https://www.ad.nl/economi(...)platformen~add816f4/quote:Dump Visa en Mastercard: EU-topvrouw pleit voor Europese betaalplatformen
Europa mag niet langer afhankelijk zijn van Amerikaanse en Chinese betaalplatforms zoals Visa, Mastercard en PayPal. Dat vindt de voorzitter van de Europese Centrale Bank (ECB), Christine Lagarde (69). Volgens de ECB-topvrouw moet er dringend een Europees alternatief komen.
,,Wanneer je betaalt – online, met een kaart of met je smartphone – ben je vrijwel altijd afhankelijk van niet-Europese infrastructuur. Visa, Mastercard, PayPal en Alipay worden allemaal gecontroleerd door Amerikaanse of Chinese bedrijven”, zei Lagarde in een interview met de Ierse radiozender Newstalk.
De presentator van het programma constateerde daarop dat elke keer als hij betaalt, zijn informatie ‘de Europese Unie verlaat’ en naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten gaat. ,,Dat is toch niet toegestaan?” vroeg hij aan Lagarde. De topvrouw reageerde daarop dat de bedrijven ‘vast de Europese regels in acht nemen’. ,,Maar ja, dat is precies het punt. Zij beschikken over jouw betaalinformatie.”
Europa moet ‘economisch onafhankelijk’ worden
Lagarde benadrukte vorige week al dat Europa ‘economisch onafhankelijk’ moet worden nu de Amerikaanse president Donald Trump een handelsoorlog heeft ontketend met zijn importheffingen op buitenlandse goederen. ,,Om ons in een effectieve onderhandelingspositie te plaatsen, moeten we laten zien dat we niet zomaar omrollen”, zei de ECB-voorzitster.
Volgens Lagarde maakt een Europees betaalplatform deel uit van die doelstelling, die ze omschrijft als ‘de mars richting de onafhankelijkheid’.
Wat was dat dan?quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:02 schreef opgebaarde het volgende:
Nederland had ruim 20 jaar geleden her beste betaalsysteem van Europa en zijn toen overgestapt op Mastercard omdat zij als enige ter wereld toen al nagenoeg werelddekking hadden. Goed om na te denken hoe je zelfstandiger wordt alleen dat kost natuurlijke vele jaren
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
Wero is iDeal voor de hele EU. Het lijkt maar moeilijk van de grond te komen, omdat we allemaal aan de credit card moeten, zodat je automatisch alles op krediet kunt betalen. Dat is kassa voor de banken en incassobureaus. Dus nu gewoon wel invoeren.quote:Op dinsdag 8 april 2025 14:16 schreef gwn_een_user het volgende:
heel leuk maar gaat niet gebeuren. europa heeft praktisch geen tech sector zoals de VS, china, japan, zuid-korea.
europa met 750 miljoen mensen heeft geen concurrerende betaalplatform, terwijl amerika met 350 miljoen mensen er talloze heeft, visa, mastercard, paypal, stripe, amazon/google/apple pay, etc etc etc
ja Wero, maar wat de f is die naam zeg. ik ga het echt geen Wero noemen. wat is er mis met iDeal??
het hele huidige monetaire systeem is één grote creditcardquote:Op dinsdag 8 april 2025 15:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wero is iDeal voor de hele EU. Het lijkt maar moeilijk van de grond te komen, omdat we allemaal aan de credit card moeten, zodat je automatisch alles op krediet kunt betalen. Dat is kassa voor de banken en incassobureaus. Dus nu gewoon wel invoeren.
creditcard doe ik niet aanquote:Op dinsdag 8 april 2025 15:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wero is iDeal voor de hele EU. Het lijkt maar moeilijk van de grond te komen, omdat we allemaal aan de credit card moeten, zodat je automatisch alles op krediet kunt betalen. Dat is kassa voor de banken en incassobureaus. Dus nu gewoon wel invoeren.
Omdat onze regeringen te graag een link tussen *alles* willen leggen en dat bijhouden.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:14 schreef Mikeytt het volgende:
Snap sowieso niet waarom we geen systeem hebben zoals in China. Daar kun je werkelijk *alles* doen met 1 app die meteen als betaalsysteem werkt... betalen, overschrijvingen, ov, trein, vliegtuigen, taxi's, maps, vaste lasten contracten, translate, internet, chatting, je auto beheren, en nog veel meer. Zelfs meedoen met de loterij kan er op 1 app.
[ afbeelding ]
Het is er allemaal al. Het grote probleem is dat iedereen zit te vechten om een stuk van de koek. Met 1 systeem, beheerd door 1 partij, zitten er veel te weinig verdienmodellen tussen om iedereen tevreden te stellen. Behalve de consument, natuurlijk, maar die mag niet meebeslissen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:38 schreef HowardRoark het volgende:
Leuk, nu nog uitvoeren in de praktijk. Dat zal een stuk lastiger zijn. Maar in Brussel heeft men wel meer ambities die voorlopig simpelweg niet haalbaar zijn.
Hoeveel kredietscore heb jij?quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:14 schreef Mikeytt het volgende:
Snap sowieso niet waarom we geen systeem hebben zoals in China. Daar kun je werkelijk *alles* doen met 1 app die meteen als betaalsysteem werkt... betalen, overschrijvingen, ov, trein, vliegtuigen, taxi's, maps, vaste lasten contracten, translate, internet, chatting, je auto beheren, en nog veel meer. Zelfs meedoen met de loterij kan er op 1 app.
[ afbeelding ]
is dat wechat of zo? en hoezo snap jij dat nietquote:Op dinsdag 8 april 2025 16:14 schreef Mikeytt het volgende:
[ afbeelding ]
Denk omdat we hier aan marktwerking doen, daar is alles genationaliseerd.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:14 schreef Mikeytt het volgende:
[ afbeelding ]
De foto is van Alipay, maar Wechat is net zo groot.quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:28 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
is dat wechat of zo? en hoezo snap jij dat nietchina heeft gigantische tech sector. wechat is gemaakt door tencent, dat is echt een mega bedrijf met veel slimme mensen. hier in nederland hebben wij zoiets niet. zo simpel is het. nederland is een al boeren en nimby's
Alipay is niet genationaliseerdquote:Op dinsdag 8 april 2025 18:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Denk omdat we hier aan marktwerking doen, daar is alles genationaliseerd.
Ik kom eigenlijk nog maar zelden in de situatie dat ik niet met twee drukken op mijn telefoon kan betalen, behalve in derdewereldland Duitslandquote:Op dinsdag 8 april 2025 19:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De foto is van Alipay, maar Wechat is net zo groot.
Denk echt wel dat het hier ook kan, maar we spenderen volgens mij eerst 5 jaar aan de administratie... zelfs ov-pay duurde echt jarenlang met 30.000 pilots....
Ik kreeg laatst juist bericht van mijn bank dat het gespreid terugbetalen met de credit card over twee jaar afgeschaft wordt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het lijkt maar moeilijk van de grond te komen, omdat we allemaal aan de credit card moeten, zodat je automatisch alles op krediet kunt betalen.
35 jaar geleden was Eindhoven het Mekka voor techneuten. Daar is het grootste deel van de high-tech uitgevonden. Ja, Philips is geïmplodeerd, maar dat wil niet zeggen dat al die hele slimme mensen (en hun kinderen) nu weg zijn. We zitten nog steeds ver boven het gemiddelde.quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:28 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
is dat wechat of zo? en hoezo snap jij dat nietchina heeft gigantische tech sector. wechat is gemaakt door tencent, dat is echt een mega bedrijf met veel slimme mensen. hier in nederland hebben wij zoiets niet. zo simpel is het. nederland is een al boeren en nimby's
Nee, we willen hier niet dat de regering ons op iedere scheet af kan rekenen. Willen we nu echt, dat we van iedere transactie moeten bewijzen dat die binnen de wet was?quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:11 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De foto is van Alipay, maar Wechat is net zo groot.
Denk echt wel dat het hier ook kan, maar we spenderen volgens mij eerst 5 jaar aan de administratie... zelfs ov-pay duurde echt jarenlang met 30.000 pilots....
Het is nu over 1 jaar?quote:Op dinsdag 8 april 2025 19:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst juist bericht van mijn bank dat het gespreid terugbetalen met de credit card over twee jaar afgeschaft wordt.
