veroorzaakte veruit de meeste problemen bij zowel verbrandingsmotoren als elektrische auto's. De evaluatie is gebaseerd op de gevallen waarbij de bestuurder geen schuld had, waarbij de bestuurder niet kon doorrijden en waarbij de pechhulpdienst van ADAC is ingeschakeld.

Bron: Deutschlandfunk

Het ADAC onderzoek (in Duits)
____________________________________________________

Nooit geweten dat een e-car ook een startmotoraccu heeft :@

[ Bericht 0% gewijzigd door Jippie op 11-04-2025 18:25:29 ]
  vrijdag 11 april 2025 @ 12:43:43 #2
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217340718
Niet zo gek. Een EV heeft veel minder bewegende onderdelen: kleppen, assen, lagers, riemen/kettingen, pompen, ...
Huilen dan.
pi_217340757
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:17 schreef Jippie het volgende:
Elektrische auto's scoren in de ADAC-pechstatistieken aanzienlijk beter dan auto's met verbrandingsmotoren van dezelfde leeftijd. Volgens de Duitse Verkeersclub gingen elektrische auto's die tussen 2020 en 2022 zijn geregistreerd, veel minder vaak kapot dan auto's met verbrandingsmotoren uit dezelfde periode.

Volgens het rapport waren er in de periode van drie jaar 4,2 pechgevallen per 1.000 elektrische auto's. Voor verbrandingsmotoren was dit 10,4. Volgens de ADAC is dit onder andere te danken aan het feit dat veel van de problemen die er in het begin waren met elektrische auto’s, inmiddels zijn opgelost.

Volgens het ADAC-pechrapport was de startaccu de meest voorkomende oorzaak . Deze veroorzaakte veruit de meeste problemen bij zowel verbrandingsmotoren als elektrische auto's. De evaluatie is gebaseerd op de gevallen waarbij de bestuurder geen schuld had, waarbij de bestuurder niet kon doorrijden en waarbij de pechhulpdienst van ADAC is ingeschakeld.

Bron: Deutschlandfunk

Het ADAC onderzoek (in Duits)
____________________________________________________

Nooit geweten dat een e-car ook een startmotor heeft :@
Geen startmotor, wel een (12V) startaccu, naast de "grote" accu.
Zonder de 12V accu doet een EV niks.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  Forum Admin vrijdag 11 april 2025 @ 12:49:09 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_217340779
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:43 schreef Isdatzo het volgende:
Niet zo gek. Een EV heeft veel minder bewegende onderdelen: kleppen, assen, lagers, riemen/kettingen, pompen, ...
En om daar aan toe te voegen, moderne verbrandingsmotoren zijn over gecompliceerd, en toch zo goedkoop mogelijk gebouwd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 11 april 2025 @ 12:54:58 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217340850
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En om daar aan toe te voegen, moderne verbrandingsmotoren zijn over gecompliceerd, en toch zo goedkoop mogelijk gebouwd.
Yep, en daarom wordt er goud geld verdiend aan reparaties buiten de garantieperiode.
Huilen dan.
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:17:47 #6
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_217341074
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En om daar aan toe te voegen, moderne verbrandingsmotoren zijn over gecompliceerd, en toch zo goedkoop mogelijk gebouwd.
Zag laatst op een auto kanaal op YouTube een monteur zeggen dat er heel veel problemen zijn met moderne motoren omdat ze een veel kleinere cilinderinhoud hebben omdat ze zuiniger moeten zijn.

Daarnaast hebben ze vaak een turbo om meer vermogen te hebben vanwege het steeds zwaarder worden.

En om het motortje en de turbo sneller op temperatuur te laten komen zit en minder olie en andere vloeistoffen in.

Deze combinatie zorgt voor heel veel problemen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:44:49 #7
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_217341339
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:17 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zag laatst op een auto kanaal op YouTube een monteur zeggen dat er heel veel problemen zijn met moderne motoren omdat ze een veel kleinere cilinderinhoud hebben omdat ze zuiniger moeten zijn.

Daarnaast hebben ze vaak een turbo om meer vermogen te hebben vanwege het steeds zwaarder worden.

En om het motortje en de turbo sneller op temperatuur te laten komen zit en minder olie en andere vloeistoffen in.

Deze combinatie zorgt voor heel veel problemen.
Vandaar een EV, heb je al die problemen niet
The Admirals......1995-2007
pi_217341543
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:54 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Yep, en daarom wordt er goud geld verdiend aan reparaties buiten de garantieperiode.
Wij ruilen onze auto's (of naja auto, want we zijn naar één auto gegaan) in als de reparaties te duur worden en buiten de garantie vallen.

Investeer ik liever in een "nieuwe" 2e hands..

On-topic:
Ben wel benieuwd hoe dat zit met de accu, hoe gezond zijn die nog en hoe is het met het bereik.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_217341550
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En om daar aan toe te voegen, moderne verbrandingsmotoren zijn over gecompliceerd, en toch zo goedkoop mogelijk gebouwd.
Om centen te besparen zodat auto's met al die verplichte toeters en bellen nog concurrerend verkocht kunnen worden, wordt er bezuinigd op de kwaliteit van onderdelen die fabrikanten in principe al een jaar of 100 prima betrouwbaar kunnen laten functioneren. Oprekkende distributiekettingen, scheurende thermostaathuizen, het is allemaal niet nodig maar dat krijg je ervan als de boel zo goedkoop mogelijk moet.
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:18:18 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217341672
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:02 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Wij ruilen onze auto's (of naja auto, want we zijn naar één auto gegaan) in als de reparaties te duur worden en buiten de garantie vallen.

Investeer ik liever in een "nieuwe" 2e hands..

On-topic:
Ben wel benieuwd hoe dat zit met de accu, hoe gezond zijn die nog en hoe is het met het bereik.
Ik heb gewoon een Mazda. Die gaan niet kapot.
Huilen dan.
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:21:31 #11
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_217341726
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:02 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Wij ruilen onze auto's (of naja auto, want we zijn naar één auto gegaan) in als de reparaties te duur worden en buiten de garantie vallen.

Investeer ik liever in een "nieuwe" 2e hands..

On-topic:
Ben wel benieuwd hoe dat zit met de accu, hoe gezond zijn die nog en hoe is het met het bereik.
Meeste Fabrikanten geven een jaar of 8 of 160.000 km garantie op de accus.
Afname van bereik zal er uiteraard zijn over de loop der jaren, maar die zijn alleen echt enorm als je dagelijks of meerdere keren per dag bij een snellader gaat staan.

Daarnaast gaan fabrikanten en experts er tegenwoordig vanuit dat een EV accupakket tussen de 10 en 20 jaar mee gaat.
The Admirals......1995-2007
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:24:09 #12
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217341775
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:44 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Vandaar een EV, heb je al die problemen niet
68% van de handelaren ruilen geen EV in.

Niemand wil ze 2e hands.

En benzinemotoren waren 10 jaar geleden ook een milieuvriendelijker.
Tegenwoordig klapt het blok uit je 208 met 83.000 km uit elkaar.

Lang leve het milieu - lees - de wegwerpmaatschappij.
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:27:50 #13
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_217341810
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:24 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
68% van de handelaren ruilen geen EV in.

Niemand wil ze 2e hands.

Dat is een mooie quote uit een bericht van 2024, en dat was voor Duitsland.
Heb je een recentere bron en dan voor nederlandse dealers?

EV Verkoop zit in de lift en ook de markt voor tweede hands. Zullen een paar "Die hard" dealers zijn die ze niet willen, maar zijn er ook genoeg die ze niet snel genoeg kunnen inkopen.
The Admirals......1995-2007
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:30:26 #14
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217341834
Eigenlijk geeft de kop precies aan wat er mis is met het beleid.

"minder pech"

Maar geen woord over levensduur.
pi_217341835
Maar ja, als er wél iets kapot gaat aan een EV, kost je dat vaak meteen een rib uit je lijf....
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:30:47 #16
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_217341841
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:27 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Dat is een mooie quote uit een bericht van 2024, en dat was voor Duitsland.
Heb je een recentere bron en dan voor nederlandse dealers?

EV Verkoop zit in de lift en ook de markt voor tweede hands. Zullen een paar "Die hard" dealers zijn die ze niet willen, maar zijn er ook genoeg die ze niet snel genoeg kunnen inkopen.
In Duitsland was het zelfs 70%
pi_217341994
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:24 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
68% van de handelaren ruilen geen EV in.

Niemand wil ze 2e hands.

En benzinemotoren waren 10 jaar geleden ook een milieuvriendelijker.
Tegenwoordig klapt het blok uit je 208 met 83.000 km uit elkaar.

Lang leve het milieu - lees - de wegwerpmaatschappij.
kan je dit op e.o.a. manier staven? Of is dit uit eigen ervaring?

Heb de afgelopen maand flink rondgekeken op de bekende occasion websites, zie behoorlijk veel 2e hands Tesla ; vermoedelijk ex-lease bakken.

Als ze zo weinig inruilen/inkopen, hoe komen die daar dan terecht?

Zit er zelf aan te denken eind dit jaar een 2e hands EV te kopen, zo tussen 100-140 duizend km stand. Bijv Tesla model s waar de belangrijkste fixes zijn gedaan (bijv deurgrendels, ophanging), en dan proberen veel af te pingelen :P voor reparaties moet ik dan idd wel een bedrag reserve houden.

Ik denk (hoop) dat als ik een goede krent uit de pap pik, dat ik er een flinke tijd van kan genieten.. en de hoge brandstofprijs kan ontwijken. Wel zal ik All-risk verzekeren (100 eu p/m) tegen vandalisme :D

Sommige zullen me voor gek verklaren, maar ik vind t gewoon echt een vette bak die zeer lekker rijdt, ben graag tegendraads blijkbaar

Voorbeeld: https://www.autoscout24.n(...)share&source_otp=nfm

Maar ben ik zeker van mn zaak? Niet echt.. ik hou de ontwikkelingen dagelijks in de gaten en besluit eind dit jaar of ik toe sla.

[ Bericht 5% gewijzigd door Buikbrein op 11-04-2025 15:04:12 ]
  vrijdag 11 april 2025 @ 15:03:33 #18
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_217342020
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:58 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
kan je dit op e.o.a. manier staven? Of is dit uit eigen ervaring?

Heb de afgelopen maand flink rondgekeken op de bekende occasion websites, zie behoorlijk veel 2e hands Tesla ; vermoedelijk ex-lease bakken.

Als ze zo weinig inruilen/inkopen, hoe komen die daar dan terecht?

Zit er zelf aan te denken eind dit jaar een 2e hands EV te kopen, zo tussen 100-140 duizend km stand. Bijv Tesla model s waar de belangrijkste fixes zijn gedaan (bijv deurgrendels, ophanging), en dan proberen veel af te pingelen :P voor reparaties moet ik dan idd wel een bedrag reserve houden.

Ik denk (hoop) dat als ik een goede krent uit de pap pik, dat ik er een flinke tijd van kan genieten.. en de hoge brandstofprijs kan ontwijken. Wel zal ik All-risk verzekeren (100 eu p/m) tegen vandalisme :D

Sommige zullen me voor gek verklaren, maar ik vind t gewoon echt een vette bak die zeer lekker rijdt.

Voorbeeld: https://www.autoscout24.n(...)share&source_otp=nfm
Zou ik eerder kijken voor een 3 dan een S, maar dat is persoonlijk :P
The Admirals......1995-2007
pi_217342026
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:03 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Zou ik eerder kijken voor een 3 dan een S, maar dat is persoonlijk :P
Ja die zie ik ook inderdaad.. ik rijd nu de S als private lease (ja, van Mistergreen) en ben daar best wel aan gewend, gewoon die meesterlijke wegligging :D ik ben verziekt lol.

Mja, een dure auto is duur te onderhouden.. ik moet goed nadenken waar ik aan begin, de model 3 is zeker geen slechte keuze.

Hoofd zegt model 3, hart zegt model S :P
  vrijdag 11 april 2025 @ 15:09:24 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217342044
Bekijk deze YouTube-video

quote:
Leasemaatschappij MisterGreen veilt wekelijks tientallen Tesla's, buiten medeweten van benadeelde particuliere beleggers. Deze beleggers krijgen al sinds december geen rentebetalingen meer op ruim 20 miljoen euro aan verstrekte obligaties. Dat MisterGreen nu Tesla's veilt, verandert daar niets aan. De opbrengsten gebruikt de leasemaatschappij namelijk voor andere financiële verplichtingen.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)llen-teslas-per-week
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_217342058
Wat is de verhouding in gemiddelde reparatiekosten mocht je toch een van die pech-EV's hebben?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_217342064
Vraag maar aan BIOS-groep. Dit is een taxibedrijf die het Schipholvervoer verzorgd, met een hangar vol defecte Teslades. Tesla neemt maar 2 defecte autos per keer aan. Ze werden in de rechtszaal in hun gezicht uitgelachen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217342192
Heb de bron gevonden inmiddels: https://www.autoblog.nl/n(...)evs-inruilen-6925280

Dat was juli 2024, een momentopname en in Duitsland. Ik ga het tot de laatste minuut scherp in de gaten houden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Buikbrein op 11-04-2025 15:39:52 ]
pi_217342340
quote:
Ja dat is echt zonde, ze hebben er imho echt voor gezorgd dat de middenklasse (modaal/bovenmodaal) kennis konden maken met Tesla rijden. Ben zeer tevreden over ze en gun ze t allerbeste.. mja, grote exposure door maar op 1 paard te wedden, en wat voor een paard.
  vrijdag 11 april 2025 @ 16:01:22 #25
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217342432
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:43 schreef Isdatzo het volgende:
Niet zo gek. Een EV heeft veel minder bewegende onderdelen: kleppen, assen, lagers, riemen/kettingen, pompen, ...
Ja dit dus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')