Een onderzoeksteam uit Australië heeft onderzoek gedaan naar de negatieve invloed van honden op hun omgeving. Daarom vormen de resten van dieren in de natuur een bijzonder probleem.
Wanneer honden geursporen in de natuur achterlaten in de vorm van urine of ontlasting, vermijden veel wilde dieren deze plekken gedurende lange tijd. Ook kunnen ze via hondenpoep besmet raken met ziektes. Verder wordt gesteld dat teveel hondenpoep en urine bijdragen aan watervervuiling.
Als de hond in een vijver gaat zwemmen, kunnen giftige vlooienpoeders of tekenafweermiddelen in het natuurlijke water terechtkomen. Wanneer honden zonder leiband wandelen, verstoren of doden ze vaak wilde dieren en wilde vogels. En last but not least is de diervoederindustrie verantwoordelijk voor een hogere uitstoot van broeikasgassen.
De onderzoekers benadrukken dat honden als huisdier een zeer positief effect op mensen hebben. Maar er zijn wereldwijd teveel honden als huisdier en veel baasjes weten niet hoe slecht hun hond is voor de natuur - of het kan ze niets schelen.

Bron:
Deutschlandfunk_______________________________________________________________________________
Persoonlijk denk ik dat elk levend wezen wel een negatieve invloed kan hebben op de natuur, al kan ik mij niet voorstellen dat een regenworm schade aanricht.