---------------------------quote:Verdwijnt makreel uit de schappen? Viswijzer staat nu op rood
De visbranche is niet blij met een nieuw advies in de zogenoemde Viswijzer. Die adviseert sinds vandaag om geen makreel meer te kopen. De vangst van makreel is niet meer duurzaam, concludeert de organisatie achter de Viswijzer. Hetzelfde geldt voor haring.
De Viswijzer, van de organisatie Good Fish en gelieerd aan het Wereld Natuur Fonds, is bedoeld om het consumenten "makkelijker te maken om voor duurzame vis te kiezen". In het overzicht krijgt elke vissoort een groen, oranje of rood symbool. Rood betekent dat het wordt afgeraden om de vis te kopen. Sinds vandaag staat de makreel op de 'rode lijst' van de viskieshulp.
Door overbevissing is het niet meer verantwoord om makreel en haring in de Atlantische Oceaan te vangen of om die vissen te kopen, aldus de Viswijzer. Dat komt volgens de organisatie door een gebrek aan internationale afspraken. Sinds 2010 worden er geen vangstafspraken meer gemaakt, waardoor elk land zijn eigen quotum bepaalt. Daardoor komt de totale vangst dat een stuk hoger uit dan het wetenschappelijk advies.
Noorwegen en Faeröereilanden
De Visfederatie, een brancheorganisatie voor de visverwerkende industrie en visgroothandel, staat niet achter het advies van die viskieshulp. Volgens de organisatie maakt de Viswijzer geen gebruik van de nieuwste wetenschappelijke informatie. Ook stelt de organisatie dat vooral Noorwegen en de Faeröereilanden verantwoordelijk zijn voor overbevissing en vissers en consumenten in de Europese Unie daarvan de dupe zijn.
Ze waarschuwen voor de grote impact van het besluit op de Nederlandse vissector. Zo is het is mogelijk dat makreel nu uit de schappen verdwijnt, meldt vakblad Distrifood. Met supermarkten zijn allerlei afspraken gemaakt over duurzaamheid van vis die ze verkopen. "Als supermarkten principieel zijn, stoppen ze de verkoop", zegt directeur Margreet van Vilsteren van Good Fish tegen het blad.
Makreel draagt al sinds 2019 niet meer het MSC-keurmerk, een wetenschappelijk onderbouwde maatstaf voor duurzaamheid. De vis werd sindsdien nog wel verkocht, omdat makreel in de Viswijzer nog niet op rood stond.
https://nos.nl/artikel/25(...)zer-staat-nu-op-rood
Vis is wel echt heel lekker, in elk geval stukken beter dan vlees. Wel heel zonde om dit te lezen... na de paling ook al de makreel en dat waren altijd armemensenvissen. Nu handelen en geen makreel meer kopen!quote:
Echt onbegrijpelijk hoe men vis eet. Ik ben ervan overtuigd dat mensen enkel doen alsof.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Vis is wel echt heel lekker, in elk geval stukken beter dan vlees. Wel heel zonde om dit te lezen... na de paling ook al de makreel en dat waren altijd armemensenvissen. Nu handelen en geen makreel meer kopen!
Terwijl dat juist weer niet te hachelen isquote:Op dinsdag 8 april 2025 19:23 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Echt onbegrijpelijk hoe men vis eet. Ik ben ervan overtuigd dat mensen enkel doen alsof.
De enige lekkere vis is bewerkte vis als vissticks en lekkerbekjesGeef een kind maar eens gebraden makreel. Gaan ze echt niet opeten hoor.
Kibbeling vind ik wel de lekkerste vissoortquote:Op dinsdag 8 april 2025 19:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Terwijl dat juist weer niet te hachelen iskan ook best een stukje kibbeling hebben hoor, maar het komt niet in de buurt van echte vis en ben het ook snel weer zat.
Kibbeling is geen vissoort... dat het populair is maakt het nog niet goed. McDonalds is ook populair.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kibbeling vind ik wel de lekkerste vissoort![]()
Er is denk ik ook wel een reden waarom dat veruit het populairst is bij een viskraam i.p.v. een gebraden makreel ofzo
makreel blijft echt wel, ik kan niet zonder mijn wekelijkse makreel hequote:Op dinsdag 8 april 2025 19:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
---------------------------
Wat een verdrietig bericht weer. Je zou denken dat we inmiddels iets geleerd hebben van decennia roofbouw op de natuur. Zelfs de makreel is nu de klos.Ik schrik hier echt van. Makreel en haring zijn zo gewoon, zo alledaags… en toch lukt het ons als mensheid weer om zelfs dat stuk zeeleven de afgrond in te helpen. Alles moet kapot
Kibbeling is geen vissoortquote:Op dinsdag 8 april 2025 19:25 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kibbeling vind ik wel de lekkerste vissoort![]()
Liegbeest.quote:
quote:Op vrijdag 28 december 2018 19:41 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mensen wier vlees boven het goddelijke vis verkiezen
quote:Op zaterdag 5 januari 2019 07:24 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Broodje kebab verstaan onder fastfood
Meeneemsalades, rauwe vis en wokgroenten
quote:Op zaterdag 12 januari 2019 06:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Vaak zalm bij ontbijt. Snelle happen bij de lunch en bessen.
quote:Op zondag 3 maart 2019 17:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Iets met zalm klinkt goed. Morgen niet mogelijk, dus zal 't dinsdag doen!
quote:
2018quote:
Ik hoop dat jij als eerste gaat als de Russen ons komen bevrijden.quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
makreel blijft echt wel, ik kan niet zonder mijn wekelijkse makreel he
Inderdaad vroeger was het lekker, tegenwoordig is de enige smaak er aan de frituurolie en het korstje, de smaak van vis zelf is wel weg nu ze geen kabeljauw meer gebruiken.quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kibbeling is geen vissoort
Het kan van verschillende soorten vis gemaakt worden.
Vroeger was dat kabeljauw maar tegenwoordig vaak pollak, heek, schelvis, wijting of koolvis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |