abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217326151
Hallo allemaal, ik zit met een situatie waar ik nooit eerder in heb gezeten en ben eigenlijk opzoek naar mensen die iets vergelijksbaar hebben meegemaakt of die er iets vanaf weten.

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en werk nu 11 jaar bij mijn werkgever. Sinds 2019 heb ik de diagnose ziekte van Crohn gekregen maar heb hier in het begin eigenlijk bijna geen hinder van gehad.

Dit veranderde twee jaar geleden, toen kreeg ik voor het eerst te maken met een echte opvlamming en ben ik in de ziektewet terecht gekomen. De ene dag kon ik wel werken, dag erna weer niet, dan een hele periode niet, dan weer wel, etc.

Dit heeft ertoe geleid dat afgelopen maand (Maart) het tweejarig termijn is verstreken. Samen met me werkgever heb ik begin November een WIA uitkering aangevraagd, maar ik zit nog steeds te wachten op mijn oproep voor de keuring (voor eventuele gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid).

Nu is mijn WIA voorschot goedgekeurd door het UWV omdat ik dus geen loon meer ontvang van me werkgever. Maar me werkgever wil nu met een VSO uit elkaar gaan, waarbij hun op papier zetten dat de beeindiging van hun kant komt om een eventuele (gedeeltelijke?) uitkering niet in de weg te zitten.

Nu is mijn vraag, hoelang gaat een oproep duren? We gaan nu richting Mei en begin November heb ik samen met me werkgever de aanvraag voor een keuring verstuurd. En als ik de VSO teken, heeft dat gevolgen voor een WW uitkering mocht ik niet gedeeltelijk arbeids ongeschikt worden verklaart?

Mijn werkgever ondersteund me best goed met alles maar durven zelf mij ook nog geen VSO te laten tekenen omdat ze niet willen dat het een eventuele uitkering in gevaar brengt. Eigenlijk zitten we beiden te wachten op die keuring want dan is er duidelijkheid.

Heeft iemand in een vergelijkbare situatie gezeten? Of kan iemand met juridisch verstand me meer toelichten wat het beste te doen?

Heel erg bedankt!
pi_217326289
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 13:57 schreef Azraelinhos het volgende:
Of kan iemand met juridisch verstand me meer toelichten wat het beste te doen?

Ja, een arbeidsrechtadvocaat. Serieus, bij een VSO altijd een advocaat raadplegen.
Je zal de eerste niet zijn die tekent, en er later achterkomt dat dat niet handig was. En je werkgever denkt alleen uit eigen belang over het algemeen, niet uit jouw belang.
  woensdag 9 april 2025 @ 14:57:55 #3
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217326484
Neem in die VSO ook op dat je werkgever de juridische kosten vergoedt. Dat is heel gebruikelijk want niemand wil een VSO tekenen zonder te laten checken door een jurist.

Normaal gesproken is een VSO geen probleem voor WW uitkering maar in deze situatie betwijfel ik dat een beetje.
Waarom willen ze niet wachten tot je gekeurd bent?

Ik zie bij mijn werkgever veel gevallen van verstrijken tweede ziektejaar maar iedereen blijft zonder salaris, als je helemaal niet werkt, in dienst tot er uitsluitsel is over de WIA.
Pas daarna wordt er een VSO getekend.

Die VSO nu vind ik erg voorbarig en het lijkt alsof ze nu makkelijk van je af willen komen terwijl je misschien maar gedeeltelijk wordt afgekeurd. Vergeet niet dat er ook wordt gekeken of de werkgever wel voldoende inspanningen heeft geleverd voor jouw reintegratie. Sanctie voor niet hebben voldaan aan de verplichtingen is een derde ziektejaar betalen.
Kortom jouw werkgever heeft veel te winnen bij een VSO en jij hebt veel te verliezen.

Ik zou niks tekenen tot de WIA beslissing er is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217326629
quote:
1s.gif Op woensdag 9 april 2025 13:57 schreef Azraelinhos het volgende:
Heeft iemand in een vergelijkbare situatie gezeten?
De wachttijden bij het UWV voor keuringen zijn nu groter dan ooit. Houd er ook rekening mee dat als de beslissing van het UWV anders is dan verwacht/gehoopt dat je dan zomaar een jaar verder bent als je moet wachten op een tweede keuring.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_217326962
Werkgever moet naast bovenstaande slimme opmerkingen van FOK!kers ook aan kunnen tonen dat ze voldoende inspanning hebben geleverd om jou te laten reïntegreren. Hebben ze bijvoorbeeld geprobeerd om de werkzaamheden te plooien rondom jouw aandoening? Of zijn er andere werkzaamheden aangeboden of gezocht voor je. Is er in het 2e jaar een tweedespoortraject gevolgd (is verplicht!). Afijn.. arbeidsrechtadvocaat en idd afdingen dat werkgever de kosten betaalt.

Dus nu niet zelf gaan onderhandelen want daarmee ondergraaf je je eigen positie. Advocaat inhuren en de rest aan de advocaat laten. Inclusief alle communicatie. Werkgever en HR verdedigen de belangen van de organisatie. Jij moet nu aan jezelf denken.
pi_217327753
Hou rekening mee wat dit voor je pensioenopbouw betekent. Je kan contact opnemen met je pensioenfonds, mits je die hebt.
pi_217365583
Sorry voor de late reactie en bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb zojuist contact gehad met het UWV en die vertelde me dat het geen negatieve invloed heeft op een eventuele WW om een VSO te tekenen als de werkgever vermeld in het VSO dat het iniatief van hun kant komt en ik niet op staande voet ben ontslagen voor diefstal, onder invloed verschijnen op werk of dat soort zaken..

Toch ben ik nog steeds bang :')
Ik krijg deze week de VSO op papier en dan ga ik langs een jurist ermee en dan hoor ik wel hoe of wat..
pi_217394287
quote:
14s.gif Op woensdag 9 april 2025 16:02 schreef PaarsBeestje het volgende:
Werkgever moet naast bovenstaande slimme opmerkingen van FOK!kers ook aan kunnen tonen dat ze voldoende inspanning hebben geleverd om jou te laten reïntegreren. Hebben ze bijvoorbeeld geprobeerd om de werkzaamheden te plooien rondom jouw aandoening? Of zijn er andere werkzaamheden aangeboden of gezocht voor je. Is er in het 2e jaar een tweedespoortraject gevolgd (is verplicht!). Afijn.. arbeidsrechtadvocaat en idd afdingen dat werkgever de kosten betaalt.

Dus nu niet zelf gaan onderhandelen want daarmee ondergraaf je je eigen positie. Advocaat inhuren en de rest aan de advocaat laten. Inclusief alle communicatie. Werkgever en HR verdedigen de belangen van de organisatie. Jij moet nu aan jezelf denken.
Als het wachten is op het gesprek met de verzekeringsarts dan heeft de RIV-toets al plaatsgevonden. Een loonsanctie had al gegeven moeten worden vóór einde wachttijd.

Wachten met tekenen mag, stel het gaat onverhoopt beter dan kan je weer werkzaamheden oppakken. Werken loont namelijk altijd.
Fingerspitzgefühl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')