Je wordt inderdaad kapot gegooid met ex lease Tesla's je zou je bijna gaan afvragen waarom.quote:Op vrijdag 11 april 2025 14:58 schreef Buikbrein het volgende:
[..]
kan je dit op e.o.a. manier staven? Of is dit uit eigen ervaring?
Heb de afgelopen maand flink rondgekeken op de bekende occasion websites, zie behoorlijk veel 2e hands Tesla ; vermoedelijk ex-lease bakken.
Als ze zo weinig inruilen/inkopen, hoe komen die daar dan terecht?
Zit er zelf aan te denken eind dit jaar een 2e hands EV te kopen, zo tussen 100-140 duizend km stand. Bijv Tesla model s waar de belangrijkste fixes zijn gedaan (bijv deurgrendels, ophanging), en dan proberen veel af te pingelenvoor reparaties moet ik dan idd wel een bedrag reserve houden.
Ik denk (hoop) dat als ik een goede krent uit de pap pik, dat ik er een flinke tijd van kan genieten.. en de hoge brandstofprijs kan ontwijken. Wel zal ik All-risk verzekeren (100 eu p/m) tegen vandalisme
Sommige zullen me voor gek verklaren, maar ik vind t gewoon echt een vette bak die zeer lekker rijdt, ben graag tegendraads blijkbaar
Voorbeeld: https://www.autoscout24.n(...)share&source_otp=nfm
Maar ben ik zeker van mn zaak? Niet echt.. ik hou de ontwikkelingen dagelijks in de gaten en besluit eind dit jaar of ik toe sla.
Dit ja. In de basis:quote:Op vrijdag 11 april 2025 13:17 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zag laatst op een auto kanaal op YouTube een monteur zeggen dat er heel veel problemen zijn met moderne motoren omdat ze een veel kleinere cilinderinhoud hebben omdat ze zuiniger moeten zijn.
Daarnaast hebben ze vaak een turbo om meer vermogen te hebben vanwege het steeds zwaarder worden.
En om het motortje en de turbo sneller op temperatuur te laten komen zit en minder olie en andere vloeistoffen in.
Deze combinatie zorgt voor heel veel problemen.
Wat hoop je dat 2025 cijfers je gaan vertellen?quote:Op vrijdag 11 april 2025 14:27 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Dat is een mooie quote uit een bericht van 2024, en dat was voor Duitsland.
Heb je een recentere bron en dan voor nederlandse dealers?
Bron?quote:EV Verkoop zit in de lift en ook de markt voor tweede hands. Zullen een paar "Die hard" dealers zijn die ze niet willen, maar zijn er ook genoeg die ze niet snel genoeg kunnen inkopen.
Heb het aangepastquote:Op vrijdag 11 april 2025 12:46 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Geen startmotor, wel een (12V) startaccu, naast de "grote" accu.
Zonder de 12V accu doet een EV niks.
Middagje klooien met de soldeertang en gaaaaanquote:Op vrijdag 11 april 2025 19:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Men denkt "Het is electronica dus gaat het nooit kapot". Dat klopt niet. Ook electronica gaat stuk, bijvoorbeeld onderdelen waar vermogen doorheen gaat. Electronica slijt wel degelijk.
Waar je een auto met verbrandingsmotor kunt oplappen met filtertjes, bougies, vloeistoffen, zal je bij een EV een flinke kluif hebben om een storing te verhelpen.
Ach, je hebt er niet voor niets twaalf.quote:Op vrijdag 11 april 2025 14:30 schreef Toine51 het volgende:
Maar ja, als er wél iets kapot gaat aan een EV, kost je dat vaak meteen een rib uit je lijf....
Daarom zijn de toyota en Lexus hybrides ook motorisch bijna niet kapot te krijgen. Die halen maar 99 pk uit 1.8 liter, of 197pk uit een 3,5 liter, met een Atkinson cyclus.quote:Op vrijdag 11 april 2025 16:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit ja. In de basis:
In een 1600cc 4 cilinder 16klepper van 125pk zit bijvoorbeeld een hele hoop overcapaciteit en hoeft niet zo hard te werken. Een 1000cc 3 cilinder van 125pk moet veel harder werken omdat die minder capaciteit heeft.
Als iets harder werkt en minder capaciteit heeft, is het eerder versleten.
Ik gok dat EV’s ongeveer evenveel kilometers per gereden kilometer rijden als auto’s met een verbrandingsmotorquote:Op vrijdag 11 april 2025 20:29 schreef Repentless het volgende:
Heb het ADAC-onderzoek even vluchtig doorgenomen, maar ik zie zo snel niet het aantal pechgevallen per gereden kilometers. Of ik moet eroverheen lezen. Rijden alle EVs gemiddeld evenveel kilometers als auto's met een verbrandingsmotor? Kan me voorstellen dat bij intensiever gebruik, het aantal pechgevallen ook groter is.
Maar misschien is dat niet zo, of niet relevant.
Klopt.quote:Op vrijdag 11 april 2025 20:31 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik gok dat EV’s ongeveer evenveel kilometers per gereden kilometer rijden als auto’s met een verbrandingsmotor
En bij het optrekken assistentie van een elektromotor.quote:Op vrijdag 11 april 2025 20:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Daarom zijn de toyota en Lexus hybrides ook motorisch bijna niet kapot te krijgen. Die halen maar 99 pk uit 1.8 liter, of 197pk uit een 3,5 liter, met een Atkinson cyclus.
Met een goede 6-cilinder ook niet, in plaats van zo'n grasmaaier met turbo die 1500 kg moet voortbewegen.quote:Op vrijdag 11 april 2025 13:44 schreef RodenCity het volgende:
Vandaar een EV, heb je al die problemen niet
Hoeveel mensen rijden er nou privé een EV? Het leasehok is er hoe dan ook altijd 100%.quote:Op zaterdag 12 april 2025 09:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voordeel van een EV is ook dat je de motor niet hoeft warm te rijden, hij is er direct voor 100%.
De Tesla’s van 10 jaar oud lijken zich goed te houden. Ze hebben wel minder bereik, maar vaak nog goed bruikbaar en het percentage wat wordt weergegeven is ook betrouwbaar. Ook de modellen die bijvoorbeeld als taxi 24h zijn ingezet en alleen maar aan de snellader hebben geladen.quote:Op vrijdag 11 april 2025 14:02 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Wij ruilen onze auto's (of naja auto, want we zijn naar één auto gegaan) in als de reparaties te duur worden en buiten de garantie vallen.
Investeer ik liever in een "nieuwe" 2e hands..
On-topic:
Ben wel benieuwd hoe dat zit met de accu, hoe gezond zijn die nog en hoe is het met het bereik.
Zo’n grasmaaier verbruikt de eerste 200000km hooguit 10000-11000l benzine. Zo’n zescilinder bijna het dubbele, dat is best een flinke besparing, ook in geld.quote:Op vrijdag 11 april 2025 23:55 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Met een goede 6-cilinder ook niet, in plaats van zo'n grasmaaier met turbo die 1500 kg moet voortbewegen.
Dat hangt van veel dingen af. De accu zit tegenwoordig meestal onder de vloer, dus over een verkeersdrempeltje of stoeprand stuiteren kan vereisen dat je accu vervangen moet worden. Bij Tesla heb je dat het frame bestaat uit een paar grote blokken aluminium, als je daarmee verkeerd tegen een paaltje rijd kan dat vervangen moeten worden. Beide dingen zijn al snel een total-loss.quote:Op vrijdag 11 april 2025 15:13 schreef Stoorzendert het volgende:
Wat is de verhouding in gemiddelde reparatiekosten mocht je toch een van die pech-EV's hebben?
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor.quote:Op vrijdag 11 april 2025 20:29 schreef Repentless het volgende:
Heb het ADAC-onderzoek even vluchtig doorgenomen, maar ik zie zo snel niet het aantal pechgevallen per gereden kilometers. Of ik moet eroverheen lezen. Rijden alle EVs gemiddeld evenveel kilometers als auto's met een verbrandingsmotor? Kan me voorstellen dat bij intensiever gebruik, het aantal pechgevallen ook groter is.
Maar misschien is dat niet zo, of niet relevant.
Eerste zin artikel in OP.quote:Op zaterdag 12 april 2025 13:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor.
...
quote:Elektrische auto's scoren in de ADAC-pechstatistieken aanzienlijk beter dan auto's met verbrandingsmotoren van dezelfde leeftijd
Zoals hierboven aangegeven, gaat over auto's in dezelfde leeftijdscategorie.quote:Op zaterdag 12 april 2025 13:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een ander relevant punt wat ik mis: gaat dit over alle bouwjaren, of over een vergelijk waarbij de groep EV's gemiddeld net zo oud is als de groep met verbrandingsmotor.
Als het gaat om alle auto's en dus alle bouwjaren, dan is de gemiddelde leeftijd van een EV nogal wat lager als bij een ICE. En oudere auto's met meer gereden kilometers hebben nu eenmaal vaker wat gebreken.
True, je moet niet allergisch zijn voor tanken inderdaad.quote:Op zaterdag 12 april 2025 11:55 schreef Fer het volgende:
Zo’n grasmaaier verbruikt de eerste 200000km hooguit 10000-11000l benzine. Zo’n zescilinder bijna het dubbele, dat is best een flinke besparing, ook in geld.
Die Ford V6 ecoboost lijkt het trouwens ook erg lang vol te houden daar in de USA.
Grappig dat je het zegt, buurvrouw hier, Peugeot 208, 80K op de teller, Moter deed gisteren Poefquote:Op vrijdag 11 april 2025 14:24 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
68% van de handelaren ruilen geen EV in.
Niemand wil ze 2e hands.
En benzinemotoren waren 10 jaar geleden ook een milieuvriendelijker.
Tegenwoordig klapt het blok uit je 208 met 83.000 km uit elkaar.
Lang leve het milieu - lees - de wegwerpmaatschappij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |