![Itzulia_Logo_negro-generico.png]()
Ongi etorri! Welkom in dit machtige topic, waar we de belangrijkste koers van de heilige week met elkaar gaan bespreken. De Ronde van Vlaanderen (geen koers) ligt gelukkig achter ons, nu krijgen we te maken met het echte werk. Van de Ronde van Vlaanderen naar de Ronde van het Baskenland, een koers die we al een aantal jaar simpelweg Itzulia mogen noemen. Ronde, maar dan in het Baskisch uiteraard. We staan aan de vooravond van de 64e editie, dit terwijl de eerste Ronde van het Baskenland 101 jaar geleden werd verreden. Daarom was er vorig jaar sprake van een heus jubileum, het feit dat de Ronde van het Baskenland 100 jaar eerder voor het eerst werd verreden werd gevierd met een uitstapje naar Iparralde, het noordelijke deel van het Baskenland in een gebied dat volgens sommige bronnen bij Frankrijk schijnt te horen. Een feestelijke editie werd het evenwel niet, de Itzulia van vorig jaar is vooral blijven hangen door een nogal gruwelijke valpartij tijdens de vierde rit naar Legutio. In een afdaling ging het helemaal mis, het ruwe wegdek en onnodige nervositeit zorgde voor een massale val en die val had ook massale gevolgen. Jonas Vingegaard ging bijna dood, net als Steff Cras. Primoz Roglic lag voor de tweede dag op rij op de grond en hij had er geen zin meer in. Remco Evenepoel probeerde over een greppel te springen en door het bos te ontsnappen, maar in het bos kwam hij alsnog zwaar ten val. Er lagen er meer niet dan wel, ook erkend brokkenpiloot Jay Vine reed zichzelf weer bijna het mortuarium in. Door die massale val werd de rit geneutraliseerd, waarna Louis Meintjes vanuit de kopgroep wel nog de ritzege mocht ophalen. De lokale renners zoals Landa wisten dat het een gevaarlijke afdaling was, daarom besloot Landa om ook maar op kop van het peloton heel hard naar beneden te rijden in plaats van de boel af te remmen. Karma sloeg een dag later toe, hij ging alsnog op z'n bek en brak z'n sleutelbeen, waardoor er bijna geen enkele fatsoenlijke renner meer in koers was. Er stond een geweldig deelnemersveld aan het vertrek, maar door al die valpartijen bleef er amper iemand over. In en rond Eibar keken we daarom naar een gevecht tussen Juan Ayuso en Carlos Rodriguez, ergens in de achtergrond spartelde Skjelmose nog een beetje. Rodriguez mocht de laatste rit winnen, maar de eindzege ging naar Ayuso. Alsnog een redelijke naam voor op je erelijst, maar met de aanwezigheid van Vingegaard, Evenepoel en Roglic had de organisatie ergens op gehoopt. Na de gruwelijke val hoorde je al snel dat niemand ooit meer de Itzulia zou rijden en dat klopt deels wel, we mogen het dit jaar met een
ferm uitgekleed deelnemersveld doen. Maar goed, het blijft natuurlijk de belangrijkste koers van de weg. Ik bedoel, wat stelt dat Parijs-Roubaix nou eigenlijk voor? Leuk toetje van deze heilige week, meer niet.
![ayuso_carlos-768x512.webp]()
De editie van 2024 was er uiteindelijk eentje om heel snel te vergeten, dat hier enkele wereldtoppers hun seizoen deels in rook op zagen gaan was natuurlijk niet waar we vooraf op gehoopt hadden. Verder doen we in het Baskenland natuurlijk niet zo sentimenteel, er zullen geen infographics in beeld gebracht worden over het onheil van het voorgaande jaar. Het parcours vorig jaar was überhaupt een beetje kut, daarom was die rit waar ze vielen ook zo nerveus. Er waren nog weinig kansen geweest om het onderscheid te maken, dus wilde iedereen in iedere afdaling en op ieder klein klimmetje vooraan zitten. De organisatie heeft geprobeerd om dit jaar een iets beter parcours uit te tekenen, maar we hebben in het verleden alsnog heel wat betere parcoursen gezien. Er staan weer iets meer loeiend steile heuvels op het programma, maar naar mijn smaak net niet genoeg. Vorig jaar maakten we omdat het een jubileumeditie was een uitstapje naar Iparralde, maar Noord-Baskenland keert dit jaar niet terug. We blijven dit jaar in Euskadi en Nafarroa, waarbij vooral het uitstapje in Nafarroa weer eens ouderwets niet de moeite waard is. We gaan even twee dagen moeten zien te overleven, maar daarna staan er als het goed is vier leuke ritten op het programma. Een progessieve koers, iedere dag een beetje beter.
![Etapa-1_2025-3.png]()
![01_00_ITT-2-scaled.jpg]()
quote:
Itzulia 2025 will start with an individual time trial as was the case last year. An 16.50 km stage with the start and finish at the Buesa Arena stadium in Vitoria-Gasteiz. The first half of the stage includes several steep climbs which may highlight certain small differences. The steep climb to the village of Arzubiaga will be a scoring stage and decide the first winner of the mountain jersey. The terrain is favourable from Libiano, making this section the fastest and most favourable for specialists. The stage is not expected to produce big differences between the favourites but will nonetheless decide the first rider to lead the Itzulia 2025.
Ik wil jullie niet de toeristische informatie van de officiële site onthouden:
quote:
Vitoria-Gasteiz is an ideal city for practicing sports, both for its inhabitants and for those who visit it. It is one more attraction that is added to others such as its privileged nature, its impressive heritage and high-quality food and wine.
The extensive network of sports facilities in the Basque capital allows it to host top-level sporting events. And so he does it. It has a rich sports agenda, both nationally and internationally.
Thanks to the interesting orography of its surroundings, cycling has always been present among the most practiced sports in Vitoria-Gasteiz, both by professionals and by amateurs.
Furthermore, in recent years, the sports modalities that comprise it have been taking center stage in the city’s calendar of activities.
It includes the Itzulia Women, a test that will reach its third edition in 2024 and will once again feature the best cyclists from the international peloton.
A commitment to women’s sports that represents clear progress towards gender equality. The participating cyclists become references for girls and young people in the territory who love two wheels.
Surely both the participants and those who stop in Vitoria-Gasteiz for the race will feel at home. And those who know Vitoria-Gasteiz fall in love.
quote:
Explore the exciting world of Baskonia-Alaves Group, an entity that unites sport, education, health, innovation and entertainment.
The group includes Deportivo Alaves, a centenary football club, and Baskonia, a renowned club in european basketball. The group promotes educational projects (EUNEIZ/international academy), encourages healthy habits (BAKH) and develops technological and leisure initiatives (The Faktory).
More than just two clubs, we are a community committed to the growth of the city of Vitoria-Gasteiz.
Experience the emotion of Mendizorrotza and the spectacle of the Buesa Arena. Feel sport at its best.
Goed, de eerste rit van deze Itzulia is dus een tijdrit met start en aankomst in Gasteiz, een stad waar we altijd wel te vinden zijn. In de Itzulia, in de Tour, in de Vuelta, de hoofdstad van Baskenland is onvermijdelijk. Jullie weten alles al over deze stad, dus ik hoef er verder weinig aan toe te voegen. Dat de Itzulia begint met een tijdrit is ondertussen gesneden koek, vorig jaar begonnen we immers ook met een korte tijdrit, net als in 2019, 2021 en 2022. Het zijn vaak wel extreem korte tijdritten, met 16,5 kilometer is dit een relatief lange openingstijdrit. Een tijdrit met onderweg een
steep climb, uh, nouja, ik weet niet of we een kilometer aan 2,8% steil mogen noemen. Wellicht heeft degene die dat tekstje schreef het verkeerd gelezen en dacht diegene dat het om 12,8% ging, ofzo. Een molshoop, meer niet. De renners rijden over kaarsrechte, brede wegen dwars over de lege hoogvlakte rond Gasteiz. De wind kan hier een rol spelen, verder is het een simpele tijdrit. Het glooit wel altijd rond Gasteiz, maar veel echt klimwerk zit er niet tussen en veel echte bochten nemen we ook niet waar. De wind zou een rol kunnen spelen, maar het gaat uiteraard niet waaien. Nee, in principe is dit een eenvoudige tijdrit. Wel echt eentje voor de specialisten, een Almeida kan hier alvast een gevoelige tik uitdelen aan de concurrentie. Geen inspirerende omgeving en geen inspirerend parcours, de Itzulia begint niet op de allerbeste manier. De renners eindigen na een scherpe bocht in de laatste meters, een van de weinige echte bochten van het parcours, op de parkeerplaats van het futuristische stadion van de lokale basketbalclub voor de deur. Baskonia, jaja.
![e0d1c826-726a-423e-88e3-1f8ad67f01d6?optimizer=gif]()
De rest van de etappes zal ik wellicht later nog wat uitgebreider voorbeschouwen, als ik daar zin in heb.
![Etapa-2_2025-1.png]()
![02_00_LODOSA-1-scaled.jpg]()
quote:
The longest stage this year, at almost 200 km. The entire stage traverses Navarre, from Iruña to Lodosa. The stage will include constant climbs and descents, but just one Category 3 pass. Barring a surprise breakaway, the stage could be decided by a sprint.
![Etapa-3_2025.png]()
![03_00_BEASAIN-1-scaled.jpg]()
quote:
This could be a decisive stage, together with stage 6. After two relatively easy stages, a tough day awaits involving 7 mountain passes with continuous climbs and descents, despite not a very long route. The mountain passes are not too hard in and of themselves, 5 of which are Category 3, but they will certainly take their toll on the cyclists’ legs over the final kilometres.
![Etapa-4_2025.png]()
![04_00_MARKINA-XEMEIN-scaled.jpg]()
quote:
No respite as the race arrives in Bizkaia after 3 stages. The cyclists will once again encounter 7 mountain passes, including the Category 1 Izua pass. A climb that will undoubtedly decide who wins the stage and even make a difference in the general classification. The climb will not follow the main road nor the Krabelin to Arrate ascent but depart from the Matsaria industrial estate on a very narrow road between farmhouses with 20% gradients.
![Etapa-5_2025.png]()
![05_00_GERNIKA-LUMO-scaled.jpg]()
quote:
The fifth stage arrives in the town of Pello Bilbao, Gernika. The Bahrain-Victorious rider has been involved in its design. After the start, the route will head towards Amurrio and then back to Urduña, before leaving for Gernika. Along the way, the riders will have to overcome 4 mountain passes and position themselves well in sections of the last part of the route if they want to clinch the stage.
![Etapa-6_2025.png]()
![06_00_EIBAR-scaled.jpg]()
quote:
Eibar will once again host the final stage, with both the start and finish lines located in Plaza Unzaga. With 7 mountain passes, 3 of which are Category 3, over the more than 150 km route. This year, the very hard climb to Krabelin will happen at the beginning of the stage, so an attack from afar to win the txapela cannot be ruled out. Major changes compared to 2024 involve two climbs to Trabakua, the elimination of Gorla and the addition of Karabieta to reach Bergara. Undoubtedly a very lively stage that will decide who wins the Itzulia 2025.
![Gn3FQXIWsAAQGmp?format=jpg&name=large]()
In vergelijking met vorig jaar een wat mindere deelnemerslijst. Heel wat toppers slaan de Itzulia dit jaar over, wat niet in alle gevallen met de val van vorig jaar te maken heeft. Zo zien we bijvoorbeeld geen Ayuso, Roglic en Landa omdat zij zich op de Giro richten, blijkbaar past deze koers dan niet meer in de voorbereiding. Na Catalonië weer een vulkaan op, het moderne wielrennen in een notendop. Evenepoel is nog aan het opbouwen na het deurincident, Pogacar is natuurlijk weer andere koersen aan het verneuken en Vingegaard lijkt daadwerkelijk getraumatiseerd te zijn, waardoor er weinig wereldtoppers overblijven. De topfavoriet lijkt ondanks de afwezigheid van Pogacar en Ayuso alsnog aan het vertrek te staan bij UAE, Joao Almeida zou deze koers normaal gesproken met gemak moeten winnen. Hij wordt gesteund door onder meer Del Toro, Arrieta, Soler en McNulty, die laatste twee staan vaak wel op punt in het Baskenland. Ineos komt hier om wellicht de tweede rit te winnen met Ewan en daarna nog een keer een heuvelsprintje te wagen met Laurance, maar verder heb je niets aan die ploeg. Lidl-Trek heeft dan wel weer een interessante ploeg, Skjelmose is een van de weinige toppers in de strijd om het eindklassement, terwijl ze verder Thibau Nys hebben meegenomen. Wie de GP Miguel Indurain heeft gezien weet genoeg, Nys gaat minstens één etappe winnen deze week. Bij Bahrain kijken we naar local hero Pello Bilbao en ook naar Buitrago, als hij tenminste weer op niveau is na zijn val in Parijs-Nice. Bilbao heeft de rit in zijn Gernika ontworpen, als hij die rit niet wint is hij een sukkelaar. Arkea doet mee, hopelijk voor het laatst, terwijl Cofidis een heel blik aan Basken heeft opengetrokken. Alex Aranburu, Ion Izagirre en Jonahtan Lastra zijn allemaal van de partij, waarbij we natuurlijk vooral kijken naar Aranburu en Izagirre. Die waren allebei in orde afgelopen zaterdag, al reed Izagirre toen op een gegeven moment wel een weiland in. Aranburu staat nog niet echt op punt, maar het Baskenland haalt vaak het beste in de mannen naar boven. Bij Decathlon kijken we vooral reikhalzend uit naar Bisiaux, al zou het niet eerlijk zijn om nu al veel van hem te verwachten. Verder kan grappenmaker Lafay misschien weer eens grappig doen. Red Bull-Bora heeft op papier een waanzinnig sterke ploeg, in de prakijkt viel dat afgelopen zaterdag vies tegen. Lipowitz, Dani Martinez, Vlasov en Van Gils kunnen allemaal voor het klassement gaan, grappig wel. Vrijbuiter Fisher-Black er ook nog eens bij, en Adria om in de heuvelritjes het spoor van Aranburu en met name Nys - net niet - te volgen.
Bij Movistar kijken we naar Enric Mas, al wil hij de Baskische grond nog wel eens opzoeken. Hij was in orde in Catalonië, we mogen van hem verwachten dat hij een van de weinigen is die het Almeida lastig kan maken. Pablo Castrillo is ook van de partij, je weet het maar nooit met Pablo. Verder mag Jon Barrenetxea van mij wel een goede week beleven, er is verder helaas tamelijk weinig Baskisch geweld aanwezig. EF komt met het Ierse duo Healy en Ryan, leuk om voor een ritje te gaan maar niet genoeg om de koers te winnen. Bij Total keert Steff Cras terug op de grond waar hij bijna het leven verloor, hij wil komende week dat hoofdstuk afsluiten. Spoiler: die gaat weer een keer gruwelijk hard op z'n bek. Verder, tja, wellicht een flits van Burgaudeau en die Vercher reed ook vrij sterk tijdens de GP Indurain. Bij Team Picnic PostNL kijken we vooral naar Edgar Oscar Onley, leuk om de top 10 te vullen. Groupama-FDJ komt dan weer met Romain Gregoire aanzetten, concurrentie voor Nys. Bij Euskaltel staan er zeven Basken aan het vertrek, dat is dan ook meteen het enige positieve. Er zullen er een paar voor de bergtrui proberen te gaan, meer zit er niet in. Aberasturi zal gokken op de tweede rit, waar hij gezien het totale gebrek aan sprinters nog bij de eerste vijf zou moeten eindigen ook. Soudal-Quick Step komt dan weer met een hoop vergane glorie, wat dacht u van Max Schachmann? Ooit nog ritwinnaar in deze koers, dat zien we nu minder snel gebeuren. Ethan Hayter, ooit ritwinnaar in deze koers, ik zie hem dat niet herhalen. Mauri Vansevenant, niet geworden wat we hadden verwacht. Ilan van Wilder? Ah, ja, wellicht een klant om de top 10 te halen. Alpecin komt met een ploeg die al helemaal chanant is, ze gaan hier proberen om Vergallito bij de eerste 20 te laten eindigen en verder doen ze voor spek en bonen mee. Quinten Hermans stond eigenlijk op de planning, hij won vorig jaar nog een rit, maar hij moest toen ineens invallen in de Ronde van Vlaanderen en nu hebben ze nog minder speerpunten hier. Emiel Verstrynge keert terug na een gebroken sleutelbeen, daar mogen we nog niks van verwachten. Equipo Kern Pharma komt dan weer met een leuk ploegje, zeker nu ze op gramschap mogen koersen na het belachelijke mislopen van een wildcard voor de Vuelta gaan we van ze horen. Pau Miquel voor het sprintje in rit 2, de rest van de mannen gaan we continu in de aanval zien. Ivan Cobo gaat deze week laten zien dat hij beter is dan Juan Jose. Iribar zag ik sterk rijden afgelopen zaterdag, we gaan Guillen een boodschap sturen.
Bij Jayco-Alula zien we Eddie Dunbar, voor zover iemand tegenwoordig nog iets van hem verwacht. Andreas Foldager is dan weer een leuk heuvelsprintertje, gemaakt voor een koers als deze. Al hebben ze in die categorie ook Mauro Schmid in de aanbieding, we mogen verwachten dat we de Zwitserse kampioen veelvuldig in de aanval zien gaan. De wereldkampioen op de mountainbike Alan Hatherly begon dan weer spetterend aan het jaar, zijn laatste koersen zijn wat minder, maar misschien zien we ook een glimp van hem. Bij Burgos kijken we naar local hero Ander Okamika om meerdere vluchten op te leuken met zijn aanwezigheid, terwijl ze met Jose Manuel Diaz en Antonio Fagundez enkele renners hebben meegenomen die misschien wel bij de eerste 20 kunnen eindigen in het klassement. Onze favoriete mongool Jambaljamts doet ook mee, wat leuk! Intermarche hoopt op nog meer goede prestaties van Louis Barre, de rest van de ploeg is dan weer tamelijk waardeloos. Lorenzo Rota is nog niet echt in vorm, Luca Van Boven is goed bezig maar nog niet geschikt voor koersen van dit niveau. Bij Team Visma-Lease a Bike kijken we naar Axel Zingle voor de tweede rit, wellicht dat hij het tijdens een van de latere heuvelritten ook nog wel wil proberen. Ze willen van hem een man voor de Ardennen maken, dan moet je hier alvast je staat van paraatheid tonen. Wilco Kelderman kan wellicht weer een paar top tientjes toevoegen aan de verzameling, maar voor het klassement gaan we dan toch eerder koekeloeren naar Ben Tullett. Al zie ik het nog niet direct voor me dat hij hier daadwerkelijk hoog gaat eindigen, maar goed, veel concurrentie is er ook weer niet. Sepp Kuss doet ook mee, zou het wat uitmaken? Caja Rural heeft nog snel even Iuri Leitao toegevoegd aan de startlijst, hij is een van de weinige kandidaten om de tweede rit te winnen, al laten zijn recente resultaten zien dat we daar niet op hoeven te rekenen. Nee, dan kunnen we beter kijken naar Thomas Silva. Uruguay boven. Arriolabengoa voor de bergtrui, die durf ik wel aan. Het altijd schroeiende XDS Astana gaat het hier proberen met Clement Champoussin, ik sluit tegenwoordig niets meer uit. En Harold Tejada, vergeet Harold Tejada niet. Met de benen van Parijs-Nice kunnen ze hier weer een sloot punten gaan scoren, en dan hebben ze Velasco ook nog eens mee. In bloedvorm, allemaal. Niet in bloedvorm: Marc Hirschi. Laten we een van de beste renners voor 1.1-koersen een dik contract geven en hem dan allemaal WT-rittenkoersen gaan rijden, geniaal. In de Tirreno werkte dit experiment niet, in de koersen daarna ging hij ook niet harder rijden. Op papier is hij de perfecte renner voor de Itzulia, in de praktijk zal het wel weer tegenvallen. Net als Alaphilippe, die hebben ze hier snel aan het programma toegevoegd nadat hij de Ronde van Vlaanderen ziek moest missen. Kan niets worden, maar goed, veel andere smaken hebben ze ook niet voor een koers als deze.
![GKe_u50WsAAZLBj?format=jpg&name=large]()
Goed, dat was het zo'n beetje. Joao Almeida wint dit op z'n sloffen, met ergens in de achtergrond renners als Mas, Skjelmose, Onley, een heel contingent aan renners van Bora en hopelijk Bilbao. Verder gaan we het heel vaak hebben over Nys, en dan ben je er zo ongeveer. Rest mij niets anders dan te zeggen dat u, als mijn gids klopt, dagelijks omstreeks 15:00 kunt inschakelen op Eurosport 1 om deze prachtige ronde live te aanschouwen. Bij HBO Max zie ik dan weer dat de uitzendingen pas om 15:30 beginnen, verwarrend. Hoe dan ook, ergens rond die tijd gaan we live en dan kunnen we dit jaar genieten van Karsten Kroon, een keer geen horrorduo tijdens de Itzulia, deze editie is nu al beter dan de vorige. Voor de fijnproevers: EITB gaat zelfs al live om 14:15. VPN erbij en gaan.
Sluiten we deze post af met de officiële poster van deze editie en de soundtrack van deze Itzulia, jawel!
Bekijk deze YouTube-video