abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217342518
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:58 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
kan je dit op e.o.a. manier staven? Of is dit uit eigen ervaring?

Heb de afgelopen maand flink rondgekeken op de bekende occasion websites, zie behoorlijk veel 2e hands Tesla ; vermoedelijk ex-lease bakken.

Als ze zo weinig inruilen/inkopen, hoe komen die daar dan terecht?

Zit er zelf aan te denken eind dit jaar een 2e hands EV te kopen, zo tussen 100-140 duizend km stand. Bijv Tesla model s waar de belangrijkste fixes zijn gedaan (bijv deurgrendels, ophanging), en dan proberen veel af te pingelen :P voor reparaties moet ik dan idd wel een bedrag reserve houden.

Ik denk (hoop) dat als ik een goede krent uit de pap pik, dat ik er een flinke tijd van kan genieten.. en de hoge brandstofprijs kan ontwijken. Wel zal ik All-risk verzekeren (100 eu p/m) tegen vandalisme :D

Sommige zullen me voor gek verklaren, maar ik vind t gewoon echt een vette bak die zeer lekker rijdt, ben graag tegendraads blijkbaar

Voorbeeld: https://www.autoscout24.n(...)share&source_otp=nfm

Maar ben ik zeker van mn zaak? Niet echt.. ik hou de ontwikkelingen dagelijks in de gaten en besluit eind dit jaar of ik toe sla.
Je wordt inderdaad kapot gegooid met ex lease Tesla's je zou je bijna gaan afvragen waarom.
  vrijdag 11 april 2025 @ 16:47:44 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217342767
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:17 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zag laatst op een auto kanaal op YouTube een monteur zeggen dat er heel veel problemen zijn met moderne motoren omdat ze een veel kleinere cilinderinhoud hebben omdat ze zuiniger moeten zijn.

Daarnaast hebben ze vaak een turbo om meer vermogen te hebben vanwege het steeds zwaarder worden.

En om het motortje en de turbo sneller op temperatuur te laten komen zit en minder olie en andere vloeistoffen in.

Deze combinatie zorgt voor heel veel problemen.
Dit ja. In de basis:
In een 1600cc 4 cilinder 16klepper van 125pk zit bijvoorbeeld een hele hoop overcapaciteit en hoeft niet zo hard te werken. Een 1000cc 3 cilinder van 125pk moet veel harder werken omdat die minder capaciteit heeft.

Als iets harder werkt en minder capaciteit heeft, is het eerder versleten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 11 april 2025 @ 16:52:32 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_217342822
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:27 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Dat is een mooie quote uit een bericht van 2024, en dat was voor Duitsland.
Heb je een recentere bron en dan voor nederlandse dealers?

Wat hoop je dat 2025 cijfers je gaan vertellen?
quote:
EV Verkoop zit in de lift en ook de markt voor tweede hands. Zullen een paar "Die hard" dealers zijn die ze niet willen, maar zijn er ook genoeg die ze niet snel genoeg kunnen inkopen.
Bron?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 11 april 2025 @ 18:26:06 #29
485843 crew  Jippie
pi_217343609
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:46 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Geen startmotor, wel een (12V) startaccu, naast de "grote" accu.
Zonder de 12V accu doet een EV niks.
Heb het aangepast :D
pi_217344022
Heb er nu 30.000 km mee gereden. Geen garage gezien, over een jaar moet er slechts een controle plaatsvinden. Heerlijk zo'n EV.
Allah Al Watan Al Malik
pi_217344077
Men denkt "Het is electronica dus gaat het nooit kapot". Dat klopt niet. Ook electronica gaat stuk, bijvoorbeeld onderdelen waar vermogen doorheen gaat. Electronica slijt wel degelijk.
Waar je een auto met verbrandingsmotor kunt oplappen met filtertjes, bougies, vloeistoffen, zal je bij een EV een flinke kluif hebben om een storing te verhelpen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217344164
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 19:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Men denkt "Het is electronica dus gaat het nooit kapot". Dat klopt niet. Ook electronica gaat stuk, bijvoorbeeld onderdelen waar vermogen doorheen gaat. Electronica slijt wel degelijk.
Waar je een auto met verbrandingsmotor kunt oplappen met filtertjes, bougies, vloeistoffen, zal je bij een EV een flinke kluif hebben om een storing te verhelpen.
Middagje klooien met de soldeertang en gaaaaan *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_217344191
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:30 schreef Toine51 het volgende:
Maar ja, als er wél iets kapot gaat aan een EV, kost je dat vaak meteen een rib uit je lijf....
Ach, je hebt er niet voor niets twaalf.
pi_217344307
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 16:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit ja. In de basis:
In een 1600cc 4 cilinder 16klepper van 125pk zit bijvoorbeeld een hele hoop overcapaciteit en hoeft niet zo hard te werken. Een 1000cc 3 cilinder van 125pk moet veel harder werken omdat die minder capaciteit heeft.

Als iets harder werkt en minder capaciteit heeft, is het eerder versleten.
Daarom zijn de toyota en Lexus hybrides ook motorisch bijna niet kapot te krijgen. Die halen maar 99 pk uit 1.8 liter, of 197pk uit een 3,5 liter, met een Atkinson cyclus.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 11 april 2025 @ 20:29:59 #35
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217344447
Heb het ADAC-onderzoek even vluchtig doorgenomen, maar ik zie zo snel niet het aantal pechgevallen per gereden kilometers. Of ik moet eroverheen lezen. Rijden alle EVs gemiddeld evenveel kilometers als auto's met een verbrandingsmotor? Kan me voorstellen dat bij intensiever gebruik, het aantal pechgevallen ook groter is.

Maar misschien is dat niet zo, of niet relevant.
pi_217344466
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 20:29 schreef Repentless het volgende:
Heb het ADAC-onderzoek even vluchtig doorgenomen, maar ik zie zo snel niet het aantal pechgevallen per gereden kilometers. Of ik moet eroverheen lezen. Rijden alle EVs gemiddeld evenveel kilometers als auto's met een verbrandingsmotor? Kan me voorstellen dat bij intensiever gebruik, het aantal pechgevallen ook groter is.

Maar misschien is dat niet zo, of niet relevant.
Ik gok dat EV’s ongeveer evenveel kilometers per gereden kilometer rijden als auto’s met een verbrandingsmotor 14.gif
  vrijdag 11 april 2025 @ 21:13:23 #37
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217344848
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 20:31 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Ik gok dat EV’s ongeveer evenveel kilometers per gereden kilometer rijden als auto’s met een verbrandingsmotor 14.gif
Klopt.
pi_217344919
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 20:11 schreef knoopie het volgende:

[..]
Daarom zijn de toyota en Lexus hybrides ook motorisch bijna niet kapot te krijgen. Die halen maar 99 pk uit 1.8 liter, of 197pk uit een 3,5 liter, met een Atkinson cyclus.
En bij het optrekken assistentie van een elektromotor.
pi_217346031
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:44 schreef RodenCity het volgende:
Vandaar een EV, heb je al die problemen niet
Met een goede 6-cilinder ook niet, in plaats van zo'n grasmaaier met turbo die 1500 kg moet voortbewegen.
pi_217347084
Voordeel van een EV is ook dat je de motor niet hoeft warm te rijden, hij is er direct voor 100%.
pi_217347364
Het verbaast mij niets. Waar de eerste EV’s wel wat kinderziektes kenden zijn mijn laatste drie resp. zo goed als foutloos (1 reparatie, veren achterklep te weinig druk), foutloos en foutloos (maar die heb ik dan ook pas enkele weken).

Met steeds betere accu’s die in zeer korte tijd kunnen worden bijgeladen is dan ook 2035 prima haalbaar als eindpunt voor de ICE.

En zelfs de grootste naysayers zullen uiteindelijk beseffen dat de BEV voor gewoon a naar b vervoer veel beter is dan ICE.
  zaterdag 12 april 2025 @ 11:30:56 #42
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_217347692
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 09:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voordeel van een EV is ook dat je de motor niet hoeft warm te rijden, hij is er direct voor 100%.
Hoeveel mensen rijden er nou privé een EV? Het leasehok is er hoe dan ook altijd 100%.
pi_217347815
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:02 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Wij ruilen onze auto's (of naja auto, want we zijn naar één auto gegaan) in als de reparaties te duur worden en buiten de garantie vallen.

Investeer ik liever in een "nieuwe" 2e hands..

On-topic:
Ben wel benieuwd hoe dat zit met de accu, hoe gezond zijn die nog en hoe is het met het bereik.
De Tesla’s van 10 jaar oud lijken zich goed te houden. Ze hebben wel minder bereik, maar vaak nog goed bruikbaar en het percentage wat wordt weergegeven is ook betrouwbaar. Ook de modellen die bijvoorbeeld als taxi 24h zijn ingezet en alleen maar aan de snellader hebben geladen.

Met de Leafs lijkt het minder goed te gaan, de accupakketten worden onbetrouwbaar, laden niet goed vol of geven plotseling aan dat ze leeg zijn, beetje zoals met je oude laptop vroeger.

Van de VAG/PSA/Volvo techniek is het nog even afwachten, daar zijn nog weinig oudere modellen van.
.
pi_217347842
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 23:55 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Met een goede 6-cilinder ook niet, in plaats van zo'n grasmaaier met turbo die 1500 kg moet voortbewegen.
Zo’n grasmaaier verbruikt de eerste 200000km hooguit 10000-11000l benzine. Zo’n zescilinder bijna het dubbele, dat is best een flinke besparing, ook in geld.

Die Ford V6 ecoboost lijkt het trouwens ook erg lang vol te houden daar in de USA.
.
pi_217347961
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:13 schreef Stoorzendert het volgende:
Wat is de verhouding in gemiddelde reparatiekosten mocht je toch een van die pech-EV's hebben?
Dat hangt van veel dingen af. De accu zit tegenwoordig meestal onder de vloer, dus over een verkeersdrempeltje of stoeprand stuiteren kan vereisen dat je accu vervangen moet worden. Bij Tesla heb je dat het frame bestaat uit een paar grote blokken aluminium, als je daarmee verkeerd tegen een paaltje rijd kan dat vervangen moeten worden. Beide dingen zijn al snel een total-loss.

Maar het grootste euvel is in bijna alle gevallen de elektronische onderdelen die er in zitten. En dan eerder al die sensors en het motormanagement van een verbrandingsmotor dan de elektronica van een EV. Daarna alle motortjes, bijvoorbeeld de raambediening. Dat is vrij fragiel, de draadjes gaan klem zitten, enz.

Verder word de elektronica in een EV warm, maar hoe beter het daar tegen kan, hoe duurder. Dus wordt dat samen met de accu gekoeld (of opgewarmd als het vriest). Als die airco niet goed werkt kan dat ook problemen opleveren.

Accu's vinden een hoge of lage temperatuur niet leuk. Ook zijn dat meestal duizenden kleine cellen, die allemaal evenredig moeten laden. Na verloop van tijd verandert de interne weerstand en worden sommige cellen veel sneller geladen dan andere cellen, waardoor ze kapot gaan. En dan worden de cellen daaromheen ook te zwaar belast. Dat is de belangrijkste reden om een EV alleen aan de snellader te hangen als het echt nodig is.

Daar het bereik van een EV spannender is dan van een auto met verbrandingsmotor en ze veel harder op kunnen trekken, hebben ze vaak een stugge ophanging en banden met een lage rolweerstand en een hoge snelheidsklasse, die alsnog snel slijten. En met een verbrandingsmotor heb je al die vloeistoffen en riemen. Ook slijten daarvan de remmen harder.

De eerste elektrische auto's waren nog vrij experimenteel, dus gingen ze vrij snel kapot. De huidige generatie is vooral heel degelijk. Bij de volgende generaties gaan ze (net zoals met de verbrandingsmotoren) overal steeds meer op bezuinigen. Dus nu is een goede tijd om een EV te kopen (liefst niet een heel nieuw model), in de toekomst gaat de kwaliteit ook weer afnemen.

Verder is het ook afhankelijk van het merk, natuurlijk. Een Dacia is niet zo degelijk, maar heeft wel veel minder elektronica aan boord, die dan ook niet kapot kan gaan. En een BYD heeft relatief goedkope en dunne panelen en ramen, met net heel veel elektronica.

Verder is de verwachting natuurlijk wel, dat je straks op elektrische auto's een onderhoudscontract af moet sluiten. Ook omdat er (naast dingen zoals de ophanging, remmen en wielen) steeds minder aan te repareren valt. En de componenten zijn duur om te vervangen. En die garage moet er natuurlijk ook geld aan kunnen verdienen.

En als laatste zijn EV's ook leuk om op te voeren. Chippen, zeg maar. Alhoewel je dan een 4x4 moet hebben en hele goede banden. Maar daar slijten ze wel snel van. Dat zie je nu nog niet zoveel, maar dat is wel een groeimarkt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 12-04-2025 16:55:06 ]
pi_217348670
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 20:29 schreef Repentless het volgende:
Heb het ADAC-onderzoek even vluchtig doorgenomen, maar ik zie zo snel niet het aantal pechgevallen per gereden kilometers. Of ik moet eroverheen lezen. Rijden alle EVs gemiddeld evenveel kilometers als auto's met een verbrandingsmotor? Kan me voorstellen dat bij intensiever gebruik, het aantal pechgevallen ook groter is.

Maar misschien is dat niet zo, of niet relevant.
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor.

Als het gaat om alle auto's en dus alle bouwjaren, dan is de gemiddelde leeftijd van een EV nogal wat lager als bij een ICE. En oudere auto's met meer gereden kilometers hebben nu eenmaal vaker wat gebreken.
  zaterdag 12 april 2025 @ 14:00:24 #47
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_217348716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 13:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor.
...
Eerste zin artikel in OP. :)
quote:
Elektrische auto's scoren in de ADAC-pechstatistieken aanzienlijk beter dan auto's met verbrandingsmotoren van dezelfde leeftijd
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 12 april 2025 @ 15:13:19 #48
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_217349271
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 13:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor.

Als het gaat om alle auto's en dus alle bouwjaren, dan is de gemiddelde leeftijd van een EV nogal wat lager als bij een ICE. En oudere auto's met meer gereden kilometers hebben nu eenmaal vaker wat gebreken.
Zoals hierboven aangegeven, gaat over auto's in dezelfde leeftijdscategorie. :) Maar wat ik me dus afvraag: worden ze allebei even intensief gebruikt?
pi_217349499
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2025 11:55 schreef Fer het volgende:
Zo’n grasmaaier verbruikt de eerste 200000km hooguit 10000-11000l benzine. Zo’n zescilinder bijna het dubbele, dat is best een flinke besparing, ook in geld.

Die Ford V6 ecoboost lijkt het trouwens ook erg lang vol te houden daar in de USA.
True, je moet niet allergisch zijn voor tanken inderdaad.
  zaterdag 12 april 2025 @ 16:04:28 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217349659
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 14:24 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
68% van de handelaren ruilen geen EV in.

Niemand wil ze 2e hands.

En benzinemotoren waren 10 jaar geleden ook een milieuvriendelijker.
Tegenwoordig klapt het blok uit je 208 met 83.000 km uit elkaar.

Lang leve het milieu - lees - de wegwerpmaatschappij.
Grappig dat je het zegt, buurvrouw hier, Peugeot 208, 80K op de teller, Moter deed gisteren Poef
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')