abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2026 @ 18:09:28 #102
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220634405
Het is alweer 40 jaar geleden dat de kluis van Al Capone werd "gekraakt". De verwachtingen waren hoog maar hij bleek leeg te zijn. :D

woensdag 22 april 2026 @ 18:56:35 #103
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_220634756
quote:
99s.gif Op woensdag 22 april 2026 18:09 schreef Superbadeendje het volgende:
Het is alweer 40 jaar geleden dat de kluis van Al Capone werd "gekraakt". De verwachtingen waren hoog maar hij bleek leeg te zijn. :D

[ afbeelding ]
Dat kan ik me nog herinneren. De ontknoping werd heel laat uitgezonden.
  woensdag 22 april 2026 @ 22:30:51 #104
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220636371
40 jaar geleden werd het verbod om vrouwen, in de industrie, 's nachts in ploegendienst te laten werken opgeheven.

woensdag 22 april 2026 @ 22:44:56 #105
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_220636438
quote:
99s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:30 schreef Superbadeendje het volgende:
40 jaar geleden werd het verbod om vrouwen, in de industrie, 's nachts in ploegendienst te laten werken opgeheven.

[ afbeelding ]
Dat verbod gold kennelijk niet op de Wallen.
pi_220636451
quote:
10s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:44 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Ik verbaas me meer dat dit in dit topic staat en het niet 60 jaar geleden is
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  woensdag 22 april 2026 @ 23:04:09 #107
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220636506
quote:
10s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:44 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Daar werd op dezelfde dag al grappen over gemaakt. :D

vrijdag 24 april 2026 @ 00:04:35 #108
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220642765
24 april 1986 The Jewel of the Nile komt in de bios.

Na het succes van Romancing the Stone (1984) kon een vervolg niet uitblijven, het werd 'The Jewel of the Nile'. Wederom met: Michael Douglas (Jack T. Colton), Kathleen Turner (Joan Wilder) en Danny DeVito (Ralph )

Bekijk deze YouTube-video
Jack en Joan reizen op een zeiljacht langs de Middellandse Zee. Jack geniet van het leven maar Joan worstelt als schrijfster met een nieuw verhaal. Dan ontmoet ze sjeik Omar en hij nodigt haar uit om een boek kan schrijven over zijn leven. Na een mislukte aanslag op de sjeik vluchten hij en Joan naar Afrika. Jack verneemt dat Joan in gevaar is en reist met Ralf hun achterna.

In het paleis van Omar wordt duidelijk dat hij een tiranische dictator is. Joan ontdekt intussen dat Omar een man gevangen houdt die zich Al-Julhara (het juweel) noemt. Jack, Joan en Al-Julhara vluchten naar een legerbasis, stelen een straaljager en rijden ermee dwars door de straten naar de woestijn.

De drie worden verwelkomd door een stam en wanneer het stamhoofd met Joan wil trouwen moet Jack met de zoon van het stamhoofd vechten. Joan vertelt aan Jack dat het juweel in werkelijkheid Al-Julhara is waarmee ze op de vlucht zijn.

Intussen is Omar het middelpunt van een grote propagandashow om de bevolking te imponeren. Ralph dringt door in de kerker en bevrijdt Joan en Jack. Ze weten vervolgens de show van Omar te saboteren waarna Omar valt in de vlammen valt.

De single "when the going gets tough" van Billy Ocean werd een wereldwijde nr 1 hit, de hoofdrolspelers spelen in de videoclip mee. (echter playbackten ze, net als Danny DeVito die nauwelijks saxofoon kon spelen) ;)

zaterdag 25 april 2026 @ 08:35:42 #109
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_220649523
Veertigste verjaardag van .nl: 'Het is een beetje uit hand gelopen'

Vandaag bestaat het .nl-domein veertig jaar. Op 25 april 1986 werd de aanvraag hiervoor goedgekeurd.

De grondlegger van deze landcode op internet was Piet Beertema, die op dat moment als systeembeheerder werkte bij het nationale onderzoeksinstituut Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). Vanwege zijn gezondheid geeft de 82-jarige Beertema geen interviews, maar vijf jaar geleden vertelde hij in de podcast 35 jaar .nl over het ontstaan.

"Ik heb een keurige aanvraag opgesteld", zei hij destijds over zijn verzoek om te starten met .nl. "Ik was echt verbijsterd toen ik twee weken later een mailtje kreeg: 'Goedgekeurd, ga je gang maar.'"