Bijzondere naam voor een europese kaartquote:Op woensdag 9 april 2025 13:37 schreef VEM2012 het volgende:
Ik heb al American Express. Dat is Europees, toch?
Denk je?quote:Op woensdag 9 april 2025 13:38 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Bijzondere naam voor een europese kaart
juist, een valuta als de Euro heeft een eigen betaalsysteem nodigquote:
Deelde*. Waar we voorheen op 1 lijn zaten over de internationale rechtsorde zit er nu een figuur die zelf er ook van droomt meerdere landen/gebieden te annexeren en etnisch te zuiveren.quote:Op woensdag 9 april 2025 14:36 schreef LXIV het volgende:
Ik ben tegen het opvoeren van de spanningen tussen de EU en de VS. De VS is de enige grote speler in de wereld die fundamenteel onze normen en waarden deelt. Beter doen we aan toenadering. Trump gaat ook voorbij.
Bovendien is die europese tech vaak minder goed qua prijs/kwaliteit. Anders zouden we die wel meer gebruiken.
Niet alleen economisch maar ook qua normen en waarden hebben we veel te lang achter de VS aangelopen. Tijd dat we er weer trots op worden Europeanen te zijn en weer onze eigen koers gaan varen.quote:Op woensdag 9 april 2025 14:46 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deelde*. Waar we voorheen op 1 lijn zaten over de internationale rechtsorde zit er nu een figuur die zelf er ook van droomt meerdere landen/gebieden te annexeren en etnisch te zuiveren.
Dat lijkt me reden genoeg om wakker te worden als Europa.
ik ben het er ook mee eens dat we en meer moeten doen om onafhankelijker te worden van de VS, maar tegelijkertijd moeten we ook weer niet overdreven gaan doen en letterlijk alles wat amerikaans is boycotten. ik ga veelal voor de beste prijs/kwaliteit producten/diensten, het is mij om het even of het uit europa, de VS, china, etc komt.quote:Op woensdag 9 april 2025 14:36 schreef LXIV het volgende:
Ik ben tegen het opvoeren van de spanningen tussen de EU en de VS. De VS is de enige grote speler in de wereld die fundamenteel onze normen en waarden deelt. Beter doen we aan toenadering. Trump gaat ook voorbij.
Bovendien is die europese tech vaak minder goed qua prijs/kwaliteit. Anders zouden we die wel meer gebruiken.
dit betwijfel ik. MAGA is meer dan alleen trump...quote:Trump gaat ook voorbij.
Fundamenteel zijn de VS natuurljk niet veranderd omdat enkel Trump een paar procent meer stemmen haalde. Het is qua rechtstaat, achtergrond etc nog steeds ons meest naaste land. Ondanks alle hysterische tamtamquote:Op woensdag 9 april 2025 14:46 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Deelde*. Waar we voorheen op 1 lijn zaten over de internationale rechtsorde zit er nu een figuur die zelf er ook van droomt meerdere landen/gebieden te annexeren en etnisch te zuiveren.
Dat lijkt me reden genoeg om wakker te worden als Europa.
Ah kijk weer eens onzin en paniekzaaierij van Nober.quote:Op dinsdag 8 april 2025 18:49 schreef Nober het volgende:
Contant is koning.
[ x ]
https://x.com/Wftproof/status/1909650651732148350/
Nee, fundamenteel zijn ze aan het veranderen omdat Trump met zijn paar procent meer erg zijn best doet die rechtstaat af te breken en daar tot op heden weinig concreet verzet tegen ondervindt.quote:Op woensdag 9 april 2025 15:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fundamenteel zijn de VS natuurljk niet veranderd omdat enkel Trump een paar procent meer stemmen haalde. Het is qua rechtstaat, achtergrond etc nog steeds ons meest naaste land. Ondanks alle hysterische tamtam
Nee, over 2 jaar. Ik heb nog eens het bericht herlezen, en het gespreid terugbetalen blijft tot eind maart 2027. De reden dat ze ermee stoppen is dat het gespreid terugbetalen een vorm van doorlopend krediet zonder einddatum is, en leningen zonder einddatum passen niet meer in hun beleid met betrekking tot kredietverstrekking. Het gaat hier overigens om de ING.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |