Hallo allemaal, ik zit met een situatie waar ik nooit eerder in heb gezeten en ben eigenlijk opzoek naar mensen die iets vergelijksbaar hebben meegemaakt of die er iets vanaf weten.
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en werk nu 11 jaar bij mijn werkgever. Sinds 2019 heb ik de diagnose ziekte van Crohn gekregen maar heb hier in het begin eigenlijk bijna geen hinder van gehad.
Dit veranderde twee jaar geleden, toen kreeg ik voor het eerst te maken met een echte opvlamming en ben ik in de ziektewet terecht gekomen. De ene dag kon ik wel werken, dag erna weer niet, dan een hele periode niet, dan weer wel, etc.
Dit heeft ertoe geleid dat afgelopen maand (Maart) het tweejarig termijn is verstreken. Samen met me werkgever heb ik begin November een WIA uitkering aangevraagd, maar ik zit nog steeds te wachten op mijn oproep voor de keuring (voor eventuele gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid).
Nu is mijn WIA voorschot goedgekeurd door het UWV omdat ik dus geen loon meer ontvang van me werkgever. Maar me werkgever wil nu met een VSO uit elkaar gaan, waarbij hun op papier zetten dat de beeindiging van hun kant komt om een eventuele (gedeeltelijke?) uitkering niet in de weg te zitten.
Nu is mijn vraag, hoelang gaat een oproep duren? We gaan nu richting Mei en begin November heb ik samen met me werkgever de aanvraag voor een keuring verstuurd. En als ik de VSO teken, heeft dat gevolgen voor een WW uitkering mocht ik niet gedeeltelijk arbeids ongeschikt worden verklaart?
Mijn werkgever ondersteund me best goed met alles maar durven zelf mij ook nog geen VSO te laten tekenen omdat ze niet willen dat het een eventuele uitkering in gevaar brengt. Eigenlijk zitten we beiden te wachten op die keuring want dan is er duidelijkheid.
Heeft iemand in een vergelijkbare situatie gezeten? Of kan iemand met juridisch verstand me meer toelichten wat het beste te doen?
Heel erg bedankt!