Binnen het .nl-domein registreerde Beertema als eerste de website cwi.nl, voor zijn eigen werkgever. "Dat wekt natuurlijk geen verbazing." Inmiddels zijn er meer dan 6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Daarmee is Nederland vierde op de wereldwijde ranglijst van landendomeinen.

nos.nl
Lees het hele artikel op:
https://nos.nl/artikel/26(...)tje-uit-hand-gelopen
  zondag 26 april 2026 @ 00:55:19 #110
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220655818
Dinsdag 29 april werd bekend gemaakt dat er op 26 april in Tsjernobyl een kernramp heeft plaatsgevonden.

Reactor 4 van de kerncentrale nabij Tsjernobyl explodeerde na de uitvoer van een test in de nacht van 26 april 1986 en is de grootste kernramp die plaats heeft gevonden. Er zou worden getest of de reactor nog genoeg vermogen had om de koelinstallatie te laten werken nadat de reactor was uitgeschakeld. Deze test zou door de dagploeg worden uitgevoerd maar door vertraging werd de test door de avondploeg, zonder voorbereiding, uitgevoerd. Door een opeenstapeling van fouten waren er nog 6 vd 26controlestaven in de kern aanwezig en ging automatisch de noodstop af. Door de ontstaande stoombellen in het koelwater nam de absorptie af, waardoor het vermogen steeg.

De noodstop werd ingedrukt maar door een verkeerd ontwerp vd regelstaven (ze hadden een punt van grafiet) werd het water eerst verdreven voordat ze een remmende invloed konden uitoefenen. De regelstaven bleven op 1/3van hun lengte steken en een kettingreactie kon niet meer worden voorkomen. Een stoomontploffing volgde, deze blies het dak van 2000 ton weg. De grafietbrand die ontstond doordat er lucht binnenstroomde voerde een radioactieve wolk de atmosfeer in.

De Sovjet-Unie verzweeg in de eerste instantie de ramp. Maar op 27 april werd door metingen van Zweedse onderzoekers een grote “wolk” radioactief waargenomen. De omvang van de ramp werd duidelijk door Finse toeristen de geruchten vd ramp in Kiev hadden gehoord.

Het RIVM trof gelijk maatregelen: vee moesten op stal blijven en bladgroente mocht niet meer worden gegeten.
quote:
SBE herinnert zich nog het gezicht van de tuinman die de spinazie in de vuilnisbak zag liggen. Hij had die net aan mijn moeder gegeven.
De stad Tsjernobyl had tijdens de ramp 15.000 inwoners. De stad Pripjat werd in 1970 opgericht om iedereen die via werk verbonden was aan de naastgelegen kerncentrale te huisvesten. Tijdens de ramp telde de stad 50.000 inwoners.

Eerste foto van Chernobyl genomen door Kostin 14 uren na de ramp vanachter het raampje vanuit een helikopter. De foto is korrelig als gevolg van de radioactieve straling en droeg bij aan de onthulling en omvang vd ramp. Er wordt getwijfeld of dit ook echt de eerste foto is van na de ramp. Hoewel Kostin na de ramp over de centrale heen vloog kreeg hij geen dodelijke dosis straling. Hij overleed op 78 jarige leeftijd als gevolg van een auto ongeluk in 2015.

Foto's van na de ramp.
  zondag 26 april 2026 @ 01:29:41 #111
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_220655881
Iets met geen spinazie mogen eten. Zeker niet mijn destijds hoogzwangere schoonzus.
Het schijnt daar nu nog steeds binnen 30 km verboden terrein te zijn. Bizar.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zondag 26 april 2026 @ 23:35:33 #112
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220661387
Veertig jaar en één dag geleden werd de eerste aanvraag door Piet Beertema van het .nl-domein goedgekeurd, dit was op 25 april 1986

quote:
De grondlegger van deze landcode op internet was Piet Beertema, die op dat moment als systeembeheerder werkte bij het nationale onderzoeksinstituut Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). Vanwege zijn gezondheid geeft de 82-jarige Beertema geen interviews, maar vijf jaar geleden vertelde hij in de podcast 35 jaar .nl over het ontstaan.

"Ik heb een keurige aanvraag opgesteld", zei hij destijds over zijn verzoek om te starten met .nl. "Ik was echt verbijsterd toen ik twee weken later een mailtje kreeg: 'Goedgekeurd, ga je gang maar.'"

Binnen het .nl-domein registreerde Beertema als eerste het domein cwi.nl, voor zijn eigen werkgever. "Dat wekt natuurlijk geen verbazing." Inmiddels zijn er meer dan 6 miljoen .nl-domeinnamen geregistreerd. Daarmee is Nederland vierde op de wereldwijde ranglijst van landendomeinen.

Beertema kwam met een alternatief dat nu volkomen logisch klinkt, maar dat destijds nog eerst bedacht en geregeld moest worden: werken met nationale domeinnamen. Voor Nederland vroeg hij .nl aan. Dat lijkt achteraf een kleine technische stap, maar het was een stap met grote gevolgen. Niet alleen omdat Nederland daarmee een eigen landendomein kreeg, maar ook omdat daarmee een structuur ontstond die schaalbaar was in een snel groeiend netwerk.

Zelf beschrijft Beertema hoe weinig plechtig dat moment eigenlijk was. “Ik kreeg veel sneller dan gedacht antwoord. Niet na enkele maanden, maar na een paar dagen. Dus begon ik met een uitermate moderne technologie: de hand en platte tekst.”
Doe-het-zelf-pakket

Dat CWI zo nauw met het ontstaan van .nl verbonden is, blijkt ook uit die allereerste registratie. Op 1 mei 1986 werd cwi.nl vastgelegd als eerste .nl-domeinnaam. Daarna volgden al snel andere namen van kennisinstellingen en organisaties, van hse.nl tot nlr.nl en kub.nl. De top tien van eerste registraties laat een vroege internetwereld zien waarin vooral publieke en academische instellingen vertegenwoordigd waren — logisch voor een tijd waarin het internet nog lang geen massamedium was.

Beertema bleef niet bij de aanvraag van .nl alleen. Na de toekenning maakte hij voor Europese collega’s een doe-het-zelf-pakket waarmee ook andere landen hun eigen internetdomein konden registreren. Daardoor hadden veel Europese landen al snel hun eigen domein. “Het was pionierswerk. We begonnen eigenlijk met niets.”

Die beginfase duurde langer dan je misschien zou denken. In de eerste tien jaar, van 1986 tot 1996, was Beertema verantwoordelijk voor de toekenning en registratie van .nl-domeinnamen. Dat gebeurde handmatig, in een tijd waarin de schaal nog overzichtelijk genoeg was om dat vol te houden. Maar het succes van .nl maakte al snel duidelijk dat er een professionelere organisatie nodig was. Daarom werd in 1996 SIDN opgericht, door drie partijen die in de beginjaren bij .nl betrokken waren: CWI, SURFnet en NLnet.
  zondag 26 april 2026 @ 23:38:56 #113
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220661403
quote:
99s.gif Op zondag 26 april 2026 23:35 schreef Superbadeendje het volgende:
Veertig jaar en één dag geleden werd de eerste aanvraag door Piet Beertema van het .nl-domein goedgekeurd, dit was op 25 april 1986
[..]
[ afbeelding ]

Beertema kwam met een alternatief dat nu volkomen logisch klinkt, maar dat destijds nog eerst bedacht en geregeld moest worden: werken met nationale domeinnamen. Voor Nederland vroeg hij .nl aan. Dat lijkt achteraf een kleine technische stap, maar het was een stap met grote gevolgen. Niet alleen omdat Nederland daarmee een eigen landendomein kreeg, maar ook omdat daarmee een structuur ontstond die schaalbaar was in een snel groeiend netwerk.

Zelf beschrijft Beertema hoe weinig plechtig dat moment eigenlijk was. “Ik kreeg veel sneller dan gedacht antwoord. Niet na enkele maanden, maar na een paar dagen. Dus begon ik met een uitermate moderne technologie: de hand en platte tekst.”
Doe-het-zelf-pakket

Dat CWI zo nauw met het ontstaan van .nl verbonden is, blijkt ook uit die allereerste registratie. Op 1 mei 1986 werd cwi.nl vastgelegd als eerste .nl-domeinnaam. Daarna volgden al snel andere namen van kennisinstellingen en organisaties, van hse.nl tot nlr.nl en kub.nl. De top tien van eerste registraties laat een vroege internetwereld zien waarin vooral publieke en academische instellingen vertegenwoordigd waren — logisch voor een tijd waarin het internet nog lang geen massamedium was.

Beertema bleef niet bij de aanvraag van .nl alleen. Na de toekenning maakte hij voor Europese collega’s een doe-het-zelf-pakket waarmee ook andere landen hun eigen internetdomein konden registreren. Daardoor hadden veel Europese landen al snel hun eigen domein. “Het was pionierswerk. We begonnen eigenlijk met niets.”

Die beginfase duurde langer dan je misschien zou denken. In de eerste tien jaar, van 1986 tot 1996, was Beertema verantwoordelijk voor de toekenning en registratie van .nl-domeinnamen. Dat gebeurde handmatig, in een tijd waarin de schaal nog overzichtelijk genoeg was om dat vol te houden. Maar het succes van .nl maakte al snel duidelijk dat er een professionelere organisatie nodig was. Daarom werd in 1996 SIDN opgericht, door drie partijen die in de beginjaren bij .nl betrokken waren: CWI, SURFnet en NLnet.
Zie post #109
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 27 april 2026 @ 10:30:48 #114
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
  zondag 3 mei 2026 @ 00:11:22 #115
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220701697
Het 31ste Eurovisiesongfestival werd gehouden in de Noorse stad Bergen en wordt voor de eerste en enige keer gewonnen door België. Het lied J'aime la vie (Ik hou van het leven) werd gezongen door Sandra Kim die op dat moment nog maar 13 jaar oud was. De min. leeftijd voor deelnemers moest 15 jaar wezen en zij werd dan ook voorgesteld als iemand van vijftien jaar. Zwitserland diende een klacht in maar deze werd echter niet-ontvankelijk verklaard. Denemarken gaf de beslissende stem voor België en met 152 punten was België niet meer in te halen.

1ste België, Sandra Kim - J'aime la vie 176
2de Zwitserland, Daniela Simons - Pas pour moi 140
3de Luxemburg, Sherisse Laurence - L'amour de ma vie 117

Nederland scoorde met Frizzle Sizzle - Alles heeft een ritme de 13de plaats. -O-
  zondag 10 mei 2026 @ 00:11:30 #116
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_220754325
Vandaag was er in de krant een update te lezen over de replica van het VOC schip "de Amsterdam".

Het pas gebouwde VOC schip de Amsterdam lukte, door een zuidwester storm, niet om de Atlantische oceaan te bereiken. Het schip zocht beschutting in de baai van het Engelse Hastings, verloor zijn roer en liep op een zandbank. Hierdoor en omdat de storm niet ging liggen zag de kapitein zich op 26 januari genoodzaakt de Amsterdam op het strand te zetten. De Amsterdam had oa 27 kisten zilver aan boord met een waarde van 300.000 gulden. (omgerekend naar deze tijd, ettelijke miljoenen euro's) Nadat de bemanning met het meeste zilver het strand hadden bereikt stortte plunderaars zich op het schip. Na dagen van plunderingen kwam de situatie door toedoen van Engelse troepen weer onder controle. De VOC deed nog pogingen om het schip te redden maar doordat het schip in de modder wegzakte liepen die op niets uit.

Op 12 juni 1985 kwam het 202ste Suske en Wiske album, Angst op de Amsterdam" uit.

quote:
Fans van Suske en Wiske riepen het album van Paul Geerts in april 2025 uit tot het 'Beste Suske en Wiske album aller tijden'.
De replica van het VOC-schip de Amsterdam ligt nu bij het scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het heeft in 2020 nog groot onderhoud gehad in de scheepswerf van Damen.

Redactie Frontpage dinsdag 12 mei 2026 @ 05:04:05 #117
389368 crew  _UserName_
Nog niet geregistreerd.
pi_220769572
Vandaag 40 jaar geleden kwam ik ter wereld. Na 40 jaar mag ik dan eindelijk in 40+ posten *O*

Het is vandaag Dag van de verpleging, daarom ben ik ook thuis geboren. Gebeurtenissen op 12 mei door de jaren heen? Genoeg! Zo werd in 1928 de Opiumwet aangenomen, werd in 1932 het zoontje van Charles Lindberg dood aangetroffen na te zijn gekidnapped, verder was er in China een aardbeving van 7.5 op de schaal van Richter in 2008 en won Servië het ESF in Helsinki in 2007.

Vele mensen zijn geboren op 12 mei waaronder Gers Padoel. Medejarigen, gefeliciteerd! *O*
Trotse papa van Jyske O+ 07-03-2025 O+
  dinsdag 12 mei 2026 @ 05:37:40 #118
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_220769588
Van harte gefeliciteerd _UserName_ *O*

En welkom bij de elite :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')